Από την Αλβανία στην Ελλάδα: Το ιστορικό φωτορεπορτάζ του Σπύρου Στάβερη

Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
0

Τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας οργανώνουν ένα δεκαήμερο Φεστιβάλ Ιστορίας. Το Σάββατο 11 Φεβρουαρίου, στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων, στο Πάρκο Ελευθερίας (πρώην ΕΑΤ-ΕΣΑ, στάση Μέγαρο Μουσικής), θα πραγματοποιηθεί η εκδήλωση «Κοιτώντας τις φωτογραφίες των γονιών μου: 30 χρόνια αλβανικής μετανάστευσης».

Το 1991 ο Σπύρος Στάβερης κατέγραψε σε ένα ιστορικό φωτορεπορτάζ τη μεγάλη φυγή και την είσοδο στην Ελλάδα μεταναστών και μεταναστριών από την Αλβανία και με την αφορμή της εκδήλωσης θα συζητήσει σχετικά με το μεταναστευτικό βίωμα με άτομα από την αλβανική κοινότητα. Τι βλέπουν στις φωτογραφίες αυτές, τριάντα χρόνια μετά;

Τη μεθεπομένη της Πρωτοχρονιάς του 1991 ο Σπύρος Στάβερης και ο Άρης Δαβαράκης, για λογαριασμό του περιοδικού «ΕΝΑ», έφτασαν στις μικρές κοινότητες Τσαμαντά και Δελβινάκι, Παγωγιανή και Φιλιάτες, εκεί όπου είχαν φτάσει μετά από δέκα και δεκαπέντε ώρες πεζοπορίας μέσα στο χιόνι οι πρώτοι πρόσφυγες.

Είχαν ξεκινήσει την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, όταν άρχισαν να ακούγονται φήμες ότι η Ελλάδα θα έκλεινε τα σύνορα με την Αλβανία. Οι νεαροί τότε άντρες πήραν μια γεύση φιλοξενίας, όταν στήθηκαν συσσίτια γι' αυτούς και βρέθηκε μέρος να κοιμηθούν, κουβέρτες, τσιγάρα και κάποιο χαρτζιλίκι. 

«Πήγαμε με ένα ταξί μέχρι τα σύνορα, στα χωριά που ήταν κοντά, και είδαμε όλον αυτόν τον κόσμο. Ήταν χαρούμενοι, αυτό το θυμάμαι καλά, έφευγαν έτσι, χωρίς κάτι, χωρίς προετοιμασία, χωρίς αλλαξιά, σαν σε μια εκδρομή χωρίς αύριο», θυμάται ο Σπύρος Στάβερης

«Οι Βορειοπειρώτες φυγάδες που πέρασαν τα σύνορα και άφησαν πίσω τους για πάντα τον εφιάλτη του Χότζα και του Αλία είναι φτωχοί, πεινασμένοι, αλλά γεμάτοι ελπίδα και όνειρα. Και δεν επιστρέφουν πίσω ό,τι και να τους λένε οι επίσημοι άρχοντες της μητέρας πατρίδας. Προχωράνε μπροστά και χαμογελάνε», γράφει η λεζάντα μίας από τις φωτογραφίες που δημοσιεύτηκαν.

«Πήγαμε με ένα ταξί μέχρι τα σύνορα, στα χωριά που ήταν κοντά, και είδαμε όλον αυτόν τον κόσμο. Ήταν χαρούμενοι, αυτό το θυμάμαι καλά, έφευγαν έτσι, χωρίς κάτι, χωρίς προετοιμασία, χωρίς αλλαξιά, σαν σε μια εκδρομή χωρίς αύριο», θυμάται ο Σπύρος Στάβερης.

Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Οι Βορειοπειρώτες φυγάδες που πέρασαν τα σύνορα και άφησαν πίσω τους για πάντα τον εφιάλτη του Χότζα και του Αλία είναι φτωχοί, πεινασμένοι, αλλά γεμάτοι ελπίδα και όνειρα. Φωτο: Σπύρος Στάβερης

«Ήταν νέα παιδιά κυρίως αγόρια που κάνανε τη διαδρομή αυτή και δεν είχαν πρόβλημα, κανένας δεν τους σταματούσε, ανακάλυπταν έναν κόσμο που δεν ήξεραν καθόλου, ήταν το πρώτο κύμα. Τους επισκεφθήκαμε και σε κάποια υπνωτήρια, αν μπορώ να τα πω έτσι, πρόχειρα καταλύματα που είχαν φτιάξει οι κοινότητες, που τους βοήθησαν και με φαγητό, ρούχα, κουβέρτες, και στα καφενεία. Υπάρχουν άτομα που έχουν αναγνωρίσει συγγενείς τους σε αυτές τις φωτογραφίες. Ίσως κάποιοι που θα έρθουν στη συζήτηση έχουν αναγνωρίσει δικούς τους.».

Τον Δεκέμβριο του 1990, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο Ραμίζ Αλία, ο τελευταίος κομμουνιστής ηγέτης της Αλβανίας, έχοντας κλονιστεί από μεγάλες φοιτητικές διαδηλώσεις, απεργίες και την έξοδο χιλιάδων Αλβανών προς την Ιταλία και την Ελλάδα, και με τον φόβο ενδεχόμενης βίαιης ανατροπής, ενέδωσε στο λαϊκό αίτημα για πολιτικό πλουραλισμό και για ένα πολυκομματικό σύστημα. Το καθεστώς έπνεε τα λοίσθια, αλλά ήταν σκληρό, βίαιο, ένα απέραντο στρατόπεδο περίπου τριών εκατομμυρίων εγκλείστων, φρουρούμενο και με ηλεκτροφόρα συρματοπλέγματα, με τα σύνορα ερμητικά κλειστά.

Η φυγή αυτή χωρίς προετοιμασία των νέων, παράτολμων πρώτων προσφύγων στη χώρα μας ήταν ένα άλμα στην ελευθερία γι' αυτούς και η απαρχή του σύγχρονου μεταναστευτικού ζητήματος. Οι Βορειοηπειρώτες που είχαν υποστεί τη βία και τις διώξεις του αλβανικού κράτους κατέφυγαν στην Ελλάδα τον Ιανουάριο του 1991, ενώ ένα μεγάλο κύμα οικονομικών μεταναστών ακολούθησε από το 1991 και μετά.

Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης


Η εκδήλωση γίνεται στο πλαίσιο του Αρχείου Αλβανικής Μετανάστευσης, του νέου πρότζεκτ των Αρχείων Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας - Contemporary Social History Archives, σε συνεργασία με την Πρωτοβουλία για τις Δημόσιες Ανθρωπιστικές Επιστήμες Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (SNFPHI), στο Πανεπιστήμιο Columbia.

Συζητούν: Σπύρος Στάβερης (φωτογράφος), Πάτυ Βαρδάμη (θεωρητικός κριτικών σπουδών και τέχνης), Κωστής Καρπόζηλος (ΑΣΚΙ), Ιλιρίντα Μουσαράι (συντονίστρια Αρχείου Αλβανικής Μετανάστευσης, ΑΣΚΙ), Μαρλένο Νίκα (καλλιτέχνης-ακτιβιστής), Άννα Νίνη (δημοσιογράφος), Ερβίν Σέχου (κοινωνικός επιστήμονας-ακτιβιστής)

Η εκδήλωση θα μεταδοθεί ζωντανά 
εδώ.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αλβανοί στην Ελλάδα, τότε και τώρα: Όσα άλλαξαν στη ζωή τους από το '97 και μετά

Ελλάδα / Αλβανοί στην Ελλάδα, τότε και τώρα: Όσα άλλαξαν στη ζωή τους από το '97 και μετά

Πώς ζει σήμερα η αλβανική κοινότητα; Τι πραγματικά πιστεύει για τις ελληνοαλβανικές εκκρεμότητες και εντάσεις; Γιατί μέχρι σήμερα το «Αλβανός» ισοδυναμεί με βρισιά; Τι στ' αλήθεια νιώθουν για τους Έλληνες;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας Αλβανός «λάθρο» εξομολογείται

Ο ελληνικός ρατσισμός / Ένας Αλβανός «λάθρο» εξομολογείται

Η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα και το αντίκτυπό της σε Έλληνες κι Αλβανούς μέσα από τη συγκινητική αυτοβιογραφία του Φατός Ρόσα «Εγώ, ο Λαθρομετανάστης» (εκδ. Ελεύθερος Τύπος), μια μαρτυρία δυνατή που καθηλώνει με την παραστατικότητα, την αμεσότητα και την ευστοχία της
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ελσόν Ζγκούρη δεν είναι μόνο ένας ενδιαφέρων νέος λογοτέχνης αλλά και ένας όμορφος άνθρωπος

Βιβλίο / Ελσόν Ζγκούρη: «Δεν θέλω πια να "απολογούμαι" για το αλβανικό μου όνομα»

Η λογοτεχνία, η πολιτική, το μεταναστευτικό, οι διακρίσεις, τα τραυματικά βιώματα αλλά και η δύναμη της φιλίας και της αλληλεγγύης σε μια «εκ βαθέων» συζήτηση με τον συγγραφέα του βιβλίου «όλες οι γάτες είναι όμορφες».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ιστορία μιας πόλης / Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ένας ναός που θυσιάστηκε για την ανάδειξη της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών και μια τοιχογραφία που «έζησε» μέχρι να ξαναβγεί στο φως. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τους Γιώργο Μαστρογιάννη, υπεύθυνο του εργαστηρίου συντήρησης του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, και Γιάννη Παπαδόπουλο, διευθυντή των ανασκαφών στην Αρχαία Αγορά και καθηγητή αρχαιολογίας και φιλολογίας στο UCLA.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακατράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακαράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Γιατί η Αμαλία δεν κοιμήθηκε ποτέ μέσα στον κυρίως πύργο και γιατί ο Όθωνας δεν επισκεπτόταν το κτήμα; Ο Βασίλης Κουτσαβλής «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά και καλοδιατηρημένα μνημεία γοτθικού ρυθμού στην Ελλάδα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία είναι προϊόν παιδικής εργασίας λένε αρχαιολόγοι

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία φτιάχτηκαν από 8χρονα παιδιά, λένε αρχαιολόγοι

Οι αρχαιολόγοι ανέλυσαν 450 αγγεία που κατασκευάστηκαν στην Τελ Χάμα και διαπίστωσαν ότι τα δύο τρίτα των αγγείων κατασκευάζονταν από παιδιά ηλικίας επτά και οκτώ ετών
THE LIFO TEAM
Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη «Καρυά 1943. Καταναγκαστική εργασία και Ολοκαύτωμα» είναι αφιερωμένη σε μια άγνωστη πτυχή της εξόντωσης των Ελλήνων Εβραίων κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Ιστορία μιας πόλης / Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Φιξ, Μετς, Κλωναρίδη. Τρία τοπωνύμια, τρεις περιοχές της Αθήνας που σχετίζονται με τη ζυθοποιία. Επιχειρήσεις που έμαθαν στην αθηναϊκή κοινωνία να πίνει μπίρα, να την απολαμβάνει κατ’ οίκον ή σε πάρκα. H Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Βασίλη Νάστο για τη ζυθοποιία Κλωναρίδη και την εξέλιξη της περιοχής των Πατησίων.
THE LIFO TEAM