Dreamland
Ομαδική έκθεση 26 σύγχρονων καλλιτεχνών με προσωπικό καλλιτεχνικό ιδίωμα, χαρακτηριστική πινελιά και κοινό παρoνομαστή την αποτύπωση της φύσης και του τοπίου. Στην έκθεση κυριαρχούν χρώματα, πρόσωπα, τοπία και ξετυλίγονται ιστορίες που καλούν τον θεατή να τις ανακαλύψει. Παράλληλα, εκτίθενται έργα του Τάσου Μαντζαβίνου, τα οποία ο καλλιτέχνης έχει δημιουργήσει κατά τη διάρκεια του τελευταίου χρόνου. Έχοντας καθιερώσει τη δική του προσωπική καλλιτεχνική διάλεκτο και περιπλέκοντας τη μυθολογία, την ελληνική και τη χριστιανική τέχνη, μας καλεί να περιπλανηθούμε σε έναν κόσμο μνήμης και συναισθημάτων.
Γκαλερί Σκουφά
Σκουφά 4, Κολωνάκι
16 Δεκεμβρίου - 13 Ιανουαρίου 2024
«ΝοΗΜΑΤΑ. Προσωποποιήσεις και αλληγορίες από την αρχαιότητα έως σήμερα»
Μια μοναδική τετραλογία η οποία περιλαμβάνει έργα ποικίλα, αγάλματα, ανάγλυφα και αγγεία, νομίσματα, κοσμήματα, εικόνες και πίνακες ζωγραφικής, ενώνοντας για πρώτη φορά την αρχαιότητα με το Βυζάντιο, με την Αναγέννηση και τη νεότερη τέχνη.
Έργα από μάρμαρο, πηλό, μέταλλο, καμβά και χρώμα, τα περισσότερα από τα οποία ταξιδεύουν για πρώτη φορά, από το έργο του Ζωγράφου του Μειδία σε ένα αγγείο από το Βρετανικό Μουσείο, στον Κρόνο-Χρόνο που τρώει τα παιδιά του, έργο του Ρούμπενς από το Μουσείο Πράδο της Μαδρίτης, την προσωποποιημένη Ζωγραφική του Bourdon από ιδιωτική Συλλογή της Ρώμης, το χάλκινο αγαλμάτιο του Ύπνου από το Kunsthistorisches Museum της Βιέννης, στον Έρωτα και την Ψυχή από τα Musei Capitolini της Ρώμης, τις Ώρες Εποχές από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, μαζί με τις εποχές του Γιάννη Τσαρούχη από ιδιωτική συλλογή, την Αλληγορία της Συκοφαντίας του Απελλή, κ.ά.
Χρόνος, φύση, θεότητες, άνθρωπος, θεσμοί και αλληγορίες συμπλέκονται μοναδικά στις ενότητες της έκθεσης που έχει ως επίλογο τη χάλκινη Χίμαιρα του 400 π.Χ. από το Αρχαιολογικό Μουσείο Φλωρεντίας. Μια έκθεση, μια Χίμαιρα, όπως όλα τα ανθρώπινα.
Επιμέλεια: καθ. Νικόλαος Χρ. Σταμπολίδης και οι συνεργάτες του στο Μουσείο Ακρόπολης
Μουσείο Ακρόπολης
Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων, ισόγειο
4 Δεκεμβρίου - 14 Απριλίου 2024
Ελευσίνα x2 - «Ο πήλινος στρατός της Ελευσίνας» + «Εγώ το θαλάσσιο ταξίδι, εγώ η κατάληψη της γης»
Η 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης εγκαινιάζει τη νέα εποχή του ανακαινισμένου εργοστασίου ΙΡΙΣ με το Μυστήριο 111 «Ο πήλινος στρατός της Ελευσίνας» από τον διεθνούς φήμης καλλιτέχνη Juan Esteban Sandoval. Ένα τεράστιο συλλογικό πορτρέτο, μία έκθεση-αφιέρωμα στους ανθρώπους που εργάστηκαν και εργάζονται στην Ελευσίνα και στην ευρύτερη Δυτική Αττική, ο μεγαλύτερος πήλινος στρατός της σύγχρονης ιστορίας φτιαγμένος για να αντιπροσωπεύει τους ανθρώπους που έχουν σφυρηλατήσει με τη δουλειά τους, τη σωματική τους προσπάθεια και τη ζωή τους τη σημερινή εικόνα του τόπου όπου κατοικούν. 3.000 χειροποίητα κράνη από πηλό για εν ενεργεία ή συνταξιούχους εργαζόμενους σε εργοστάσια και εταιρείες της περιοχής που θέλησαν να συμμετάσχουν στο έργο, ενώ σε κάθε κράνος είναι χαραγμένα συμβολικά στοιχεία ή λέξεις που αντιπροσωπεύουν το άτομο στο οποίο ανήκει το αντικείμενο.
Έναρξη: Κυριακή 17 Δεκεμβρίου, στο πλαίσιο της τριήμερης τελετής λήξης της 2023 Ελευσίς
ΙΡΙΣ
Παράλληλα, στο Παλαιό Ελαιουργείο το Μυστήριο 87, η νέα γλυπτική εγκατάσταση της Στεφανίας Στρούζα με τίτλο «Εγώ το θαλάσσιο ταξίδι, εγώ η κατάληψη της γης». Η δυναμικά ανερχόμενη εικαστικός απέσπασε πρόσφατα το βραβείο της φετινής Art Athina για νέους καλλιτέχνες. Η εγκατάσταση αναφέρεται στην οικολογική καταστροφή που βιώνει ο πλανήτης σήμερα, έχοντας ως σημείο εκκίνησης την παράκτια ζώνη της Ελευσίνας.
Έναρξη: Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου, στο πλαίσιο της τριήμερης τελετής λήξης της 2023 Ελευσίς
Παλαιό Ελαιουργείο
15 Δεκεμβρίου - 11 Φεβρουαρίου 2024
Αναδρομική έκθεση Λήδας Παπακωνσταντίνου: «Χρόνος στα χέρια μου»
Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση της Λήδας Παπακωνσταντίνου, μιας από τις πιο επιδραστικές καλλιτέχνιδες στην ιστορία της σύγχρονης τέχνης της Ελλάδας και από τις πρωτοπόρους της φεμινιστικής τέχνης στη χώρα μας αποτελεί μέρος του μεγάλου κύκλου εκθέσεων που εγκαινίασε το ΕΜΣΤ με τίτλο «Και αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;». Για πέντε σχεδόν δεκαετίες, ανέπτυξε ένα πολύπλευρο και πολυδιάστατο έργο, πάντα με επίκεντρο το σώμα. Η δουλειά της περιλαμβάνει περφόρμανς, γλυπτική, βίντεο, site-specific εγκαταστάσεις και ζωγραφική. Ζητήματα φύλου, σεξουαλικότητας, συλλογικής και προσωπικής μνήμης, ιστορίας, πολιτικής και οικολογίας εντοπίζονται στον πυρήνα της καλλιτεχνικής της έκφρασης. Το έργο της συνολικά αποτελεί σημείο αναφοράς για την ελληνική τέχνη, αλλά και πηγή έμπνευσης για τους νεότερους εικαστικούς.
ΕΜΣΤ, λεωφ. Καλλιρρόης και Αμβρ. Φραντζή (πρώην εργοστάσιο ΦΙΞ)
14 Δεκεμβρίου - 21 Απριλίου 2024
Αλέξης Κυριτσόπουλος: «Παράλληλα»
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για τα 60 χρόνια πορείας του εικαστικού Αλέξη Κυριτσόπουλου, ακολουθώντας τον δημιουργό από τα πρώτα του βήματα με τα σκιτσάκια σε εφημερίδες και περιοδικά, τις σπουδές του στο Παρίσι το 1967 ως την επιστροφή του με τη Μεταπολίτευση στην Ελλάδα και τις θρυλικές συνεργασίες του με τον Διονύση Σαββόπουλο και μερικούς από τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες.
Επιμέλεια: Χριστόφορος Μαρίνος
Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Λεωνίδου & Μυλλέρου, Πλ. Αυδή
9 Δεκεμβρίου - 11 Φεβρουαρίου 2024
«Χαιρώνεια, 2 Αυγούστου 338 π.Χ.: Μια μέρα που άλλαξε τον κόσμο»
Μια έκθεση-σταθμός σχετικά με την ιστορική μέρα που έφερε στην πολιτική σκηνή τον Μέγα Αλέξανδρο, έναν από τους μεγάλους πρωταγωνιστές της παγκόσμιας ιστορίας. Μέσα από περίπου 260 αντικείμενα, τα οποία προέρχονται από 25 ελληνικά μουσεία, 2 μουσεία του εξωτερικού και 4 ιδιωτικές συλλογές, η έκθεση εξετάζει τους δύο κόσμους που συγκρούστηκαν, δημιουργώντας τη μαγιά για τον νέο ελληνιστικό κόσμο που γεννήθηκε την επαύριο της ιστορικής μάχης, αλλάζοντας τον ρου της ιστορίας.
Μέγαρο Σταθάτου - Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Νεοφύτου Δούκα 4
14 Δεκεμβρίου - 31 Μαρτίου 2024
«Unboxing Callas»
Με αφετηρία τη δωρεά της συλλογής του Δημήτρη Πυρομάλλη στο Αρχείο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, 10 σύγχρονοι/ες καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες, οι Μαρία Βαρελά, Πέτρος Ευσταθιάδης, Ελευθερία Κοτζάκη, Χρυσάνθη Κουμιανάκη, Αγγελική Μπόζου, Λυκούργος Πορφύρης, Πάνος Προφήτης, Μάριος Σταμάτης, Αλέξης Φιδετζής και Μαλβίνα Παναγιωτίδη, εμπνεύστηκαν και παρουσιάζουν πρωτότυπα εικαστικά έργα που συνομιλούν με τα εκθέματα της επετειακής έκθεσης για τα 100 χρόνια από τη γέννηση της Μαρίας Κάλλας. Μέσα από τη δουλειά τους εξερευνούν, προσαρμόζουν και επαναπροσδιορίζουν το αρχειακό υλικό, σε μια προσπάθεια να προσφέρουν μια πιο ελεύθερη και υποκειμενική μορφή γνώσης.
Επιμέλεια: Βασίλης Ζηδιανάκης / ATOPOS cvc
ΚΠΙΣΝ
2ος όροφος Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος & Φουαγέ ΕΛΣ
26 Νοεμβρίου - 10 Ιανουαρίου 2024
Γιώργος Χατζημιχάλης: Το β' μέρος της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης με έργα από το 1966 έως το 2022
Μια αναδρομή στην πορεία του σημαντικού καλλιτέχνη Γιώργου Χατζημιχάλη , που είχε ως σημείο εκκίνησης στο πρώτο μέρος το έτος 1966 και τα πρώτα έργα που φιλοτέχνησε σε ηλικία 12 ετών, ολοκληρώνεται χρονολογικά στο δεύτερο μέρος με το πρόσφατο έργο του «Μια έκθεση πορτρέτων αφιερωμένη στο έργο “Ο Άγιος Ιερώνυμος στο αναγνωστήριό του” (π. 1475) του Antonello da Messina», που παρουσίασε το 2022 στην Eleftheria Tseliou Gallery. Η έκθεση περιλαμβάνει έργα που έχουν εκτεθεί τα προηγούμενα χρόνια στην Ελλάδα και το εξωτερικό αλλά και μεμονωμένα έργα και ενότητες που παρουσιάζονται στο κοινό για πρώτη φορά.
Μουσείο Μπενάκη
Πειραιώς 138
23 Νοεμβρίου - 14 Ιανουαρίου 2024
Ο ζωγράφος Νίκος Κούνδουρος στον Άλιμο
Ο σκηνοθέτης, σεναριογράφος και μοντέρ Νίκος Κούνδουρος (15 Δεκεμβρίου 1926 - 22 Φεβρουαρίου 2017), από τις σπουδαιότερες μορφές του ελληνικού κινηματογράφου, ασχολήθηκε και με τη ζωγραφική. Η έκθεση παρουσιάζει μια σειρά έργων που εμπνεύστηκε από τη λαϊκή τέχνη, την κρητική παράδοση και την εκκλησιαστική, κυρίως τη μεταβυζαντινή τέχνη της Κρήτης, γενέθλιου τόπου του, από αρχαίες τραγωδίες και κωμωδίες («Αντιγόνη», «Λυσιστράτη»), που «συνομιλούν» με μια σειρά από γυναικείες μορφές, τις «Αφροδίτες», που του παραστέκονταν ως το τέλος της ζωής του. Στο υπόγειο του κτιρίου εκτίθεται υλικό και από το κινηματογραφικό έργο του Κούνδουρου.
Επιμέλεια: Σπύρος Μοσχονάς
Πολιτιστικό Κέντρο του δήμου Αλίμου
Λεωφ. Ιωνίας 96
23 Νοεμβρίου - 30 Ιανουαρίου 2024
Κώστας Μπασάνος: «Working Title (Προσωρινός τίτλος)»
Σχέδια, εκτυπώσεις, βίντεο, εγκαταστάσεις που εντάσσονται στην τέχνη του μελαγχολικού χώρου, εκεί όπου η ενατένιση και η στοχαστικότητα διαδραματίζουν κυρίαρχο ρόλο. Το «μαυρόχολο σκοτάδι» μοιραία διαποτίζει και την έκθεση στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων, η οποία δίνει έμφαση στη διαδικασία παραγωγής των έργων, στην αθέατη πλευρά της εικαστικής παραγωγής. Ο «προσωρινός τίτλος» αφήνει να εννοηθεί ότι αυτό που θα συναντήσει ο θεατής δεν είναι μια παράθεση ολοκληρωμένων έργων. Χρησιμοποιώντας ποικίλα υλικά, όπως ξύλα, γυψοσανίδες, αλάτι και γραφίτη, ο καλλιτέχνης φτιάχνει λέξεις-ερείπια, λέξεις που λειτουργούν άλλοτε ως περάσματα και άλλοτε ως φράχτες, λέξεις που συναντούν τη γραμμή του θαλάσσιου ορίζοντα. Με λίγες εξαιρέσεις, τα έργα του είναι μαυρόασπρα, ποτισμένα από το υλικό της γραφής και της τυπογραφίας, βουτηγμένα σε μαύρη χολή.
Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων
Βασ. Σοφίας, Πάρκο Ελευθερίας
8 Δεκεμβρίου - 14 Ιανουαρίου 2024
«Κανονικότητες στη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα»
Τι συμβαίνει όταν η ίδια η ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα δημιουργεί κανονικότητες και στεγανά μέσα στους κόλπους της; Τι συμβαίνει όταν η ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα προσπαθεί να ανταποκριθεί στην προσδοκώμενη κανονικότητα από την κυρίαρχη κοινωνική αφήγηση με τους ίδιους μηχανισμούς και τη συλλογιστική που χρησιμοποιεί η ετεροκανονικότητα; Πώς πολεμάς την εσωτερική προκατάληψη; Τα έργα της έκθεσης φωτίζουν τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι απολαμβάνουν το σεξ ή αντιλαμβάνονται την ταυτότητα φύλου και τον σεξουαλικό προσανατολισμό τους.
Με τη στήριξη της Θετικής Φωνής, η οποία είναι και συνδιοργανώτρια της έκθεσης.
Επιμέλεια: Φοίβος Σακαλής
Crux Galerie
Σέκερη 4, Κολωνάκι
15 Δεκεμβρίου - 20 Ιανουαρίου 2024
The Breeder x2 - Justin John Greene: «Dressed in Hollywood Tears» + Mamali Shafahi: «Phantasmagoria: Daddy Kills More People»
Η πρώτη ατομική έκθεση του Αμερικανού Justin John Greene στην Αθήνα, με τίτλο «Dressed in Hollywood Tears», αποτελείται από νέα έργα στα οποία συναντάμε οικείους και ταυτόχρονα αλλόκοτους χαρακτήρες που συνδυάζουν την ψευδαίσθηση με τον ρεαλισμό και παρουσιάζουν κωμικοτραγικές αφηγήσεις με έναν διφορούμενο και άκρως προσωπικό τρόπο. Ο τίτλος της έκθεσης αποτελεί στίχο τραγουδιού του πατέρα του Greene, μουσικού της ροκ, ο οποίος πέθανε ξαφνικά πριν έναν χρόνο. Το γεγονός του θανάτου του αποτέλεσε για τον καλλιτέχνη την αρχή για την αφήγηση μιας πολύ προσωπικής αλλά ταυτόχρονα συλλογικής ιστορίας.
Ταυτόχρονα ο Ιρανός εικαστικός και κινηματογραφιστής Mamali Shafahi στην πρώτη του ατομική έκθεση στην Αθήνα παρουσιάζει το «Phantasmagoria: Daddy Kills More People». Η πρακτική του καλύπτει ένα ευρύ φάσμα γλυπτικής, περφόρμανς, βίντεο-εγκαταστάσεις, καθώς το ενδιαφέρον του περιστρέφεται γύρω από το πώς οι νέες τεχνολογίες έχουν αλλάξει τα πάντα κι έτσι μέσα σε αυτό επιχειρεί να χτίσει γέφυρες μεταξύ του παρελθόντος και του μέλλοντος ως προς τις γενιές και τον πολιτισμό αλλά και ως προς τις τεχνικές και τα υλικά.
The Breeder
Ιάσονος 45, Μεταξουργείο
9 Νοεμβρίου - 23 Δεκεμβρίου
Πάνος Σαραφιανός: «Πολιτικές Φροντίδας: Εμπνέοντας τρεις γενιές ζωγραφικής»
Έκθεση του αφηρημένου εξπρεσιονιστή Πάνου Σαραφιανού και της πρωτοπόρου κεραμίστριας Μαίρης Χατζηνικολή, δύο σπουδαίων Ελλήνων καλλιτεχνών που ενώθηκαν στη ζωή και στην τέχνη και συνέβαλαν καθοριστικά στη συγκρότηση της φυσιογνωμίας της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Η έκθεση παρουσιάζει, εκτός από έργα του Σαραφιανού, έργα ζωγράφων-μαθητών του αλλά και νεότερων σύγχρονων ζωγράφων που συνδιαλέγονται μαζί του υφολογικά και εννοιολογικά. Παράλληλα, δράσεις όπως ημερίδες, workshops, συζητήσεις, προβολές συμπληρώνουν την έκθεση.
Επιμέλεια: Φαίη Τζανετουλάκου, Δημήτρης Σαραφιανός
Λόφος art project
Βελβενδού 39, Κυψέλη
1 Δεκεμβρίου - 29 Φεβρουαρίου 2024
Γιάννης Ξανθούλης: «Ζωγραφιές διά πάσαν νόσον…»
Η τρίτη έκθεση ζωγραφικών έργων του αγαπημένου συγγραφέα Γιάννη Ξανθούλη σε επιμέλεια του Γιώργου Τζάνερη θα κλείσει και τον χώρο που γεννήθηκε η αίθουσα τέχνης πριν από 14 χρόνια. Λέει ο ίδιος: «Ζωγράφος δεν είμαι, αλλά ζωγραφίζω, κι όπως το πάρει ο καθένας. Προσωπικά το είδα σαν εκδρομή, που όμως πρώτα έπρεπε να στήσω μόνος μου όσα θα συναντούσα σε μια τέτοια εξόρμηση. Δέντρα, άνθη, έντομα, ερπετά, κάκτους, πτηνά και ιχθύς απαλλαγμένους από συμπλέγματα υδάτων. Με μπρίο και ανιδιοτέλεια, λοιπόν, συστατικά χρήσιμα «διά πάσαν νόσον…» θα συναντήσουμε τη Γέννηση του Θείου Βρέφους αλλά και λοιπές γεννήσεις ως τις παρυφές των Θεοφανίων συν το απαραίτητο μετωπικό φλερτ με τη νέα χρονιά…»
Gallery Genesis
Χάρητος 35, Κολωνάκι
12 Δεκεμβρίου - 5 Ιανουαρίου 2024
Παναγιώτης Κεφαλάς: «Μια συνηθισμένη ημέρα: μας σκέφτηκα να ξαπλώνουμε στο χώμα»
Τρία μεγάλων διαστάσεων ζωγραφικά έργα με κοινό τους θέμα το πλήθος μιας υπαίθριας συναυλίας που ξαποσταίνει απομακρυσμένο από τη σκηνή σε μια συνθήκη μεταξύ αναμονής, ραστώνης και εξουθενωμένου διονυσιασμού. Με το μουσικό συμβάν πάντα εκτός κάδρου, σαν να πρόκειται για την τελετή που δεν μπορεί να απεικονιστεί, τα έργα επικεντρώνονται στο πλήθος ως δομή στον χώρο αλλά και ως συστήματα σχέσεων. Οι πίνακες του Κεφαλά θυμίζουν τη ρεαλιστική ζωγραφική του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα, με το μεγάλο τους μέγεθος να επιτείνει την αίσθηση της ιστορικής τους καταγωγής. Εξάλλου, όπως και τον 19ο αιώνα, ο υπαίθριος χώρος είναι συχνά ένας ασφυκτικός χώρος ο οποίος αναπαράγει τις κλειστοφοβικές πολιτικές σχέσεις και εδώ η υποτιθέμενη ευθυμία της συναυλίας δεν είναι παρά ένας ακόμη σκοτεινός και δυσοίωνος τόπος, μια συνηθισμένη ημέρα.
Eight / Το Οχτώ, critical institute for arts and politics
Πολυτεχνείου 8
30 Νοεμβρίου - 16 Δεκεμβρίου
That which was is now no more
Ο τίτλος της έκθεσης εμπεριέχει μέσα του οτιδήποτε αλλάζει γύρω μας και μας ταρακουνάει. Έμψυχες και άψυχες υπάρξεις, το περιβάλλον μας, τους ανθρώπους που πορεύονται μαζί μας και τον ίδιο μας τον εαυτό. Πράγματα που χάνονται, που αλλάζουν, που αναγεννώνται. That which was is now no more. Είναι όμως κάτι καινούργιο. Οι εικαστικοί που παρουσιάζουν στην έκθεση τη δουλειά τους πραγματεύονται ο καθένας με τις δικές του σκέψεις και τα δικά του μέσα τις έννοιες αυτές της αλλαγής και της απώλειας, αλλά και της δημιουργίας που προκύπτει εν τέλει από αυτές. Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Νίκος Κομιώτης, Ναταλία Μαντά, Εύα Μήταλα, Χρόνης Μπότσογλου, Doreida Xhogu
Επιμέλεια: Γαληνή Λαζάνη
Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα
Αρματολών & Κλεφτών 48
5 Δεκεμβρίου - 27 Ιανουαρίου 2024
Κλεοπάτρα Δίγκα: «Στοχαστικά Τοπία»
Η Δίγκα, πιστή πάντα στον ρεαλισμό, με την πρόσφατη και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ματιά της με ακρυλικά, σχέδια και παστέλ πάνω στο τοπίο, που είναι εκτός κάθε στερεότυπου του είδους, επιχειρεί μια άλλη ματιά πάνω του. Στην έκθεση εκτός από την πρόσφατη δουλειά της συμπεριλαμβάνεται και μικρή συλλογή από τις ενότητες «Ομάδα των Νέων Ρεαλιστών», « Ανθρώπινη Κατάσταση», «Αυτοπορτρέτα» και «Παγωνιά στο τέλος».
Πινακοθήκη Γ.Ν. Βογιατζόγλου
Ελ. Βενιζέλου 63, Νέα Ιωνία
4 Δεκεμβρίου - 2 Μαρτίου 2024
Hajra Waheed: «Witness Lines»
Η διεπιστημονική πρακτική της Waheed εκτείνεται από τη ζωγραφική και το σχέδιο μέχρι το βίντεο, τον ήχο, τη γλυπτική και την εγκατάσταση. Η μακροχρόνια ενασχόλησή της με ερωτήματα που σχετίζονται με τις δομές εξουσίας και το πώς αυτές υπερβαίνουν τον χρόνο μέσα από τις παρακαταθήκες της αποικιακής και κρατικής βίας έχει ξεχωρίσει για την ακρίβειά της. Εξερευνώντας την ιστορική σύνδεση μεταξύ της ασφάλειας, της επιτήρησης και των κρυφών δικτύων εξουσίας που δομούν τις ζωές, η Waheed αντιμετωπίζει τα επακόλουθα της κοινωνικής αδικίας υφαίνοντας τις ιστορίες της μέσα από συλλογικές και χειραφετητικές προτάσεις ριζοσπαστικής ζωής. Χαρακτηριζόμενα από μια ξεχωριστή οπτική γλώσσα και μια μοναδική ποιητική προσέγγιση, τα έργα της χρησιμοποιούν συχνά το συνηθισμένο ως μέσο για να μεταφέρουν το βαθύ, και το τοπίο ως μέσο για να μεταφέρουν τον ανθρώπινο αγώνα και μια ριζοσπαστική πολιτική αντίστασης και ανθεκτικότητας.
State of Concept Athens
Ινστιτούτο Σύγχρονης Τέχνης
Τούσα Μπότσαρη 19, Κουκάκι
25 Νοεμβρίου - 10 Φεβρουαρίου 2024
Χρήστος Αντωναρόπουλος: «Κατάθλιψη και Ενθουσιασμός»
Τοπία, νεκρές φύσεις, άνθρωποι και ζώα αποδίδονται με μια σχεδόν σουρεαλιστική ωμότητα. Γι’ αυτό και τα πρόσωπα που προβάλλονται σε πρώτο πλάνο είναι οικεία, με παραμορφωμένα, όμως, τις περισσότερες φορές τα φυσικά τους χαρακτηριστικά. Ένας τρόπος απόδειξης ότι ο καθένας μας έχει τον δικό του ρόλο στο θεατρικό σανίδι της ζωής.
Sianti Gallery
Βασ. Αλεξάνδρου 2 & Μιχαλακοπούλου
24 Νοεμβρίου - 23 Δεκεμβρίου
Αντιγόνη Σολομωνίδου-Δρουσιώτου: «Ψυχο-γραφίες»
Ακολουθώντας μια σχεδόν ενσώματη, επιτελεστική διαδικασία, η δημιουργός φωτογραφίζει εν κινήσει τα ακίνητα σώματα των μοντέλων της. Πρόσωπα οικεία και αγαπημένα από το φιλικό της περιβάλλον, σε τόπους φορτισμένους με ιδιαίτερη ενεργειακή δυναμική. 20 επιλεγμένες φωτογραφίες από την ομότιτλη ενότητα που χρονολογείται από το 1997 έως το 2023, περίοδος που αντανακλά τη μετάβαση από το ασπρόμαυρο φιλμ στην ψηφιακή πραγματικότητα και από τον σκοτεινό θάλαμο στον εικονικό χώρο του lightroom.
Επιμέλεια: Μπία Παπαδοπούλου
Βιβλιοπωλείο Φωταγωγός
Κολοκοτρώνη 59Β
6 Δεκεμβρίου - 15 Ιανουαρίου 2024
Θοδωρής Βρανάς: «Absorbed, Damn I miss snowboarding»
Στην εποχή της ολοένα αυξανόμενης αυτοπροβολής μέσω των social media, η αποτύπωση της ταυτότητας έρχεται ως ένα απόσταγμα διαθλασμένης οπτικής και ετεροπροσδιορισμού υπό το πρίσμα του διαδραστικού συνόλου. Πώς απηχούν στη μορφή μας οι διεργασίες του εσωτερικού μας; Πώς αντικατοπτρίζεται στο παρουσιαστικό η επιθυμία, η έλλειψη, η απώλεια, το πένθος, το ανικανοποίητο, το ανεκπλήρωτο; Ποιες αδιέξοδες παρορμήσεις καθοδηγούν τον τρόπο που τοποθετούμε τα σώματα και τους ψυχισμούς μας στο διαρθρωμένο πρόγραμμα της εβδομάδας ή σε μια εκδρομή;
The Blender Gallery
Ζησιμοπούλου 4, Γλυφάδα
24 Νοεμβρίου - 23 Δεκεμβρίου
Τάκης Βερέμης: «Afterlove Surfing to Cambodia»
Η θνητότητα, το τρωτό και η στιγμή που η αμείλικτη τήξη του χρόνου «απαθανατίζεται» με την παρέμβαση της μηχανής. Η στιγμή που η –κατά συνθήκη της σύγχρονης δυτικής κοινωνίας– συγκολλητική ουσία που ονοματίζεται Αγάπη (Love) εξαφανίζεται, επιτρέποντας στο φως να εμφανίσει τα σημάδια αυτής της τήξης.
Afterlove (Μετά την Αγάπη): η νέα δουλειά (με ακατέργαστες ψηφιακές αποτυπώσεις σε καμβά) του αυτοπροσδιοριζόμενου ως «φωτορεπόρτερ» Τάκη Βερέμη έρχεται έναν χρόνο μετά την έκθεση «Καταφύγια».
Εικαστικός Κύκλος ΔΛ
Ακαδημίας 6
24 Νοεμβρίου - 31 Δεκεμβρίου
Αστροφωτογραφία
Αστρικές τροχιές, γαλαξίες, νεφελώματα, σμήνη αστέρων, κομήτες, πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος, η Σελήνη, ηλιακές και σεληνιακές εκλείψεις συγκεντρώνονται για πρώτη φορά σε μια πλούσια συλλογή αστροφωτογραφιών. Φωτογραφίες από το σέλας στην Ισλανδία, μια έκλειψη ηλίου στα νησιά Faroe και την Αυστραλία, ο γαλαξίας πάνω από την έρημο Ατακάμα στη Χιλή, αντίγραφο του Μηχανισμού των Αντικυθήρων φωτογραφημένο κάτω από τον πολικό αστέρα, ανατολές πανσελήνου από ιστορικά μνημεία, καθώς και πολλά ακόμη ελληνικά τοπία κάτω από τον έναστρο ουρανό.
Παράλληλα, εκτίθενται η συλλογή φωτογραφιών του Θεοφάνη Ματσόπουλου, αστροφωτογράφου με ειδικότητα στη σκηνοθεσία και την παραγωγή ταινιών πλανηταρίου, που έχει φωτογραφίσει τηλεσκόπια του Αμερικανικού Αστεροσκοπείου (NSF / AURA - Noirlab) στις ΗΠΑ και τη Χιλή, και η συλλογή φωτογραφιών του Αδριανού Γολέμη, γιατρού στελεχωμένων διαστημικών αποστολών και επιτυχόντα στην ευρωπαϊκή επιλογή αστροναυτών 2022. Στη συλλογή αυτή έχει καταγράψει στιγμιότυπα από τη ζωή των αστροναυτών της ESA (European Space Agency) πριν από εκτοξεύσεις με το Σογιούζ MS-13 και μετά από αφίξεις τους στο κοσμοδρόμιο Μπαϊκονούρ.
Την έκθεση επιμελείται η αστροφυσικός Φιόρη-Αναστασία Μεταλληνού.
Life In Space
Ολυμπιακό Κέντρο Γουδί - Δίπλα στο Θέατρο Badminton
19 Οκτωβρίου - 15 Ιανουαρίου 2024