Ο σεξουαλικά φιλελεύθερος φεμινισμός της Shy Girl Facebook Twitter
Η Shy Girl στη φωτογράφιση για το χειμωνιάτικο τεύχος του «Dazed». Φωτο: Jordan Hemingway, Styling Nell Kalonji

Ο σεξουαλικά φιλελεύθερος φεμινισμός της Shy Girl

0

Είναι αδύνατο να πετύχεις βίντεο της Shy Girl και να μην μπεις στον πειρασμό να το παρακολουθήσεις. Και η αλήθεια είναι ότι όσο κι αν σε ενοχλεί η επιτηδευμένη προκλητικότητά της (ακόμα και όταν παίζει με κάτι τρυφερό και αθώο, όπως το κουνελάκι στο πρόσφατο «BDE»), είναι δύσκολο να ξεκολλήσεις τα μάτια από την οθόνη του PC ή του κινητού σου.

Η Shy Girl τα έχει όλα σε υπερθετικό βαθμό: sex appeal, βρόμικους στίχους (στα όρια της πορνογραφίας), εκκεντρικό styling, μια αισθητική εντελώς δική της και εμφάνιση που μαγνητίζει. Δεν την επέλεξε τυχαία ο οίκος Burberry ως βασικό πρόσωπο της καμπάνιας του (στη βιντεογραφημένη μορφή του EP της «Blu», που κυκλοφόρησε πριν από δύο μήνες, είναι ντυμένη από την κορυφή μέχρι τα νύχια με ρούχα και αξεσουάρ τους). Επίσης, έντυσε με τη μουσική της τις πασαρέλες του Mugler και στα είκοσι οκτώ της θεωρείται ήδη fashion icon, παρόλο που έχει σταματήσει εδώ και καιρό το μόντελινγκ.

Στο πρώτο της εξώφυλλο στο χειμωνιάτικο τεύχος του «Dazed» έχει εκτυφλωτικά πορτοκαλί μαλλιά και φοράει ένα φουτουριστικό μπέιμπι ντολ Balenciaga με μπότες του Τέλφαρ Κλέμενς, ενώ τα περισσότερα ρούχα της είναι ραμμένα από καταξιωμένους σχεδιαστές αποκλειστικά γι’ αυτή.

Η επιλογή του εξωφύλλου του «Dazed» ήταν έκπληξη μόνο για όσους δεν είχαν παρακολουθήσει την πορεία της. Το πληθωρικό κορίτσι με το τσαγανό της ράπερ, αλλά με ήχο που παραπέμπει σε ντίσκο κλαμπ (hi-NRG και eurodance των ’90s από κορυφαίους hyperpop παραγωγούς του σήμερα, όπως ο Sega Bodega, o Karma Kid ή η πρόωρα χαμένη SOPHIE), ξεχώρισε από τη πρώτη στιγμή που εμφανίστηκε με το «Nasty», πριν από δύο χρόνια.

Το τραγούδι, σε παραγωγή του Sega Bodega, ήταν αρκετά πικάντικο (κάποια στα σχόλια γράφει «ακούω ότι τη λένε “ντροπαλή” και αναρωτιέμαι γιατί»), όπως και το βίντεο που το συνοδεύει, το οποίο θεωρείται από το YouTube ως «ακατάλληλο για ανηλίκους».

Η Shy Girl τα έχει όλα σε υπερθετικό βαθμό: sex appeal, βρόμικους στίχους (στα όρια της πορνογραφίας), εκκεντρικό styling, μια αισθητική εντελώς δική της και εμφάνιση που μαγνητίζει. Δεν την επέλεξε τυχαία ο οίκος Burberry ως βασικό πρόσωπο της καμπάνιας του.

Από τότε η Shy Girl έχει μια πορεία ανοδική, εντυπωσιακή, παρότι δεν έγινε ποτέ όνομα πρώτου μεγέθους, με την έννοια ότι δεν έχει ούτε μία επιτυχία στα τσαρτ (κι αυτό γιατί το ραδιόφωνο είναι πολύ δύσκολο να παίξει ένα κομμάτι που το ρεφρέν του λέει «beat the pussy right» κι έχει τίτλο… «Βig Dick Energy»).

Ωστόσο, τα αρκετά προβοκατόρικα singles και τα δύο EP της, όπως και η γενική στάση της και ακόμα περισσότερο οι απόψεις της, που έρχονται ως απάντηση σε μια συντηρητική βιομηχανία που οδηγεί τη μουσική στα δύο άκρα, ή στην απόλυτη βαρεμάρα ή στη φτηνή χυδαιότητα, έχουν κάνει τη Shy Girl media darling, τουλάχιστον σε αυτά που ασχολούνται με τις νέες τάσεις.

Τη χρονιά που διανύουμε η Shy Girl έχει τα περισσότερα εξώφυλλα σε περιοδικά από κάθε άλλη Βρετανή τραγουδίστρια ‒ στην αρχή του 2021 έγινε εξώφυλλο στο «Jealous Mag» και πρόσφατα στο εξώφυλλο του «Clash» και του «032c» ταυτόχρονα. «Θα τα στείλω στη μαμά μου», έγραψε αρκετά περιπαιχτικά στο Twitter (ο αυτοσαρκασμός είναι κάτι που τη χαρακτηρίζει από την πρώτη στιγμή που εμφανίστηκε).

Shygirl ft. Slowthai - BDE

Πριν από έναν μήνα, στην πιο θερμή περίοδο του φετινού καλοκαιριού, κυκλοφόρησε ένα κομμάτι από το EP της «Blu», το «BDE» (Big Dick Energy), με τη συμμετοχή του ράπερ Slowthai, στο οποίο τραγουδάει με μεγάλη δόση «αθόρυβης αυτοπεποίθησης», όπως η ίδια τη χαρακτηρίζει: «Read my lips, I need a big dick boy / Ain’t nobody slanging it right, that’s why / Oh, I’m so damn unsatisfied / Booty go bounce from the day to night», ραπάροντας αυθάδικα στο ρεφρέν: «Beat the pussy right / Beat the, beat the pussy right». Το «BDE» ήταν από τα τραγούδια που επέλεξε η συντακτική ομάδα της «Guardian» ως «ένα από αυτά που θα σημαδεύσουν το φετινό καλοκαίρι», χαρακτηρίζοντάς το «έναν αληθινό ύμνο των σύγχρονων πάρτι».

Η εικόνα της αυταρχικής περσόνας που κυριαρχεί στα βίντεό της και της γυναίκας που κάνει τραγούδι τη σεξουαλική της ικανοποίηση (έχεις την αίσθηση ότι τραγουδάει μόνο για το μ…ί της) δεν έχει σχέση με τον πραγματικό χαρακτήρα της και την ευγενική, χαρούμενη κοπέλα που είναι στην καθημερινή της ζωή. «Το ήθος της είναι πιο φιλοσοφημένο από αυτό που αφήνουν να εννοηθούν οι προκλητικοί στίχοι της» γράφει η Christine Ochefu στην «Guardian».

Η ίδια η Shy Girl εξηγεί ότι τίποτα δεν είναι μόνο αυτό που φαίνεται. Είναι μία από τις βασικές εκπροσώπους του σεξουαλικά φιλελεύθερου φεμινισμού σήμερα και τονίζει ότι η σεξουαλική ελευθερία είναι απαραίτητο συστατικό της ελευθερίας των γυναικών. «Ο σκοπός μου δεν είναι να πω ότι μου αρέσει το σεξ αλλά να διαδώσω τη δυναμική της εξουσίας και να τη διαταράξω», λέει. «Μιλάω για την αγανάκτηση που σου προκαλεί. Σε πολλούς από τους στίχους μου αλλάζω εντελώς τα περιστατικά και βάζω τον εαυτό μου στη θέση του επιτιθέμενου ή του χειριστή, όταν στην πραγματικότητα εγώ είμαι που έχω υποφέρει».

Το πραγματικό όνομα της Shy Girl είναι Blaine Muise. Γεννήθηκε στο νότιο Λονδίνο και ως παιδί άλλαζε συνεχώς σπίτια γιατί οι γονείς της μετακινούνταν από το ένα μέρος στο άλλο. Ο παππούς της ήταν μπασίστας στους Aces, το συγκρότημα που συνόδευε τον τραγουδιστή της ρέγκε Desmond Decker, και είχε επαφή με τη μουσική από πολύ μικρή. Όταν ήταν στις πρώτες τάξεις του γυμνασίου ο πατέρας της τής έφερνε κάθε βράδυ και κάποιο CD από το κλαμπ όπου δούλευε τις νύχτες, έτσι τη σύστησε στον πλούτο της ποπ, από τις πειραματικές ελεγείες της Björk μέχρι τον Craig David.

Αυτό που την καθόρισε καλλιτεχνικά, όμως, ήταν μια επίσκεψη στην Tate Modern στα δεκατρία της, όταν είδε τη μινιμαλιστική εγκατάσταση του Carl Andre «Equivalent VII», με λευκά τούβλα τοποθετημένα σε στοίβες στο πάτωμα. «Με ενέπνευσε πάρα πολύ», λέει, «όλοι περπατούσαν ανάμεσα σε αυτά τα τούβλα και τα θαύμαζαν κι εγώ σκεφτόμουν “είναι απλώς μερικά τούβλα!”. Σκεφτόμουν ότι θα ήθελα κι εγώ να κάνω το ίδιο, να κάνω τους ανθρώπους να σκέφτονται διάφορα για μένα επειδή έβαλα μερικές παπαριές στη σειρά».

SHYGIRL — BB

Μόλις τελείωσε το σχολείο πήγε να σπουδάσει φωτογραφία στο Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ, αλλά επέστρεφε κάθε Σαββατοκύριακο στο Λονδίνο για να μη χάνει τα πάρτι με φίλους της. Ξεκίνησε να δουλεύει ως μοντέλο, αλλά στα είκοσι τρία της αποφάσισε να γίνει επαγγελματίας μουσικός, ξεκινώντας τη συνεργασία με τους φίλους που έκανε συχνάζοντας στα κλαμπ του Λονδίνου και κάνοντας την DJ σε queer κλαμπ όπως το PDA.

Αυτοπροσδιορίζεται ως queer ‒«θα έκλεβα το κορίτσι σου, όχι μόνο τον άντρα σου», τουίταρε πέρσι‒ και θεωρεί ότι οι queer κοινότητες της έδωσαν τη δύναμη να βγει μπροστά και να μιλήσει για το σεξ ως γυναίκα. «Θέλω να ανταποδώσω όσα χρωστάω σε αυτούς τους ανθρώπους με τη μουσική μου», λέει, «και ακόμα πιο πολύ στους trans θαυμαστές μου. Το να είσαι trans είναι κάτι πολύ δύσκολο, ακόμα και μέσα στην queer κοινότητα. Έχω πολλούς trans φίλους που τους έχουν απορρίψει οι βιολογικές οικογένειές τους και έχουν βρει καινούργια οικογένεια σ’ εμάς. Είμαι πολύ προστατευτική απέναντί τους».

Ο ειλικρινής λυρισμός της δεν έχει σκοπό να σκανδαλίσει απλώς, θέλει να στρέψει την προσοχή του κόσμου στα στερεότυπα που ταλαιπωρούν ακόμα μεγάλο μέρος της κοινωνίας και στη σεξουαλική αντικειμενοποίηση. «Με αντιμετωπίζουν ως αντικείμενο του σεξ από τα δώδεκά μου», εξηγεί, «κάνοντας αυτήν τη μουσική προσπαθώ να βρω ένα άνετο μέρος για να σταθώ μέσα σε αυτόν τον χώρο. Δεν θέλω να κρυφτώ από τον τρόπο που με αντιλαμβάνονται οι άλλοι, το έχω αποδεχτεί και προσπαθώ να γράψω το story μου με τον δικό μου τρόπο».

Η Shy Girl δεν είναι απλώς μια queer γυναίκα, είναι μια μαύρη queer γυναίκα και αυτό το τονίζει με κάθε ευκαιρία. «Οι άνθρωποι βρίσκουν καθημερινά έναν καινούργιο τρόπο να σε χαρακτηρίζουν, ακόμα πιο σκληρό», λέει. «Για παράδειγμα, η λέξη “misogynoir” (ένας συνδυασμός σεξισμού και ρατσισμού ενάντια στις μαύρες γυναίκες) δείχνει πώς εκλαμβάνουν ακόμα τις μαύρες γυναίκες και πώς τα στερεότυπα δεν μας αφήνουν να είμαστε ισότιμα μέλη του ευρύτερου κόσμου. Πώς θα μπορέσουμε να απαλλαγούμε από αυτές τις εμπειρίες, αν δεν μιλήσουμε γι’ αυτές; Αν ταιριάξεις στη θέση για την οποία σε προορίζουν, τότε τους δίνεις αυτό που θέλουν. Θα προτιμούσα να κάνω κάτι απρόσμενο».

Δεν είναι όλα τα κομμάτια της Shy Girl προκλητικά και ακραία χορευτικά. Η δεύτερη συνεργασία της με την Arca είναι ανατριχιαστική, ένα κομμάτι με τον τίτλο «Άνευ όρων» («Unconditional») που έφτιαξαν τον Ιούνιο του 2020 για να στηρίξουν οικονομικά το Black Lives Matter και το Inquest UK (τα θύματα της κρατικής βίας).

Arca & Shygirl - Unconditional

Παρότι κινείται σε έναν κόσμο λαμπερό και φαινομενικά εύκολο, η Shy Girl δεν ανήκει πραγματικά στη mainstream βιομηχανία. «Νομίζω ότι η εικόνα που έχω για το τι είναι πραγματικά η βιομηχανία δεν είναι πολύ ευρεία, γιατί ζω στον δικό μου κόσμο», λέει. «Μόλις τώρα άρχισα να ασχολούμαι με τις εμπειρίες άλλων ανθρώπων ή πιο mainstream εμπειρίες, αλλά μπορώ λίγο-πολύ να υπάρχω ξεχωριστά απ’ όλα αυτά. Δουλεύω με αυτούς που ξέρω, προέρχομαι από μια πολύ δημιουργική κοινότητα, δεν ασχολούμαι και πολύ με την καθημερινή ρουτίνα της βιομηχανίας.

Μέχρι πρόσφατα ήμουν στον χώρο της μόδας, έτσι έχω συνηθίσει να δουλεύω με ανθρώπους αρκετά επιφανειακούς. Το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να επηρεάζω αυτούς με τους οποίους δουλεύω και να αλλάζω όσο μπορώ τον τρόπο που σκέφτονται. Σίγουρα συναντώ ακόμα μισογυνισμό και ρατσισμό σχεδόν σε κάθε πρότζεκτ που κάνω. Είναι ωραίο να είσαι η βιτρίνα της διαφορετικότητας, αλλά τίποτα συστημικό δεν είναι αρκετά ποικιλόμορφο και δεν προσφέρει αρκετή υποστήριξη στους ανθρώπους που εκμεταλλεύεται.

Στην ουσία πρόκειται για προσχηματική υποστήριξη μειονοτήτων, θέλουν να μοιάζουν όλα καλά στην επιφάνεια, αλλά να μη φτάνουν στον πυρήνα των πραγμάτων. Δεν αλλάζει και πολύ αυτό στα φεστιβάλ: κλείνουν ένα ποικιλόμορφο line-up, αλλά δεν έχουν τις υποδομές να ασχοληθούν με τα θέματα που προκύπτουν από αυτό. Ο DJ μου είναι γκέι, είμαστε και οι δύο queer και έχουμε πάει σε συναυλίες όπου οι άνθρωποι ήταν ομοφοβικοί και οι promoters ήταν ανίκανοι να κάνουν κάτι για να μας στηρίξουν».

Τα κομμάτια της Shy Girl για αρκετό κόσμο είναι βρόμικα. Για κάποιους ίσως είναι και αισχρά ‒ περιγράφει λεπτομερώς τη σεξουαλική πράξη και τους αναλώσιμους συντρόφους, αναφέρεται στο σεξ περισσότερο ως χαώδες άθλημα, με σκοπό να ταρακουνήσει τον ακροατή. Δεν κάνει, όμως, τίποτα τυχαία. «Μου αρέσει πολύ όταν η τέχνη με κάνει να νιώθω άβολα», λέει, «επειδή πρέπει να αναρωτηθώ από πού προέρχεται αυτή η αμηχανία. Πώς μπορεί κάτι να επηρεάσει με αυτόν τον τρόπο την ισορροπία μου; Θέλω να επηρεάζω κι εγώ την ισορροπία των άλλων ανθρώπων».

Shygirl – SLIME 

https://www.instagram.com/0800shygirl

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM