Ο Μαουρίτσιο Κατελάν και ένα μνημείο για τα θύματα της 11ης Σεπτεμβρίου

Ο Μαουρίτσιο Κατελάν, το πρόστυχο χρήμα και ένα μνημείο για τα θύματα της 11ης Σεπτεμβρίου Facebook Twitter
0

Το νέο έργο του Μαουρίτσιο Κατελάν στο Ίδρυμα Σύγχρονης Τέχνης HangarBicocca στο Μιλάνο είναι μια απάντηση στις τρομοκρατικές επιθέσεις της 9/11 τις οποίες σκέφτεται εδώ και χρόνια. Είναι μέρος μια έκθεσης που θα διαρκέσει μέχρι τις 20 Φεβρουαρίου, στις εντυπωσιακές εγκαταστάσεις των χώρων τέχνης της Πιρέλι. Πρόκειται για ένα ισχυρό μονολιθικό μνημείο για τις τρομοκρατικές επιθέσεις στη Νέα Υόρκη και το αποκορύφωμα μιας «δραματουργίας σε τρεις πράξεις» που δημιούργησε ο Ιταλός καλλιτέχνης.

Η έκθεση έχει τίτλο Breath Ghosts Blind και το έργο αυτό διαφέρει από τα συνηθισμένα του Κατελάν που τα διακρίνει ένα παράλογο χιούμορ και η ειρωνεία για τη σύγχρονη τέχνη που υπηρετεί πιστά.

Μόλις πριν από δυο χρόνια έγινε κυριολεκτικά σάλος όταν το έργο του «Comedian», μια αληθινή μπανάνα κολλημένη στον τοίχο με μονωτική ταινία, πουλήθηκε στο Art Basel Miami Beach για 120.000 δολάρια. Η αληθινή μπανάνα είχε κόστος 10 σεντς, μια σουρεαλιστική γλυπτική σύνθεση που ειρωνεύεται την κοινωνία και την εξουσία, όπως περιέγραφε το έργο ο Κατελάν, με σχόλια περί «κενότητας της κοινωνίας των πλουσίων». Οι τυχεροί νέοι ιδιοκτήτες του έργου του αιρετικού Κατελάν θα έπρεπε απλώς να αλλάζουν την μπανάνα κάθε τόσο με μια φρέσκια.

Ο Μαουρίτσιο Κατελάν, το πρόστυχο χρήμα και ένα μνημείο για τα θύματα της 11ης Σεπτεμβρίου Facebook Twitter
Maurizio Cattelan Comedian | Courtesy Perrotin at Art Basel Miami Beach.

Μόλις πριν από δυο χρόνια έγινε κυριολεκτικά σάλος όταν το έργο του «Comedian», μια αληθινή μπανάνα κολλημένη στον τοίχο με μονωτική ταινία, πουλήθηκε στο Art Basel Miami Beach για 120.000 δολάρια.

Την ίδια περίοδο ένα άλλο έργο του με πλούσια ιστορία εκλάπη από το Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco, το περίφημο παλάτι που γεννήθηκε ο Ουίνστον Τσόρτσιλ, το Ανάκτορο Μπλενχάιμ στο Oxfordshire. Η έκθεση εγκαινιάστηκε, τα έργα του Κατελάν κοσμούσαν τις αίθουσες του παλατιού και στον χώρο των κοινόχρηστων μπάνιων εγκαταστάθηκε και άρχισε να λειτουργεί για το κοινό και η ολόχρυση τουαλέτα. Ώσπου, άγνωστοι την έκλεψαν και έφυγαν ανενόχλητοι κουβαλώντας στα χέρια τους τη λεκάνη από χρυσό αξίας πολλών εκατομμυρίων.

Το έργο του Κατελάν, που ονομάζεται «Αμερική», είναι μια τουαλέτα από μασίφ χρυσό 18 καρατίων και περιλαμβάνει λεκάνη, κάθισμα και καζανάκι ενώ είναι απολύτως λειτουργική. Ήταν το πρώτο έργο που φιλοτέχνησε ο Μαουρίτσιο Κατελάν μετά την αυτόβουλη συνταξιοδότηση-απόσυρσή του από τον κόσμο της σύγχρονης τέχνης το 2012. Το μήνυμά της είναι σαφές: ο καλλιτέχνης προσφέρει στον λαό ένα αντικείμενο υπερβολικής και πρόστυχης χλιδής, το οποίο μπορεί να αποκτήσει μόνο το 1% του πληθυσμού της Γης. Και ο λαός, αυτό το αντικείμενο μπορεί να το απολαύσει μόνος του, σε απόλυτα ιδιωτικό περιβάλλον (της τουαλέτας), για να καλύψει τις φυσικές ανάγκες του που είναι κοινές σε πλούσιους και φτωχούς.

Ο Μαουρίτσιο Κατελάν, το πρόστυχο χρήμα και ένα μνημείο για τα θύματα της 11ης Σεπτεμβρίου Facebook Twitter
Maurizio Cattelan – Installation view, America, Solomon R. Guggenheim Museum, 2016-2017

Ο «λαός» που απόλαυσε το έργο του Κατελάν ήταν οι επισκέπτες του Μουσείου Γκούγκενχαϊμ στη Νέα Υόρκη από τον Σεπτέμβριο του 2016 έως το καλοκαίρι του 2017. Περισσότεροι από 100.000 επισκέπτες «χάρηκαν» το λουδοβίκειας χλιδής έργο, στο οποίο ο μόνος περιορισμός ήταν να μείνεις μέσα μόνο μέχρι τρία λεπτά. Λόγω κοσμοσυρροής, ο Κατελάν δεν κατάφερε, όπως έχει ομολογήσει, να χρησιμοποιήσει ποτέ την τουαλέτα γιατί ήταν πάντα «κατειλημμένη». Μάλλον δεν πρόκειται να σταθεί και στο μέλλον τυχερός, αφού το έργο έκανε φτερά.

Η λεκάνη βρέθηκε στην «πρώτη γραμμή του πυρός», ανάμεσα στο Μουσείο Γκούγκενχαϊμ και τον Τραμπ, το 2018, όταν ο διάσημος για την αγάπη του στο χρυσό και τα επιχρυσωμένα αντικείμενα πρόεδρος των ΗΠΑ, ζήτησε ως δάνειο για τον Λευκό Οίκο έναν πίνακα του Βίνσεντ Βαν Γκογκ για να κοσμεί τους ιδιωτικούς χώρους διαβίωσης του προεδρικού ζεύγους. Το Μουσείο αντιπρότεινε να του δανείσει τη χρυσή λεκάνη τουαλέτας, του Κατελάν.

Σε ηλεκτρονικό της μήνυμα που εστάλη στα μέσα Σεπτεμβρίου, η καλλιτεχνική διευθύντρια και επικεφαλής των συντηρητών του Γκούγκενχαϊμ, Νάνσι Σπέκτορ, απέρριψε την αίτηση της αμερικανικής προεδρίας για δανεισμό του πίνακα «Χιονισμένο Τοπίο» (1888) του Ολλανδού ζωγράφου του 19ου αιώνα, ανέφερε το Μουσείο στην εφημερίδα Washington Post.

Η Νάνσι Σπέκτορ είπε ότι ο πίνακας θα εκτεθεί στο Γκούγκενχαϊμ Μπιλμπάο, πριν επιστρέψει στη Νέα Υόρκη και μείνει εκεί για το «άμεσο μέλλον». Αντί αυτού, το Μουσείο πρότεινε να δανείσει τη λεκάνη τουαλέτας από ατόφιο χρυσάφι του Μαουρίτσιο Κατελάν. Ο καλλιτέχνης «θα ήθελε να την προσφέρει στον Λευκό Οίκο μέσω ενός μακροχρόνιου δανείου», γράφει η Σπέκτορ, σύμφωνα με την WashingtonPost. «Το έργο, φυσικά, είναι εξαιρετικής αξίας και αρκετά εύθραυστο αλλά θα σας παράσχουμε όλες τις οδηγίες για την εγκατάσταση και τη συντήρησή του. Λυπούμαστε που δεν μπορέσαμε να ικανοποιήσουμε το αρχικό σας αίτημα, αλλά ευελπιστούμε ότι η εκπληκτική αυτή πρόταση ίσως σας ενδιαφέρει».

Ο Μαουρίτσιο Κατελάν, το πρόστυχο χρήμα και ένα μνημείο για τα θύματα της 11ης Σεπτεμβρίου Facebook Twitter
Maurizio Cattelan, Blind. Ένα έργο για τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 9/11 που όπως λέει ο ίδιος ο καλλιτέχνης σκεφτόταν για χρονια. Φωτο: Agostino Osio, Courtesy the artist, Marian Goodman Gallery and Pirelli HangarBicocca

Ως κάτοικος της Νέας Υόρκης, ο Κατελάν γνώρισε την τραγωδία της 11ης Σεπτεμβρίου από πρώτο χέρι. «Ήμουν στη Νέα Υόρκη στις 11 Σεπτεμβρίου και ετοιμαζόμουν να επιβιβαστώ σε αεροπλάνο. Έπρεπε να περπατήσω μέχρι το σπίτι από το LaGuardia, κάτι που χρειάστηκε ώρες, και τα πράγματα που είδα έμειναν μαζί μου», θυμάται ο Κατελάν. «Αυτές οι σκηνές ήταν τρομερές, αποκαλυπτικές και εξακολουθώ να έχω τη μνήμη αυτού του τραγικού γεγονότος που αποκάλυψε την πλήρη ευθραυστότητα της ανθρώπινης κατάστασης».

Το 2017 ο Κατελάν συζήτησε την ιδέα ενός μνημειώδους έργου για τον εορτασμό της 9/11 με τον τότε επικεφαλής επιμελητή του Μουσείου Solomon R. Guggenheim της Νέας Υόρκης, Νάνσι Σπέκτορ, γράφει σε ένα δοκίμιο για τον κατάλογο της έκθεσης στο HangarBicocca. Ήταν «διστακτική στην καλύτερη περίπτωση», λέει, επειδή «η έννοια της οπτικής εκδήλωσης του τραύματος της 11ης Σεπτεμβρίου φαινόταν πολύ γεμάτη συναισθηματικά, ίσως ακόμη και τοξική, ειδικά στη Νέα Υόρκη, μόλις 16 χρόνια μετά τις επιθέσεις. Ο Κατελάν κατάλαβε τους κινδύνους μιας τέτοιας εργασίας, αλλά γνώριζε διαισθητικά ότι έπρεπε να το κάνει μια μέρα κάτω από τις σωστές συνθήκες».

Σε προφανή αντίθεση με κάθε έργο ειρωνείας η έκθεση «Breath Ghosts Blind» παρουσιάζει την ανησυχία του καλλιτέχνη με «υπαρξιακές ερωτήσεις που μας επηρεάζουν όλους, τον κύκλο της ζωής από τη γέννηση έως το θάνατο», σύμφωνα με την Roberta Tenconi, συν-επιμελήτρια της έκθεσης με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του HangarBicocca, Vicente Todolí.

Ο Μαουρίτσιο Κατελάν, το πρόστυχο χρήμα και ένα μνημείο για τα θύματα της 11ης Σεπτεμβρίου Facebook Twitter
Maurizio Cattelan, Breath (2021), | Courtesy the artist, Marian Goodman Gallery and Pirelli HangarBicocca

Η πρώτη έκθεση του Κατελάν στη χώρα του από τότε που ανακοίνωσε την αποχώρησή του από την τέχνη το 2011 έχει σχεδιαστεί ειδικά για τους σπηλαιώδεις βιομηχανικούς χώρους του HangarBicocca. Οι επισκέπτες συναντούν πρώτη την «Αναπνοή», ένα έργο που απεικονίζει έναν άντρα που βρίσκεται σε εμβρυϊκή θέση δίπλα σε ένα σκυλί και σχολιάζει την έννοια της γέννηση και την ευπάθεια.

Το επόμενο έργο  είναι τα «Ghosts», μια νέα εκδοχή της εγκατάστασης των περιστεριών του Κατελάν, που εμφανίστηκε στην Μπιενάλε της Βενετίας το 1997. Με εκατοντάδες πουλιά σκαρφαλωμένα στα σκοτεινά δοκάρια του εκθεσιακού χώρου Navate ύψους 30 μέτρων, το έργο θυμίζει σκηνή από την ταινία τρόμου του Άλφρεντ Χίτσκοκ «Τα πουλιά».

Ο Μαουρίτσιο Κατελάν, το πρόστυχο χρήμα και ένα μνημείο για τα θύματα της 11ης Σεπτεμβρίου Facebook Twitter
Maurizio Cattelan Ghosts (2021), | Courtesy the artist and Pirelli HangarBicocca

Η έκθεση κορυφώνεται με τον πύργο μαύρης ρητίνης με τη μορφή αεροπλάνου που συνδέεται άμεσα με τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου στο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου στη Νέα Υόρκη πριν από 20 χρόνια. Ο Κατελάν το χαρακτηρίζει ως «έργο για τον πόνο και την κοινωνική του διάσταση, που είναι εκεί για να δείξει την ευθραυστότητα μιας κοινωνίας όπου η μοναξιά και ο εγωισμός αυξάνονται».

Συνδέει επίσης το νόημά του με την πανδημία Covid-19, η οποία «έχει κάνει τον θάνατο ξανά ορατό στη ζωή μας». Όσο για την απόφαση να δείξει το έργο στην Ιταλία ο Κατελάν λέει ότι «Ορισμένες εικόνες (και αντικείμενα) έχουν απίστευτη συμβολική δύναμη. Η απόσταση όχι μόνο στον χώρο αλλά και στον χρόνο δημιουργεί ένα απαραίτητο βήμα για να θυμόμαστε».

Ο Μαουρίτσιο Κατελάν, το πρόστυχο χρήμα και ένα μνημείο για τα θύματα της 11ης Σεπτεμβρίου Facebook Twitter
Maurizio Cattelan, Blind | Courtesy the artist, Marian Goodman Gallery and Pirelli HangarBicocca
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ