14.000 Τ.Μ., 600 ΕΚΘΕΤΕΣ, 580 εκδηλώσεις, 14 αίθουσες εκδηλώσεων, 40 χώρες, 1.000 Έλληνες και ξένοι συγγραφείς. Για τέσσερις ολόκληρες μέρες η 19η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης προσέλκυσε περίπου 90.000 επισκέπτες, επιστρέφοντας στις καλές μέρες προ πανδημίας.
Στο τετραήμερο αυτό θετική εντύπωση προκάλεσε το γεγονός της προσέλευσης του νεανικού κοινού, κάτι που δεν συνηθίζεται στις εκθέσεις βιβλίου, αλλά και η έντονη κινητικότητα, που θύμιζε αντίστοιχες διοργανώσεις του εξωτερικού. Μάλιστα, όπως δήλωσε ο πρόεδρος του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού, κ. Νίκος Κούκης, το μεγάλο στοίχημα της φετινής διοργάνωσης ήταν η προσέλευση του κόσμου, αφού η 18η ΔΕΒΘ έγινε εν μέσω πανδημίας, τον Νοέμβριο του 2021, χωρίς να καταφέρει να προσελκύσει την επιθυμητή συμμετοχή λόγω της κατάστασης που επικρατούσε και των μέτρων που είχαν ληφθεί για την αντιμετώπισή της.
Και πρόσθεσε: «Θέλουμε να καταστήσουμε την έκθεση όχι μόνο ένα μεγάλο πωλητήριο της εκδοτικής παραγωγής, με πλούσιο παράλληλα πολιτιστικό πρόγραμμα, αλλά να της δώσουμε και κάποιες άλλες διαστάσεις, όπως αυτή με το διεθνές επαγγελματικό πρόγραμμα», απευθύνοντας πρόσκληση στους εκδότες να αξιοποιήσουν αυτήν τη δυνατότητα που τους δίνεται, αλλά και δηλώνοντας ανοιχτός σε κάθε πρόταση που θα μπορούσε να ενισχύσει ακόμα περισσότερο τη δυναμική της ΔΕΒΘ.
Το βέβαιο είναι ότι σ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης κυριάρχησε το βιβλιοφιλικό κλίμα, η αναγνωστική απόλαυση ήταν έκδηλη, ενώ στους χώρους της έκθεσης ήταν ευδιάκριτη η καλή διάθεση εκ μέρους των εκδοτών για τις πωλήσεις των βιβλίων.
Ο κ. Κούκης, κάνοντας μια σύγκριση με το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, επισήμανε ότι η ΔΕΒΘ αποτελεί πλέον το «πνευματικό και πολιτισμικό φόρουμ της Ελλάδας» και «κλειδί» για να συνεχιστεί αυτό είναι η καλή συνεργασία και η ομαδικότητα.
Ο κ. Κούκης υπογράμμισε τη σημασία που έχει για την επιτυχία μιας διοργάνωσης η καλή επικοινωνία και το δέσιμο της ομάδας. «Η ομάδα μας πήγε καλά, ενώ φέραμε και νέα στελέχη που έπαιξαν κομβικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια», είπε και ευχαρίστησε τόσο τα στελέχη του Ιδρύματος, όπως και τη συντονίστρια της διοργάνωσης, Νόπη Χατζηγεωργίου, όσο και τους υποστηρικτές του όλου εγχειρήματος. «Παρά το γεγονός ότι είμαστε λίγοι, τα πήγαμε πολύ καλά και είχαμε πολύ καλή συνεργασία και με τη διαχειριστική αρχή», πρόσθεσε.
Το βέβαιο είναι ότι σ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης κυριάρχησε το βιβλιοφιλικό κλίμα, η αναγνωστική απόλαυση ήταν έκδηλη, ενώ στους χώρους της έκθεσης ήταν ευδιάκριτη η καλή διάθεση εκ μέρους των εκδοτών για τις πωλήσεις των βιβλίων. Στα highlights της έκθεσης συγκαταλέγεται σίγουρα η παρουσία των Αμερικανών συγγραφέων –οι ΗΠΑ ήταν η τιμώμενη χώρα–, όπως η Κλερ Μεσούντ («Η γυναίκα του επάνω ορόφου», εκδ. Gutenberg) και ο διάσημος κριτικός λογοτεχνίας του «New Yorker» Τζέιμς Γουντ («Πώς δουλεύει η λογοτεχνία;», εκδ. Αντίποδες).
Επίσης, μεγάλη συμμετοχή είχαν και οι εκδηλώσεις με την παρουσία του βραβευμένου με Γκονκούρ Μοχάμεντ Μπουγκάρ-Σαρ (από τη Σενεγάλη) και του Βούλγαρου Γκεόργκι Γκοσποντίνοφ, συγγραφέα βιβλίων όπως τα «Εκεί όπου δεν είμαστε» και «Χρονοκαταφύγιο» (εκδ. Ίκαρος). Αξίζει να επισημάνουμε ότι παρά τον μεγάλο αριθμό των εκδηλώσεων η ανταπόκριση του κόσμου ήταν πέρα από κάθε προσδοκία, με αποτέλεσμα τις περισσότερες το κοινό να τις παρακολουθεί όρθιο.
Στην τελετή των εγκαινίων παραβρέθηκαν –μεταξύ άλλων– βουλευτές, εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλων φορέων, μέλη των αποστολών, αλλά σίγουρα αυτό που ξεχώρισε ήταν η μουσικοθεατρική παράσταση από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, εμπνευσμένη από τα «Φύλλα Χλόης» του Γουόλτ Γουίτμαν και από έργα σύγχρονων ποιητών της Εταιρείας Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης, σε σκηνοθεσία Χρήστου Παπαδημητρίου και μουσική Κώστα Χάνη.