Νίκολας Ρεγκ: Η κινηματογραφική κληρονομιά ενός αινιγματικού και ασυμβίβαστου οραματιστή

Νίκολας Ρεγκ: Η κινηματογραφική κληρονομιά ενός αινιγματικού και ασυμβίβαστου οραματιστή Facebook Twitter
"Οι άνθρωποι θέλουν τα πράγματα σε κουτάκια. Αλλά η ζωή δεν είναι έτσι. Η γέννηση και η ύπαρξη και το σεξ και ο θάνατος – δεν λειτουργούν χωριστά ούτε και συνδέονται απαραίτητα μεταξύ τους"
0

Η πορεία του Νίκολας Ρεγκ στο σινεμά καλύπτει πέντε δεκαετίες (τουλάχιστον) , ήταν όμως η δεκαετία του '70 εκείνη που σηματοδότησε τα πιο σημαντικά κεφάλαια του έργου του, όπως και του Ντέιβιντ Μπόουι, του πρωταγωνιστή του στο απόκοσμο έπος πειραγμένης επιστημονικής φαντασίας «Ο άνθρωπος που έπεσε στη Γη» (1976).

Από την ψυχεδελική παραφροσύνη του «Performance» (1970) μέχρι την βαριά ερωτική παθολογία της «Δύναμης της σάρκας» (Bad Timing, 1980), οι ταινίες του εκείνης της περιόδου – που θα μπορούσαν να καταταγούν στα πιο ιδιαίτερα και ενήλικα θρίλερ της ιστορίας του κινηματογράφου - εξακολουθούν να στοιχειώνουν το μυαλό και τη φαντασία των θεατών με την παραισθητική τους εικονογραφία και τη βαθιά διείσδυση τους σε ξεχασμένες γωνιές του υποσυνείδητου.

Νίκολας Ρεγκ: Η κινηματογραφική κληρονομιά ενός αινιγματικού και ασυμβίβαστου οραματιστή Facebook Twitter
Ο Μικ Τζάγκερ και η Ανίτα Πέλενμπεργκ χαμένοι στην ψυχεδελική παραφροσύνη του "Performance"

«Μου έχουν πει ότι κατ' επανάληψη ότι οι ταινίες μου είναι δύσκολο να προωθηθούν εμπορικά κυρίως γιατί δεν μπορούν να καταταγούν σε συγκεκριμένο είδος» είχε δηλώσει ο Νίκολας Ρεγκ σε μια από τις τελευταίες συνεντεύξεις του το 2007. Οι άνθρωποι θέλουν τα πράγματα σε κουτάκια. Αλλά η ζωή δεν είναι έτσι. Η γέννηση και η ύπαρξη και το σεξ και ο θάνατος – δεν λειτουργούν χωριστά ούτε και συνδέονται απαραίτητα μεταξύ τους».

Διχασμός προσωπικότητας, κατακερματισμένη αίσθηση ταυτότητας, καταπιεσμένος ερωτισμός που όταν βρει διέξοδο θερίζει θύελλες, όνειρα που γίνονται εφιάλτες, εικόνες μοναδικής έμπνευσης, ελλειπτικό μοντάζ, τελετουργική αποδόμηση παραδοσιακών τεχνικών αφήγησης, εγκεφαλικά αινίγματα και παζλ μυστηρίου που τα κομμάτια πρέπει να ανακαλύψει και να συνθέσει ο θεατής.

Αυτά είναι κάποια από τα χαρακτηριστικά στοιχεία και μοτίβα της κινηματογραφικής κληρονομιάς ενός δημιουργού που δεν υποχρεώθηκε ποτέ να συμβιβαστεί για να κάνει τις ταινίες του πιο φιλικές στις επιταγές του mainstream και πιο υποταγμένες στις φευγαλέες τάσεις των καιρών. Το τίμημα είναι ότι το έργο του μοιάζει εξαιρετικά άνισο και από ένα σημείο και μετά (από τα τέλη της δεκαετίας του '80) υπερβολικά ερμητικό και αδιάφορο να κάνει κόπο για να συναντήσει το κοινό.

Νίκολας Ρεγκ: Η κινηματογραφική κληρονομιά ενός αινιγματικού και ασυμβίβαστου οραματιστή Facebook Twitter
Tο στοιχειωμένα ειδυλλιακό και ανήσυχα μυστικιστικό «Walkabout» γυρισμένo στα αχανή ενδότερα της αυστραλιανής υπαίθρου

Ο Ρεγκ πέρασε από όλα τα πιθανά στάδια της ιεραρχίας μιας κινηματογραφικής παραγωγής πριν γίνει σκηνοθέτης: από το παιδί που φέρνει το τσάι πιτσιρικάς ως ένας οραματιστής διευθυντής φωτογραφίας σε φιλμ όπως «Η μάσκα του κόκκινου θανάτου» του Ρότζερ Κόρμαν, το «Φάρεναϊτ 451» του Τρυφώ, το «Μακριά από το αγριεμένο πλήθος» του Τζον Σλέζιντζερ και το «Πετούλια» του Ρίτσαρντ Λέστερ που περιέχει και τα περισσότερα από τα περιπετειώδη και πρωτοποριακά στοιχεία που θα χαρακτήριζαν στη συνέχεια το όραμα του ως δημιουργού.

Ένα όραμα που – με τη συνδρομή του Ντόναλντ Κάμελ που συνυπογράφει τη σκηνοθεσία –εμφανίστηκε αχαλίνωτο στο «Performance», αυτό το παρανοϊκό έπος νέο-γκανγκστερικής εικονογραφίας και αχαλίνωτης ροκ παρακμής που κρατά καλά κρυμμένα τα μυστικά του και προκαλεί σοκ και δέος μέχρι σήμερα, πενήντα χρόνια ακριβώς από την έναρξη των επεισοδιακών γυρισμάτων του.

Νίκολας Ρεγκ: Η κινηματογραφική κληρονομιά ενός αινιγματικού και ασυμβίβαστου οραματιστή Facebook Twitter
To θρίλερ αποκρυφισμού «Don't Look Now» (Μετά τα μεσάνυχτα),ι με αξέχαστους πρωταγωνιστές τον Ντόναλντ Σάδερλαντ, την Τζούλι Κρίστι αλλά και την ίδια την Βενετία όπου γυρίστηκαν οι περισσότερες σκηνές

«Δεν χρειάζεται να είσαι ναρκομάνης, παιδεραστής, σαδομαζοχιστής ή παράφρων για να απολαύσεις την ταινία, αλλά αν είσαι κάτι έστω από αυτά, οπωσδήποτε βοηθάει». Αυτή ήταν η άποψη των New York Times στην πρώτη εμφάνιση της ταινίας όπου πρωταγωνιστούν ο Μικ Τζάγκερ, ο Τζέιμς Φοξ (ο οποίος κόντεψε να χάσει τα λογικά του κατά τα γυρίσματα) και η Ανίτα Πάλενμπεργκ. Έκτοτε όμως αποτελεί τον ορισμό του καλτ φαινόμενου που δεν αποκαλύπτει τους περίεργους σκοπούς που κρύβονται πίσω από τη δημιουργία του όσες φορές κι αν το δει κανείς.

Ακολούθησε το στοιχειωμένα ειδυλλιακό και ανήσυχα μυστικιστικό «Walkabout» (Περιπλάνηση, 1971) γυρισμένo στα αχανή ενδότερα της αυστραλιανής υπαίθρου με κεντρικούς χαρακτήρες δύο παιδιά που κι έναν αυτόχθονα έφηβο που τα καθοδηγεί και τα βοηθάει να επιβιώσουν στην αφιλόξενη ύπαιθρο. Κι αυτή η ταινία υποτιμήθηκε στην εποχή της για να αναγνωριστεί πανηγυρικά μετά, αντίθετα από την επόμενη το μεγαλειωδώς ατμοσφαιρικό (και υποδορίως τρομακτικό) θρίλερ ρομαντικού αποκρυφισμού «Don't Look Now» (Μετά τα μεσάνυχτα, 1973), βασισμένου στη νουβέλα της Δάφνης Ντι Μωριέ και με αξέχαστους πρωταγωνιστές τον Ντόναλντ Σάδερλαντ, την Τζούλι Κρίστι αλλά και την ίδια την Βενετία όπου γυρίστηκαν οι περισσότερες σκηνές. Τίποτα πιο τρομακτικό από έναν νάνο με κόκκινο αδιάβροχο και κρυμμένη μορφή που καραδοκεί σαν κακό όραμα από το υπερπέραν ανάμεσα στα δαιδαλώδη στενά της υγρής πόλης.

Νίκολας Ρεγκ: Η κινηματογραφική κληρονομιά ενός αινιγματικού και ασυμβίβαστου οραματιστή Facebook Twitter
Ο Ρεγκ με τον Μπόουι και τον γιο του δεύτερου, Ζάουι / Ντάνκαν που μετέπειτα έγινε σκηνοθέτης, στα γυρίσματα του "Ανθρώπου που έπεσε στη Γη"

Στη συνέχεια, είχε φτάσει η στιγμή να διαδεχτεί ο Μπόουι τον Τζάγκερ στη θέση του ξενιστή των απόκοσμων ιδεών του Ρεγκ στο «Άνθρωπο που έπεσε στη Γη» - ταινία που πέρα από την αξεπέραστη αισθητική της ως επιστημονική φαντασία, στέλνει διαρκώς επίκαιρα μηνύματα στο σήμερα σχετικά με την υφή της τεχνολογίας επικοινωνιών και της κορπορατικής κουλτούρας αλλά και τη αχόρταγα διαβρωτική υφή του καταναλωτισμού.

Το «Bad Timing» στο οποίο πρωταγωνιστεί η (δεύτερη) σύζυγος του Ρεγκ, Τερέζα Ράσελ που με αφετηρία αυτή την ταινία θα αποτελούσε για χρόνια τη μούσα του εντός και εκτός οθόνης – μοναδική η σκηνή του φιλμ όπου οι σκέψεις της Ράσελ και του συμπρωταγωνιστή της Αρτ Γκαρφάνκελ ακούγονται πριν εκφραστούν με υπόκρουση το «Κονσέρτο στην Κολωνία» του Κιθ Τζάρετ - σηματοδοτεί το τέλος αυτής της περιόδου μεγάλης ακμής του σκηνοθέτη. Τα επόμενα χρόνια θα συνέχιζε την δημιουργική του πορεία σε όλο και πιο εσωτερικούς δρόμους, η επιρροή του όμως θα γινόταν φανερή σε ταινίες κορυφαίων σύγχρονων σκηνοθετών όπως ο Στίβεν Σόντεμπεργκ, ο Κρίστοφερ Νόλαν και ο Πολ Τόμας Άντερσον.

Νίκολας Ρεγκ: Η κινηματογραφική κληρονομιά ενός αινιγματικού και ασυμβίβαστου οραματιστή Facebook Twitter
Bad Timing: Στα όρια της ερωτικής παθολογίας με την Τερέζα Ράσελ και τον Αρτ Γκαρφάνκελ

«Μου έχουν πει ότι κατ' επανάληψη ότι οι ταινίες μου είναι δύσκολο να προωθηθούν εμπορικά κυρίως γιατί δεν μπορούν να καταταγούν σε συγκεκριμένο είδος» είχε δηλώσει ο Νίκολας Ρεγκ σε μια από τις τελευταίες συνεντεύξεις του το 2007. Οι άνθρωποι θέλουν τα πράγματα σε κουτάκια. Αλλά η ζωή δεν είναι έτσι. Η γέννηση και η ύπαρξη και το σεξ και ο θάνατος – δεν λειτουργούν χωριστά ούτε και συνδέονται απαραίτητα μεταξύ τους».

Απώλειες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αλέξης Παπαδημητρίου: Ο συνθέτης των επιτυχιών, που πέθανε προχθές

Απώλειες / Αλέξης Παπαδημητρίου (1944-2024): Ο συνθέτης επιτυχιών που τραγούδησαν όλοι οι Έλληνες

Τραγούδια του συνθέτη και τραγουδοποιού Αλέξη Παπαδημητρίου, που πέθανε προχθές σε ηλικία 80 ετών, είχαν ερμηνεύσει οι Μαρινέλλα, Πάριος, Καλογιάννης, Κανελλίδου κ.ά., όπως και όλη η ελληνική ποπ του ’80 και του ’90.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Στις 6 Σεπτεμβρίου του 2007 σιγεί για πάντα η πιο υπέροχη φωνή που πέρασε από τα λυρικά θέατρα τον 20ό αιώνα και έμεινε στην ιστορία με το όνομα Λουτσιάνο Παβαρότι
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Γεννήθηκε και Πέθανε Σαν Σήμερα / Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Η ομορφιά, η σκανδαλώδης -για την εποχή της- σχέση με τον Ροσελίνι, ο ορμητικός χαρακτήρας της κορυφαίας Σουηδέζας σταρ μέσα από ένα ντοκιμαντέρ.
THE LIFO TEAM
Robert Towne (1934-2024): Ο σπουδαιότερος σεναριογράφος του Χόλιγουντ

Pulp Fiction / Robert Towne (1934-2024): Ο σπουδαιότερος σεναριογράφος του Χόλιγουντ

Αν και μόνο το «Chinatown» θα αρκούσε για να χρισθεί κορυφαίος, ο Ρόμπερτ Τάουν υπήρξε πραγματικά σπουδαίος, έχοντας βοηθήσει δεκάδες συναδέλφους του όποτε στέρευαν από αφηγηματικές ιδέες και δραματικές λύσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζαν Μορό: η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ζαν Μορό: Η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Η σπουδαία Γαλλίδα ηθοποιός που έζησε με έμπνευση και ενέργεια για το παρόν και πέθανε σαν σήμερα το 2017 απεχθανόταν τις μελό αναδρομές στο παρελθόν, τις γενικές ερωτήσεις και την ανοησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζαν Μορό: η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ζαν Μορό: Η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Η σπουδαία Γαλλίδα ηθοποιός που έζησε με έμπνευση και ενέργεια για το παρόν και πέθανε σαν σήμερα το 2017 απεχθανόταν τις μελό αναδρομές στο παρελθόν, τις γενικές ερωτήσεις και την ανοησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ένα στεφάνι φως» για την Τζένη Μαστοράκη (1949-2024): Ζωή βγαλμένη από τους στίχους

Απώλειες / «Ένα στεφάνι φως» για την Τζένη Μαστοράκη (1949-2024): Ζωή βγαλμένη από τους στίχους

Η σπουδαία ποιήτρια και μεταφράστρια, που συνέδεσε το όνομά της με την ελληνική μετάφραση του «Φύλακα στη σίκαλη» του Σάλιντζερ, ήταν ένας άνθρωπος γενναιόδωρος, ενθουσιώδης και πολυτάλαντος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μπομπ Νιούχαρτ (1929-2024)

Απώλειες / Μπομπ Νιούχαρτ (1929-2024): Ο ταπεινότερος και πιο αξιαγάπητος Αμερικανός κωμικός

Ξεκίνησε ως σταρ της δισκογραφημένης κωμωδίας, εδραιώθηκε στην καρδιά του αμερικανικού κοινού μέσα από τις τηλεοπτικές του σειρές στα '70s και τα '80s, και έφυγε από τη ζωή στα 94 χρόνια του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ