Guillermo del Toro’s Cabinet of Curiosities: Οκτώ σουίτες ορχηστρικού τρόμου στο Netflix

Guillermo del Toro’s Cabinet of Curiosities: Οκτώ σουίτες ορχηστρικού τρόμου στο Netflix Facebook Twitter
Η ατμόσφαιρα συνολικά έχει κάτι το παλιομοδίτικο.
0

Μια τηλεοπτική ανθολογία μυστηρίου, φαντασίας και απόκρυφου, υπερφυσικού τρόμου δεν είναι κάτι σπάνιο στις μέρες μας, ειδικά εν όψει Halloween, εδώ όμως έχουμε κάτι τόσο ξεχωριστό όσο και το όνομα/brand του επιφανούς δημιουργού στον τίτλο αυτής της σειράς οκτώ επεισοδίων ή μάλλον οκτώ αυτόνομων ταινιών, διάρκειας από σαράντα πέντε έως εξήντα λεπτά η καθεμιά.

Ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο δεν σκηνοθετεί ούτε μία από αυτές (έχει αναμειχθεί όμως στο σενάριο των δύο), όλες τους όμως επιδεικνύουν λιγότερο ή περισσότερο τον σεβασμό στους θεμελιώδεις κανόνες της κλασικής μυθοπλασίας, την εμμονή στη σχεδιαστική λεπτομέρεια και την παιγνιώδη, παραμυθένια διάθεση που χαρακτηρίζει το έργο του.

Εμφανίζεται ο ίδιος όμως στην εισαγωγή κάθε «επεισοδίου» ως από μηχανής θεός - αφηγητής - παρουσιαστής, ανακαλώντας το πνεύμα του Χίτσκοκ στη σειρά «Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ παρουσιάζει» ή του Ροντ Στέρλινγκ στη «Ζώνη του Λυκόφωτος».

Υπό μία έννοια, πάντως, το Cabinet of Curiosities διά χειρός Γκιγιέρμο ντελ Τόρο προκαλεί περισσότερο το δέος για την ποιότητα της παραγωγής παρά τον τρόμο για όσα φριχτά και απόκοσμα συμβαίνουν στους κεντρικούς χαρακτήρες.

Στο τέλος του μικρού μονολόγου του παρουσιάζει και τον εκάστοτε protégé του, τον σκηνοθέτη κάθε ταινίας, ο οποίος εμφανίζεται με τη μορφή ενός αγαλματιδίου – ανάμεσά τους ο διευθυντής φωτογραφίας του Ντελ Τόρο (και κάτοχος Όσκαρ για τη δουλειά του στον Λαβύρινθο του Πάνα), Γκιγιέρμο Ναβάρο, η Τζένιφερ Κεντ (του φοβερού θρίλερ The Babadook) και ο Πάνος Κοσμάτος στην πρώτη του επίσημη δουλειά (και ένα από τα πιο εντυπωσιακά και πιο «αρτζεντικά» κομμάτια αυτής της ανθολογίας) μετά την επιτυχημένη συνεργασία του με τον Νίκολας Κέιτζ στο Mandy.

Guillermo del Toro’s Cabinet of Curiosities: Οκτώ σουίτες ορχηστρικού τρόμου Facebook Twitter
Ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο εμφανίζεται ο ίδιος όμως στην εισαγωγή κάθε «επεισοδίου» ως από μηχανής θεός - αφηγητής - παρουσιαστής, ανακαλώντας το πνεύμα του Χίτσκοκ στη σειρά «Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ παρουσιάζει» ή του Ροντ Στέρλινγκ στη «Ζώνη του Λυκόφωτος».

Το καστ είναι ελκυστικά ιδιοσυγκρασιακό –από τον Τιμ Μπλέικ Νέλσον και τον Κρίσπιν Κλόβερ ως τη Νία Βαρντάλος(!) και τον Πίτερ Γουέλερ–, ενώ, ακόμα και οι πιο μονότονες, συμβατικές και προβλέψιμες από τις ιστορίες μυστηρίου και τρόμου που παρουσιάζονται έχουν τη χάρη τους.

Σαν μια εγκαταλελειμμένη έπαυλη που κάθε δωμάτιό της είναι στοιχειωμένο από διαφορετικά φαντάσματα, εκτός από διαφορετικό σκηνοθέτη, διαφορετικό συνεργείο και καστ και διαφορετική υπόθεση, κάθε κομμάτι αυτής της ανθολογίας διαθέτει διαφορετικό ύφος και διαφορετικό τόνο.

Όμως το πνεύμα του Χ.Φ. Λάβκραφτ, του αγαπημένου συγγραφέα του Ντελ Τόρο, φαίνεται να στοιχειώνει πολλές από τις διαφορετικές προσεγγίσεις, πολύ πιο ξεκάθαρα σε δύο από αυτές που βασίζονται σε ιστορίες του. Εκτός από μία (άντε δύο) περιπτώσεις επίσης, υπάρχει πάντα ένα τέρας που έρχεται από το πιο σκοτεινό υπερπέραν, με διαφορετική μορφή και υπόσταση κάθε φορά.

Guillermo del Toro’s Cabinet of Curiosities: Οκτώ σουίτες ορχηστρικού τρόμου Facebook Twitter
Ο Ρούπερτ Γκριντ πρωταγωνιστεί σε ένα από τα επεισόδια της σειράς.

Υπό μία έννοια, πάντως, το Cabinet of Curiosities διά χειρός Γκιγιέρμο ντελ Τόρο προκαλεί περισσότερο το δέος για την ποιότητα της παραγωγής παρά τον τρόμο για όσα φριχτά και απόκοσμα συμβαίνουν στους κεντρικούς χαρακτήρες.

Παρά τα τέρατα, τους εφιάλτες, τις ανατριχίλες και τους ατέλειωτους αρουραίους (που είναι οι απόλυτοι πρωταγωνιστές του δεύτερου επεισοδίου), παρά τα διαφορετικά θέματα και τα διαφορετικά εργαλεία που χρησιμοποιεί καθένας από τους οκτώ σκηνοθέτες στη δική του/της ανάθεση, παρά το «εννοιακό» (conceptual) βάρος που κουβαλάνε κάποιες από τις ιστορίες που θέλουν να λειτουργήσουν πιο πολύ από τις άλλες ως καίριες παραβολές και αλληγορίες, η ατμόσφαιρα συνολικά έχει κάτι το παλιομοδίτικο. Και όχι μόνο επειδή όλες οι ιστορίες τοποθετούνται στο παρελθόν, το κοντινό (είκοσι με τριάντα χρόνια πριν), το μακρινό και το αιώνιο.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Daily / Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Το παιδάκι του Μασκ που έκλεψε την παράσταση στο Οβάλ Γραφείο μπορεί να είναι το «μωρό της Ρόζμαρι», μπορεί όμως και να είναι ο Μεσσίας. Όλα είναι πιθανά στη δυστοπική σουρεάλα που ζούμε, και ο δρόμος προβλέπεται μακρύς κι αλλόκοτος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Daily / Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Τρία χρόνια μετά τον πρώτο, ξεκίνησε πριν λίγες εβδομάδες ο πολυαναμενόμενος δεύτερος κύκλος της ατμοσφαιρικής, ρετροφουτουριστικής, αινιγματικής – και πανάκριβης – σειράς που κερδίζει όλο και περισσότερους πιστούς θεατές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Daily / Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Παρότι στο παρελθόν υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της πολιτικής του Ισραήλ, στο νέο του βιβλίο, ο επιφανής καθηγητής, συγγραφέας και αρθρογράφος Πίτερ Μπέιναρτ επιχειρεί να αναμετρηθεί ως Εβραίος με τη γενοκτονία στη Γάζα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ένα κοινωνικό γεγονός

Daily / Τέμπη: Ένα κοινωνικό γεγονός

Το τραύμα είναι βαρύ, η πληγή βαθιά, οι ενδείξεις συγκάλυψης χαστούκι στο πρόσωπο, ο κυνισμός των αρχών γροθιά στο στομάχι. Και ίσως αυτός ήταν ο λόγος που τόσοι άνθρωποι που δεν βγαίνουν τακτικά «στον δρόμο» αποφάσισαν να δηλώσουν τη φυσική τους συμμετοχή στις συγκεντρώσεις για τα Τέμπη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Daily / Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Οι συντριπτικές αποκαλύψεις για σωρεία σεξουαλικών επιθέσεων εκ μέρους του διάσημου συγγραφέα Νιλ Γκέιμαν, ο οποίος συχνά εμφανιζόταν ως «φεμινιστής», αποδεικνύουν ότι οι χαρισματικοί άνθρωποι, αλλά και τα «power couples», πρέπει να προσεγγίζονται με ιδιαίτερη προσοχή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Daily / Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Η πιο σημαντική, η πιο καίρια φωτογραφία που συνδέθηκε με τον Ολιβιέρο Τοσκάνι και τις αμφιλεγόμενες διαφημιστικές πρακτικές του –η θρησκευτική σχεδόν εικόνα του λιπόσαρκου ασθενή του AIDS στο νεκροκρέβατό του– δεν ήταν δική του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ