ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ποτέ τι αντίδραση μπορεί να προκαλέσει ένα τραγούδι. Το WAP, το νέο κομμάτι της Cardi B σε συνεργασία με τη Megan Thee Stallion, κυκλοφόρησε πριν από δύο εβδομάδες και δεν έχει ανέβει μόνο στην κορυφή του Billboard αλλά σε μικρό χρονικό διάστημα έχει σπάσει κάμποσα ρεκόρ, προκαλώντας σωρεία συζητήσεων.
Στην Αμερική ο κόσμος μαλώνει για το αν είναι πορνογραφία ή φεμινιστικό μανιφέστο. Σχεδόν όλοι στα social media έχουν μια άποψη γι' αυτό και ο πολιτιστικός αντίκτυπος που έχει δημιουργήσει δεν έχει προηγούμενο. Είναι ένα γεγονός που δεν μπορείς να παραβλέψεις, ακόμα κι αν δεν σου αρέσει σαν κομμάτι. Είναι κάτι ανάλογο με αυτό που συνέβη εδώ πέρσι με το «Mama?» του Sin Boy, αν και τα δυο κομμάτια δεν έχουν καμία σχέση μεταξύ τους.
Κάποιος θα αναρωτηθεί για ποιον λόγο έχει προκαλέσει τόσο μεγάλη αναστάτωση. Η απάντηση είναι επειδή οι στίχοι του μιλούν για το σεξ μέσα από τη γυναικεία ματιά, όπως και για τη γυναικεία απόλαυση και ευχαρίστηση. Είναι sex positive και, όπως έγραψε στο «Variety» o Craig Jenkins, από αυτά τα ακατάλληλα τραγούδια γεμάτα καύλα τα οποία, όταν ήσουν 15, σε έκαναν να κοκκινίζεις κάθε φορά που ακουγόταν μια απαγορευμένη λέξη. Τo WAP έχει μπόλικες από δαύτες, καθώς και αρκετές ζουμερές περιγραφές.
Ο τίτλος είναι το αρκτικόλεξο του «Wet Ass Pussy», που σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει ένα συγκεκριμένο σημείο της γυναικείας ανατομίας όταν βρίσκεται σε σεξουαλική διέγερση. Οι δυο ράπερ περιγράφουν τις σεξουαλικές τους φαντασιώσεις με γαργαλιστικές λεπτομέρειες. Μεταξύ μας, δεν είναι και τόσο χυδαίο, γίνεται περισσότερο πρόστυχο όταν προσπαθείς να το περιγράψεις στον ανίδεο ακροατή. Σε μια χώρα σαν την Ελλάδα, που δεν είναι αγγλόφωνη, οι ρίμες του δεν προκαλούν τόσο μεγάλο σοκ όπως σε έναν μέσο θεοσεβούμενο Αμερικανό.
Οι γυναίκες και οι queer ράπερ σπάνε τα στερεότυπα και στέκονται ισάξια απέναντι στους άνδρες ράπερ από τότε, ασχέτως του αν δεν τους το αναγνωρίζει κανείς. Και δεν μιλάμε μόνο για περιπτώσεις όπως η Lil Kim, η Foxy Brown κ.ά., αλλά και για τις πιο σύγχρονες εκπροσώπους του είδους.
Το τραγούδι βρίσκει τις δύο ράπερ σε μια κρίσιμη στιγμή. Από τη μια, η Cardi B έχει να κυκλοφορήσει μουσική έναν χρόνο. Τα δύο πιο πρόσφατα singles της («Press», «Money») δεν τα έχουν πάει και τόσο καλά σε πωλήσεις, οπότε έχει αφιερωθεί στον γάμο και στην κόρη της όλο αυτό το διάστημα. Από την άλλη, είναι μια ιδανική ευκαιρία για τη Megan Thee Stallion να απομακρυνθεί από τον δημόσιο εξευτελισμό που της επιφύλαξαν τα social media, παρότι ο ράπερ Tory Lanez την πυροβόλησε στα πόδια. Η επιτυχία του WAP την έκανε, απ' ό,τι φαίνεται, να αισθανθεί ασφαλής και δυνατή ώστε να τον κατονομάσει ως τον δράστη της επίθεσης – αν ενδυνάμωσε κάποιον περισσότερο απ' όλους το κομμάτι, σίγουρα ήταν η μία από τις δημιουργούς του.
Η Cardi Β και η Megan δεν κάνουν κάτι καινούργιο ή πρωτότυπο όσον αφορά το γυναικείο ραπ. Για τα ίδια πράγματα μιλάνε από τη δεκαετία του '90 ραπ συγκροτήματα όπως οι Salt-N-Pepa, γράφοντας λυκειακούς χορευτικούς ύμνους σαν το «Push-It» και το «Let's talk about sex» – ίσως καλύτερα, χωρίς την ίδια επιτυχία όμως.
Οι γυναίκες και πιο πρόσφατα οι queer ράπερ σπάνε τα στερεότυπα και στέκονται ισάξια απέναντι στους άνδρες ράπερ από τότε, ασχέτως του αν δεν τους το αναγνωρίζει κανείς. Και δεν μιλάμε μόνο για περιπτώσεις όπως η Lil Kim, η Foxy Brown κ.ά., αλλά και για τις πιο σύγχρονες εκπροσώπους του είδους.
Αν το WAP θεωρείται πορνογραφικό, τότε πραγματικά δεν ξέρω πώς πρέπει να χαρακτηρίσει κανείς τη μουσική και τα βίντεο της Cupcakke, μιας πραγματικά άγριας και προκλητικής ράπερ, ή του Saucy Santana. Δεν φταίνε, βέβαια, οι δύο ράπερ γι' αυτή την παρανόηση. Τουναντίον, υπεύθυνοι είναι όσοι δεν έχουν ιδέα από τους λεκτικούς κώδικες ή την ιστορία του συγκεκριμένου είδους μουσικής και καταφεύγουν συχνά στην υπερβολή, είτε για να το αποθεώσουν είτε για να το κατακεραυνώσουν.
Cardi B, Megan Thee Stallion - WAP
Το WAP είναι χτισμένο με μινιμαλιστικά trap beats ώστε να υπερτονίζεται η βρομιά των υπερσεξουαλικών στίχων. Οι παραγωγοί Ayo and Keyz δανείζονται το βασικό sample του από το «Whores in this house» του θρυλικού Frank Ski, ένα κλασικό χιτ του 1992 που καθόρισε την κλαμπ σκηνή της Βαλτιμόρης. Επαναλαμβάνεται συνέχεια κατά τη διάρκεια του κομματιού και σου μένει έντονα ακόμα και αφού το κομμάτι έχει τελειώσει, μετατρέποντας το WAP σε ιδανικό κράχτη για σπιτικά πάρτι.
Από τις δύο, η Megan, πιο διεκδικητική, ξεχωρίζει με την ευελιξία που τη χαρακτηρίζει στις ρίμες. O πιο αδύναμος κρίκος είναι η ερμηνεία της Cardi Β: ενώ δεν της λείπει η δυναμική, δυστυχώς υστερεί, ειδικά όταν έρχεσαι σε πρώτη επαφή με το κομμάτι από το βίντεο στο YouTube. Η δημοφιλής πλατφόρμα το θεώρησε πολύ πρόστυχο και την ανάγκασε να ανεβάσει την «καθαρή» βερσιόν του για να μην παγώσει τα έσοδα από τα views. Δυστυχώς, αυτό λειτουργεί εις βάρος της. Αντί να πει «wet ass pussy» χρησιμοποιεί τη φράση «wet and gushy» και στην αρχή μοιάζει σαν να μουρμουρίζει.
Ένα άλλο στοιχείο που προσωπικά με ξένισε και σχεδόν μου χάλασε το κομμάτι ήταν το θυμωμένο flow της, το ίδιο που χρησιμοποίησε και στο «Bodak Yellow». Μόνο που εδώ ακούγεται κάπως πιεσμένο και δεν ταιριάζει στη σέξι και fun ατμόσφαιρα του κομματιού, αν και με τη δεύτερη, τρίτη ακρόαση κάπως χωνεύεται. Πάντως, πρέπει να ομολογήσω ότι πραγματικά με έκανε να κλαίω από τα γέλια όταν προς το τέλος ραπάρει το ιδιοφυές λογοπαίγνιο «Macaroni in a pot/ Τhat's some wet ass pussy».
Το βίντεο είναι μια πολύχρωμη εξτραβαγκάντζα, τίγκα στο CGI (ειδικά εφέ), και δείχνει τις δύο ράπερ να αλλάζουν το ένα σέξι κοστούμι μετά το άλλο, να κάνουν βόλτα στον διάδρομο ενός μεγάρου που έχει πόρτες με ξέκωλα πόμολα, να παίζουν με άγρια ζώα. Γενικά, βλέπεις διάφορα κιτς αντικείμενα με σεξουαλικό περιεχόμενο. Τα τεστ για κορωνοϊό που έκαναν όσοι συμμετείχαν στα γυρίσματά του στοίχισαν περίπου 100.000 δολάρια.
Έσπασε το ρεκόρ του YouTube ως το βίντεο με τα περισσότερα views μέσα σε 24 ώρες από γυναίκες ράπερ και, φυσικά, προκάλεσε πολιτικές αντιδράσεις από τη δεξιά και την αριστερά της Αμερικής, τον Russell Brand καθώς και άπειρα meme. Επισήμως το σχολιάζουν κυρίως άνδρες –που το βρίσκουν ενοχλητικό–, με τις γυναικείες φωνές να περιορίζονται μόνο σε σχολιασμό στα social media, κάτι που ακούγεται κάπως προβληματικό από μόνο του. Ο λόγος που οι οπαδοί του Τραμπ επιτέθηκαν στο κομμάτι δεν είναι μόνο ο πουριτανισμός αλλά και επειδή η Cardi B μιλάει συχνά για την απέχθεια που της προκαλεί ο Πρόεδρος, ενώ στηρίζει με πάθος τους Δημοκρατικούς – πρόσφατα πήρε συνέντευξη από τον Τζο Μπάιντεν.
Η πρώτη αιτία αντιπαράθεσης στο Twitter υπήρξε η cameo εμφάνιση της Kylie Jenner. Αρκετοί φαν εξαγριώθηκαν που η Cardi B τη συμπεριέλαβε στο βίντεο, στο οποίο συμμετέχουν επίσης οι Normani, Rosalía, Mulatto κ.ά. Μάλιστα δημιούργησαν ένα δημόσιο petition που έφτασε στις 60.000 υπογραφές για την πετάξει η Cardi από το βίντεο.
Το πιο πετυχημένο meme ήταν αυτό με τον συντηρητικό πολιτικό αναλυτή Ben Shapiro, που έπρεπε να το σκεφτεί μάλλον καλύτερα πριν απαγγείλει τους στίχους του κομματιού σε ένα βίντεό του.
Ο γνωστός κωμικός Russell Brand, που έκανε μια ατυχή αριστερή και αντικαπιταλιστική ανάλυση, μπορεί να κατηγορήθηκε για mansplaining, αλλά είχε κάποιο point ο σχολιασμός του. Αμφιβάλλω αν οι φεμινίστριες του δεύτερου κύματος θα συμφωνούσαν με την άποψη ότι το κομμάτι προάγει τη γυναικεία ενδυνάμωση. Έχει πολλά στοιχεία που σε κάνουν να κουνάς κάπως το κεφάλι.
Αν κάτι βγαίνει απ' όλες αυτές τις συζητήσεις είναι ότι υπάρχει ένα σοβαρό κενό ή μια σύγχυση στη σύγχρονη φεμινιστική σκέψη και χρειάζεται να επανεξεταστούν ορισμένα θέματα, όπως το τι σημαίνει σεξουαλική απελευθέρωση και γυναικεία χειραφέτηση στη νέα χιλιετία, δηλαδή το πώς αντιμετωπίζουμε με τα σημερινά δεδομένα τα συγκεκριμένα ζητήματα ‒ κι αυτό δεν αφορά μόνο την παράβλεψη των queer ή μαύρων γυναικείων φωνών - που πρέπει επιτέλους να ακουστούν - αλλά κάτι βαθύτερο.
Συνήθως τελειώνω τα άρθρα μου με ένα σχόλιο για την ελληνική ραπ σκηνή. Δυστυχώς, δεν έχω να πω τίποτα σχετικά, εκτός του ότι η κατάσταση παραμένει απογοητευτική. Ακόμα είναι στάσιμη, σε λήθαργο. Υπάρχει ένας αόρατος νόμος λόγω του οποίου, για να σε πάρουν σοβαρά ως γυναίκα ράπερ, πρέπει να κάνεις αποκλειστικά conscious ραπ. Αν σταματήσουμε να χλευάζουμε καλλιτέχνες όπως η Κατερίνα Στικούδη, η Ghetto Queen, η Αsimina, ακόμη και την εξαφανισμένη Maryo, και δεν αντιμετωπίζουμε τη σεξουαλικότητά τους ως ταμπού, ίσως δούμε ανάλογες δουλειές στο μέλλον. Προς το παρόν, η σκηνή βρομάει ματσίλα, σαν να μην πέρασε μια μέρα.
Εν κατακλείδι, αν κάτι προσφέρει το WAP, πέρα από αυτά τα μεγαλόστομα που του αποδίδουν, είναι ακομπλεξάριστη ψυχαγωγία, ένα κομμάτι για να χορέψεις, να ανεβάσεις βίντεο στο TikTok και, κυρίως, να περάσεις καλά, βρε αδερφέ!