Στην Άνδρο για την αναδρομική έκθεση του Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Αυτοπροσωπογραφία», 2016. Λάδι σε καμβά, 18 x 13 εκ. Ιδιωτική Συλλογή

Στην Άνδρο για την αναδρομική έκθεση του Χρόνη Μπότσογλου 

0

Επίσκεψη στην Άνδρο για το ετήσιο ραντεβού του Ιδρύματος Βασίλης και Ελίζας Γουλανδρή με έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της σύγχρονης ελληνικής παραστατικής (ρεαλιστικής) ζωγραφικής, τον Χρόνη Μπότσογλου (1941-2022). Έναν καλλιτέχνη, συγγραφέα και ποιητή, ο οποίος πορεύτηκε παράλληλα με την ιστορία της Ελλάδας του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα. Έχοντας αφιερώσει όλη του την ύπαρξη στην καθημερινή καλλιτεχνική δημιουργία, αποτελεί έναν από εκείνους τους ξεχωριστούς ανθρώπους των οποίων η τέχνη αντανακλά, εκτός από την όψη ενός τόπου, την ψυχογραφία ενός λαού σε σταθερή εξέλιξη. 

Μόλις έναν χρόνο μετά τον θάνατο του, η αναδρομική έκθεση που μόλις εγκαινιάστηκε στη νέα πτέρυγα του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης με τις ολόλευκες και απαστράπτουσες αίθουσες συγκεντρώνει περισσότερα από εκατό έργα του, τα οποία αναδεικνύουν το μέγεθος της παραγωγής αλλά και την ποικιλία των ενδιαφερόντων και ερεθισμάτων του ζωγράφου. Με κυρίαρχη την εμμονή του στον άνθρωπο και τις αλήθειες του, που μόνο η γενιά όλων όσοι έζησαν τη φτώχεια της προσφυγιάς (οι γονείς του εγκαταστάθηκαν στη Θεσσαλονίκη ερχόμενοι από τη Θράκη), τον πόλεμο (γεννήθηκε το 1941) και το άλλο μεγάλο τραύμα, τον Εμφύλιο (τα πρώτα του βιώματα, λόγω ενός εξόριστου θείου), διέθετε, με απολύτως αυθεντικά αισθήματα για τον αγώνα της επιβίωσης και της ζωής.

Μια εξαιρετική επιλογή που περιλαμβάνει σχέδια με μολύβι, παστέλ, ελαιογραφίες, ακουαρέλες, μπρούντζινα, ορειχάλκινα και γύψινα, τα οποία καλύπτουν την περίοδο από το 1953 έως το 2018, εξήντα πέντε χρόνια μιας εξαιρετικά γόνιμης καλλιτεχνικής διαδρομής.

Ο τίτλος της έκθεσης, «Η αδιάλλακτη ειλικρίνεια της ενσυναίσθησης», όχι μόνο τιμά τη μνήμη του αλλά αποδίδει με ακρίβεια την προσωπικότητα και τη στάση του απέναντι σε γονείς, συγγενείς, σύζυγο, παιδιά, φίλους, συνοδοιπόρους, συναδέλφους, ζώντες και μη «δασκάλους» της τέχνης του. Από τα πρώτα του σκαριφήματα, όπως ένα σχέδιο με μολύβι όπου αποτύπωσε το φτωχικό προσφυγικό σπίτι του γύρω στα 15 του, μαθητής ακόμα του Πειραματικού Σχολείου Θεσσαλονίκης, μέχρι τα πλέον ώριμα έργα του λίγο πριν από το τέλος, η παρουσίαση όλων των φάσεων του σημαντικού καλλιτέχνη προσφέρει μια πληρέστατη καταγραφή της εξελικτικής δύναμης της δημιουργικότητάς του.

Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Αντίο, ατελιέ», 2001. Λάδι σε καμβά, 200 x 180 εκ. Ιδιωτική συλλογή

Μια εξαιρετική επιλογή που περιλαμβάνει σχέδια με μολύβι, παστέλ, ελαιογραφίες, ακουαρέλες, μπρούντζινα, ορειχάλκινα και γύψινα, τα οποία καλύπτουν την περίοδο από το 1953 έως το 2018, εξήντα πέντε χρόνια μιας εξαιρετικά γόνιμης καλλιτεχνικής διαδρομής, πάντα με επίκεντρο τον άνθρωπο. Δεκάδες είναι οι αυτοπροσωπογραφίες και τα πορτρέτα των γονιών του, συχνά με έναυσμα τη φωτογραφία –από τους πρώτους ζωγράφους που εμπιστεύτηκαν το μέσο–, όπως ο εμβληματικός «Συνταξιούχος», μια σύνθεση εικόνων από τη ζωή του πατέρα του, της αγαπημένης του συζύγου Ελένης, αλλά και φίλων και συνεργατών.

Στον πρώτο όροφο του μουσείου, τον μόνο χώρο που λούζεται από το φυσικό φως του νησιού και έχει θέα στη θάλασσα και στα βουνά του, εκτίθενται τα καταπληκτικά τοπία του, μια εκπληκτική γκάμα έργων που παραπέμπουν στον «μεγάλο» δάσκαλο Σεζάν, η ζωγραφική του οποίου και οι ιδέες αποτέλεσαν για χρόνια τη μεγάλη επιρροή του Μπότσογλου.

Αντιθέτως, στα δύο υπόγεια του μεγάρου ξεδιπλώνονται όλα εκείνα τα έργα που άλλοτε μπορεί να ξεκίνησαν ως τολμηροί πειραματισμοί και άλλοτε ως έργα μεγάλης αυτοκυριαρχίας του προσωπικού και αναγνωρίσιμου συντακτικού του εικαστικού, στο σύνολό τους όμως αποκαλύπτουν έναν καλλιτέχνη παθιασμένο, παραγωγικότατο και ευφάνταστο, αντάξιο μιας γενιάς που πίστεψε σε μια νέα Ελλάδα, περισσότερο ανθρώπινη και αυθεντική. Σε μία από τις λεζάντες διαβάζουμε τα λόγια του: «Δουλεύεις κολλημένος σε διάφορα σημεία και καμία λύση δεν σε ευχαριστεί, γιατί δεν εκφράζει εκείνο που σε βασανίζει και ζητάς να πάρει μορφή». 

Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Το τρίπτυχο του κίτρινου κύκλου», 1990. Λάδι σε καμβά, 200 x 180 εκ. έκαστο. Συλλογή Μουσείου Φρυσίρα

Έχοντας φοιτήσει καταρχάς στην ΑΣΚΤ και αργότερα στο Παρίσι και έχοντας δει τους μεγάλους ζωγράφους της ευρωπαϊκής ζωγραφικής, δεν σταμάτησε να τον απασχολεί η τέχνη του και να παιδεύεται καθημερινά να πετύχει όλα όσα οραματιζόταν, όλα όσα ήθελε να αποδώσει μέσα από τη δική του αντίληψη της πραγματικότητας. Τα «εικαστικά κεφάλαια» της πορείας του και της τέχνης του αποδίδονται μέσα στη μεγαλειώδη αυτή έκθεση με σεβασμό και μεθοδικότητα, προσφέροντας οπτική απόλαυση ακόμα και στον ανύποπτο επισκέπτη. Γιατί αυτό είναι αποτέλεσμα της «ειλικρίνειας» για την οποία αγωνιζόταν μια ολόκληρη ζωή, τόσο στην καθημερινότητα, μέσω της ενσυναίσθησης, όσο και στις επαγγελματικές του σχέσεις.

Περιηγούμαστε στα έργα του 1972, στις μεγαλουπόλεις, π.χ. σε εικόνες από το μετρό του Παρισιού και του Λονδίνου (τότε, λόγω της δικτατορίας, ζούσε εκτός Ελλάδας), σε εικόνες που με τόση αγάπη ξεπήδησαν μέσα από τη δεκαετή παρουσία του σε ένα παλιό και παροπλισμένο ελαιοτριβείο στο Πετρί της Λέσβου, όπου έζησε σαν ασκητής από το 1978, στο χωριό της γυναίκας του Ελένης, σε απεικονίσεις του ατελιέ του στην Αθήνα που έπρεπε να εγκαταλείψει μετά τον σεισμό του 1999, αλλά αρνούνταν, συνεχίζοντας να δίνει το «παρών» καθημερινά («Αντίο, Ατελιέ»), στα ερωτικά του, σε ώριμη ηλικία πια, μετά το 1986, που εξέπληξαν τους πάντες και ο ίδιος, με το ιδιότυπο χιούμορ του, ομολογούσε ότι ήταν σχεδόν πορνογραφικά (συχνά ποζάρει και ο ίδιος γυμνός), στα δύο εκπληκτικά γλυπτά του (η μητέρα του σε προχωρημένη ηλικία) που αναδεικνύουν την επιδεξιότητά του και σε αυτόν τον τομέα. Αλλά, πάνω απ' όλα, βλέπουμε τη σχέση του με την ηλικιωμένη μητέρα του, που για 25 χρόνια ζούσε στη δίνη του Αλτσχάιμερ και που εκείνος δεν εγκατέλειψε ποτέ, κάτι που φυσικά επηρέασε και την κοσμοθεωρία του. Πολιτικοποιημένος από νωρίς, ήταν, μαζί με τη γυναίκα του, στους κόλπους του ΕΚΚΕ για ένα διάστημα. 

Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Ένα από τα δύο εκπληκτικά του γλυπτά που τον αναδεικνύουν σημαντικό και σε αυτόν τον τομέα.

Κι αν μέχρι ενός σημείου η έκθεση αποκαλύπτει έναν ταπεινό καλλιτέχνη, περνώντας στην προσωπική Νέκυια του καλλιτέχνη (εμπνευσμένη από τη ραψωδία λ της «Οδύσσειας»), αναγνωρίζεις έναν υπερβατικό ζωγράφο που έβαλε στόχο ζωής ένα επικών διαστάσεων κύκλο τον οποίο ολοκλήρωσε με βαθιά πίστη στον άνθρωπο και βεβαιότητα στην τέχνη του. Είκοσι έξι μεγάλου μεγέθους έργα με πρώτο τον ίδιο ως Νεκρομάντη και όλους τους αγαπημένους του που έφυγαν (από τη μητέρα και τον πατέρα του μέχρι συναδέλφους και φίλους, όπως η λαογράφος Άλκη Νέστορος, ο Νίκος Παραλής και ο Λευτέρης Κανάκης ως «Ψαράς της Σαντορίνης» κ.ά.) με μεικτή τεχνική. Στις νεανικές φιγούρες όσων απεικονίζει αντιπαραβάλλει τους ίδιους σε προχωρημένη ηλικία ή με την ιδιότητα που εκείνος τους αποδίδει. Ένας κύκλος έργων που έπρεπε να αγοραστεί ολόκληρος, σαν να είναι ενιαίος· πράγματι αγοράστηκε και παρουσιάστηκε πρώτη φορά από τον συλλέκτη Σωτήρη Φέλιο στην αίθουσα 16 Φωκίωνος Νέγρη. Στην έκθεση παρουσιάζονται και τα 13 πορτρέτα.  

Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Μια προσωπική Νέκυια αρ. 15», 1993-2000. Λαδοπαστέλ, σκόνες αγιογραφίας και ξηρό παστέλ σε χαρτί επικολλημένο σε καμβά, 152.5 × 105 εκ. Συλλογή Σωτήρη Φέλιου – Ίδρυμα «Η άλλη … Αρκαδία
Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Μια προσωπική Νέκυια αρ. 26: Τειρεσίας», 1993-2000. Λαδοπαστέλ, σκόνες αγιογραφίας και ξηρό παστέλ σε χαρτί επικολλημένο σε μουσαμά, 200 x 150 εκ. Συλλογή Σωτήρη Φέλιου – Ίδρυμα «Η άλλη … Αρκαδία»

Η έκθεση ολοκληρώνεται με ένα κεφάλαιο που αποδεικνύει τη μεγάλη γενναιοδωρία του Μπότσογλου. Μια σειρά έργων με τίτλο «Αναφορές», με όσους θεωρεί μεγάλους δασκάλους και επιρροές του, από τον Γιαννούλη Χαλεπά και τον Γιώργο Μπουζιάνη μέχρι τον Βίνσεντ βαν Γκογκ, τον Φράνσις Μπέικον, τον Τζιακομέτι, τον Σεζάν και τον Χαΐμ Σουτίν. Και πού εστιάζουν όλα αυτά τα πορτρέτα; Στα χέρια, στα μαγικά εργαλεία όλων αυτών των σπουδαίων ζωγράφων. Έτσι, με τον χρωστήρα του ο Χρόνης Μπότσογλου, με την ανθρωποκεντρική οπτική και την αδιαμφισβήτητη ελληνοκεντρικότητά του χάρισε στην ελληνική τέχνη μια σημαντική παρακαταθήκη. Μια επίσκεψη στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στην Άνδρο αποδεικνύει την απέραντη και πολύτιμη συμβολή του. 

Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Γυναίκα στον χώρο του λιοτριβιού», 1983. Λάδι σε καμβά, 180 x 200 εκ. Συλλογή Αθηνάς Αϊδίνη
Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Γυναίκα και άνδρας σε κόκκινο χώρο», 1984. Λάδι σε καμβά, 180 x 200 εκ. Ιδιωτική συλλογή
Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Απέναντι του βουνού (3η απόπειρα)», 2008. Λάδι σε καμβά, 70 x 100 εκ. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή
Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Έγκυος», 1972. Τέμπερα σε χαρτί, 100 x 73 εκ. Ιδιωτική Συλλογή.
Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Ο συνταξιούχος (δίπτυχο)», 1974. Λάδι σε καμβά, 82 x 110 εκ. Ιδιωτική Συλλογή
Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Μετρό-τούνελ (δίπτυχο)», 1971. Ακρυλικό σε χαρτί, 70 x 100 εκ. Συλλογή Ιωάννη Γιώτη
Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Ο ασβεστάς», 1991. Μεικτή τεχνική και ασβέστης, 70 x 50 εκ. Συλλογή Ίριδας Κρητικού
Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Αυτοπροσωπογραφία», 2016. Λάδι σε καμβά, 18 x 13 εκ. Ιδιωτική Συλλογή

Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Άνδρος
Επιμέλεια έκθεσης: Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau 
Σχεδιασμός έκθεσης: Παρασκευή Γερολυμάτου, Ανδρέας Γεωργιάδης
Έως 1/10
Τετ-Κυρ. 11:00-15:00 & 18:00-21:00, Δευ. 11:00-15:00, Τρ. κλειστά




 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ