Στο μεταξύ, το «ξέπλυμα» της Σαουδικής Αραβίας συνεχίζεται μια χαρά

Στο μεταξύ, το «ξέπλυμα» της Σαουδικής Αραβίας συνεχίζεται μια χαρά Facebook Twitter
Ο Mohammed ben Sulayem, πρόεδρος της FIA, ο Stefano Domenicali, διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου F1 και ο Khalid bin Faisal Al Saud, κυβερνήτης της Μέκκας στέκονται για τον εθνικό ύμνο στην εκκίνηση κατά τη διάρκεια του F1 Grand Prix της Σαουδικής Αραβίας στην πίστα Jeddah Corniche Circuit, στις 27 Μαρτίου 2022, στην Τζέντα της Σαουδικής Αραβίας. Φωτ.: Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images/Ιdeal Image
0

EXOYN MIA ΠΕΡΙΕΡΓΗ, δυστοπική ατμόσφαιρα τα νυχτερινά Γκραν Πρι της Φόρμουλα 1, όχι μόνο επειδή οι πίστες μοιάζουν με ένα γιγαντιαίο φουτουριστικό βενζινάδικο που λάμπει επιβλητικά στο απέραντο σκοτάδι (το οποίο καλύπτει και τους περισσότερους θεατές), δημιουργώντας την αίσθηση ότι ο αγώνας διεξάγεται σ’ ένα απόκοσμο συνθετικό σκηνικό στη μέση του πουθενά, αλλά και επειδή γίνονται συνήθως σε μέρη που λιγότερο ή περισσότερο αποτελούν υποδείγματα ανισότητας, αυταρχισμού και καταπάτησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Μέρη όπως η Σιγκαπούρη, το Μπαχρέιν, το Άμπου Ντάμπι και η Τζέντα της Σαουδικής Αραβίας (ένα από τα πιο φριχτά καθεστώτα στο σύμπαν), όπου έγινε το χθεσινό Γκραν Πρι, το δεύτερο για τη φετινή σεζόν της διοργάνωσης.   

Δύο μέρες πριν, μια μεγάλη δεξαμενή πετρελαίου που βρισκόταν μερικά χιλιόμετρα μόλις μακριά από την πίστα, είχε τυλιχτεί στις φλόγες μετά από χτύπημα των ανταρτών Χούτι της Υεμένης τους οποίους εδώ και μια επταετία σφυροκοπά ανελέητα το βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας σκοτώνοντας αμέτρητους αμάχους.

Κι αυτό είναι μόνο μία από τις κατάφωρες παραβιάσεις του διεθνούς δικαίου για τις οποίες θα έπρεπε να είναι μονίμως υπόλογη μια χώρα όπου ο βασανισμός αποτελεί πρακτική ρουτίνας και οι ομόφυλες σχέσεις τιμωρούνται με μαστίγωμα και φυλάκιση. Μόνο μέσα σε μια τυχαία μέρα του τρέχοντος μηνός (τη 12η Μαρτίου) εκτελέσθηκαν στη Σαουδική Αραβία ογδόντα ένας άνθρωποι.

«Σ’ αυτόν τον θαυμαστό καινούργιο κόσμο η ηγεσία του αθλήματος καταβροχθίζει τα πετρο-δολάρια μπας και λησμονήσει την ζοφερή πραγματικότητα: ότι χώνει όλο και πιο βαθιά το κεφάλι της στη ματωμένη άμμο».

Κι όμως, το Γκραν Πρι διεξήχθη κανονικότατα (επειδή τα λεφτά είναι πάρα, πάρα, πάρα πολλά και επειδή οι Σαουδάραβες είναι πολύτιμοι «σύμμαχοί» μας) και η «Δύση» έκανε για μια άλλη φορά τα στραβά μάτια, όπως θα κάνει και στο Παγκόσμιο Κύπελο Ποδοσφαίρου στο Κατάρ.

Όσο για τη διοργανώτρια αρχή, την F1, ούτε που διανοήθηκε την πιθανότητα να δυναμιτίσει με κάποιο τρόπο το δεκαετές συμβόλαιο με το βασίλειο και με την κρατική εταιρεία πετρελαίου Aramco, που αποτελεί επιφανή «global partner» της διοργάνωσης. Αντιθέτως, χρειάστηκαν μερικές ώρες μόνο μετά την εισβολή στην Ουκρανία για να σβηστεί το ρωσικό Γκραν Πρι από το φετινό καλεντάρι.

«Το Γκραν Πρι που διεξάγεται αυτό το Σαββατοκύριακο στη Σαουδική Αραβία αποτελεί μια ξεκάθαρη και τρανταχτή περίπτωση sportwashing (ξέπλυμα μέσω του αθλητισμού)» είχε δηλώσει την Παρασκευή ο εκπρόσωπος της Διεθνούς Αμνηστίας Φέλιξ Γιάκενς. «Παρά τις υποσχέσεις για το αντίθετο, η βάναυση καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη χώρα πάει από το κακό στο χειρότερο. Η ελεύθερη έκφραση είναι πλέον κυριολεκτικά ανύπαρκτη».   

Φωνή βοώντος εν τη ερήμω, όπως σημείωνε λίγο πριν από την έναρξη του αγώνα o ειδικός σε θέματα μηχανοκίνητων σπορ αθλητικογράφος Giles Richards σε κείμενό του στον (διόλου «φιλοπουτινικό») Guardian, σημειώνοντας, μεταξύ άλλων, και τα εξής: 

«Η προσοχή του κοινού είναι επί του παρόντος στραμμένη στην Ουκρανία, ο κόσμος του αθλητισμού όμως δεν πρέπει να περιορίζει τις ευαισθησίες του μόνο σ’ αυτήν τη σύγκρουση. Δεν είναι δυνατόν να έχει η Σαουδική Αραβία το ελευθέρας στον αλύπητο βομβαρδισμό αμάχων που εξακολουθεί να πραγματοποιεί στην Υεμένη… Σ’ αυτόν τον θαυμαστό καινούργιο κόσμο η ηγεσία του αθλήματος καταβροχθίζει τα πετρο-δολάρια μπας και λησμονήσει την ζοφερή πραγματικότητα: ότι χώνει όλο και πιο βαθιά το κεφάλι της στη ματωμένη άμμο». 


 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ