Πέντε αντιεμπορικοί δίσκοι που θεμελίωσαν την έννοια του cult following

Πέντε αντιεμπορικοί δίσκοι που θεμελίωσαν την έννοια του cult following Facebook Twitter
Μουσικές κουλτούρες που υποστηρίζουν ενδόμυχα την αυτοτέλεια, όπως το πανκ, κουλτούρες που διέπονται από αυτήν τη διαμάχη και πολλές φορές χωρίζονται στα δύο, όπως το ραπ και το μέταλ, είναι μια αντίθεση που, καπιταλιστικά μιλώντας, στο πλαίσιο του ανταγωνισμού μπορεί μόνο καλή μουσική να παράξει.
0


Η ΜΗΤΕΡΑ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΜΑΧΩΝ στη σύγχρονη μουσική πάντα ήταν, και πιθανότητα θα εξακολουθήσει να είναι, μεταξύ ανεξάρτητης δημιουργίας και βιομηχανικής. Μεταξύ underground και mainstream.

Μουσικές κουλτούρες που υποστηρίζουν ενδόμυχα την αυτοτέλεια, όπως το πανκ, κουλτούρες που διέπονται από αυτήν τη διαμάχη και πολλές φορές χωρίζονται στα δύο, όπως το ραπ και το μέταλ, είναι μια αντίθεση που, καπιταλιστικά μιλώντας, στο πλαίσιο του ανταγωνισμού μπορεί μόνο καλή μουσική να παράξει.

Ακόμα και στα στενά, απαράβατα όρια της αντι-εμπορικότητας, όμως, παρήχθησαν μουσικά προϊόντα τόσο άρτια που ακόμα και το gatekeeping δεν κατάφερε να τους εξασφαλίσει την εσωστρέφεια.

Το «Unknown Pleasures» δεν είναι ένας post-punk δίσκος, δεν είναι καν μια πιο ριζοσπαστική προσέγγιση του ήχου, όπως επιχείρησε ο John Lydon με τους Public Image Ltd. Είναι η θαρρετή απάντηση στο ερώτημα «μετά το punk, τι;».

Ανοίχτηκαν στον κόσμο, αναμείχθηκαν με εξω-κοινοτικούς ακροατές, ανάγκασαν μέχρι και την ίδια τη βιομηχανία να υποκλιθεί με το ζόρι στη σπουδαιότητά τους. Απέκτησαν, με λίγα λόγια, αυτό που λέμε cult following. Cult όχι φυσικά με την έννοια της γραφικότητας, αλλά με την έννοια της λατρείας και της παραγωγικής αλληλεπίδρασης του δίσκου με το κοινό.

Σε αυτό το μικρό αφιέρωμα, το οποίο προσπάθησα να γίνει όσο πιο συνεκτικό γίνεται, επέλεξα πέντε αγαπημένους δίσκους από τη δισκοθήκη μου που ταιριάζουν σε αυτή την περιγραφή.

5.

Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas (1994)

Το νορβηγικό black metal είναι ένα κειμήλιο πολιτισμικής κληρονομιάς από μόνο του ως είδος. Μια πολυσχιδής δισκοθήκη, ένα ανεξάντλητο μουσείο μουσικής παιδείας, εφευρετικής προσέγγισης, καινοτόμου αντίληψης και αισθητικής. Οι Mayhem είναι οι αδιαμφισβήτητοι πρωταγωνιστές, επηρεάζοντας τα πάντα μετά το ταραχώδες ντεμπούτο τους, από την ίδια τη σκηνή και το metal ευρύτερα μέχρι και την αισθητική ραπ καλλιτεχνών από τη λεγόμενη «εποχή του Soundcloud», όπως οι $UICIDEBOY$, ο BONES και ο GHOSTMANE.

4.

Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92 (1992)

Ο άνθρωπος που σύστησε την ηλεκτρονική μουσική και ιδιαίτερα την τέκνο στο underground, indie κοινό. Ο άνθρωπος που κατανοούσε τις δυνατότητες της ηλεκτρονικής μουσικής με έναν τρόπο που μόνο οι Kraftwerk και ο Gary Numan είχαν καταφέρει προηγουμένως. Σπάζοντας τα όρια των genres, μπερδεύοντας κάθε μουσικοδημοσιογράφο της εποχής του, παρήγαγε ένα άψογο κοκτέιλ ιδεών, ιδέες που μελλοντικά ονομάστηκαν IDM στην πλειοψηφία τους, καταφέρνοντας να αναδείξει σε παγκόσμιο επίπεδο την κρυφή γοητεία της electronica.

3.

Joy Division - Unknown Pleasures (1979)

Το «Unknown Pleasures» δεν είναι ένας post-punk δίσκος, δεν είναι καν μια πιο ριζοσπαστική προσέγγιση του ήχου, όπως επιχείρησε ο John Lydon με τους Public Image Ltd. Είναι η θαρρετή απάντηση στο ερώτημα «μετά το punk, τι;». Έχοντας αφήσει ήδη το στίγμα του στη σκηνή όσων δεν καλύπτονταν από τη βιομηχανική αισθητική, επανασυστήθηκε σε νεότερο κοινό μαζικά μέσα από το millenial sensation που κάποτε υπήρξε το tumblr. Πέραν όμως από το εξαιρετικό artwork του Peter Saville, το «Unknown Pleasures» είναι ο απόκοσμος ήχος του «no future» για το οποίο προειδοποιούσαν οι Sex Pistols στο κρεσέντο του «God Save The Queen». Μια ποιητική οριοθέτηση του teenage wasteland που ανεξίτηλα σημαδεύτηκε από την τραγική κατάληξη του Ian Curtis, ο οποίος όμως σίγουρα θα ήταν περήφανος για την παραγωγική εξέλιξη του οράματός του που ωριμάζει στους New Order.

2.

IDLES - Joy As An Act Of Resistance (2018)

Όσο κι αν ο Joe Talbot απεχθάνεται τις ταμπέλες, σε μια λογική που μοιάζει σε εκείνη του Lemmy Kilmister όσον αφορά το rock and roll, οι IDLES στη ρίζα τους είναι η δυναμική επιστροφή του πανκ στο προσκήνιο. Όπως η δουλειά της βραβευμένης ποιήτριας Toi Derricotte, απ' την οποία εμπνεύστηκε τον τίτλο του δίσκου, εξερευνά ταυτοτικά ζητήματα, έτσι και ο Talbot με αυτό τον δίσκο ξεγυμνώνεται στιχουργικά μπροστά στους ακροατές του, βάζοντάς τα όχι μόνο με την τοξική αρρενωπότητα, αλλά ευρύτερα με την έννοια της ταυτότητας, της τάξης και όλων όσα προβληματίζουν τον σύγχρονο άνθρωπο.

1.

Madvillain - Madvillainy (2004)

Ο MF DOOM είναι πολλά περισσότερα από έναν underground ράπερ. Είναι ο άνθρωπος που επηρέασε κάθε ανεξάρτητο –και μη– ράπερ μετά από αυτόν, είναι θα λέγαμε, χωρίς υπερβολές, το ίδιο το underground. Σε αυτήν του τη σύμπραξη με τον δεξιοτέχνη Madlib φιλοτέχνησαν το ομορφότερο τέλος στη διαμάχη για το αν το ραπ είναι μουσική ή όχι.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ