Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter

«Η ιστορία είναι άνεμος…»: 12 έργα του Θεόφιλου ταξίδεψαν στην Ύδρα

0

Ο επετειακός εορτασμός των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821 ήταν εκείνος που έδωσε το εισιτήριο σε δώδεκα έργα του Θεόφιλου, που ανήκουν στη συλλογή του Μουσείου Θεόφιλου στη Βαρειά Μυτιλήνης, για να ταξιδέψουν στην Ύδρα, με σκοπό να εκτεθούν στο Ιστορικό Αρχείο-Μουσείο Ύδρας.

Χρειάστηκαν προσπάθειες μηνών μέχρι ο Δήμος Μυτιλήνης και το ΙΑΜΥ, που έχουν υπογράψει Μνημόνιο Συνεργασίας, να κατορθώσουν να εξασφαλίσουν τις απαραίτητες άδειες, ώστε να πραγματοποιηθεί η έκθεση «Η ιστορία είναι άνεμος…», που αποτελεί μείζον εικαστικό γεγονός στην εκπνοή του καλοκαιριού.

Kατά τη διάρκεια των εγκαινίων της έκθεσης, που αποτέλεσαν πόλο έλξης και έφεραν στο νησί ακόμα και την Παλόμα Πικάσο, συνοδευόμενη από τον διευθυντή του Μουσείου Ακρόπολης, Νίκο Σταμπολίδη, η διευθύντρια του ΙΑΜΥ, Ντίνα Αδαμοπούλου, ανέφερε χαρακτηριστικά πως «η διοργάνωση της συγκεκριμένης έκθεσης ήταν ευτυχής συγκυρία και πολύχρονος, διακαής πόθος». 

Ο «Παπαδιαμάντης της ζωγραφικής», όπως τον αποκάλεσε ο Τάκης Μπαρλάς, έζησε όλη του τη ζωή πάμφτωχος, ζωγραφίζοντας συχνά «αντί πινακίου φακής», κάτι που ποτέ δεν σταμάτησε να κάνει  – σε πείσμα κάποιων μάλλον ωραιοποιημένων αφηγήσεων σχετικά με τα τελευταία του χρόνια στη Μυτιλήνη. 

Ανάμεσα στα εκθέματα, ο επισκέπτης θα διακρίνει έργα του λαϊκού ζωγράφου εμπνευσμένα από τον ελληνικό επαναστατικό Αγώνα, όπως ο «Αθανάσιος Διάκος» και ο «Θάνατος του Μάρκου Μπότσαρη», αλλά και το εμβληματικό και πολυαγαπημένο «Ο Ερωτόκριτος και η Αρετούσα». Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και δύο έργα που το θέμα τους μάλλον αιφνιδιάζει: η «Αίτνα» και ο «Αποχαιρετισμός του Γάλλου Αντιναυάρχου».

Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter
Ο Θάνατος του Μάρκου Μπότσαρη, 1932

Η Ιστορικός Τέχνης Λουίζα Καραπιδάκη σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης: «Πιστός πάντα στα προσωπικά καλλιτεχνικά του ιδεώδη, ο Θεόφιλος δεν εγκατέλειψε το αυστηρό ύφος της ορθόδοξης θρησκευτικής τεχνοτροπίας, που διδάχτηκε από τον παππού του. Απλώς, στην κοσμική του ζωγραφική, αφήνει τα αυστηρά εικονογραφικά πρότυπα των ανθιβόλων, προσθέτει μια στοιχειώδη προοπτική και διατυπώνει μια περισσότερο λαϊκότροπη έκφραση, ρεαλιστικότερη και λιγότερο απόκοσμη.

Επιπλέον, αναπτύσσει μοναδική συνθετική πολυπλοκότητα, όπου τα σαφή χαρακτηριστικά του “φόβου του κενού” ενισχύουν την πλαστικότητα των έργων του. Παράλληλα, η πλούσια χρωματική του παλέτα και η επιτήδεια χρήση των ζωηρών χρωμάτων εκπέμπει μια ευδαιμονία αναδεικνύοντας την καλλιτεχνική του δεινότητα, πέρα και από τη θεματική απόδοση.

Ουσιαστικά συνταιριάζει, μ’ έναν ελεύθερο και μοναδικό τρόπο, τη μεταβυζαντινή εικαστική παράδοση με την αισθητική της ελληνικής λαϊκής τέχνης και χειροτεχνίας, αφομοιώνει τους συμβολισμούς, ενθέτει τον φαντασιακό του κόσμο και μεταδίδει έναν απαράμιλλο πολυπολιτισμικό πλούτο».

Ο «ζερβοκουτάλας», καθότι αριστερόχειρας, ο «μισακάτης», ο «αχμάκης», όπως τον κορόιδευαν όσο ζούσε, έμελλε να αφήσει ισχυρό αποτύπωμα στην ιστορία της ελληνικής και όχι μόνο τέχνης. 

Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter
Γεώργιος Καραϊσκάκης εις την πολιορκίαν της Ακροπόλεως.

Ο «ταξιδιώτης από τα Παρίσια», ο Στρατής Ελευθεριάδης, γνωστός ως Τεριάντ, ήταν εκείνος που, μετά από παρότρυνση του ζωγράφου Γιώργου Γουναρόπουλου, επισκέφθηκε το 1929 τη Μυτιλήνη, αγόρασε έργα του Θεόφιλου και ανέλαβε την προώθησή του – ο Θεόφιλος όμως δεν έζησε αρκετά για να χαρεί την αναγνώρισή του, καθώς πέθανε πέντε χρόνια αργότερα.

Ο Γιάννης Τσαρούχης τον θαύμαζε και μελέτησε ιδιαίτερα το έργο του, ενώ δεν τον συμπεριέλαβε, όπως άλλοι, στην κατηγορία των «Ναΐφ ζωγράφων». «Τον Θεόφιλο τον παίρνω σαν ζωγράφο που με τη ζωγραφική του είπε αυτά ακριβώς που παρέλειψαν να πουν οι ανακαινιστές της ελληνικής ζωγραφικής του 19ου αιώνος, των οποίων το έμβλημα υπήρξε το “εφάμιλλον των ευρωπαϊκών”» θα γράψει. 

«Ο Θεόφιλος ανήκει στην αντίθετη παράταξη απ' αυτή στην οποία ανήκουν οι δάσκαλοι, οι καθαρευουσιάνοι κι οι δημοτικιστές, οι ακαδημαϊκοί κι οι μοντέρνοι, οι συντηρητικοί κι οι εξ επαγγέλματος επαναστάτες.

Είναι απ' τη μεριά των σοφών και των τρελών, παρέα με τον Σολωμό, τον παγωμένο-θερμότατο Κάλβο, τον Παπαδιαμάντη, τον αναρχικό και άκρως πειθαρχημένο Καβάφη, τον τρελό Χαλεπά, κι όλους αυτούς τους φυσικά επαναστατημένους Έλληνες, μα εξίσου φυσικά συντηρητικούς, τους Έλληνες των οποίων η ευλογημένη μεγαλομανία έσπασε τα κλουβιά του διδασκαλισμού. Δεν είναι, λοιπόν, να απορεί κανείς ότι αιώνια θα σκανδαλίζει αυτούς που θέλησαν πάντα να βολευτούν» τονίζει.

Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter
Ο Σουλτάν Μωάμεθ παραχωρεί τα προνόμια εις τον Πατριάρχη Γεννάδιον, 1932.

Ο «Παπαδιαμάντης της ζωγραφικής», όπως τον αποκάλεσε ο Τάκης Μπαρλάς, έζησε όλη του τη ζωή πάμφτωχος, ζωγραφίζοντας συχνά «αντί πινακίου φακής», κάτι που ποτέ δεν σταμάτησε να κάνει  – σε πείσμα κάποιων μάλλον ωραιοποιημένων αφηγήσεων σχετικά με τα τελευταία του χρόνια στη Μυτιλήνη. 

Πολύ μετά τον θάνατό του, η μικρότερη από τα επτά αδέλφια του, Φώτω, περιέγραψε στον Βασίλη Πλάτανο το πικρότατο τέλος του μοναδικού καλλιτέχνη που το σύνολο του έργου του έχει κηρυχθεί εθνική πολιτιστική κληρονομιά:

 «Τον φώναξε ένας πλούσιος να του ζουγραφίση μερικά “κάντρα”, σαν είδε πως η τέχνη του είχε αξία και του 'δωσε μπαγιάτικο φαγί από ψάρια και κρέας. O καϋμένος τα πήρε, γιατί στη χάση και στη φέξη έτρωγε τέτοια φαγητά, και σαν πήγε στο δωμάτιό του, που το είχε νοικιασμένο στο Bουνάρι της Mυτιλήνης, τα έφαγε με όρεξη κι άφησε τα μισά να τα γιοματίση και ταχιά. Αλλά δεν πρόλαβε. Ήταν χαλασμένα, ούτε του σκυλιού τους δεν τα δίνανε, τον πειράξανε και τη νύχτα της παραμονής του Bαγγελισμού του 1934 πέθανε από δηλητηρίαση. Tονέ βρήκανε πεθαμένο στερνά από τρεις μέρες που είχε πια βρομίσει και τονέ πήρε ο δήμος άρον-άρον και τον έθαψε. Δεν προκάναμε ούτε να τον ασπαστούμε, ούτε να τον δούμε».

Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter
Ο αποχαιρετισμός του Γάλλου αρχιναυάρχου, 1932.
Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter
Ο Ερωτόκριτος και η Αρετούσα, 1933.
Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter
Ο Ήρως Μιλτιάδης Γιαταγάνος, 1932.
Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter
Μονομαχία Αχιλλέως και Έκτορος, 1930.
Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter
Ο Αθανάσιος Διάκος, 1930.
Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter
Ο Παύλος Μελάς, 1929.
Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter
Η Αίτνα, 1926.
Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter
Ο χορός του Ζαλόγγου, 1929.
Θεόφιλος Ύδρα Facebook Twitter
Χωρική κόρη της Κέρκυρας, 1930.

«Η ιστορία είναι άνεμος…»

Ιστορικό Αρχείο - Μουσείο Ύδρας 

Έως 15 Οκτωβρίου 2021

Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα-Κυριακή: 09:00-16:00 & 19:30-21:00

Εικαστικά
0

Κορίνα Φαρμακόρη

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Σαλαμίνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζεται ως εκπαιδευτικός.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Ερωτόκριτος και η Αρετούσα του Θεόφιλου ξαναζούν στην Πανόρμου μέσα από μια νέα τοιχογραφία

Πολιτισμός / Ο Ερωτόκριτος και η Αρετούσα του Θεόφιλου ξαναζούν στην Πανόρμου μέσα από μια νέα τοιχογραφία

Οι καλλιτέχνες εμπνέονται από προσωπικότητες του πολιτισμού, των τεχνών που προσέφεραν στην χώρα μας στα 200 αυτά χρόνια, και συμβάλλουν στην μελλοντική μας πορεία.
THE LIFO TEAM
Θεόδωρος Ράλλης: Ο ζωγράφος πίσω από το πιο ακριβό έργο της δημοπρασίας του oίκου Bonhams

Εικαστικά / Θεόδωρος Ράλλης: Ο ζωγράφος πίσω από το πιο ακριβό έργο της δημοπρασίας του oίκου Bonhams

Το έργο «Αιχμάλωτη», μια ελαιογραφία που ο ζωγράφος φιλοτέχνησε το 1885, απεικονίζει μια Ελληνίδα να κοιτάζει με βλέμμα υποταγής, δεμένα τα χέρια της, ενώ λίγο πιο μακριά κάθονται οι δυο Τούρκοι που την έχουν αιχμαλωτίσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ