ΕΚΛΟΓΕΣ ΗΠΑ

Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Η Lili στη σανίδα, Casa Susanna, Hunter, NY, Σεπτέμβριος 1966. Άγνωστος φωτογράφος. Δωρεά της Martha LA McCain, 2015. Φωτ.: © AG

Casa Susanna: Ένα ασφαλές καταφύγιο για την αμερικανική τρανς κοινότητα των '50s και '60s

0

Η ιστορία της Casa Susanna είναι πλέον γνωστή, ωστόσο ας κάνουμε μια σύντομη αναδρομή. Όλα ξεκίνησαν το 2004, όταν δύο αντικέρ και φανατικοί συλλέκτες, ο Michel Hurst και ο Robert Swope, ανακάλυψαν σε υπαίθριο παλαιοπωλείο στην 26th Street του Μανχάταν, μέσα σε ένα παλιό κουτί, τρία ξεχασμένα φωτογραφικά άλμπουμ και σκόρπιες καλοδιατηρημένες φωτογραφίες, τραβηγμένες κάπου μεταξύ του τέλους της δεκαετίας του '50 και των μέσων της δεκαετίας του '60. Επάνω τους ήταν κολλημένη μια επαγγελματική κάρτα: «Σουζάνα Βαλέντι, επαγγελματίας τραβεστί»! Επρόκειτο για ένα σύνολο 340 φωτογραφιών που δεν προορίζονταν για δημόσια θέα αλλά αποκλειστικά για όσους περιλαμβάνονταν σε αυτές. Απεικόνιζαν μια ομήγυρη γυναικών που στην πραγματικότητα ήταν άντρες οι οποίοι τα Σαββατοκύριακα αποδρούσαν σε μια υπέροχη αγροικία έξω από τη Νέα Υόρκη, στην περιοχή Catskills, ζώντας το όνειρό τους και τις κρυφές τους επιθυμίες, ντυμένοι με γυναικεία ρούχα, σε μια εποχή που απαγορευόταν διά νόμου να εμφανίζεται κανείς έτσι δημοσίως.

Το πραγματικό όνομα της Σουζάνα Βαλέντι ήταν Τίτο Αριαγκάδα και μαζί με τη σύζυγό του/της, Μαρία, δημιούργησαν την περίφημη Casa Susanna. Μια απομονωμένη αγροικία μακριά από κατοικημένες περιοχές και αυτοκινητοδρόμους, όπου άντρες που καταρχήν δήλωναν ετεροφυλόφιλοι, κάποιοι μάλιστα ήταν παντρεμένοι, χωρίς κανένας να τους το απαγορεύει και σε ασφαλές περιβάλλον παρουσιάζονταν ως cross-dressers και τραβεστί − όπως ονομάζονταν εκείνα τα χρόνια τα τρανς άτομα. Συστήνονταν με γυναικεία ονόματα, δημιουργούσαν φιλίες και διασκέδαζαν παίρνοντας μαθήματα μακιγιάζ, κομμωτικής, ενδυματολογίας, αλλά και μαγειρεύοντας, πλέκοντας, πίνοντας τσάι, παίζοντας Scrabble, χαλαρώνοντας στη γειτονική λίμνη, γιορτάζοντας όλες μαζί γενέθλια, Thanksgiving και Χριστούγεννα. Σε απόλυτη ελευθερία, μακριά από τις αυστηρές απαγορεύσεις της πόλης και τις συμβάσεις του περιβάλλοντός τους.

Ωστόσο οι ανοιχτά ομοφυλόφιλοι δεν ήταν καλοδεχούμενοι, αντιθέτως ήταν ευπρόσδεκτες οι σύζυγοι των μελών της μικρής κοινότητας. Σαν να όφειλαν πάση θυσία να συντηρούν τις πατριαρχικές δομές του έθνους…

Η ήρεμη κοινοτοπία των στιγμιότυπων έρχεται σε αντίθεση με τη βία και τη γελοιοποίηση που μπορεί να αντιμετώπιζαν στον έξω κόσμο, καθώς οι νόμοι στον Καναδά και τις ΗΠΑ ποινικοποιούσαν την queer ζωή.

Η Σουζάνα διαφήμιζε το resort της στο συνδρομητικό underground περιοδικό «Transvestia», το πρώτο έντυπο στην Αμερική που απευθυνόταν στην τρανς κοινότητα εκείνης της εποχής. Η φήμη του ωστόσο διαδιδόταν περισσότερο από στόμα σε στόμα. Επιτέλους κάποιοι άνθρωποι που αποζητούσαν να εκφράσουν τη γυναικεία τους ταυτότητα μπορούσαν να το ζήσουν χωρίς κανέναν περιορισμό και εντελώς απελευθερωμένοι, κάτι που στην καθημερινότητά τους ήταν αδύνατον. Ένα ασφαλές καταφύγιο, αδιανόητης μέχρι εκείνη τη στιγμή ελευθερίας, που όμως ήταν πραγματικότητα. 

Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Σελίδες του περιοδικού «Transvestia», από το βιβλίο «Casa Susanna: The Story of the First Trans Network in the United States, 1959-1968».
Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Σελίδες του περιοδικού «Transvestia», από το βιβλίο «Casa Susanna: The Story of the First Trans Network in the United States, 1959-1968».

Οι φωτογραφίες που έβγαζαν μεταξύ τους δεν ήταν κάτι περισσότερο από σουβενίρ αυτής της μοναδικής αίσθησης ελευθερίας και πιστοποίηση της ταυτότητας φύλου που τόσο αποζητούσαν να βιώσουν.

Ας μην ξεχνάμε ότι οι εικόνες τρυφερότητας, ευφορίας και παιχνιδιού που έφτασαν μέχρι εμάς είναι ενσταντανέ από μια περίοδο Ψυχρού Πολέμου και βαθιάς συντήρησης της αμερικανικής κοινωνίας. Η ήρεμη κοινοτοπία των στιγμιότυπων έρχεται σε αντίθεση με τη βία και τη γελοιοποίηση που μπορεί να αντιμετώπιζαν στον έξω κόσμο, καθώς οι νόμοι στον Καναδά και τις ΗΠΑ ποινικοποιούσαν την queer ζωή.

Για δεκαετίες, οι νόμοι κατά του cross-dressing αποτελούσαν το εργαλείο της αστυνομίας για την επιβολή των κανονιστικών αντιλήψεων περί φύλου. Ευτυχώς έχουν πλέον καταργηθεί κι έχουν ψηφιστεί νόμοι για τα ανθρώπινα δικαιώματα και για την ορατότητα των τρανς ανθρώπων.

Φωτογράφοι αρκετών από αυτά τα ενσταντανέ ήταν συχνά είτε οι ίδιες οι εικονιζόμενες, χρησιμοποιώντας αυτόματο χρονοδιακόπτη, είτε κάποιο έμπιστο μέλος της κοινότητας. Αρχικά, πολλοί εμφάνιζαν οι ίδιοι τις φωτογραφίες αντί να ρισκάρουν δίνοντας τα αρνητικά σε εργαστήρια εμφάνισης.

Με τα χρόνια, όσο οι μηχανές Polaroid γίνονταν πιο προσιτές, αποτέλεσαν και το πλέον χρήσιμο εργαλείο ώστε να απαθανατίζουν τον εαυτό τους όπως τον φαντάζονταν. Σε αρκετές φωτογραφίες εμφανίζονται να υποδύονται διαφορετικούς γυναικείους ρόλους, όπως τη μοιραία γυναίκα ή την προϊσταμένη, επιδεικνύοντας μια ιδιαίτερη ευαισθησία για την εικόνα και την εμφάνισή τους. 

Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Η Susanna στην Casa Susanna, 1964-1969. Άγνωστος φωτογράφος. Δωρεά της Martha LA McCain, 2015. Φωτ.: © AGO

Τον Οκτώβριο του 1969 η Σουζάνα έγραφε στις σελίδες του «Transvestia»: «Το συνεχές πηγαινέλα από εκείνον σε εκείνη, μπρος-πίσω, συνεχώς με αποσταθεροποιεί και αδυνατώ να ισορροπήσω. Είναι εξουθενωτικό. Συνειδητοποίησα τη μεγάλη λαχτάρα μου να ζήσω περισσότερο ή λιγότερο μόνιμα ως Σουζάνα. Έχω κουραστεί από αυτήν τη συνεχή εναλλαγή. Θέλω ηρεμία στην καρδιά μου».

Για πόσο ακόμα έζησε και πότε πέθανε κανείς δεν γνωρίζει. Αρκετές πάντως ακολούθησαν το παράδειγμά της, συνειδητοποιήθηκαν πλήρως ως τρανς άτομα και έζησαν με τη νέα τους ταυτότητα, απορρίπτοντας τον πρότερό τους βίο ως ετεροφυλόφιλων ανδρών που απλώς επιδίδονταν σε ένα άκακο παιχνίδι φύλων. 

Τον Ιούνιο του 2005 οι δύο συλλέκτες, Michael Hurst και Robert Swope, εξέδωσαν ένα λεύκωμα με τίτλο «Casa Suzanna», ένα σημαντικό εκδοτικό και αποκαλυπτικό γεγονός τόσο στους καλλιτεχνικούς όσο και στους queer κύκλους της Νέας Υόρκης και της Αμερικής. Η αποκάλυψη του μοναδικού αυτού τόπου έφερε στην επιφάνεια πολλές προσωπικές ιστορίες, ένα θεατρικό έργο το 2014 από τον εξαιρετικό Χάρβεϊ Φιρστάιν με τίτλο «Casa Valentina» και το 2022 ένα ντοκιμαντέρ από τον Γάλλο Sébastien Lifshitz. 

Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Halloween 1962: Η Virginia αριστερά και η Felicity δεξιά στο Chevalier D’Eon Resort, 1962. Άγνωστος φωτογράφος. Δωρεά της Martha LA McCain, 2015. Φωτ.: © AGO
Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Ανώνυμος φωτογράφος, Η Anita και η Gloria στη σκηνή, Chevalier d’Éon, 1960s. Δωρεά της Martha LA McCain, 2015. Φωτ.: © AGO
Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Η Lee με λευκό φόρεμα, Chevalier d’Éon, Hunter, NY, October 1961. Η φωτογραφία αποδίδεται στον Andrea Susan. Δωρεά της Martha LA McCain, 2015. Φωτ.: © AGO

Μόλις κυκλοφόρησε ένα νέο άλμπουμ με τίτλο «Casa Susanna: The Story of the First Trans Network in the United States, 1959-1968» από τις επιμελήτριες και ιστορικούς φωτογραφίας Isabelle Bonnet και Sophie Hackett, οι οποίες είναι και οι επιμελήτριες της έκθεσης που παρουσιάζει η Art Gallery of Ontario με διάρκεια μέχρι τις 7 Απριλίου.

Για πρώτη φορά τρεις φωτογραφικές συλλογές της Casa Susanna, μεταξύ των οποίων εκείνη της Cindy Sherman, της Betsy Wollheim και της Art Gallery of Ontario, στην οποία έχει περιέλθει το αρχείο από τους πρώτους κατόχους του, Swope και Hurst, συνθέτουν μια έκθεση η οποία εμβαθύνει στις αφηγήσεις και τα ιδανικά των πρωταγωνιστριών της κοινότητας, φωτίζοντας τη ριζοσπαστική τους προσέγγιση στη θηλυκότητα και τη σημασία της φωτογραφίας για τη διατήρηση της τρανς ταυτότητας.

Σε μια εποχή που τα τρανς άτομα και η ευρύτερη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα στην Αμερική, και αλλού, βρίσκονται εκ νέου στο στόχαστρο, αυτή η έκθεση και αυτό το βιβλίο υπηρετούν έναν σημαντικό σκοπό. Όπως λέει η Isabelle Bonnet: «Η ιστορία των μελών της Casa Susanna, που είναι η ιστορία χιλιάδων ανθρώπων σε όλο τον κόσμο ανά τους αιώνες, ζητά σεβασμό και ανεκτικότητα. Οι προσωπικότητες που αναδύθηκαν σταδιακά κατά τη διάρκεια της έρευνάς μου, ιδίως αυτές της Gloria, της Kate, της Vicky, της Felicity, της Gail, της Susanna και της Marie, με γέμισαν θαυμασμό και ελπίζω να τον μεταδώσω σε όσους έρθουν να δουν την έκθεση». 

Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Οι Audrey, Edith, Susanna και Doreen στο Chevalier d’Éon, Hunter, NY, Ιούλιος 1961. Η φωτογραφία αποδίδεται στον Andrea Susan. Δωρεά της Martha LA McCain, 2015. Φωτ.: © AGO
Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Η Susanna και η Felicity στην κουζίνα, Chevalier d’Éon, Hunter, NY 1960-1963. Άγνωστος φωτογράφος. Δωρεά της Martha LA McCain, 2015. Φωτ.: © AGO
Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Η Susanna φωτογραφίζεται κάτω από την επιγραφή του Chevalier d’Éon, Hunter, NY, November, 1960. Άγνωστος φωτογράφος. Δωρεά της Martha LA McCain, 2015. Φωτ.: © AGO
Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Η Vicky στο σαλόνι φορώντας λευκό βραδινό φόρεμα, New York City, Ιανουάριος 1962. Άγνωστος φωτογράφος. Δωρεά της Martha LA McCain, 2015. Φωτ.: © AGO
Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Οι Audrey, Edith και Irene στην μπροστινή αυλή, Chevalier d’Éon, Hunter, NY, 1960-1963. Φωτογραφία της Edith Eden. Δωρεά της Martha LA McCain, 2015. Φωτ.: © AGO
Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Η Daphne, καθιστή, φωτογραφίζεται με τις Ann, Susanna και μια ακόμη φίλη, Casa Susanna, Hunter, NY, 1964-1968. Η φωτογραφία αποδίδεται στον Andrea Susan. Δωρεά της Martha LA McCain, 2015. Φωτ.: © AGO
Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Η Gloria στο διαμέρισμα των Susanna και Marie στη Νέα Υόρκη, 1960-1963. Άγνωστος φωτογράφος. Δωρεά της Martha LA McCain, 2015. Φωτ.: © AGO
Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Η Susanna και δύο φίλες στο διαμέρισμα των Susanna και Marie στη Νέα Υόρκη, 1960s. Άγνωστος φωτογράφος. Δωρεά της Martha LA McCain, 2015. Φωτ.: © AGO
Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Στο σαλόνι με τη Louise Lawrence, 1963. Άγνωστος φωτογράφος. Δωρεά της Martha LA McCain, 2015. Φωτ.: © AGO
Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Η Susanna με τρεις φίλες, Ιούλιος1961. Η φωτογραφία αποδίδεται στον Andrea Susan. Δωρεά της Martha LA McCain, 2015. Φωτ.: © AGO
Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Ενσταντανέ με τις Lili, Wilma και φίλες στην Casa Susanna, Hunter, NY, 1964-1967. Η φωτογραφία αποδίδεται στον Andrea Susan. Δωρεά της Martha LA McCain, 2015. Φωτ.: © AGO
Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Η Donna (Buff/Cynthia) με ναυτικό φόρεμα στο διαμέρισμα των Susanna και Marie στη Νέα Υόρκη, 1960s. Η φωτογραφία αποδίδεται στον Andrea Susan. Δωρεά της Martha LA McCain, 2015. Φωτ.: © AGO
Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Η Bobbie στον καθρέφτη, 1960s. Η φωτογραφία αποδίδεται στον Andrea Susan. Δωρεά της Martha LA McCain, 2015. Φωτ.: © AGO
Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Η Susanna στον δρόμο, Οκτώβρης 1964. Η φωτογραφία αποδίδεται στον Andrea Susan. Δωρεά της Martha LA McCain, 2015. Φωτ.: © AGO
Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Η Susanna με λαμπερή τουαλέτα στη σκηνή του Chevalier d’Eon, Hunter, NY, 1960-1963. Άγνωστος φωτογράφος. Δωρεά της Martha LA McCain, 2015. Φωτ.: © AGO
Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Η Susanna κοιτιέται στον καθρέφτη, 1955-1963. Άγνωστος φωτογράφος. Δωρεά της Martha LA McCain, 2015. Φωτ.: © AGO
Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Η Susanna με μαύρο κομπινεζόν, 1960s. © Art Gallery of Ontario
Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Η Beverly ξεφυλλίζει τη Vogue, 1960’s. Άγνωστος φωτογράφος. Collection of the Art Gallery of Ontario. Purchase, with funds generously donated by Martha LA McCain, 2015. © Art Gallery of Ontario
Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Η Carlene παίζει Σκραμπλ, Chevalier d’Éon, Hunter, NY, 1955-1963. Η φωτογραφία αποδίδεται στον Andrea Susan. Δωρεά της Martha LA McCain, 2015. Φωτ.: © AGO
Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Η Gloria με κόκκινο φόρεμα, Clarion, Michigan, 1962. Η φωτογραφία αποδίδεται στον Andrea Susan. Δωρεά της Martha LA McCain, 2015. Φωτ.: © AGO
Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Η Susanna, η Edith και η Marie φωτογραφίζονται με άγνωστο άντρα στο Chevalier d’Éon, Hunter, NY, 1960-1963. Άγνωστος φωτογράφος. Δωρεά της Martha LA McCain, 2015. Φωτ.: © AGO
Ένα νέο βιβλίο και μια μεγάλη έκθεση στο Οντάριο για την τεράστια κοινωνική και ιστορική σημασία της Casa Susanna Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του βιβλίου.

Μπορείτε να προπαραγγείλετε το βιβλίο εδώ. 

CASA SUSANNA | Trailer | AMERICAN EXPERIENCE | PBS

Casa Susanna: An Inside Look

Βιβλίο
0

ΕΚΛΟΓΕΣ ΗΠΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Θα σας πω μία ιστορία»: Η συγκινητική ομιλία ενός τρανς κοριτσιού μπροστά στο σχολικό συμβούλιο

Διεθνή / «Όταν με βλέπω με φόρεμα, ξέρω ποια είμαι»: Η συγκινητική ομιλία ενός τρανς κοριτσιού μπροστά στο σχολικό συμβούλιο

Μια 11χρονη τρανς παρουσιάστηκε στο συμβούλιο του σχολείου της και όλοι πίστευαν ότι θα μιλήσει για το bullying που βιώνει. Εκείνη, όμως, επέλεξε να υπερασπιστεί διαφορετικά τον εαυτό της και καταχειροκροτήθηκε
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιογραφίες: Aπό τον Γκαρσία Μάρκες στην Άγκελα Μέρκελ

Βιβλίο / Πώς οι βιογραφίες, ένα όχι και τόσο δημοφιλές είδος στη χώρα μας, κατάφεραν να κερδίσουν έδαφος

Η απόλυτη επικράτηση των βιογραφιών στη φετινή εκδοτική σοδειά φαίνεται από την πληθώρα των τίτλων και το εύρος των αφηγήσεων που κινούνται μεταξύ του autofiction και των βιωματικών «ιστορημάτων».
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής

Λοξή Ματιά / Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Βιβλίο / Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Ο Ιωάννης Στεφανίδης, καθηγητής Διπλωματικής Ιστορίας στη Νομική του ΑΠΘ και επιμελητής του τρίτομου έργου του ιστορικού Νίκου Πετσάλη-Διομήδη, εξηγεί γιατί πρόκειται για ένα κορυφαίο σύγγραμμα για την εποχή που καθόρισε την πορεία του έθνους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Βιβλίο / Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Με αφορμή το τελευταίο του μυθιστόρημα «Ο θάνατος του συγγραφέα» ο δημοσιογράφος μιλά για την τεχνητή νοημοσύνη, την εικονική πραγματικότητα και την υπαρξιακή διάσταση της τεχνολογίας.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Άλαν Χόλινγκερστ: «Η γραμμή της ομορφιάς»

Το πίσω ράφι / Η γραμμή της ομορφιάς: Η κορυφαία «γκέι λογοτεχνία» του Άλαν Χόλινγκχερστ

Ο Χόλινγκχερστ τοποθέτησε το βραβευμένο με Booker μυθιστόρημά του στα θατσερικά '80s και κατάφερε μια ολοζώντανη και μαεστρική ανασύσταση μιας αδίστακτης δεκαετίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Βιβλίο / Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Η Σανόρα Μπαρμπ είχε περάσει πολύ καιρό στους καταυλισμούς των προσφύγων από την Οκλαχόμα που είχαν πληγεί από την Μεγάλη Ύφεση και την ξηρασία, προκειμένου να γράψει το μυθιστόρημά της. Έκανε όμως το λάθος να δείξει την έρευνά της στον διάσημο συγγραφέα, ο οποίος την πρόλαβε.
THE LIFO TEAM
Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι σπουδαιότερες μορφές του 19ου αιώνα

Βιβλίο / Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι παρεξηγημένοι του 19ου αιώνα

Το βιβλίο του Γερμανού θεωρητικού και πανεπιστημιακού Χέρφριντ Μίνκλερ αναλαμβάνει να επαναπροσδιορίσει το έργο τους, που άλλαξε τα δεδομένα του αστικού κόσμου από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Βιβλίο / Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Ο Νίκος Ψιλάκης ερευνά και μελετά την κρητική παράδοση εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Τα βιβλία του είναι μνημειώδεις εκδόσεις για το φαγητό, τις λαϊκές τελετουργίες και τα μοναστήρια της Κρήτης που διασώζουν και προωθούν τον ελληνικό πολιτισμό.
M. HULOT
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Βιβλίο / Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Σε όλα τα έργα του πρωταγωνιστούν οι γυναίκες και μια υπόγεια Αθήνα, ενώ ο ίδιος δεν κρίνει τους ήρωές του παρά το αφήνει σε εμάς: Μια κουβέντα με τον χαμηλόφωνο συγγραφέα του «Άχρηστου Δημήτρη» και της «Πλατείας Κλαυθμώνος».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που δεν βλέπεις σχεδόν κανέναν να διαβάζει ένα βιβλίο στο μετρό»   

Βιβλίο / Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που σχεδόν κανείς δεν διαβάζει βιβλίο στο μετρό»   

Η πολυβραβευμένη μεταφράστρια μιλά για την προσωπική της διαδρομή στον χώρο της λογοτεχνίας, για το στοίχημα της καλής μετάφρασης και εξηγεί τι σημαίνει να δουλεύεις πάνω σε κορυφαία έργα του Φλομπέρ, του Καμί, του Μαρκήσιου ντε Σαντ και της Ανί Ερνό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

Βιβλίο / «Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

Ο 84χρονος ηθοποιός κοιτάζει προς τα πίσω και βλέπει τα δύσκολα παιδικά χρόνια, την καταθλιπτική μητέρα του, τον Τσέχoφ, τις σχέσεις που δεν έφτασαν ποτέ στον γάμο, τις έντονες αναταράξεις μιας πολυκύμαντης διαδρομής.
THE LIFO TEAM
Πέτρος Τατσόπουλος: «Η οργή σε κάποιες περιπτώσεις επιβάλλεται γιατί είναι απελευθερωτική»

Πέτρος Τατσόπουλος / «Δεν τα έχω με τους πιστούς αλλά με τους απατεώνες ρασοφόρους»

Μια χειμαρρώδης συνέντευξη με τον γνωστό συγγραφέα, δημοσιογράφο, παρουσιαστή και πρώην βουλευτή Πέτρο Τατσόπουλο, με αφορμή το τελευταίο του βιβλίο «Το παιδί του διαβόλου - Μια αληθινή ιστορία», όπου εστιάζει στη μεγάλη δύναμη της Εκκλησίας στην Ελλάδα, στη διαπλοκή της με την πολιτεία και στις σκοταδιστικές απόψεις που κατά κανόνα πρεσβεύει καθώς και στην ιδιαίτερα επικερδή «μπίζνα» που έχει στηθεί γύρω από ιερά λείψανα, ιερά κειμήλια, «άγιους» γέροντες και «θαύματα» για κάθε χρήση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ