Η υψωμένη γροθιά και το «μαχαίρι στο κόκκαλο»

Η υψωμένη γροθιά και το «μαχαίρι στο κόκκαλο» Facebook Twitter
Ο Κώστας Γαλανόπουλος πέτυχε το νικητήριο τέρμα και το πανηγύρισε με υψωμένη τη γροθιά του στην οποία κρατούσε σφιχτά το πένθιμο περιβραχιόνιο που φορούσαν οι παίκτες της ομάδας στη μνήμη του δολοφονημένου οπαδού. Φωτ.: EUROKINISSI
0

ΜΙΑ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΜΕΤΑ τον ναζιστικό (φαινομενικά τουλάχιστον) χαιρετισμό του τότε ποδοσφαιριστή της ΑΕΚ Γιώργου Κατίδη στον αγώνα με τη Βέροια τον Μάρτιο του 2013 (αμέσως μετά θα έλεγε ότι δεν είχε ιδέα ότι θα «ερμηνευτεί» έτσι το τεντωμένο του χέρι προς την εξέδρα και όσοι γνώριζαν τον ίδιον και τη συγκλονιστική αφέλεια και άγνοια που τον διέκρινε, συμφώνησαν) ήρθε προχθές το βράδυ το υψωμένο χέρι ενός άλλου παίκτη της ομάδας για να μεταφέρει έναν εντελώς αντίθετο, και πολύ πιο ισχυρό, συμβολισμό

Η ΑΕΚ ξεκίνησε τον αγώνα με τη Ντινάμο Ζάγκρεμπ υπό τη σκιά μιας τραγωδίας και χωρίς ούτε έναν Έλληνα παίκτη στην αρχική της σύνθεση, στοιχείο πάντα θλιβερό και δυσοίωνο που αφαιρεί από κάθε ομάδα τον όποιο τοπικό χαρακτήρα της και την κάνει να μοιάζει με μισθοφορικό θίασο.

Στο τέλος όμως ήταν ο Κώστας Γαλανόπουλος αυτός που πέτυχε το νικητήριο τέρμα και το πανηγύρισε με υψωμένη τη γροθιά του στην οποία κρατούσε σφιχτά το πένθιμο περιβραχιόνιο που φορούσαν οι παίκτες της ομάδας στη μνήμη του δολοφονημένου οπαδού.

«Η υψωμένη μας γροθιά θα σας αγγίζει πάντα», έγραψε στο instagram του ο ποδοσφαιριστής κάτω από την φωτογραφία που τον δείχνει να υψώνει το μαύρο περιβραχιόνιο προς τον ουρανό (ή προς τους νεοναζί ultras της Ντινάμο Ζάγκρεμπ).

Ασχέτως του χάους (ιδεολογικού και μη) που επικρατεί στις παραφυάδες του οργανωμένου οπαδισμού και των απανταχού “ultras” –όποιος συμμετέχει σε ξεκαθαρίσματα λογαριασμών και σε «ραντεβού θανάτου» δεν δικαιούται να επικαλείται ιδεολογικό άλλοθι–  τέτοιες συμβολικές χειρονομίες που διασπείρονται μέσω της εικόνας σε εκατομμύρια αποδέκτες μπορούν να έχουν ανεκτίμητη αξία σε μια εποχή που ο φασισμός τριγυρνά αμολητός και με αφρούς στο στόμα ανά την Ευρώπη.

«Η υψωμένη μας γροθιά θα σας αγγίζει πάντα», έγραψε στο instagram του ο ποδοσφαιριστής κάτω από την φωτογραφία που τον δείχνει να υψώνει το μαύρο περιβραχιόνιο προς τον ουρανό (ή προς τους νεοναζί ultras της Ντινάμο Ζάγκρεμπ). Λίγη σημασία έχει αν είχε στο μυαλό του ή όχι τον στίχο «Η υψωμένη σας γροθιά θα μας αγγίζει πάντα» από το κομμάτι «Γέννημα θρέμμα» του ράπερ Εθισμός, που αναφέρεται στη Μάγδα Φύσσα. Η ισχύς του συμβολισμού είναι ξεκάθαρη όσο και υπερβατική. Δεν επιτεύχθηκε προφανώς κάποιο θανάσιμο πλήγμα στον φασισμό με την χειρονομία του Γαλανόπουλου, καμιά φορά όμως η συμβολική τάξη μπορεί να διαμορφώσει την ίδια την πραγματικότητα.

Μια μέρα μετά ο πρωθυπουργός, επιχειρώντας να βάλει κι αυτός (ξανά) «το μαχαίρι στο κόκκαλο» ανακοίνωσε τα ίδια αφηρημένα και ανεφάρμοστα ημίμετρα που έχουμε ακούσει τόσες φορές στο παρελθόν σε ποικίλες βερσιόν, όλες τους προσβλητικές για τη νοημοσύνη ενός μέσου φιλάθλου-οπαδού. Στο χθεσινό έργο, τον πλαισίωναν οι ολιγάρχες των μεγάλων ΠΑΕ αλλά και ο πρόεδρος της UEFA, Αλεξάντερ Τσέφεριν ο οποίος είχε έρθει για το Σούπερ Καπ ανάμεσα στη Μάντσεστερ Σίτι και τη Σεβίλη που διεξήχθη στο γήπεδο του Ολυμπιακού, αλλά λόγω των δραματικών περιστάσεων είπε κι αυτός τα κοινότοπά του περί της χουλιγκανικής βίας ως «καρκίνο του ποδοσφαίρου».

Πολύ πιο σαφής και εύστοχος υπήρξε στις σχετικές δηλώσεις του ο κορυφαίος (και ο πιο ακριβοπληρωμένος) εν ενεργεία προπονητής στον κόσμο, Πεπ Γκουαρντιόλα λίγο πριν από το ματς στο Καραϊσκάκη: «Δεν είναι πρόβλημα του ποδοσφαίρου, είναι κοινωνικό. Ο ρατσισμός είναι παντού, η βία είναι παντού. Γιατί; Γιατί η διαφορά του πλούσιου με τον φτωχό είναι πολύ μεγάλη. Δεν υπάρχει η μεσαία τάξη για να ισορροπήσει την κατάσταση. … Όσα συνέβησαν στην Ελλάδα, συμβαίνουν και σε άλλες χώρες. Είναι θέμα κουλτούρας, παιδείας. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να αμείβονται καλύτερα, όσοι εργάζονται στον τομέα της υγείας πρέπει να πληρώνονται καλύτερα, αλλά τελικά όσοι είναι στην εξουσία, κλέβουν τα πάντα κι έτσι δυσκολεύει η κατάσταση».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ