Αν και από τις 28 Μαΐου επιτρέπονται οι μουσικές παραστάσεις-συναυλίες μόνο σε ανοιχτούς χώρους, ελάχιστοι διοργανωτές τολμούν να ανακοινώσουν τι σχεδιάζουν μέχρι τον Αύγουστο, τουλάχιστον μέχρι να υπάρξει μια ολοκληρωμένη εικόνα για τα νέα μέτρα.
Ωστόσο, παρά το λογικό και αναμενόμενο μούδιασμα, το συναυλιακό καλοκαίρι δεν ακυρώνεται εντελώς. Ειδικά από τη στιγμή που θα τηρηθεί το περσινό μοντέλο με το άνοιγμα χώρων όπως η Τεχνόπολη Αθηνών με περιορισμένο αριθμό θεατών, αποστάσεις ασφαλείας, χρήση μάσκας και ανάθεση συναυλιών που ανακοινώνονται σταδιακά. Από την άλλη, αρκετοί περιμένουν τα πράγματα να μπουν σε μια πιο σταθερή πορεία προς την επιστροφή στις κανονικές συνθήκες. Τουλάχιστον, αυτό συμβαίνει στην περίπτωση των μεγάλων μουσικών φεστιβάλ.
Παρά τα πειράματα που έγιναν σε χώρες με τεράστιο φεστιβαλικό υπόβαθρο, όπως η Ισπανία, στην Ελλάδα έχουν ακυρωθεί τα περισσότερα events, με τους διοργανωτές να μη ρισκάρουν να πραγματοποιήσουν όσα σχεδίαζαν, περιμένοντας την επιστροφή στις κανονικές συνθήκες. Δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά, ο Covid-19 έχει αλλάξει τα δεδομένα της διεξαγωγής των συναυλιών εντελώς, ο αριθμός των καθημερινών κρουσμάτων παραμένει υψηλός και όλα σχετίζονται με τον αριθμό των εμβολιασμένων και την ψυχολογία του κοινού, δηλαδή με το κατά πόσο θα νιώθει ασφαλές παρακολουθώντας από κοντά μια συναυλία.
Σύμφωνα με την υπεύθυνη επικοινωνίας Χαρά Ζούμα, αυτοί είναι οι βασικοί παράγοντες που «το φετινό καλοκαίρι θα είναι πιο απρόβλεπτο και γι’ αυτό και το πιο δύσκολο για τους διοργανωτές. Δεν ξέρουμε πώς θα αντιδράσει το κοινό. Σίγουρα υπάρχει μεγάλη επιθυμία και ανάγκη για συναυλίες και παραστάσεις, αλλά ακόμα δεν έχει φύγει ο φόβος του ιού. Μεγάλο μέρος του πληθυσμού δεν έχει εμβολιαστεί, κυρίως οι πιο νέοι, που αποτελούν το κοινό των περισσότερων συναυλιών. Από την άλλη, ακόμα και αν μέχρι τα μέσα Ιουνίου έχουν εμβολιαστεί οι περισσότεροι, ο περιορισμός της χωρητικότητας –μόλις το 50%– και πολλά μέτρα που επιβλήθηκαν λογω Covid αυξάνουν τον βαθμό δυσκολίας για κάθε παραγωγή, τα έξοδα είναι πάρα πολλά και το ποσοστό αυτό θα εμποδίσει πολλούς καλλιτέχνες να βγουν για περιοδεία σε άλλες πόλεις πλην των μεγάλων κέντρων.
Παρά τα πειράματα που έγιναν σε χώρες με τεράστιο φεστιβαλικό υπόβαθρο, όπως η Ισπανία, στην Ελλάδα έχουν ακυρωθεί τα περισσότερα events, με τους διοργανωτές να μη ρισκάρουν να πραγματοποιήσουν όσα σχεδίαζαν, περιμένοντας την επιστροφή στις κανονικές συνθήκες.
Tη μεγαλύτερη ζημιά θα υποστούν οι πιο νέοι και ανερχόμενοι καλλιτέχνες που δεν θα μπορέσουν να εμφανιστούν live υπό αυτές τις συνθήκες. Όλα αυτά έχουν μεγάλο αντίκτυπο στη δουλειά όλων όσοι εμπλέκονται σε μια καλλιτεχνική παραγωγή. Ηχολήπτες, φωτιστές, φροντιστές, υπεύθυνοι επικοινωνίας και πολλοί άλλοι θα εργαστούν με μειωμένες αμοιβές και για λίγες παραγωγές μετά από οκτώ μήνες χωρίς συναυλίες και παραστάσεις. Παρ’ όλα αυτά, ανυπομονούμε όλοι να βρεθούμε σε ανοιχτούς χώρους, πίσω, πάνω και μπροστά από τη σκηνή, να ξαναμοιραστούμε τη συγκίνηση και τη χαρά μιας παράστασης και σιγά-σιγά να επουλώσουμε την πληγή που έχει αφήσει μέσα μας η κρίση αυτή».
Ένας ακόμη λόγος, ίσως ο κυριότερος, που λιγότερα μεγάλα ονόματα ή σχήματα από το εξωτερικό θα έρθουν φέτος σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια είναι η δυσκολία μετακίνησης και περιοδείας των ξένων καλλιτεχνών, όπως μας εξηγεί ο Σταύρος Στριλιγκάς, υπεύθυνος επικοινωνίας του Ejekt Festival, που πάει πλέον για το 2022. «Γενικά, είναι δύσκολο να φέρεις όνομα φέτος, τόσο διότι δεν έρχονται στην Ευρώπη τα αμερικανικά συγκροτήματα όσο και γιατί ως χώρα έχουμε σοβαρό θέμα με τον κορωνοϊό και τα ευρωπαϊκά συγκροτήματα που θα θέλανε να έρθουν, θα πρέπει, επιστρέφοντας στις χώρες τους, να κάνουν δέκα μέρες καραντίνα. Οπότε, οι επιλογές αυτήν τη στιγμή είναι ελάχιστες.
Από πλευράς διοργάνωσης, η κατάσταση είναι, με μια λέξη, αδιανόητη. Χάνουμε δεύτερο καλοκαίρι σερί, λόγω του πολύ αργού ρυθμού του εμβολιασμού στην Ε.Ε. και συγκριμένα στην Ελλάδα, ενώ βλέπουμε ότι Αγγλία και Αμερική ετοιμάζονται να παίξουν κανονικά στο τέλος του καλοκαιριού, και έχουν τρομερή ζήτηση από το κοινό. Εμείς συνεχίζουμε στα τυφλά, χωρίς καμία ουσιαστική στήριξη, επί δεκαπέντε μήνες, παρά τα αιτήματα του Συνδέσμου Διοργανωτών. Πριν από δύο μέρες, π.χ., ανακοινώθηκε ότι οι διανομείς κινηματογραφικών ταινιών θα πάρουν το 40% του τζίρου τους για την περίοδο Οκτωβρίου - Δεκεμβρίου του 2020, ενώ για εμάς δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη. Ελπίζουμε κάποια στιγμή ο τομέας μας να αντιμετωπιστεί σοβαρά».
Θα ανακοινώσουν μία συναυλία μέσα στο φετινό καλοκαίρι, όπως μας αποκάλυψε, ενώ, σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, θα δούμε τους συνθέτες Brian και Roger Eno, την Τετάρτη 4 Αυγούστου στο Ηρώδειο. Τα δύο αδέλφια συναντιούνται πρώτη φορά σε διεθνές επίπεδο επί σκηνής.
Στο αντίποδα, το άλλο μεγάλο φεστιβάλ του καλοκαιριού, το Release Athens, μεταφέρει κι αυτό το πρόγραμμά του το 2022. Από νωρίς φάνηκε ότι θα γινόταν κάτι τέτοιο με την αναβολή της συναυλίας των Pet Shop Boys, που τελικά θα γίνει το 2022, ενώ μόλις ανακοίνωσαν άλλα δύο ονόματα που θα δούμε την ίδια ημέρα του χρόνου τον Ιούλιο: τον Nick Cave και τους Bad Seeds και τους Mogwai.
Το Plisskën Festival, επίσης σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Αθηνών, προσκαλεί τον Max Cooper στις 6 Ιουλίου στο Ηρώδειο. Επίσης, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου θα έχουμε τη δυνατότητα να δούμε στο Ηρώδειο το Jan Garbarek Group feat. Trilok Gurtu στις 3/7 και τον Olafur Arnalds στις 15/8.
Στο ΚΠΙΣΝ θα διεξαχθούν (απ’ όσα έχουν ανακοινωθεί μέχρι στιγμής): το In Orbit V2, το τριήμερο φεστιβάλ που γίνεται και φέτος 28-30/5 με καλεσμένους μουσικούς της εγχώριας electro, της ροκ και της χιπ-χοπ σκηνής, αφιερώνοντας μία μέρα σε κάθε είδος, με ονόματα όπως οι Twinsanity, Ραμμένος Άσσος, mi55t, Kid Moxie & Die Arkitekt presenting Temple, Puta Volcano, The Big Nose Attack, The Steams κ.ά. Στις 31/5 το Schoolwave παίζει με την παράδοση στο πλαίσιο των Προσώπων του Ήρωα. Στις 5/6 ο Τάκης Μπαρμπέρης συναντά τον Πετρολούκα Χαλκιά. Στις 14/6 επιστρέφει για τέταρτη χρονιά το Lullaby Project με ονόματα όπως η Κατερίνα Ντούσκα, η Κατερίνα Πολέμη, ο Γιώργης Μανωλάκης και ο Θοδωρής Οικονόμου, μεταξύ άλλων. Τέλος, στις 18/6 εμφανίζονται ο Φώτης Σιώτας και η Νεφέλη Φασούλη. Όλες οι εκδηλώσεις στο ΚΠΙΣΝ θα γίνουν με περιορισμένο αριθμό θεατών και όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας, σύμφωνα με τον ΕΟΔΥ.
Στην Τεχνόπολη Αθηνών έχει ανακοινωθεί μια υβριδική εκδοχή του Athens Technopolis Jazz Festival από τις 28 ως τις 30/5 με βιντεοσκοπημένες συναυλίες και live συμμετοχές από πέντε ελληνικά σχήματα, των Άννας Στερεοπούλου, Δημήτρη Τσάκα, Sokratis Votskos Quartet, Billy Pod και Antoine Karacostas Trio. Στις 26/6, το Athens Music Week θα έχει online αλλά και ζωντανή εκδοχή, με τη συμμετοχή οκτώ Έλληνων και δέκα ξένων καλλιτεχνών από οκτώ χώρες, με εκπροσώπηση όλων των μουσικών ειδών.
Από τη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση θα δούμε από τις 25 μέχρι τις 27/6 το 10ο Borderline Festival, το καθιερωμένο πολυσυλλεκτικό φεστιβάλ που αναδεικνύει την πολυσήμαντη διάσταση του ήχου, στη δέκατη εκδοχή του, με εννέα live και τρία online οπτικοακουστικά έργα από Ευρώπη, Αμερική και Αυστραλία με τους Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου, Jacob Kirkegaard, Νικολέτα Χατζοπούλου, Coti K + Ερατώ Τζαβάρα + Andrea Bonetti, CURL, Thomas Köner, Julia Reidy, Jay Glass Dubs, Lea Bertucci, Kostadis, Pina Bounce.
Τι άλλο γνωρίζουμε επίσημα: Η Νατάσσα Μποφίλιου, μετά την περιοδεία της στην Κύπρο, θα εμφανιστεί στο Βεάκειο και σε έναν άλλο χώρο στην Αθήνα σε ημερομηνίες που θα ανακοινωθούν τις επόμενες ημέρες. Μέσα στον Ιούνιο, ο Φοίβος Δεληβοριάς ξεκινάει στις 10 του μήνα τις παραστάσεις της Ταράτσας του Φοίβου στο θέατρο Άλσους. Η Δήμητρα Γαλάνη θα κάνει επιλεγμένες εμφανίσεις σε θέατρα της Αττικής αλλά και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Η Ελένη Τσαλιγοπούλου έχει προγραμματισμένες εμφανίσεις σε Κύπρο, Λαμία, Πάτρα και Σέρρες. Η Κατερίνα Πολέμη θα εμφανιστεί στον Κήπο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Επίσης εμφανίζονται στις 11/6 Ειρήνη Σκυλακάκη και στις 16/7 ο Theodore. Oι ημερομηνίες των συναυλιών θα ανακοινωθούν στο τέλος Μαΐου.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.