Δύο νέα εξαιρετικά ντοκιμαντέρ για τα είκοσι χρόνια από την 11η Σεπτεμβρίου

Δύο νέα εξαιρετικά ντοκιμαντέρ για τα 20 χρόνια από την 11η Σεπτεμβρίου Facebook Twitter
«Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τι οδήγησε στην 11/9, τι συνέβη εκείνη τη μέρα, τι ακολούθησε. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε το καλό, το κακό, το άσχημο, το αληθινό».
0

Είκοσι χρόνια συμπληρώνονται σε λίγες μέρες από την «11η Σεπτεμβρίου» (χρονολογία που δεν δηλώνει μόνο μία μέρα αλλά το τέλος μιας εποχής και την αρχή μιας άλλης) και το παγκόσμιο τηλεοπτικό τοπίο έχει πλημμυρίσει με παραγωγές αφιερωμένες στη μεγάλη επέτειο. Κάθε δίκτυο, πλατφόρμα και κανάλι στην Αμερική αλλά και παντού μοιάζει να έχει φέτος το δικό του αφιέρωμα και τη δική του βερσιόν εκείνης της ημέρας που άλλαξε διά της βίας και του θεάματος τον κόσμο όπως τον γνωρίζαμε μέχρι τότε στη μακάρια Δύση.  

«Πόσες φορές θα δούμε τις ίδιες και τις ίδιες εικόνες;» θα αναρωτηθεί κανείς. Πόσες φορές θα ακούσουμε παρόμοιες μαρτυρίες φρίκης, υπέρβασης και ηρωισμού από εκείνη την μέρα τρόμου, σοκ και απόκοσμου δέους στη Νέα Υόρκη; Εύλογα τα ερωτήματα, η αλήθεια είναι όμως ότι άμα (ξανα)μπεις στο σχετικό τριπ, είναι πολύ δύσκολο να αντισταθείς στον υπνωτικό μαγνητισμό και στη μακάβρια οικειότητα που περιφέρουν εκείνες οι εικόνες εδώ και μια εικοσαετία. Προφανώς και επειδή «είναι σαν ταινία», όπως κατά κόρον έχει ειπωθεί, ή σαν το πρώτο καθηλωτικό επεισόδιο μιας σειράς που ακόμα εξελίσσεται (απρόβλεπτα και ανωμάλως).    

Η αλήθεια είναι όμως ότι άμα (ξανα)μπεις στο σχετικό τριπ, είναι πολύ δύσκολο να αντισταθείς στον υπνωτικό μαγνητισμό και στη μακάβρια οικειότητα που περιφέρουν εκείνες οι εικόνες εδώ και μια εικοσαετία.

Μέσα από όλο αυτό το επετειακό υλικό που είναι διαθέσιμο αυτές τις μέρες επέλεξα και πρόλαβα να δω δύο μίνι σειρές που η καθεμιά τους ξεπερνά τις πέντε ώρες, δικαιολογείται όμως και στις δύο περιπτώσεις αυτό το «ξεχείλωμα» όχι τόσο από το υλικό που παρουσιάζεται όσο από τις τεχνικές αρετές (σύνδεση, μοντάζ, ροή αφήγησης) και κυρίως από το γεγονός ότι ασχολούνται –καθεμιά με τον τρόπο της– λιγότερο με το timeline των συνταρακτικών γεγονότων και περισσότερο με το ιστορικό/γεωπολιτικό/πολιτισμικό πλαίσιο και τις επιπτώσεις στο σήμερα.

Η πρώτη είναι το Turning Point: 9/11 and the War on Terror του Netflix που εκκινεί από τις επιθέσεις και στη συνέχεια πάει μπρος-πίσω στον χρόνο, πιάνοντας το νήμα από τη σοβιετική εισβολή στο Αφγανιστάν το 1979 και τη γενεαλογία της Αλ-Κάιντα, περιλαμβάνοντας συνεντεύξεις από Αφγανούς ηγέτες αλλά και πολίτες, για να καταλήξει στο τωρινό καθεστώς των Ταλιμπάν που κυβερνούν πλέον την πιο απόκοσμη και αφιλόξενη, ειδικά για τους εκάστοτε κατακτητές και αναμορφωτές της, χώρα στον κόσμο. «Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε την ιστορία», λέει σε κάποια στιγμή του ντοκιμαντέρ η κόρη ενός αστυνομικού που σκοτώθηκε, προσπαθώντας να σώσει ανθρώπους εγκλωβισμένους στους Δίδυμους Πύργους (της Κολάσεως). «Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τι οδήγησε στην 11η Σεπτεμβρίου, τι συνέβη εκείνη τη μέρα, τι ακολούθησε. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε το καλό, το κακό, το άσχημο, το αληθινό».  

Turning Point: 9/11 and the War on Terror

Η άλλη είναι η σειρά τεσσάρων επεισοδίων (έχουν προβληθεί τα τρία, το φινάλε θα κυκλοφορήσει ανήμερα της επετείου) NYC Epicenters 9/11 ➔ 2021½ και από τον τίτλο και μόνο μπορεί να διαγνώσει κανείς τη φιλοδοξία, το εύρος αναζήτησης και την ιδιοσυγκρασιακή προσέγγιση του δημιουργού της, που δεν είναι άλλος από τον Σπάικ Λι. Στα δύο πρώτα επεισόδια μάλιστα ελάχιστες αναφορές γίνονται στην 11η Σεπτεμβρίου καθαυτή. Το πρώτο έχει να κάνει κυρίως με την πανδημία και τον τρόπο που (δεν) λειτούργησε το όλο σύστημα στη Νέα Υόρκη, καθώς και με όσα ακολούθησαν τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ και την αναζωπύρωση του κινήματος Black Lives Matter, το δεύτερο ασχολείται κυρίως με τη σκοτεινή ηγεμονία του Τραμπ και τη ρητορική που οδήγησε στην εισβολή στο Καπιτώλιο, και μόλις στο τρίτο εξετάζονται ενδελεχώς τα γεγονότα εκείνης της αποφράδας ημέρας. 

Όσον αφορά το τέταρτο και τελευταίο επεισόδιο αυτής της σειράς που μέσα από μια σειρά συνεντεύξεων (από τον δήμαρχο της Νέας Υόρκης μέχρι ένα σωρό ανώνυμους πολίτες) και έναν ελευθεριακό (κάποτε ιδιοφυή, συχνά απολαυστικό και πάντα καθηλωτικό) τρόπο παρουσίασης εστιάζει εν τέλει στις «προϋπάρχουσες ασθένειες» ενός βαθιά προβληματικού και άδικου πολιτικού συστήματος, το μόνο που ξέρουμε είναι τι δεν θα υπάρχει. Μετά την έντονη κατακραυγή που προκλήθηκε από την απόφαση του διάσημου σκηνοθέτη να δώσει βήμα (και μάλιστα διάρκειας τριάντα λεπτών) στο περιβόητο γκρουπ συνωμοσιολόγων με την ονομασία Architects & Engineers, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι τα κτίρια κατέρρευσαν ως αποτέλεσμα ελεγχόμενης έκρηξης, ο Σπάικ Λι υπαναχώρησε και αποφάσισε τελικά να κόψει τελείως αυτό το έντονα αμφιλεγόμενο ημίωρο από το τελικό μοντάζ.

NYC Epicenters 9/11 ➔ 2021½

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ