Γιατί οι πολιτικοί λένε ψέματα;

Τζον Τζ.Μερσχάιμερ  “Γιατί οι πολιτικοί λένε ψέμματα” Facebook Twitter
Ο Αμερικανός καθηγητής πολιτικής επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο Τζον Τζ. Μερσχάιμερ.
0

ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΙΟ ΔΙΑΚΕΚΡΙΜΕΝΟΥΣ ΕΚΦΡΑΣΤΕΣ της ρεαλιστικής σχολής σκέψης στις διεθνείς σχέσεις κι από εκείνους που αντιτάχθηκαν δημοσίως στον πόλεμο κατά του Ιράκ, ο Αμερικανός καθηγητής πολιτικής επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο Τζον Τζ. Μερσχάιμερ μπήκε πρόσφατα και στα στόματα ανθρώπων που αγνοούσαν την ύπαρξή του.

Αφορμή, η αναδημοσίευση από τον Economist ενός παλιότερου άρθρου του στο περιοδικό Foreign Affairs το 2014, γραμμένο μήνες μετά την ρωσική εισβολή στην Κριμαία, εκτενή αποσπάσματα του οποίου δημοσιεύτηκαν κι εδώ, αρχής γενομένης από την Καθημερινή.

Στο συγκεκριμένο άρθρο ο Μερσχάιμερ υποστήριζε πως για εκείνη την κρίση στην Ουκρανία «οι Ηνωμένες Πολιτείες και οι Ευρωπαίοι σύμμαχοί τους μοιράζονται το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης», θεωρώντας ως ρίζα του προβλήματος τη διεύρυνση του ΝΑΤΟ προς Ανατολάς.

Πολλοί θεώρησαν άστοχη μια τέτοια επιχειρηματολογία σήμερα, τη στιγμή που η Ουκρανία βάλλεται ανελέητα από τα  πυρά του Πούτιν, ενώ άλλοι συνειδητοποίησαν τα όρια που μπορεί να έχει η αρχή της αυτοδιάθεσης και τις περίπλοκες διαδρομές που μας οδήγησαν στο σημείο να φοβόμαστε μια νέα παγκόσμια σύρραξη.

Ανάμεσα στα λιγοστά βιβλία του Μερσχάιμερ που έχουν μεταφραστεί στα ελληνικά, περιλαμβάνεται και η μελέτη του «Γιατί οι πολιτικοί λένε ψέμματα» (μετ. Ν. Μπούρη, εκδ.Πατάκη, 2012). Τι κι αν το ψέμα καταδικάζεται συχνά ως αισχρή συμπεριφορά; Η Ιστορία έχει δείξει πως, πολύ συχνά, το ψέμα εκλαμβάνεται κι ως ένα χρήσιμο εργαλείο διακυβέρνησης.

Στη διεθνή σκηνή υπάρχουν πολλών λογιών ψεύδη, όπως πολλές είναι και οι αιτίες, οι αρνητικές πλευρές και τα δυνητικά οφέλη τους.  Η πιο σημαντική διάκριση, πάντως, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ανάμεσα σ' αυτά που επιστρατεύουν οι ηγέτες για να παραπλανήσουν άλλες χώρες ώστε να επιβιώσει η δική τους μέσα στο «πανδαιμόνιο των διακρατικών σχέσεων», και σ' εκείνα τα ψέματα που απευθύνουν στους δικούς τους λαούς, τα απείρως περισσότερα και πολύ πιο επικίνδυνα.

Ο Μερσχάιμερ ομολογεί πως όσο κι αν έψαξε δεν εντόπισε παρά μια χούφτα από ξεκάθαρες περιπτώσεις διακρατικής ψευδολογίας. Ανάμεσά τους, οι υπερβολικοί ισχυρισμοί του Χίτλερ για τη δύναμη της Βερμάχτ τη δεκαετία του ΄30 και οι αντίστοιχοι του Χρουτσόφ για τους σοβιετικούς πυραύλους επί Ψυχρού Πολέμου, ενώ δεν παραλείπει ν’ αναφερθεί και στα καθ' ημάς, για το πώς πετύχαμε την είσοδό μας στην Ευρωζώνη.

Ο Μερσχάιμερ ομολογεί πως όσο κι αν έψαξε δεν εντόπισε παρά μια χούφτα από ξεκάθαρες περιπτώσεις διακρατικής ψευδολογίας. Ανάμεσά τους, οι υπερβολικοί ισχυρισμοί του Χίτλερ για τη δύναμη της Βερμάχτ τη δεκαετία του ΄30 και οι αντίστοιχοι του Χρουτσόφ για τους σοβιετικούς πυραύλους επί Ψυχρού Πολέμου, ενώ δεν παραλείπει ν’ αναφερθεί και στα καθ' ημάς, για το πώς πετύχαμε την είσοδό μας στην Ευρωζώνη.

Μερσχάιμερ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Τζον Τζ. Μερσχάιμερ, Γιατί οι πολιτικοί λένε ψέματα. Η αλήθεια για το ψέμα στη διεθνή πολιτική σκηνή, Εκδόσεις: Πατάκης

Τη μερίδα του λέοντος στο βιβλίο του κρατούν η πρακτική της «κινδυνολογίας» σε ειρηνικούς καιρούς, που αποσκοπεί στην παραπλάνηση της κοινής γνώμης και των απείθαρχων ελίτ που τη διαμορφώνουν, καθώς και οι «στρατηγικές συγκάλυψης» αμφιλεγόμενων πολιτικών επιλογών σε περιόδους κρίσης, που απευθύνονται τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό μέτωπο μιας χώρας.

Εξού και το βάρος που δίνεται στη μελέτη του για τα ψέματα των Ρούσβελτ, Τζόνσον και Μπους ως προς την εμπλοκή των ΗΠΑ στον Β' παγκόσμιο πόλεμο, τον πόλεμο του Βιετνάμ και την εισβολή στο Ιράκ αντίστοιχα, σ' εκείνα του Κένεντι για τη διευθέτηση της κρίσης των πυραύλων στην Κούβα που αποκαλύφθηκαν με καθυστέρηση τριάντα χρόνων ή στην απόπειρα του Ισραήλ ν' αρνηθεί τη σφαγή άμαχων Παλαιστινίων από τα στρατεύματα του Σαρόν, στην Κίμπια το 1953.

Στο βιβλίο του Μερσχάιμερ γίνεται επίσης λόγος για τους αυτο-δοξαστικούς, αυτο-αθωωτικούς ή ετερο-συκοφαντικούς «εθνικιστικούς μύθους», σ' ένα κεφάλαιο όπου και πάλι ΗΠΑ και Ισραήλ έχουν την τιμητική τους, ενώ δεν λείπουν παραδείγματα κι από τα  λεγόμενα «φιλελεύθερα ψεύδη».

Τέτοιου είδους ήταν η ευνοϊκή παρουσίαση του Στάλιν από τις δυτικές ελίτ για να μη φανεί ότι ΗΠΑ και Βρετανία συνεργάζονται μ' έναν τύραννο για να νικήσουν έναν άλλο, και η απόπειρα να χρεωθεί στους Ναζί η δολοφονία χιλιάδων Πολωνών στο δάσος του Κατίν, ακόμα κι όταν Ρούσβελτ και Τσόρτσιλ πληροφορήθηκαν πως ήταν έργο σοβιετικών στρατευμάτων.

Αν έπρεπε εν τούτοις να κρατήσουμε μία μόνο παράγραφο από τη μελέτη του Μερσχάιμερ, ίσως θα έπρεπε να είναι τούτη: «Εάν η ψευδολογία είναι διάχυτη σε μια δημοκρατία, μπορεί να αλλοτριώσει τους πολίτες σε σημείο που να χάσουν την πίστη τους στη δημοκρατική κυβέρνηση και να είναι διατεθειμένοι να ανεχθούν κάποια μορφή απολυταρχίας. Στο κάτω κάτω είναι δύσκολο να σκεφτεί κανείς πώς γίνεται να επιβιώσει για πολύ μια δημοκρατία στην οποία ο λαός δε σέβεται τους ηγέτες επειδή πιστεύει ότι είναι ένα μάτσο ψεύτες, ούτε σέβεται τους θεσμούς, επειδή πιστεύει ότι είναι βαθιά διεφθαρμένοι».

AΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Μάλκολμ Λόουρι και το «Κάτω από το ηφαίστειο»

Βιβλίο / Το μεγαλόπνοο «Κάτω από το ηφαίστειο» του Μάλκολμ Λόουρι, μια προφητεία για την αποσύνθεση του κόσμου

Οι αναλογίες μεταξύ του μυθιστορηματικού βίου του Βρετανού συγγραφέα και του κορυφαίου έργου του είναι παραπάνω από δραματικές, όπως και αυτές μεταξύ της υπαρξιακής πτώσης του και του σημερινού, αδιέξοδου κόσμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Βιβλίο / Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Στο νέο του βιβλίο, «Ψέματα που μας έμαθαν για αλήθειες», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, ο Νικόλας Σμυρνάκης καταρρίπτει 23 μύθους που μας καταπιέζουν, βοηθώντας μας να ζήσουμε ουσιαστικότερα.
ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Βιβλίο / Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον γνωστό δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ΛΟΑΤΚΙ + Δικαιώματα & Ελευθερίες (εκδ. Σάκκουλα), ένα μνημειώδες όσο και πολύτιμο βοήθημα για κάθε ενδιαφερόμενο άτομο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Πέτσα: «Αυτό που μας πάει μπροστά δεν είναι η πρόοδος αλλά η αγάπη»

Βιβλίο / Η Βασιλική Πέτσα έγραψε ένα μεστό μυθιστόρημα με αφορμή μια ποδοσφαιρική τραγωδία

Η ακαδημαϊκός άφησε για λίγο το βλέμμα του κριτή και υιοθέτησε αυτό του συγγραφέα, καταλήγοντας να γράψει μια ιστορία για το συλλογικό τραύμα που έρχεται να προστεθεί στις ατομικές τραγωδίες και για τη σημασία της φιλικής αγάπης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βιογραφίες: Aπό τον Γκαρσία Μάρκες στην Άγκελα Μέρκελ

Βιβλίο / Πώς οι βιογραφίες, ένα όχι και τόσο δημοφιλές είδος στη χώρα μας, κατάφεραν να κερδίσουν έδαφος

Η απόλυτη επικράτηση των βιογραφιών στη φετινή εκδοτική σοδειά φαίνεται από την πληθώρα των τίτλων και το εύρος των αφηγήσεων που κινούνται μεταξύ του autofiction και των βιωματικών «ιστορημάτων».
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ