Λώρας: Ο αργός, βασανιστικός θάνατος ενός ιστορικού μπαρ

Λώρας: Ο αργός, βασανιστικός θάνατος ενός ιστορικού μέρους Facebook Twitter
Το μαγαζί δεν προσβάλλει μόνο το όνομα που γράφει η πινακίδα του αλλά και την πιο στοιχειώδη κοινή αισθητική του ετερόκλητου πλήθους που περνά καθημερινά από την πλατεία.
0

ΟΤΑΝ ΣΤΑ ΤΕΛΗ ΤΗΣ προ-προηγούμενης δεκαετίας αποφάσισε να αποστρατευτεί ο κύριος Λώρας από τη νύχτα και από το μικρό ιστορικό μπαρ που διατηρούσε στην πλατεία Μαβίλη και που έφερε το όνομά του, το μαγαζί είχε μείνει λίγο καιρό κλειστό, για πρώτη φορά από το 1967 που εγκαταστάθηκε στο νούμερο 7 της οδού Δ. Σούτσου.

Είχα βρει τότε (το 2010 αν θυμάμαι καλά) πεταμένα πλάι σ’ ένα κάδο σκουπιδιών πλησίον της πλατείας όλα σχεδόν τα γράμματα της επιγραφής. 

Έλειπε μόνο το Ρ για κάποιο μυστηριώδη λόγο, αλλά αποφάσισα να τα μαζέψω έτσι κι αλλιώς, ως ενθύμιο του θρυλικού μαγαζιού, βέβαιος ότι ακόμα κι αν εξακολουθούσε να λειτουργεί με το παλιό του όνομα, η πινακίδα και η γραμματοσειρά θα ήταν κάτι εντελώς διαφορετικό. Μετέφερα τα γράμματα στο μπαλκόνι και τα άφησα εκεί ως μνημείο ή ως «ρευστή εγκατάσταση» αλλάζοντας κάθε τόσο θέση στα τέσσερα γράμματα: ΣΑΛΩ, ΑΛΩΣ κ.λπ.

Φεύγοντας νύχτα σχεδόν, μερικά χρόνια αργότερα από εκείνο το διαμέρισμα, εγκατέλειψα και τα γράμματα μαζί με το σπίτι. Η μετακόμιση δεν είναι το φόρτε μου και κάθε φορά που συμβαίνει, μένει πίσω ένα μεγάλο κομμάτι από το mise-en-scène του χώρου. 

Εδώ και χρόνια, εκτός από τις παραβάσεις και τις συχνές καταγγελίες για υπερτίμηση, αγένεια και φριχτή συμπεριφορά ενάντια στην ιδιοκτησία του μαγαζιού, ο «Λώρας» είχε καταντήσει κωλάδικο – και το λέω με κάθε σεβασμό στα αυθεντικά και συνειδητοποιημένα κωλάδικα της ευρύτερης περιφέρειας.

Τελικά η πινακίδα αποκαταστάθηκε με την ίδια γραμματοσειρά, αυτό όμως ήταν και το μοναδικό στοιχείο που θα ακολουθούσε τον στοιχειωμένο (από τα φαντάσματα του «ναυάρχου», του «γιατρού» και των λοιπών χαρακτήρων που πλαισίωναν τον αρχιτελετάρχη της μπάρας κυρ Νίκο τις νύχτες) χώρο στη νέα του, βασανιστικά καθοδική πορεία από τότε μέχρι σήμερα που βρίσκεται και πάλι κλειστό.

Το λουκέτο μπήκε εδώ και ενάμιση μήνα περίπου, αφού, σύμφωνα με τις μαρτυρίες, αφαιρέθηκε η άδεια λειτουργίας του καταστήματος από τις υπηρεσίες του δήμου εξαιτίας κατά συρροή παραβάσεων, που είχαν να κάνουν με ηχητική ρύπανση, κατάληψη πεζοδρομίων και άλλες καταπατήσεις σχετικών νόμων και διατάξεων. 

Βασικά, εδώ και χρόνια, εκτός από τις ανωτέρω παραβάσεις και τις συχνές καταγγελίες για υπερτίμηση, αγένεια και φριχτή συμπεριφορά ενάντια στην ιδιοκτησία του μαγαζιού, ο «Λώρας» είχε καταντήσει κωλάδικο – και το λέω με κάθε σεβασμό στα αυθεντικά και συνειδητοποιημένα κωλάδικα της ευρύτερης περιφέρειας.

Δεν είναι διόλου νοσταλγική η παρατήρηση. Ουδείς από τους παλιούς ή από τους νεότερους θαμώνες δεν είχε την ψευδαίσθηση ότι θα μπορούσε να διατηρηθεί ή να αναβιώσει με κάποιο τρόπο το ύφος και η ατμόσφαιρα του μαγαζιού από τη στιγμή που έλειπε η ψυχή και το πνεύμα του. Η παρακμή του όμως υπήρξε συντριπτική και τραυματική ως θέαμα.

Ας είχε αλλάξει η πινακίδα τουλάχιστον. Εδώ και τόσα χρόνια, το μαγαζί δεν προσβάλλει μόνο το όνομα που γράφει η πινακίδα του (ο ίδιος ο κύριος Νίκος είναι ακόμα εν ζωή) αλλά και την πιο στοιχειώδη κοινή αισθητική του ετερόκλητου πλήθους που περνά καθημερινά από την πλατεία.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ