Αναγγέλλοντας θανάτους

Αναγγέλοντας θανάτους Facebook Twitter
Οι νεκρολογίες γίνονται ένας χώρος όπου ανταλλάσσουμε νοσταλγία και κάποιοι βρίσκουν και την ευκαιρία να δείξουν πόσο ελεύθερα πνεύματα είναι, βρίζοντας ή δηλώνοντας την αντιπάθειά τους για τον νεκρό
0



Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΘΑΝΑΤΩΝ
 προσφέρει από παλιά μια ιδιαίτερη πηγή συγκίνησης. Στις μικρές κοινωνίες της περιφέρειας, σε εκείνες τις επαρχίες που δεν επιτρέπεται πια να τις αποκαλούμε έτσι, η γνωστοποίηση ενός θανάτου είχε συχνά μια επίδραση παρόμοια με αυτή μιας δραματικής σκηνής στις κλασικές ελληνικές ταινίες: ένας κόσμος, συνήθως μεγαλύτερων ηλικιών, καταβρόχθιζε το άσχημο νέο με ένα είδος έξαψης που λίγο απείχε από την αληθινή «απόλαυση». 

Όλη αυτή η λίστα των νεκρών που αναρτάται καθημερινά και δίνει ευκαιρία να στηθούν παιάνες, να ξαναακουστούν τραγούδια, να γραφτούν πικρόχολα ή εγκωμιαστικά κείμενα, όλη αυτή η προσωπογραφία των απωλειών, έχει γίνει και ευτέλεια παρα-δημοσιογραφική και μέθοδος έμμεσης δημοσιότητας για διάφορες περσόνες.

Αν πάμε όμως στις διαδικτυακές πλατείες και στα καλντερίμια των «ηλεκτρονικών ιστολογίων», η ανακοίνωση των θανάτων τείνει πια να καταχωριστεί σαν αυτόνομο είδος. Και εκτός από τον θάνατο του επωνύμου, άλλοτε πραγματικά γνωστού κι άλλοτε αφανούς και ξεχασμένου, μια νέα αγορά θανατικών έχει έλθει στο προσκήνιο: αιφνίδιες απώλειες νέων ή μεσήλικων ανθρώπων έχουν αποκτήσει το δικαίωμα στη δημοσιότητα, σε τίτλους που υπαινίσσονται δίχως συχνά να περνούν στο προκείμενο. Η πανδημία γέννησε ένα μεγάλο κύμα θανατο-αναγγελιών που προορίζονται να αυξήσουν το μυστήριο συντηρώντας τη συνωμοσιολογική ατμόσφαιρα. Η αναγγελία αυτών των αποδημιών παίζει έτσι με τους βαθύτερους φόβους πολλών για μυστηριώδη αίτια και ανεξιχνίαστα κακές προθέσεις που μας κυκλώνουν. Κάποιοι εξάλλου έχουν αναλάβει το έργο να συσχετίζουν τους διαφορετικούς θανάτους, να τους μετατρέπουν σε ένα ενιαίο στόρι. Είναι η ιστορία των φόβων μας και μαζί η ιστορία της περιέργειας που μας προκαλεί ο μεγαλύτερος εχθρός μας, αυτός που δεν μπορούμε να τον νικήσουμε, ό,τι και αν επινοούμε καθημερινά για να τον ξεχάσουμε και να τον εξημερώσουμε.

Όλη αυτή η λίστα των νεκρών που αναρτάται καθημερινά και δίνει ευκαιρία να στηθούν παιάνες, να ξαναακουστούν τραγούδια, να γραφτούν πικρόχολα ή εγκωμιαστικά κείμενα, όλη αυτή η προσωπογραφία των απωλειών, έχει γίνει και ευτέλεια παρα-δημοσιογραφική και μέθοδος έμμεσης δημοσιότητας για διάφορες περσόνες. Φυσικά οι θάνατοι των ειδώλων πάντα συναρπάζουν. Να όμως που τώρα έχουμε μια μεγάλη γκάμα θανάτων, διάσπαρτα συμβάντα από μικρές και μεσαίες πόλεις. Οι καλλιτέχνες συνεχίζουν να έχουν την πρωτοκαθεδρία. Ακολουθούν αθλητές, έφηβοι, τραγικοί επιχειρηματίες, άνθρωποι που έτυχε να φύγουν από τη ζωή σε ύποπτα μικρή ηλικία. Σαν αυτός ο χορός των νεκρών να πρέπει να διατηρεί την ταχύτητα, τη ροή του, την παραγωγικότητά του. Και αν δεν έχει πεθάνει πραγματικά κάποιος, μπορεί πια να πέσει νεκρός για χάρη της αναγγελίας, στον βωμό της διαδικτυακής υπερμεταδοτικότητας και της ανάλαφρης αυγουστιάτικης ξαπλώστρας.

Είναι ίσως ένας τρόπος να γεμίζουν κενά. Να παραμερίζονται στιγμιαία οι έριδες και τα μίση της πολιτικής. Να αποδίδουμε τιμές ή να ξαναθυμόμαστε φωτογραφίες, μουσικές και λόγια εκλιπόντων. Οι νεκρολογίες γίνονται ένας χώρος όπου ανταλλάσσουμε νοσταλγία και κάποιοι βρίσκουν και την ευκαιρία να δείξουν πόσο ελεύθερα πνεύματα είναι, βρίζοντας ή δηλώνοντας την αντιπάθειά τους για τον νεκρό. Μόνο που αυτή η σκηνή μεγάλωσε απότομα και σέρνει μαζί της μια παράλληλη αγορά καχυποψίας και προφητικής αγυρτείας. Πολλοί θάνατοι «δεν εξηγούνται» ή είναι τόσο άδικοι που πρέπει να εξηγούνται μόνο ως δολοφονίες, ως πλάγια εγκλήματα και απειλές από τις αόρατες δυνάμεις που επιβουλεύονται τη ζωή μας.

Έχει όρια αυτή η πένθιμη ανθοφορία; Γίνεται όλο και πιο βιαστική και χοντροκομμένη, όλο και πιο επιπόλαιη και φτηνή; Ναι. Το είδαμε με τον ψεύτικο θάνατο του Γιώργου Μάγκα, το έχουμε διαπιστώσει και με άλλους, αληθινούς αυτήν τη φορά θανάτους. Οτιδήποτε περνάει στη δικαιοδοσία της ευκολίας –είτε είναι η εύκολη αισθηματολογία είτε η άκοπη διασημότητα– μετατρέπεται σε τοξικό προϊόν. Είχαμε θεωρήσει πως μόνο η χαρά μπορεί να εκχυδαϊστεί και να ξεπέσει σε εκείνο το «περνάμε καλά» της επίδειξης, Όλα όμως μπορεί πια να γίνουν φτηνά, ακόμα και η θλίψη και η αρρώστια και ο χαμός των ανθρώπων. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Οπτική Γωνία / Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Τι άφησε πίσω της η «πρώτη φορά αριστερά»; Σχολιάζει ο καθηγητής Φιλοσοφίας Δικαίου και Θεωρίας Θεσμών και διευθυντής του Εργαστηρίου Πολιτικής και Θεσμικής Θεωρίας και Ιστορίας των Ιδεών στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αριστείδης Χατζής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις.

Οπτική Γωνία / Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις

Μια νέα ιμπεριαλιστική και αποικιακή φαντασία διασχίζει τον καπιταλισμό της τεχνητής νοημοσύνης και τον συνενώνει με τα σχέδια για αναδιάταξη ισχύος των παγκόσμιων και περιφερειακών παικτών.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Όταν ο Κώστας Τασούλας στήριζε με θέρμη την ισότητα στον γάμο

Οπτική Γωνία / Όταν ο Κώστας Τασούλας στήριζε με θέρμη την ισότητα στον γάμο

Άραγε, πώς θα αιτιολογήσουν τη θετική τους ψήφο βουλευτές της ΝΔ που τάχθηκαν απέναντι στην Κατερίνα Σακελλαροπούλου εξαιτίας της στάσης της υπέρ του νόμου για τα ομόφυλα ζευγάρια; 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κρήτη: Oι πυροβολημένες κάμερες κυκλοφορίας και τα θανατηφόρα τροχαία

Ρεπορτάζ / «Στην Κρήτη πάνω από το 15% των οδηγών δεν έχει πάει ποτέ να δώσει εξετάσεις»

Οι θλιβερές ιδιαιτερότητες της Κρήτης και το μπαλάκι των ευθυνών για μία σύλληψη που δεν έγινε στην ώρα της και στοίχισε τη ζωή στον Παναγιώτη Καρατζή: Ο άδικος θάνατος του 22χρονου στα Χανιά βγάζει για άλλη μία φορά στο φως όλα τα στραβά που συνδέονται με την οδική ασφάλεια και τα τροχαία ατυχήματα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Γιατί έρχεται παγκόσμιο χάος;

Οπτική Γωνία / Έρχεται παγκόσμιο χάος; ― 7 ερωτήσεις στον Τζέφρι Σακς

Πόσο «τραμπικός» θα αποδειχθεί ο Τραμπ στη νέα εποχή του; Μιλά στη LiFO ο Τζέφρι Σακς, καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τα ένοχα μυστικά του υπόγειου Κηφισού που βγήκαν στην επιφάνεια

Ρεπορτάζ / Τα ένοχα μυστικά του υπόγειου Κηφισού που βγήκαν στην επιφάνεια

Κι όμως, το υπογειοποιημένο τμήμα του Κηφισού ποταμού, πάνω από το οποίο περνάει ο κεντρικός οδικός άξονας της Αττικής, ουδέποτε έχει συντηρηθεί από τότε που κατασκευάστηκε. Τι αναφέρει η έκθεση αυτοψίας της Γεωμυθικής, η οποία «άναψε φωτιές».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τι «τρέχει» με τη Γροιλανδία;

Οπτική Γωνία / Η Γροιλανδία που βγήκε από τον πάγο και έγινε viral

Ποιο είναι το «γροιλανδικό πρόβλημα», το οποίο αποκτά πλέον νέα διάσταση, καθώς ο Τραμπ επιδιώκει να προσαρτήσει το αχανές αυτό νησί – γεωστρατηγικό «φιλέτο» με το μοναδικό οικοσύστημα στις ΗΠΑ; Και τι λένε οι ίδιοι οι κάτοικοί του για όλα αυτά;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν χορεύω συχνά, δεν χορεύω με πάθος»: Όταν ο Κώστας Σημίτης μίλησε για όλα στη Βασιλική Σιούτη

Συνέντευξη / «Δεν χορεύω συχνά, δεν χορεύω με πάθος»: Όταν ο Κώστας Σημίτης μίλησε για όλα στη Βασιλική Σιούτη

Μια συνέντευξη επικεντρωμένη στην προσωπική του ζωή και όχι στις θέσεις του, που δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά τον Ιανουάριο του 1996, λίγες μέρες προτού διαδεχθεί τον Ανδρέα Παπανδρέου στην πρωθυπουργία.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ