Μάρτιν Έιμις: «Ο θάνατος είναι καλλιτέχνης, δεν είναι διανοούμενος»

Μάρτιν Έιμις: «Ο θάνατος είναι καλλιτέχνης, δεν είναι διανοούμενος» Facebook Twitter
Δεν θέλω να γίνω μελό, όλα όμως αρχίζουν να μοιάζουν πιο όμορφα τώρα που ξέρω ότι δεν θα είμαι εδώ για πάντα. Φωτ.: Ulf Andersen/Getty Images
0

Ο ΜΑΡΤΙΝ ΕΪΜΙΣ ΠΕΘΑΝΕ προχθές στα 73 του, ανήμερα της πρεμιέρας στις Κάννες μιας από τις πιο σημαντικές ταινίες (αν όχι η πιο σημαντική μαζί με αυτήν του Σκορσέζε) του φετινού φεστιβάλ, του Zone of Interest του σπουδαίου Τζόναθαν Γκλέιζερ, το οποίο βασίστηκε στο ομώνυμο προτελευταίο μυθιστόρημα του συγγραφέα που στα νιάτα μας υπήρξε ο αδιαμφισβήτητος σταρ της αγγλικής λογοτεχνίας.

«Ο θάνατος είναι καλλιτέχνης, δεν είναι διανοούμενος» έγραφε στο τελευταίο του βιβλίο, το αυτοβιογραφικό Inside Story του 2020, στο εξώφυλλο του οποίου φιγουράρει ο ίδιος νεότατος, παρέα με τον άσπονδο φίλο του (και επίσης φανατικό καπνιστή) Κρίστοφερ Χίτσενς, ο οποίος πέθανε το 2011 από την ίδια ακριβώς ασθένεια με τον Έιμις (καρκίνο του οισοφάγου). «Ο θάνατος βοηθά. Ο θάνατος μας κρατά απασχολημένους. Διότι το να αποστρέφεις διαρκώς το βλέμμα είναι δουλειά πλήρους απασχόλησης».  

«Το πρόβλημα με τη ζωή είναι ότι είναι άμορφη και γελοιωδώς ρευστή», έγραφε στο βιβλίο απομνημονευμάτων του με τίτλο Experience: A Memoir (2000), «χωρίς πλοκή, χωρίς κεντρικό θέμα, συναισθηματική και αναπότρεπτα κοινότυπη. Οι διάλογοι είναι φτωχοί ή τουλάχιστον βίαια άνισοι. Οι ανατροπές είναι είτε προβλέψιμες είτε κραυγαλέες. Και είναι πάντα η ίδια αρχή, και το ίδιο τέλος, για όλους».

Στο ίδιο βιβλίο κατέθετε τη δυσκολία ή τη ματαιότητα του να γράφεις για το σεξ και τα όνειρα στη μυθοπλασία: «Κάθε συγγραφέας ελπίζει ή προϋποθέτει με θράσος ότι η ζωή του είναι με κάποια έννοια υποδειγματική, ότι το συγκεκριμένο θα αποδειχθεί οικουμενικό. Και ο βασικός λόγος που καθιστά τόσο δύσκολο να γράψιμο για το σεξ είναι επειδή χάνεις το οικουμενικό και ενδίδεις στο συγκεκριμένο. Όλοι έχουμε διαφορετικές προτιμήσεις. Είναι αδύνατον να περιγράψεις το καλό σεξ. Ο Λόρενς και ο Απντάικ τα έδωσαν όλα, και πάλι όμως το αποτέλεσμα είναι αμήχανο και αβέβαιο. Το σεξ στα βιβλία μπορεί να είναι αστείο, αλλά όχι και πολύ σέξι.  Ίσως το καλό σεξ είναι κάτι που η μυθοπλασία απλά δεν μπορεί να κάνει – όπως και τα όνειρα… Μπορεί να γράφει κανείς για όνειρα αρκεί η περιγραφή τους να εξαντλείται σε μισή πρόταση. Τα όνειρα παραείναι προσωποποιημένα. Όλοι ονειρευόμαστε, τα όνειρα όμως δεν αποτελούν μέρος της κοινής μας εμπειρίας».

«Το πρόβλημα με τη ζωή είναι ότι είναι άμορφη και γελοιωδώς ρευστή», έγραφε στο βιβλίο απομνημονευμάτων του με τίτλο Experience: A Memoir (2000), «χωρίς πλοκή, χωρίς κεντρικό θέμα, συναισθηματική και αναπότρεπτα κοινότυπη. Οι διάλογοι είναι φτωχοί ή τουλάχιστον βίαια άνισοι. Οι ανατροπές είναι είτε προβλέψιμες είτε κραυγαλέες. Και είναι πάντα η ίδια αρχή, και το ίδιο τέλος, για όλους».

«Μια από τις πραγματικότητες του 21ου αιώνα είναι ότι η ιστορία επιταχύνεται διαρκώς», έλεγε σε μια συνέντευξή του προ δεκαετίας. «Είμαστε όλοι σ' ένα ξέφρενο τρενάκι του λούνα παρκ. Υπάρχουν υπαρξιακές απειλές που μέχρι και πρόσφατα δεν είχαν αναγνωριστεί… Δεν θέλω να γίνω μελό, όλα όμως αρχίζουν να μοιάζουν πιο όμορφα τώρα που ξέρω ότι δεν θα είμαι εδώ για πάντα. Όπως και για τον μελλοθάνατο στη φυλακή, το νερό έχει θεσπέσια γεύση, ο αέρας είναι γλυκός, ακόμα κι ένα σάντουιτς μπορεί να φέρει δάκρυα στα μάτια…».  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Daily / Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Το παιδάκι του Μασκ που έκλεψε την παράσταση στο Οβάλ Γραφείο μπορεί να είναι το «μωρό της Ρόζμαρι», μπορεί όμως και να είναι ο Μεσσίας. Όλα είναι πιθανά στη δυστοπική σουρεάλα που ζούμε, και ο δρόμος προβλέπεται μακρύς κι αλλόκοτος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Daily / Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Τρία χρόνια μετά τον πρώτο, ξεκίνησε πριν λίγες εβδομάδες ο πολυαναμενόμενος δεύτερος κύκλος της ατμοσφαιρικής, ρετροφουτουριστικής, αινιγματικής – και πανάκριβης – σειράς που κερδίζει όλο και περισσότερους πιστούς θεατές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Daily / Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Παρότι στο παρελθόν υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της πολιτικής του Ισραήλ, στο νέο του βιβλίο, ο επιφανής καθηγητής, συγγραφέας και αρθρογράφος Πίτερ Μπέιναρτ επιχειρεί να αναμετρηθεί ως Εβραίος με τη γενοκτονία στη Γάζα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ένα κοινωνικό γεγονός

Daily / Τέμπη: Ένα κοινωνικό γεγονός

Το τραύμα είναι βαρύ, η πληγή βαθιά, οι ενδείξεις συγκάλυψης χαστούκι στο πρόσωπο, ο κυνισμός των αρχών γροθιά στο στομάχι. Και ίσως αυτός ήταν ο λόγος που τόσοι άνθρωποι που δεν βγαίνουν τακτικά «στον δρόμο» αποφάσισαν να δηλώσουν τη φυσική τους συμμετοχή στις συγκεντρώσεις για τα Τέμπη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ