Εννιά δίσκοι που με έσωσαν στην πανδημία

Εννιά δίσκοι που με έσωσαν στην πανδημία Facebook Twitter
0

Elli

planetaryΗ μουσική υπήρξε μεγάλο καταφύγιο για μένα κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τόσο στο στούντιο όσο και στο σπίτι. Ο δίσκος που μου έσωσε τη ζωή ήταν το «Planetary Unfolding» του Michael Stearns. Τον ηχογράφησε το 1981 με το Serge synth του και στ’ αυτιά μου ακούγεται σαν κοσμική βουτιά στην αιωνιότητα. Με έκανε να νιώθω ασφαλής, έκανε τις δύσκολες σκέψεις να σωπαίνουν. Τον άκουγα καθώς έκανα διαλογισμό, ακόμα και όταν κοιμόμουν. Ο δίσκος είναι βασισμένος στην ιδέα ότι το σύμπαν είναι φτιαγμένο από ήχους και αντηχήσεις, ότι άτομα, μόρια, ωκεανοί, φυτά, ζώα και άνθρωποι είναι όλα μέρος μια περίπλοκης ενορχήστρωσης – η Γη ως ένα ηχογόνο σώμα. Ήταν θεραπευτικό να βιώνω κάτι τόσο πλήρες μια εποχή τόσο κατακερματισμένη. 

K.atou

virtual dreamsΈνας δίσκος που μου κράτησε παρέα στην καραντίνα ήταν η υπέροχη συλλογή της ετικέτας Μusic from Μemory με τον τίτλο «Virtual Dreams: Ambient explorations in the house & techno age, 1993-1997». Το «Virtual Dreams» εμβαθύνει στη μουσική που γράφτηκε τη δεκαετία του 1990, η οποία επαναπροσδιόρισε τα όρια του ambient και δημιουργήθηκε συχνά από γνωστούς παραγωγούς house και techno για να ακουστεί από ένα κοινό εκτός του κλαμπ, αλλά και πριν και μετά τη βραδινή έξοδο. Είναι μια συλλογή που σε ταξιδεύει σε πλανήτες, σε ένα άλλο σύμπαν, που με βοήθησε και με ηρεμούσε πολύ κατά τη διάρκεια της καραντίνας.

Stathis Kalatzis

hey whatEκεί που θα πίστευε κανείς ότι η συμμετοχή του BJ Burton στην παραγωγή του «Double Negative» των Low τo 2018 ήταν το απόγειο της δημιουργικότητας και αναγέννησης της μπάντας, το «Hey What» ήρθε να διαψεύσει τους πάντες. Γενναίες ποσότητες παραμόρφωσης, στατικής επαναληψιμότητας, λυρικότητας και low end πλεονασμού έστησαν το απόλυτο soundtrack για την ταλάντευση ανάμεσα στην ελπίδα και στην απόγνωση, το ονειρώδες και το εφιαλτικό αλλά και την απόλυτη έμπνευση για το πώς ένα σχήμα μπορεί να χαράσσει ακόμα πιο blunt τομές στη δισκογραφία του πέρα από προσδοκίες και πεπατημένες οδούς.

Δημήτρης Λιλής

ill communicationΤο «Argument» των Fugazi ή τo «Ill Communication» των Beasties; Στις 4 Μαΐου, τα δέκα χρόνια από τον θάνατο του Yauch έδωσαν την απάντηση. Εξάλλου, αρκετές από τις αρχές των Fugazi, των Black Flag και του Washington punk πήραν δεύτερη ζωή μέσα από το «Sabotage» ή το «Tough Guy» και το «Heart attack man». Και μετά είναι το τεμπέλικο jazz funk του «Eugene’s Lament», όλη η σπουδή της μπάντας σε παίκτες σαν τους The Meters, την ίδια στιγμή που η παλιά σχολή του νεοϋορκέζικου ραπ, μπολιασμένη με τα πιο τίμια samples ever, γίνεται η βάση για να απλωθεί ο καλύτερος δίσκος, των καλύτερων λευκών ράπερ που το έκαναν ποτέ. Το χιπ-χοπ μπορεί να μην είναι στ’ αλήθεια «προνόμιο» των λευκών, αλλά οι B Boys με κάποιον μαγικό τρόπο έδειξαν τον δρόμο και μαζί μας μύησαν στη δική τους πολύπλευρη και πραγματικά εναλλακτική κουλτούρα.

Jeph Vanger

cenizasΤο άλμπουμ «Cenizas» του Nicolas Jaar μου το πρότεινε η φίλη/συνεργάτιδα χορογράφος, η Κυριακή Νασιούλα, και πρέπει να ήταν κάπου στη μέση του δεύτερου lockdown, όταν πλέον είχα γυρίσει στην Αθήνα μετά από πολλά ερωτηματικά για τον τόπο και τον χρόνο. Μέσα σε αυτήν την παύση και τα ερωτηματικά το «Cenizas» ήταν σαν να κουβαλάει χροιές και συναισθήματα από αυτά που νιώθεις ότι θα έπρεπε να ακούσεις σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Κάθαρση μέσω αιχμηρών χροιών, μπάσο κλαρίνου και ηλεκτρονικών οργάνων.

Ηρώ Λιάτου

communiqueΈχω καταλήξει στο ότι αν με αναγκάσεις να ακούω για πάντα τρεις δίσκους, ο πρώτος είναι το «Communiqué». Αφενός επειδή λατρεύω τους Dire Straits, αφετέρου επειδή θεωρώ πως είναι ο πιο ενδιαφέρων και ποικιλόμορφος δίσκος τους, που ταιριάζει και στο καλοκαίρι και στον χειμώνα, σε όλες τις περιστάσεις δηλαδή. Μέσα σε αυτήν τη διετία, λοιπόν, και τις άπειρες ώρες που βρέθηκα μόνη μου σπίτι δεν μου δημιουργήθηκε το ενδιαφέρον να ακούσω ιδιαίτερα καινούργια μουσική. Κι έτσι το «Communiqué» με συντρόφεψε στο μαγείρεμα, στο πότισμα, στη «γενική» σπιτιού, στο τραγούδι, στον καφέ, με βοήθησε να μην γκρινιάζω – κλισέ, αλλά το πέτυχε περίτρανα.

Nalyssa Green

menw ektosΆκουσα πολλή μουσική όταν όλα σταμάτησαν και κλειστήκαμε στα σπίτια μας. Βοηθούσε. Ένας από τους δίσκους στους οποίους επέστρεφα κατά καιρούς ήταν το «Μένω Εκτός» της Ελευθερίας Αρβανιτάκη. Δίσκος του 1991 που σίγουρα θα έπαιζε στο background όλης της παιδικής μου ηλικίας. Ήχοι οικείοι σαν σπίτι. Τραγούδια που σίγουρα έχω ακούσει τους γονείς μου νέους να σιγοτραγουδάνε και κάποια τα οποία άκουσα κάποια στιγμή εκατό απανωτές φορές στην εφηβεία μου (με το ίδιο μακό). Και Λίνα Νικολακοπούλου (καρδούλες). Γέμιζα την μπανιέρα, άναβα κεριά, βουτούσα και πατούσα play. Σαν τελετή προσομοίωσης μήτρας. Η φωνή της Αρβανιτάκη ως άλλος ήχος καρδιάς μητέρας που ακούγεται από μέσα της. Δεν απαντά. Δεν εμφανίζεται. Δεν επιστρέφει. Κι ούτε ρωτά. Μήπως τη γύρεψε ποτέ κανείς.

Κάτια Κουτσάφτη

malekΟ δίσκος που ομόρφυνε τη ζωή μου κατά τη διάρκεια της πανδημίας είναι ο «Musique originale de films» του Ahmed Malek. H τρίτη κυκλοφορία της γερμανικής Habibi Funk, μια συλλογή από τα σάουντρακ που έγραψε ο Αλγερινός Ahmed Malek τη δεκαετία του ’70, βραβευμένος συνθέτης, παραγωγός, πολυοργανίστας και διευθυντής ορχήστρας. Ο Μalek κατάφερε να συνδυάσει την τζαζ, τη φανκ και τη ροκ με το αραβικό μουσικό ιδίωμα, ένα πολύ ενδιαφέρον κράμα σε έναν δίσκο που έλιωσα από την αρχή ως το τέλος. Δεκατέσσερα κομμάτια, κάποια ακυκλοφόρητα, άλλα νοσταλγικά και μελαγχολικά, άλλα συναισθηματικά και συγκινητικά, αλλά ποτέ καταθλιπτικά. Με βοήθησαν να ταξιδέψω σε μια περίοδο που το ταξίδι φάνταζε ευσεβής πόθος.

Leon Segka

ravedeathTim Hecker, «Ravedeath 1972». Ήταν ο δίσκος που άκουσα περισσότερο μέσα στην περίοδο της πανδημίας. Σκοτεινός και αισιόδοξος.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα δράσεων του ACADDEMIA και το πλήρες lineup του ADD επισκεφθείτε το addfestival.gr.

 
Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ