Ρίτσαρντ Σέρα: Ένα μουσείο για τα έργα του τελευταίου μεγάλου Αμερικανού καλλιτέχνη

Ένα νέο μουσείο για τα έργα του Ρίτσαρντ Σέρα, του τελευταίου μεγάλου Αμερικανού καλλιτέχνη Facebook Twitter
0

Το Μουσείο Glenstone στο Πότομακ του Μέριλαντ, ένα ιδιωτικό ίδρυμα περίπου 40 λεπτά έξω από την Ουάσινγκτον, ανακοίνωσε ότι κατασκευάζει ένα νέο κτίριο στην πανεπιστημιούπολη των 300 στρεμμάτων ειδικά για να στεγάσει ένα μεγάλο νέο χαλύβδινο έργο του Ρίτσαρντ Σέρα. Για να μπουν στο νέο κτίριο, οι επισκέπτες θα διασχίζουν μια γέφυρα πάνω από το Greenbriar Stream πριν ακολουθήσουν ένα μακρύ, δασώδες μονοπάτι προς τη μοναχική δομή.

Για περισσότερα από πενήντα χρόνια, ο Αμερικανός καλλιτέχνης Ρίτσαρντ Σέρα χρησιμοποιεί αφηρημένες φόρμες για να εξετάσει τη δυναμική μεταξύ του υλικού και του χώρου που μοιράζονται ο θεατής και το έργο τέχνης. Το κτίριο από σκυρόδεμα 1.200 τετραγωνικών μέτρων θα στεγάσει ένα γλυπτό μεγάλης κλίμακας του καλλιτέχνη, σε συνεργασία με τον Thomas Phifer, αρχιτέκτονα των περίπτερων στο Glenstone που στεγάζουν έργα τέχνης.

«Ξεκινήσαμε να σχεδιάζουμε το κτίριο πριν από μερικά χρόνια με την ιδέα ότι οι άνθρωποι θα μπορούσαν να βιώσουν αυτό το νέο έργο» λέει η Έμιλι Ρέιλς, η οποία διευθύνει το ιδιωτικό ίδρυμα που συνέστησε με τον σύζυγό της, τον δισεκατομμυριούχο επιχειρηματία και συλλέκτη μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης, Μίτσελ Ρέιλς. Το Glenstone φιλοξενεί ήδη δύο μεγάλης κλίμακας υπαίθρια έργα του Σέρα σε μόνιμη έκθεση στους χώρους του μουσείου, τα Sylvester (2001) και Contour 290 (2004). Έχει επίσης τρία από τα πρώτα γλυπτά του καλλιτέχνη από τη δεκαετία του 1960 στις γκαλερί, τα Corner Prop (1969), Lift (1967) και White Neon Belt Piece (1967).

Ο Ρίτσαρντ Σέρα είναι ένας σύγχρονος μινιμαλιστής καλλιτέχνης γνωστός για τα μνημειώδη ατσάλινα γλυπτά του. Τα συχνά τρομακτικά σε κλίμακα έργα του προκαλούν ζάλη και αποπροσανατολισμό, με τις αρχιτεκτονικές τους καμπύλες να στροβιλίζονται, καθώς οι θεατές περπατούν στα περάσματά τους.

Ο Ρίτσαρντ Σέρα είναι ένας σύγχρονος μινιμαλιστής καλλιτέχνης γνωστός για τα μνημειώδη ατσάλινα γλυπτά του. Τα συχνά τρομακτικά σε κλίμακα έργα του προκαλούν ζάλη και αποπροσανατολισμό, με τις αρχιτεκτονικές τους καμπύλες να στροβιλίζονται, καθώς οι θεατές περπατούν στα περάσματά τους.

Η λέξη «σημασία» είναι το χαρακτηριστικό γνώρισμα της πρακτικής του. Ο Σέρα «κοίταξε σοβαρά ένα γλυπτό για πρώτη φορά» όταν επισκέφτηκε το στούντιο του Κονσταντίν Μπρανκούζι στο Παρίσι και, όπως λέει ο ίδιος, πήρε την απάντηση «για τη δύναμη και την απλότητα της αφαίρεσης σε ένα έργο, όπου σημασία έχει το βάρος». Όπως και οι άλλοι μινιμαλιστές της γενιάς του, ο Σέρα ξεπέρασε την τέχνη ως μεταφορά ή σύμβολο, προτείνοντας αντ 'αυτών την ιδέα της γλυπτικής ως μια φαινομενολογική εμπειρία βάρους, βαρύτητας, χώρου, διαδικασίας και χρόνου.

«Το βάρος είναι μια αξία για μένα – όχι ότι είναι πιο συναρπαστικό από την ελαφρότητα, αλλά απλά ξέρω περισσότερα για το βάρος παρά για την ελαφρότητα και ως εκ τούτου έχω περισσότερα να πω γι 'αυτό, για την εξισορρόπηση του βάρους, τη μείωση του βάρους, την προσθήκη και την αφαίρεση του βάρους, τη συγκέντρωση του βάρους, το εξάρτημα του βάρους, το στήριγμα του βάρους, την τοποθέτηση του βάρους, το κλείδωμα του βάρους, τις ψυχολογικές επιπτώσεις του βάρους, τον αποπροσανατολισμό του βάρους, την ανισορροπία του βάρους, την περιστροφή του βάρους, την κίνηση του βάρους, την κατεύθυνση του βάρους, το σχήμα του βάρους» λέει ο Σέρα.

Ένα νέο μουσείο για τα έργα του Ρίτσαρντ Σέρα, του τελευταίου μεγάλου Αμερικανού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Sequence | Courtesy Cantor Arts Center.

Ένα άλλο χαρακτηριστικό της δουλειάς του είναι το υλικό. Παρόλο που ο Σέρα έχει διερευνήσει τις ιδιότητες των μη συμβατικών υλικών όπως όταν χρησιμοποίησε λιωμένο μόλυβδο για το Splash (1968-1970) και βουλκανισμένο καουτσούκ στο Belts (1966-1967), έγινε διάσημος για τα μεγάλης κλίμακας ατσάλινα γλυπτά του, των οποίων η ουσιαστική παρουσία αναγκάζει τους θεατές να ασχοληθούν με τις φυσικές ιδιότητες των έργων και των τόπων στα οποία φιλοξενούνται.  

Ο Σέρα γνώρισε από πολύ νωρίς τις διαδικασίες της μεταλλουργίας. Ο πατέρας του εργάστηκε ως κατασκευαστής σωληνώσεων στη ναυπηγική βιομηχανία και ο ίδιος εργάστηκε σε χαλυβουργεία κατά τη διάρκεια των ετών που σπούδαζε στο κολέγιο. Με πτυχίο στην αγγλική λογοτεχνία, ο Σέρα ανατρέχει συχνά στη λογοτεχνία και τη θεωρία της, όταν μιλά για τον Πεσόα, τον Μπαρτ, τον Καλβίνο, τον Ντελέζ, τον Μπρόντσκι, τον Μπλουμ, τον Τσέλαν.

Για την τέχνη έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον από την παιδική του ηλικία και σπούδασε ζωγραφική στο Yale, ενώ αργότερα πέρασε χρόνο με υποτροφίες στη Γαλλία και την Ιταλία πριν μετακομίσει στη Νέα Υόρκη το 1966, όπου κατοικεί μέχρι σήμερα.

Το 1968 τον ανακάλυψε ο μεγάλος γκαλερίστας Λίο Καστέλι και ο Σέρα άρχισε να δημιουργεί γλυπτά μεγάλης κλίμακας από ελασματοποιημένες χαλύβδινες και καμπύλες πλάκες που σχεδιάστηκαν για συγκεκριμένες τοποθεσίες, έργα για το δημόσιο χώρο, κατασκευασμένα με τέτοια τεχνική που κλίνουν μεταξύ τους σε διαμορφώσεις που συγκρατούνται μόνο από τη βαρύτητα.

Ένα νέο μουσείο για τα έργα του Ρίτσαρντ Σέρα, του τελευταίου μεγάλου Αμερικανού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Tilted Arc, 1981. Φωτο: Ann Chauvet

Το ενδιαφέρον του για τον τόπο και τον τρόπο με τον οποίο ένα αντικείμενο μπορεί να διαμορφώσει τον χώρο γύρω του τον έκανε δημοφιλή, αλλά είναι ιστορικές οι αντιδράσεις που προκάλεσε ένα έργο του, το Tilted Arc, που τοποθετήθηκε στο Jacob K. Javits Federal Building στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης, με το πρόγραμμα Art-in-Architecture των Ηνωμένων Πολιτειών.

Το έργο του Σέρα ήταν μια συμπαγής πλάκα από χάλυβα COR-TEN, μήκους 37 μέτρων και ύψους περίπου 4 μέτρων με πάχος 6,4 εκ., ελαφρώς κεκλιμένη, που διχοτόμησε την πλατεία Foley καθώς τοποθετήθηκε με τέτοιο τρόπο ώστε να εμποδίζεται η κίνηση μέσω της πλατείας, αναγκάζοντας έτσι τους ανθρώπους να ασχοληθούν με το γλυπτό περπατώντας γύρω του για να τη διασχίσουν.

«Ο θεατής συνειδητοποιεί τον εαυτό του και την κίνησή του μέσω της πλατείας. Καθώς κινείται, το γλυπτό αλλάζει. Η συστολή και η επέκταση του γλυπτού προκύπτουν από την κίνηση του θεατή. Βήμα προς βήμα, η αντίληψη όχι μόνο για το γλυπτό αλλάζει ολόκληρο το περιβάλλον. Ο χάλυβας οξειδώνεται και το έργο έχει σχεδιαστεί «για να δημιουργεί μια φυσική σκουριασμένη εμφάνιση με την πάροδο του χρόνου» είπε ο Σέρα, αλλά οι συζητήσεις ήταν τόσο θερμές μέσα στην πάροδο των ετών, και μόνο γιατί άλλαζε την περιπατητική ρουτίνα των περαστικών, και το έργο θεωρήθηκε τόσο προκλητικό που τελικά, μετά από απόφαση του κράτους, καταστράφηκε το 1989. Θεωρείται το πιο πολυσυζητημένο έργο στην ιστορία της τέχνης στις ΗΠΑ, το πιο διαβόητο έργο σύγχρονης τέχνης.

Εκ πρώτης όψεως το έργο του Σέρα δεν είναι όμορφο, αν έχει κάποιος ανάγκη να αναζητήσει την τέχνη μόνο στην ομορφιά. Είναι ένας λαβύρινθος. Όταν μπαίνεις σε αυτά ή γυρίζεις γύρω από αυτά αναζητάς απαντήσεις σε συμπαντικά ερωτήματα: είναι μια στιγμή που ο θεατής ενός έργου μέσα σε μια μεταλλική εγκατάσταση που φθείρεται και οξειδώνεται από τον χρόνο βρίσκεται μέσα στην ουσία της ίδιας της τέχνης, στο κέντρο βάρους της, στην απλότητα και το μέτρο της.

Ένα νέο μουσείο για τα έργα του Ρίτσαρντ Σέρα, του τελευταίου μεγάλου Αμερικανού καλλιτέχνη Facebook Twitter
SEA LEVEL 1989-1996, Zeewolde, the Netherlands |Courtesy LAND ART NL
Ένα νέο μουσείο για τα έργα του Ρίτσαρντ Σέρα, του τελευταίου μεγάλου Αμερικανού καλλιτέχνη Facebook Twitter
To Lift, 1967 | Courtesy MoMA
Ένα νέο μουσείο για τα έργα του Ρίτσαρντ Σέρα, του τελευταίου μεγάλου Αμερικανού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Torqued Ellipse II, 1996; Double Torqued Ellipse 1997; Torqued Ellipse I, 1996. | Courtesy Dia Art Foundation
Ένα νέο μουσείο για τα έργα του Ρίτσαρντ Σέρα, του τελευταίου μεγάλου Αμερικανού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Band (2006) | Courtesy Lacma
Ένα νέο μουσείο για τα έργα του Ρίτσαρντ Σέρα, του τελευταίου μεγάλου Αμερικανού καλλιτέχνη Facebook Twitter
One Ton Prop (House of Cards), 1969. THE MUSEUM OF MODERN ART, NEW YORK, GIFT OF THE GRINSTEIN FAMILY, © 2015 RICHARD SERRA/ARTISTS RIGHTS SOCIETY (ARS), NEW YORK. Φωτο: PETER MOORE
Ένα νέο μουσείο για τα έργα του Ρίτσαρντ Σέρα, του τελευταίου μεγάλου Αμερικανού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Το γλυπτό 7 (2011) στην Ντόχα του Κατάρ. © 2015 RICHARD SERRA/ARS, NY
Ένα νέο μουσείο για τα έργα του Ρίτσαρντ Σέρα, του τελευταίου μεγάλου Αμερικανού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Το έργο του Ρίτσαρντ Σέρα, Curves, 1986, στη Philharmonie του Βερολίνου | Courtesy Berlin City
Ένα νέο μουσείο για τα έργα του Ρίτσαρντ Σέρα, του τελευταίου μεγάλου Αμερικανού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Μέρος του γλυπτού East-West/West-East στην έρημο του Κατάρ. © 2015 RICHARD SERRA/ARTISTS RIGHTS SOCIETY (ARS), NEW YORK
Ένα νέο μουσείο για τα έργα του Ρίτσαρντ Σέρα, του τελευταίου μεγάλου Αμερικανού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Μέρος του γλυπτού East-West/West-East στην έρημο του Κατάρ. © 2015 RICHARD SERRA/ARTISTS RIGHTS SOCIETY (ARS), NEW YORK
Ένα νέο μουσείο για τα έργα του Ρίτσαρντ Σέρα, του τελευταίου μεγάλου Αμερικανού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Horizon line, Μέρος του γλυπτού East-West/West-East στην έρημο του Κατάρ. © 2015 RICHARD SERRA/ARTISTS RIGHTS SOCIETY (ARS), NEW YORK
Ένα νέο μουσείο για τα έργα του Ρίτσαρντ Σέρα, του τελευταίου μεγάλου Αμερικανού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Tilted Spheres, Toronto Pearson International Airport (Terminal 1, Pier F) \ Courtesy Gagosian
Ένα νέο μουσείο για τα έργα του Ρίτσαρντ Σέρα, του τελευταίου μεγάλου Αμερικανού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Forged Rounds | Courtesy Gagosian.
Ένα νέο μουσείο για τα έργα του Ρίτσαρντ Σέρα, του τελευταίου μεγάλου Αμερικανού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Echo (2019) | Courtesy Instituto Moreira Salles
Ένα νέο μουσείο για τα έργα του Ρίτσαρντ Σέρα, του τελευταίου μεγάλου Αμερικανού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Te Tuhirangi Contour, 2000–2002, Νέα Ζηλανδία. © 2015 RICHARD SERRA/ARTISTS RIGHTS SOCIETY (ARS), NEW YORK. Φωτο: DIRK REINARTZ
Ένα νέο μουσείο για τα έργα του Ρίτσαρντ Σέρα, του τελευταίου μεγάλου Αμερικανού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Torqued Ellipses I, II, IV, V, VI (1996-99), Double Torqued Ellipses I, II, III (1997-99) and Snake (1996) | Courtesy Guggenheim Museum Bilbao
Ένα νέο μουσείο για τα έργα του Ρίτσαρντ Σέρα, του τελευταίου μεγάλου Αμερικανού καλλιτέχνη Facebook Twitter
To νέο περίπτερο για το έργο του Ρίτσαρντ Σέρα | Courtesy of Glenstone Museum
Ένα νέο μουσείο για τα έργα του Ρίτσαρντ Σέρα, του τελευταίου μεγάλου Αμερικανού καλλιτέχνη Facebook Twitter
To νέο περίπτερο για το έργο του Ρίτσαρντ Σέρα | Courtesy of Glenstone Museum
Ένα νέο μουσείο για τα έργα του Ρίτσαρντ Σέρα, του τελευταίου μεγάλου Αμερικανού καλλιτέχνη Facebook Twitter
To νέο περίπτερο για το έργο του Ρίτσαρντ Σέρα | Courtesy of Glenstone Museum
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τέχνη με χιούμορ, με πνεύμα, με αγάπη στη φύση: Η σπουδαία τέχνη των Λαλάν

Εικαστικά / Τέχνη με χιούμορ, με πνεύμα, με αγάπη στη φύση: Η σπουδαία τέχνη των Λαλάν

Η κληρονομιά τους συνεχίζει να αντηχεί στον κόσμο της μόδας, της τέχνης και της διακόσμησης αποδεικνύοντας τη δύναμη της καλλιτεχνικής φαντασίας τους, την εντυπωσιακή τους γνώση της τεχνικής και τη διαρκή οπτική ελκυστικότητα των έργων τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Los Caprichos - Goya

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο Τζεφ Κουνς στα 70

Εικαστικά / «Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο πολυεκατομμυριούχος Τζεφ Κουνς στα 70

Λίγο πριν τα 70ά του γενέθλια, ο διάσημος και αμφιλεγόμενος εικαστικός συμμετέχει σ’ έναν «διάλογο» με το ίνδαλμά του, τον Πάμπλο Πικάσο. Υπάρχουν όμως κοινά στοιχεία ανάμεσά τους;
THE LIFO TEAM
Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τεό Τριανταφυλλίδης 

Portraits 2025 / Τεό Τριανταφυλλίδης: «Υπάρχει μια υπεροψία ότι οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα»

Eκφράζοντας την ανησυχία ενός ανθρώπου της γενιάς του, ενός καλλιτέχνη που τον απασχολεί τόσο ό,τι χάνεται όσο και το άδηλο μέλλον, ο Τεό Τριανταφυλλίδης πιστεύει ότι τα είδη της νοημοσύνης -η ανθρώπινη, η τεχνητή και της φύσης- μπορούν να ευνοήσουν το ένα το άλλο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Εικαστικά / «Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Τρεις νέες δημιουργίες του Έλληνα εικαστικού μαζί με έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση βρίσκονται πλέον τοποθετημένα στους χώρους του Ωνάσειου Νοσοκομείου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ