«The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind» Facebook Twitter

«The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind»

0

Τα έργα του Ανέστη Ανέστη (φωτογραφικές συνθέσεις με χιούμορ και βασικό θέμα το ιστορικό κέντρο της Αθήνας) είναι αδύνατο να περάσουν απαρατήρητα. Οι ψηφιακές συνθέσεις του ‒που έχουν αναπαραχθεί πολύ στα social media τις τελευταίες μέρες‒, όπου η Βασιλίσσης Όλγας έχει αντικατασταθεί από έναν πλωτό Ιλισό ή η Αγία Σοφία έχει πάρει τη θέση του Παρθενώνα, είναι ξεκάθαρα ένα σχόλιο για τις αλλαγές που φέρνει στο κέντρο της Αθήνας ο Μεγάλος Περίπατος.

«Πρόκειται για απλά κολάζ που ξεκίνησα να τα φτιάχνω ως memes, με σκοπό τον χιουμοριστικό σχολιασμό του Μεγάλου Περιπάτου στα social media» λέει. «Ο Μεγάλος Περίπατος μπήκε από την πρώτη μέρα στο μάτι μου λόγω του προσβλητικού για τη νοημοσύνη των κατοίκων της πόλης ΦΕΚ (τεύχος B 1970/21.05.2020) που συνέδεσε τον περιορισμό κυκλοφορίας των οχημάτων και τους πεζόδρομους που ήθελε το δημοτικό συμβούλιο με την αντιμετώπιση του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού, σύμφωνα με το σκεπτικό της κυβέρνησης. Όταν κάνεις τέτοιο grand entrance, η συνέχεια προμηνύεται κωμικοτραγική».


— Πώς σου φαίνεται ο Μεγάλος Περίπατος;

Όσον αφορά την ενοποίηση με πεζόδρομους της περιοχής γύρω από την Ακρόπολη, αλλά και εντός του εμπορικού τριγώνου του κέντρου, νομίζω ότι λίγοι αμφιβάλλουν για τη θετική διάσταση του έργου. Επίσης, θετική είναι και η προσέγγιση σύμφωνα με την οποία πρόκειται για πιλοτική δοκιμή μερικών μηνών και όχι για το τελικό σχέδιο, αν και δηλώσεις του τύπου «σε κάθε περίπτωση προχωράμε μπροστά» δεν δημιουργούν καμία εμπιστοσύνη ότι και η δοκιμαστική περίοδος δεν είναι παρά ένα ακόμα πρόσχημα, όπως και η σχέση του έργου με την προστασία από τον κορωνοϊό.

Είναι δύσκολο να μην κάνει κανείς την σκέψη ότι όλα αυτά δεν είναι παρά μια προσπάθεια το κέντρο να μετατραπεί σε μια τουριστική παιδική χαρά, ένα τουριστικό gentrification project που σχεδιάστηκε σε γραφεία που δεν έχουν καμία επαφή με την καθημερινή λειτουργία της πόλης.


Από κει και πέρα, υπάρχουν πολύ σοβαρά θέματα, πέραν της μεθόδευσης του ΦΕΚ. Δεν κατανοώ γιατί μεγάλοι κεντρικοί δρόμοι πρέπει να στενέψουν για να δημιουργηθούν προχειροφτιαγμένες λωρίδες με χρώματα που θυμίζουν τσίρκο. Η αισθητική του έργου με ζαρντινιέρες από λαμαρίνα κατέστρεψε δύο από τους πλέον όμορφους δρόμους της Αθήνας, τη λεωφόρο Βασιλίσσης Όλγας και την Πανεπιστημίου. Μιλάμε για δρόμους που είχαν ήδη άφθονο χώρο για πεζούς και ποδηλάτες, και μάλιστα κάτω από πυκνή βλάστηση. Και όλα αυτά για να αυξηθούν η κίνηση, το καυσαέριο και ο θόρυβος, χωρίς σοβαρές εναλλακτικές.

Αλλά και στην Αθηνάς και στην Ερμού η κατάσταση είναι προβληματική: δεν θα μετατραπούν σε πεζόδρομους, απλώς θα παραμείνουν ως δρόμοι περιορισμένης πρόσβασης, δυσκολεύοντας όσους επισκέπτονται το κέντρο είτε για την αγορά του είτε για τη διασκέδαση που προσφέρει. Δηλαδή μια μεσοβέζικη κατάσταση που την έχουμε δοκιμάσει ήδη στο παρελθόν, με ανυψούμενους πασσάλους, και την εγκαταλείψαμε γρήγορα. Διότι άλλο πράγμα είναι να πεζοδρομείς δρόμους, όπως η Ερμού, διατηρώντας όμως ανοιχτή την πρόσβαση με παράλληλες διαδρομές και στο αυτοκίνητο, και άλλο να εμποδίζεις αυτή την πρόσβαση παντού, έχοντας τιμωρητική διάθεση απέναντι στους οδηγούς σε μια πόλη που καλύπτεται μόνο κατά 10% από μετρό, ενώ τα υπόλοιπα ΜΜΜ υποβαθμίζονται συνεχώς.

«The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind» Facebook Twitter
© Ανέστης Ανέστης


Είναι δύσκολο, λοιπόν, να μην κάνει κανείς την σκέψη ότι όλα αυτά δεν είναι παρά μια προσπάθεια το κέντρο να μετατραπεί σε μια τουριστική παιδική χαρά, ένα τουριστικό gentrification project που σχεδιάστηκε σε γραφεία που δεν έχουν καμία επαφή με την καθημερινή λειτουργία της πόλης. Και γίνεται με τόσο μεγάλη βιασύνη και προχειρότητα, που καταστρέφει τον οργανικό ιστό της πόλης και τελικά την ίδια την ιστορία της, ενώ, παραδόξως, καταφέρνει να κάνει την Αθηναϊκή Τριλογία να φαίνεται πολύ πιο άσχημη και στους τουρίστες, ακυρώνοντας κάθε υποτιθέμενο στόχο του.


Σε μια πόλη όπου το Απόλλων και το Αττικόν είναι ακόμη καμένα ερείπια, οι περισσότεροι δρόμοι έχουν διαλυμένα πεζοδρόμια και στη Σόλωνος υπάρχουν πάντα παρκαρισμένα αυτοκίνητα που εξαφανίζουν μια ολόκληρη λωρίδα, το να μιλάμε για προσβασιμότητα, καταστρέφοντας τα μόνα σημεία που τη διέθεταν, είναι ήδη πραγματικά σουρεαλιστικό. Αν όλα τα χρήματα που έχουν δοθεί σε τέτοια έργα είχαν επενδυθεί απλώς σε έναν και μόνο επιπλέον σταθμό μετρό, η κατάσταση στην Αθήνα θα ήταν σημαντικά καλύτερη για τους δεκάδες ή και εκατοντάδες χιλιάδες κατοίκους που θα εξυπηρετούσε.

«The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind» Facebook Twitter
© Ανέστης Ανέστης


Αποφάσισα να ονομάσω αυτήν τη σειρά από memes «The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind». Είναι μια σουρεαλιστική αναπαράσταση της αισθητικής και λειτουργικής αστοχίας του έργου αλλά και της ευρύτερα προβληματικής εμμονής ότι η Ελλάδα είναι μια κατά βάση τουριστική χώρα και ότι είναι καλή ιδέα να τη μετατρέψουμε σε τσίρκο ή λούνα-παρκ με φοίνικες και ξεραμένες ψευδοπιπεριές για τους τουρίστες (όταν, μάλιστα, δεν έχουμε καν καταφέρει να έχουμε τουρισμό και τους 12 μήνες του έτους). Greek summer is a state of a troubled mind.

Επιπλέον, κάνω και κάποια ευρύτερα σχόλια πάνω στο θέμα της ενοποίησης των χώρων της πόλης με την ελληνική ιστορία, παίζοντας με τον Ιλισό, αλλά και την Αγία Σοφία, που μπορεί να ενσωματώσει επάξια στο εσωτερικό της τον Παρθενώνα σε μια ολοκληρωμένη θεματική ενοποίηση του ελληνικού πολιτισμού. Για τον λόγο αυτόν χρησιμοποιώ το tag #enopoiise_to, σε αντίστιξη με το γνωστό #akyrose_to.


Ασχολούμαι με creative coding και new media art, δηλαδή γράφω κώδικα για να συνθέτω, μέσω software, εικόνες και εμπειρίες που δημιουργούν συναισθήματα ή διευρύνουν τη συνείδησή μας για την πραγματικότητα. Κυρίως με ενδιαφέρουν διαδραστικές εγκαταστάσεις αλλά και βίντεο και ψηφιακές εικόνες.

«The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind» Facebook Twitter
© Ανέστης Ανέστης


— Πόσο μεγάλο όπλο είναι το χιούμορ;

Στις social media σελίδες μου ανεβάζω σχεδόν καθημερινά κάποιο meme που σχολιάζει την επικαιρότητα, ελληνική και διεθνή, αλλά και άλλα χιουμοριστικά παιχνίδια μου, όπως μια σειρά από σατιρικά εξώφυλλα βιβλίων, συνήθως παραλλαγές γνωστών βιβλίων από μεγάλους εκδοτικούς οίκους, που σχολιάζει τις θεωρίες συνωμοσίας, την ψυχολογία των ανθρώπινων σχέσεων και ό,τι άλλο τύχει να με εμπνεύσει. Απέναντι στην υπαρξιακή αβεβαιότητα, οι μόνες δυνατές απαντήσεις είναι η αισθαντικότητα, η παιχνιδιάρικη εξερεύνηση του κόσμου και, φυσικά, το χιούμορ.


— Ποιες είναι οι αντιδράσεις που έχεις για τα συγκεκριμένα έργα σου;

Ένα βασικό μοτίβο που μου έκανε εντύπωση είναι ότι πολλά άτομα που περίμενα ότι θα ήταν ουδέτερα ή και θετικά στον Μεγάλο Περίπατο είχαν μια πολύ αρνητική στάση απέναντί του. Δεν είναι απλώς ότι το κέντρο γίνεται λίγο πιο δύσβατο σε όλους όσοι το επισκέπτονται από άλλες περιοχές αλλά και η αισθητική προχειρότητα και βιασύνη που καταστρέφει με σχεδόν εμμονικό τρόπο όμορφα σημεία της Αθήνας, και ακόμη περισσότερο το ύφος και ο τρόπος με τον οποίο μας επιβλήθηκε.

«The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind» Facebook Twitter
© Ανέστης Ανέστης
«The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind» Facebook Twitter
© Ανέστης Ανέστης
«The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind» Facebook Twitter
© Ανέστης Ανέστης
«The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind» Facebook Twitter
© Ανέστης Ανέστης
«The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind» Facebook Twitter
© Ανέστης Ανέστης
«The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind» Facebook Twitter
© Ανέστης Ανέστης
«The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind» Facebook Twitter
© Ανέστης Ανέστης


Instagram

Facebook

Εικαστικά
0

M. Hulot

O M.Hulot είναι διευθυντής της έντυπης LIFO και δουλεύει σε αυτήν από το πρώτο φύλλο της

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ