Πλέον οι περισσότεροι δεν αγοράζουμε βινύλια όπως παλιότερα, ούτε με την ίδια συχνότητα, κάποιοι καθόλου πλέον, κυρίως για οικονομικούς λόγους. Αυτό δεν σημαίνει ότι η τέχνη των εξωφύλλων ανήκει στο παρελθόν. Τουναντίον, παραμένει ένα ζωτικό κομμάτι της μουσικής βιομηχανίας και το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι οι απρόσμενες φυσικές πωλήσεις του «Midnights» της Taylor Swift.
Αλλά ακόμα και αν δεν υπάρχει στην ουσία φυσικό προϊόν, μόνο ψηφιακό, και το ακούς στο Spotify, τα πανέμορφα και νοσταλγικά σχέδια παίζουν βασικό ρόλο στον τρόπο που απολαμβάνουμε τη μουσική.
Βέβαια, αν υπάρχει ένα συγκεκριμένο είδος μουσικής που σου αρέσει ή ορισμένοι καλλιτέχνες που σου διαφεύγουν, είναι εύκολο να χάσεις μερικά από τα καλύτερα εξώφυλλα δίσκων που κυκλοφορούν.
Γι’ αυτόν τον λόγο το Art Vinyl, ένας οργανισμός που ιδρύθηκε γι’ αυτόν τον σκοπό το 2005 στο Λονδίνο, κάθε χρόνο βραβεύει το καλύτερο εξώφυλλο δίσκου (Best Art Vinyl) μετά από μια έρευνα που γίνεται ανάμεσα στα πιο δημιουργικά και καλοσχεδιασμένα εξώφυλλα της χρονιάς.
«Ως οργανισμός, ο βασικός μας στόχος ήταν να φέρουμε πίσω την ιδέα της προσιτής οικονομικά τέχνης μέσα από το βινύλιο. Και αυτή η αποστολή μας φαίνεται ότι έχει πετύχει».
Φέτος συμπληρώνονται δεκαοκτώ χρόνια από τότε που δόθηκε για πρώτη φορά το βραβείο και τα πενήντα εξώφυλλα βινυλίων που είναι υποψήφια για το 2022 θα εκτίθενται στην Collection and Usher Gallery στο Lincoln μέχρι τις 12 Δεκεμβρίου. Τα έργα έχουν επιλεχθεί από μια επιτροπή από ειδικούς της μουσικής βιομηχανίας, καλλιτέχνες και γραφίστες.
«Ως οργανισμός, ο βασικός στόχος μας ήταν να φέρουμε πίσω την ιδέα της προσιτής οικονομικά τέχνης μέσα από το βινύλιο. Και αυτή η αποστολή μας φαίνεται ότι έχει πετύχει», δήλωσε ο Andrew Heeps, ιδρυτής του Art Vinyl.
«Μέσα από τη διοργάνωση αυτού του βραβείου τα τελευταία δεκαοκτώ χρόνια έγινε η πραγματική αποκάλυψη όλων αυτών των εξαιρετικών ταλέντων που υπάρχουν, είτε είναι καλλιτέχνες, είτε γραφίστες, είτε φωτογράφοι και μερικές φορές μουσικοί, που βάζουν την ψυχή τους σε αυτά τα έργα, τα οποία με τον χρόνο γίνονται μέρος των προσωπικών μας αναμνήσεων».
Πάντως, με μια γρήγορη ματιά στις επιλογές, στην πλειοψηφία τους πρόκειται για εξώφυλλα όχι και τόσο ανεξάρτητων ροκ συγκροτημάτων και καλλιτεχνών, κι αυτό ακούγεται κάπως περίεργο, όπως και να το κάνεις.
Αφήνοντας την γκρίνια στην άκρη, πέρα από τη συγκεκριμένη έκθεση, θα τρέχει παράλληλα και μια αναδρομική με τα πιο ιστορικά εξώφυλλα βινυλίου από το 1949 μέχρι σήμερα, που θα διαρκέσει μέχρι τον Ιανουάριο του 2023.
Η έκθεση ξεκινάει με ένα έργο που ο Alex Steinweiss, ο πρώτος σχεδιαστής εξωφύλλων δίσκων, φιλοτέχνησε το 1949 για άλμπουμ του Μπετόβεν και θα περιέχει κλασικά και ιστορικά άλμπουμ όπως το «Bitches Brew» του Miles Davis, το «Pink Moon» του Nick Drake, το «Night Clubbing» της Grace Jones αλλά και πιο πρόσφατα όπως τα «Is This It» των Strokes.
Άλλα highlights: τα δύο διαφορετικά εξώφυλλα του «White Album» των Beatles, αρκετά μινιμαλιστικά και αμφιλεγόμενα, που προκάλεσαν τεράστιες συζητήσεις και ερωτήματα για την τέχνη του βινυλίου τον 21ο αιώνα, καθώς και ένα πολύχρωμο ψυχεδελικό μοντάζ του εικαστικού Peter Blake για το «Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band».
Επιπλέον, θα έχει έργα διάσημων προσωπικοτήτων της τέχνης, π.χ. του Banksy, που φιλοτέχνησε το «Think Tank» των Blur, και του ζωγράφου του 16ου αιώνα Pieter Bruegel the Elder, του οποίου ένας πίνακας χρησιμοποιήθηκε για το ομώνυμο άλμπουμ των «Fleet Foxes» το 2008.
Όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να ψηφίσει τα αγαπημένα του εδώ.