Εορταστική συναυλία με εκκλησιαστικό όργανο και σοπράνο στην Αγγλικανική Εκκλησία

Εορταστική συναυλία με εκκλησιαστικό όργανο και σοπράνο στην Αγγλικανική Εκκλησία Facebook Twitter
Οι δύο καλλιτέχνιδες εμφανίζονται μαζί για πρώτη φορά σε ένα μαγευτικό πάντρεμα οργάνου και φωνής.
0

ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29 Δεκεμβρίου, στις 8:30 μ.μ., o μεγαλοπρεπής ήχος του εκκλησιαστικού οργάνου θα γεμίσει την Αγγλικανική Εκκλησία του Αγίου Παύλου στην καρδιά της Αθήνας. Η διάσημη Κροάτισσα οργανίστα Tea Kulaš θα πλαισιωθεί από την εξίσου καταξιωμένη, γνώριμη του αθηναϊκού κοινού, σοπράνο Γεωργία Μπαλαμπίνη.

Οι δύο καλλιτέχνιδες που εμφανίζονται μαζί για πρώτη φορά σε ένα μαγευτικό πάντρεμα οργάνου και φωνής, θα παρουσιάσουν κλασικά διαμάντια, συμπεριλαμβανομένων έργων των W. A. Mozart, G. F. Händel, J. S. Bach, G. Caccini και A. Pärt αλλά και γιορτινές μελωδίες.

— Τι το ιδιαίτερο έχει ο συνδυασμός οργάνου και φωνής;
Tea Kulaš: Αυτός είναι ένας από τους πιο συνηθισμένους συνδυασμούς όταν συναντάμε το όργανο στη μουσική δωματίου. Τα εκκλησιαστικά όργανα λειτουργούν σαν μια μικροσκοπική ορχήστρα, γεγονός που τα καθιστά ιδανικά για τη φωνή, ειδικά όταν πρόκειται για μια σοπράνο με την «καθαρότητα» της Γεωργίας. Τόσο το όργανο όσο και η φωνή είναι ικανά για ένα μεγάλο δυναμικό εύρος. Αυτό επιτρέπει στους ερμηνευτές να δημιουργούν τόσο στιγμές δραματικές, όσο και στιγμιότυπα τρυφερότητας. Πολλές συνθέσεις έχουν γραφτεί για αυτόν τον συνδυασμό, ενώ υπάρχει επίσης μεγάλος αριθμός μεταγραφών ορχηστρικών έργων που ακούγονται υπέροχα στο όργανο. Στο πρόγραμμά μας έχουμε και τα δύο και πιστεύω ότι η επιλογή μας θα αρέσει στο κοινό.

Οι δύο καλλιτέχνιδες που εμφανίζονται μαζί για πρώτη φορά σε ένα μαγευτικό πάντρεμα οργάνου και φωνής, θα παρουσιάσουν κλασικά διαμάντια, συμπεριλαμβανομένων έργων των W. A. Mozart, G. F. Händel, J. S. Bach, G. Caccini και A. Pärt αλλά και γιορτινές μελωδίες.

— Το ελληνικό κοινό δεν είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένο με το εκκλησιαστικό όργανο. Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για αυτό;
T.K.: Τα εκκλησιαστικά όργανα είναι πνευστά όργανα με πλήκτρα που παίζονται και με τα χέρια και με τα πόδια. Σε αντίθεση με άλλα όργανα, καθένα είναι εντελώς μοναδικό. Δεν αναφέρομαι μόνο στο ηχόχρωμα και τις μικρές λεπτομέρειες που οι έμπειροι εκτελεστές μπορούν να αναγνωρίσουν στο όργανό τους, εννοώ απολύτως τα πάντα. Από το μέγεθος του οργάνου, τον τύπο του, τη σχολή στην οποία ανήκει, τον αριθμό και το είδος των ρετζίστρων (ηχοχρώματα που χρησιμοποιούνται και συνδυάζονται ανάλογα με το είδος και τον χαρακτήρα της σύνθεσης - π.χ. βιολί, βιόλα, τσέλο, τρομπέτα, όμποε, τρομπόνι κ.ά.), τον αριθμό των κλαβιέ - σειρών των πλήκτρων, τον αριθμό και το είδος των πλήκτρων και των πεντάλ κ.ο.κ. Μπορεί να είναι πολύ μικρά, με ένα μόνο κλαβιέ, ή να είναι τόσο μεγάλα που να διαθέτουν μέχρι και επτά. Για τα μεγαλύτερα όργανα, οι άνθρωποι συχνά λένε ότι μοιάζουν με διαστημόπλοιο - και οι οργανοπαίχτες με χταπόδια ή χορευτές των οποίων ολόκληρο το σώμα πρέπει να συντονίζεται. Τα όργανα είναι σαν μια ολόκληρη ορχήστρα που ελέγχεται από ένα άτομο. Μια ενδιαφέρουσα διασκεδαστική πληροφορία είναι ότι τα πρώτα όργανα εφευρέθηκαν στην Ελλάδα τον 3ο αιώνα π.Χ., αλλά σήμερα υπάρχουν μόνο λίγα λειτουργικά όργανα στην χώρα αυτή.

Εορταστική συναυλία με εκκλησιαστικό όργανο και σοπράνο στην Αγγλικανική Εκκλησία Facebook Twitter
Τα όργανα είναι σαν μια ολόκληρη ορχήστρα που ελέγχεται από ένα άτομο. Μια ενδιαφέρουσα διασκεδαστική πληροφορία είναι ότι τα πρώτα όργανα εφευρέθηκαν στην Ελλάδα τον 3ο αιώνα π.Χ., αλλά σήμερα υπάρχουν μόνο λίγα λειτουργικά όργανα στην χώρα αυτή.

— Ποιο ήταν το σκεπτικό σας για το πρόγραμμα; Τι μπορεί να περιμένει το κοινό;
Γεωργία Μπαλαμπίνη: Η επιλογή των τριών βασικών συνθετών Mozart, Händel, Bach, αρχικά αποσκοπεί στη δημιουργία ενός διαδεδομένου μουσικού προγράμματος, προσιτού και ευχάριστου στο μέσο αυτί, δεξιοτεχνικού σε επίπεδο ερμηνείας, αλλά ταυτόχρονα δοξαστικού, ελπιδοφόρου και κατανυκτικού για το κοινό. Οι ομαλές κορυφώσεις στη μελωδική γραμμή στο Ave Maria του Caccini, σε συνδυασμό με την εσωτερικότητα του μινιμαλιστικού Vater unser του Arvo Pärt, έρχονται να προσθέσουν μια ποικιλία συναισθημάτων και ηχοχρωμάτων, που σκοπό έχει να αλαφρώσουν την ψυχή του ακροατή και να τον μεταφέρουν σε μια κατάσταση πνευματικής ανάτασης.

— Ποια είναι η σχέση σας με την θρησκευτική μουσική; Την βιώνετε και σε πνευματικό επίπεδο;
Γ.Μ.: Η θρησκευτική μουσική υπήρξε συνοδοιπόρος μου από τα νεανικά χρόνια των μουσικών μου σπουδών, καθώς το είδος της φωνής μου και η βαθιά αγάπη που τρέφω για την παλαιά μουσική και το ορατόριο, με έκανε να την ανακαλώ συχνά. Η αφαίρεση κάθε επιτήδευσης, επίδειξης και υπερβολής, που απαιτεί υφολογικά η εκτέλεσή της, είναι αναπόφευκτο να μη συνδεθεί και με ένα επίπεδο αυτοσυγκέντρωσης, αυτοελέγχου και κατ’ επέκταση πνευματικότητας, όπως μπορεί να ερμηνευτεί αυτή σε ατομικό επίπεδο. Σταθμός στη στροφή μου στη θρησκευτική μουσική υπήρξε η χρόνια πλέον συνεργασία μου με τη μουσικολόγο, οργανίστα και φίλη Μαγδαληνή Καλοπανά, που διεύρυνε κατά πολύ τους μουσικούς μου ορίζοντες.

T.Κ.: Σημαντικό μέρος του ρεπερτορίου για το όργανο, συντέθηκε από εκκλησιαστικούς οργανοπαίχτες, όπως ήταν άλλωστε και ο διάσημος Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ. Αυτά τα άτομα εργάστηκαν μέσα στην εκκλησία και βίωσαν βαθιά την πίστη, και αυτό διατρέχει τη μουσική τους. Αγαπώ να ερμηνεύω θρησκευτικά έργα επειδή μεταδίδουν μια αίσθηση ανύψωσης, αγάπης, ταπεινότητας και ευγνωμοσύνης.

— Πείτε μας κάτι για την προσωπική σας διαδρομή στη μουσική.
Γ.Μ.: Στάθηκα τυχερή ως παιδί, γιατί μεγάλωσα σ’ ένα συγγενικό περιβάλλον με ποικίλα μουσικά ερεθίσματα, πέρασα μέσα από τον πλούσιο και ιδιαίτερα βοηθητικό χώρο της πολυφωνίας, με συμμετοχή σε χορωδίες και στη συνέχεια αφιερώθηκα με συνέπεια και επιμονή στη μονωδία και το κλασικό ρεπερτόριο, με αρωγό και μέντορά μου, μια καταπληκτική καθηγήτρια και προσωπικότητα, την Αθανασία Μπεζούγλη. Το πάθος μου για τον αυτοσχεδιασμό με οδήγησαν με περιέργεια και περισσό ενθουσιασμό στα μονοπάτια της Jazz και της μεταμοντέρνας μουσικής, δοκιμάζοντας τις αντοχές και την προσαρμοστικότητά μου, με πολύ αξιόλογους συνεργάτες, τόσο συνθέτες όσο και μουσικούς, όπως ο Γιώργος Δούσης, ο Γιώργος Περιστέρης, η Σοφία Κουμπλή και ο Mislav Rezic.

Εορταστική συναυλία με εκκλησιαστικό όργανο και σοπράνο στην Αγγλικανική Εκκλησία Facebook Twitter
Η θρησκευτική μουσική υπήρξε συνοδοιπόρος μου από τα νεανικά χρόνια των μουσικών μου σπουδών, καθώς το είδος της φωνής μου και η βαθιά αγάπη που τρέφω για την παλαιά μουσική και το ορατόριο, με έκανε να την ανακαλώ συχνά.

T.Κ.: Το μουσικό μου ταξίδι ξεκίνησε από την πρώιμη παιδική ηλικία μέσω της ενεργής (ερασιτεχνικής) μουσικής δημιουργίας μέσα στην οικογένειά μου. Ωστόσο, η επίσημη κλασική μουσική μου εκπαίδευση ξεκίνησε στην ηλικία των 6. Τελείωσα το λύκειο για πιάνο, θεωρία της μουσικής και όργανο, και ακολούθησε η εγγραφή μου στη Μουσική Ακαδημία του Ζάγκρεμπ στην Κροατία. Εκεί, ολοκλήρωσα δύο μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών - στη μουσικολογία και στο όργανο (συναυλιακή και παιδαγωγική κατεύθυνση). Συνέχισα τις σπουδές μου στο Kunstuniversität στο Γκρατς, με ειδίκευση στην εκτέλεση. Καθ' όλη τη διάρκεια της εκπαίδευσής μου, έλαβα πολυάριθμα βραβεία και υποτροφίες, συμμετείχα σε διάφορα φεστιβάλ στην Κροατία και την Ευρώπη ενώ παράλληλα τελειοποιούσα με κάθε ευκαιρία τις δεξιότητές μου υπό την καθοδήγηση παγκοσμίως αναγνωρισμένων οργανοπαικτών.

— Ποιες είναι οι προκλήσεις και οι ανταμοιβές για ένα κλασσικό μουσικό;
T.Κ.: Αυτό το επάγγελμα απαιτεί μεγάλη αφοσίωση – η μουσική πρέπει να είναι καθημερινό βίωμα. Υπάρχουν πολλά κοινά και με τον αθλητισμό. Συνήθως δεν υπάρχουν σταθερές ώρες εργασίας (για εξάσκηση) και κανείς δεν μας αναγκάζει να δουλέψουμε, οπότε χρειαζόμαστε μεγάλη πειθαρχία. Αν σταματήσεις να εξασκείσαι τακτικά και να βελτιώνεσαι σε πολλά επίπεδα, είσαι εκτός παιχνιδιού. Οι μουσικοί συχνά φορούν πολλά καπέλα, λειτουργώντας ταυτόχρονα ως μάνατζερ, διοργανωτές και δάσκαλοι. Δεν είναι ασυνήθιστο για τους καλλιτέχνες με ακαδημαϊκά πτυχία να αλλάζουν επάγγελμα, επειδή απαιτείται εξοντωτική εργασία ενώ παράλληλα υπάρχει οικονομική αβεβαιότητα.

Παρόλο που οι άνθρωποι απολαμβάνουν καθημερινά την τέχνη (μέσω ραδιοφώνου, τηλεόρασης, βιβλίων, συναυλιών κ.λπ.), πολλοί τη θεωρούν χόμπι και αγνοούν την προσπάθεια, τη δουλειά και την αγάπη που κρύβεται πίσω από κάθε καλλιτεχνική δημιουργία. Αυτό μπορεί συχνά να προκαλέσει απογοήτευση στους καλλιτέχνες οπότε αυτό που κρατάει τους καλλιτέχνες σε εγρήγορση μέρα με τη μέρα είναι ακριβώς η αγάπη για τη μουσική και την τέχνη γενικότερα και η ανάγκη να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους. Παρά την απαιτητική φύση του επαγγέλματος, δεν παύει να είναι όμορφο και ικανοποιητικό, ειδικά όταν βλέπεις ότι έχεις αγγίξει τα συναισθήματα κάποιου και του έχεις αλλάξει την διάθεση με την ερμηνεία σου.

Γ.Μ.: Σίγουρα η ανταμοιβή που εισπράττει κανείς από το να είναι μουσικός της κλασικής μουσικής, τουλάχιστον στην Ελλάδα και σε υλικό επίπεδο είναι σαφώς πενιχρή. Τα οφέλη βρίσκονται σίγουρα σε άλλο επίπεδο, πιο ιδεατό και κυρίως στη συνεχόμενη αναμέτρηση με τον εαυτό, τα όρια, τις ανασφάλειες, τις αντοχές και την εύρεση ενός σταθερού κέντρου, ριζωμένου  βαθιά και στερεωμένου με ανθεκτικότητα για να μπορέσει να εκφραστεί, να παράγει και να ξεδιπλώσει μεγαλόψυχα πτυχές του αθέατου είναι, πέρα από κάθε φαίνεσθαι. Και με αυτό τον τρόπο να μεταδώσει αυτή την απειροελάχιστη δόνηση στον κάθε άλλον, που θα μοιραστεί αυτή τη στιγμή μαζί του.

— Ποια είναι τα σχέδια σας και τι προσδοκάτε για την νέα χρονιά;
Γ.Μ.: Το νέο έτος έχω ήδη κάποιες προγραμματισμένες παραστάσεις και κονσέρτα με τους μόνιμους συνεργάτες μου. Ελπίζω να διευρύνω εποικοδομητικά τον κύκλο των συνεργασιών μου στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, να έρθουν στα χέρια μου νέα πρωτότυπα έργα, τα οποία θα μου εμπιστευτούν οι δημιουργοί τους, μα πρωτίστως να είμαστε όλοι αληθινοί και ειλικρινείς απέναντι στον εαυτό μας και στο κοινό.

T.Κ.: Την επόμενη χρονιά, σκοπεύω να δώσω πολυάριθμες σόλο παραστάσεις και να καθιερώσω νέες συνεργασίες. Θα συνεχίσω να αναπτύσσω τα σχέδιά μου ως διοργανωτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Οργάνου του Ζάνταρ, στην πατρίδα μου την Κροατία, ένα φεστιβάλ που θα διεξαχθεί για 6η χρονιά το 2024.  Πρόκειται για μια διοργάνωση που αγκαλιάζει όλες τις τέχνες και σπάει τα στερεότυπα που συνδέονται με αυτό το όργανο, ενώ παράλληλα εκπαιδεύει τόσο τους νέους όσο και το κοινό.

— Τι σημαίνουν τα Χριστούγεννα για εσάς;
T.Κ.: Τα Χριστούγεννα είναι μια υπέροχη γιορτή που αγαπώ βαθιά από παιδί. Με γεμίζουν με συναισθήματα ελπίδας, αγάπης, ευγνωμοσύνης και πίστης.

Γ.Μ.: Αγάπη, προσφορά και ανθρωπιά. Ζεστή καρδιά, λόγια και πράξεις παρηγοριάς, παρουσία και ενδιαφέρον. Χριστούγεννα σημαίνει εμείς, μαζί, με δύναμη.

Παρασκευή 29 Δεκεμβρίου 2023, 20:30
Αγγλικανική Εκκλησία Αγίου Παύλου (Φιλελλήνων 27, Αθήνα)
Διοργάνωση – Φωτισμοί: Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images and Soundscapes)
Εισιτήρια 12 ευρώ (Προπώληση 10 ευρώ)

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

elton john

Μουσική / Το ντοκιμαντέρ που αποκάλυπτε τον πραγματικό Έλτον Τζον

Ένα νέο ντοκιμαντέρ στο Disney+ ακολουθεί τον διάσημο μουσικό στην πρόσφατη περιοδεία του και κάνει μια αναδρομή στην 55χρονη καριέρα του. Πριν από τρεις δεκαετίες όμως, μια άλλη ταινία τον έδειχνε σε όλο το αφιλτράριστο μεγαλείο του.
THE LIFO TEAM
Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ