Μουσικάρες για ένα Σάββατο - 25+1 rave classics

Μουσικάρες για ένα Σάββατο - 25+1 rave classics Facebook Twitter
Αυτό ακριβώς είναι ένα rave, ένα παγανιστικό παραλήρημα, το τεράστιο φαινόμενο, η «τελευταία μουσικο-κοινωνική επανάσταση» που συντάραξε αρχικά το Ηνωμένο Βασίλειο και μετά όλο τον πλανήτη. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

Μια ομάδα ατόμων στήνει ένα τεράστιο ηχοσύστημα κάπου μακριά από τον πολιτισμό – σε ένα δάσος, ένα χωράφι, μια γέφυρα, μια άδεια αποθήκη, ένα τούνελ, ένα εγκαταλελειμμένο κτίριο. Δεν θέλουν να ενοχλούν κανέναν και δεν θέλουν να τους ενοχλεί κανείς. Από στόμα σε στόμα, δεκάδες, εκατοντάδες ή και χιλιάδες άτομα συναντιούνται εκεί, χωρίς την παραμικρή προώθηση, χωρίς άδειες, χωρίς εισιτήρια, χωρίς χρονικά όρια και περιορισμούς.

Υπάρχει ηλεκτρονική μουσική, αφθονία και ποικιλία ναρκωτικών, ατελείωτος χορός. Είναι ένα «δωρεάν πάρτι» με όλη τη σημασία της λέξης. Αυτό ακριβώς είναι ένα rave, ένα παγανιστικό παραλήρημα, το τεράστιο φαινόμενο, η «τελευταία μουσικο-κοινωνική επανάσταση» που συντάραξε αρχικά το Ηνωμένο Βασίλειο και μετά όλο τον πλανήτη από τα τέλη της δεκαετίας του ’80 μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’90.

«Το rave είναι κάτι περισσότερο από μουσική και ναρκωτικά, είναι μια κοιτίδα, ένας τρόπος ζωής, τελετουργικής συμπεριφοράς και πεποιθήσεων», γράφει ο δημοσιογράφος Simon Reynolds στο βιβλίο του Energy Flash: A journey through rave music and dance culture (1998). «Τα συμμετέχοντα άτομα το αισθάνονται ως θρησκεία. Από τη σκοπιά του mainstream μοιάζει περισσότερο με μια δυσοίωνη αίρεση». Πέρα από τις συγκλονιστικές ιστορίες και τις διαμάχες γύρω από το φαινόμενο, η rave κουλτούρα έχει μια ιστορία και ένα σύνολο αξιών που, δεδομένου του underground χαρακτήρα της, παραμένουν σχετικά άγνωστες στον έξω κόσμο.

Όλη η κουλτούρα των raves συμπυκνώνεται στο πασίγνωστο, θεμελιώδες ακρωνύμιο PLUR - Peace, Love, Unity, Respect. Αλληλεγγύη και ενότητα, αρχές που ακούμπησαν ευχάριστα πάνω στα black και queer κινήματα της εποχής, στήνοντας μια ουτοπία, όπου όλα τα άτομα συνυπάρχουν ελεύθερα, χωρίς τον φόβο της επίκρισης ή του στιγματισμού

Υπάρχει μια τάση σε ορισμένες από τις ιστορικές αφηγήσεις, ιδιαίτερα της εποχής 1987-1994, να αντιμετωπίζεται ως κάτι πρωτόγνωρο, παράξενο και «εξωγήινο» που έσκασε από το πουθενά, συνδέεται, όμως, με πολύ βαθύτερες, μεγαλύτερες ιστορίες∙ οι Δρυίδες που μαζεύονταν στα δάση το 2000 π.Χ., το αγγλικό αναγεννησιακό θέατρο του 1500, οι New Age Travelers και hippies των ’60s, το Notting Hill Carnival του 1972, όλα είναι κατά κάποιον τρόπο μέρος του ίδιου πράγματος, μιας σύγκρουσης μεταξύ του φυσικού χώρου, που θεωρείται κοινό αγαθό και μπορεί ελεύθερα να το καταλαμβάνει και να το χρησιμοποιεί οποιοσδήποτε για ευχαρίστηση ή έκφραση μιας κοινότητας, χωρίς να χρειάζεται να ζητήσει άδεια, ενάντια στο μοντέλο ενός κόσμου όπου τα πάντα πρέπει να επικυρώνονται.

Rave Classics Facebook Twitter
Όλη η κουλτούρα των raves συμπυκνώνεται στο πασίγνωστο, θεμελιώδες ακρωνύμιο PLUR - Peace, Love, Unity, Respect. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Όλη η κουλτούρα των raves συμπυκνώνεται στο πασίγνωστο, θεμελιώδες ακρωνύμιο PLUR - Peace, Love, Unity, Respect. Αλληλεγγύη και ενότητα, αρχές που ακούμπησαν ευχάριστα πάνω στα black και queer κινήματα της εποχής, στήνοντας μια ουτοπία, όπου όλα τα άτομα συνυπάρχουν ελεύθερα, χωρίς τον φόβο της επίκρισης ή του στιγματισμού. Δεν είναι καθόλου τυχαίο το ότι, παρ’ όλη την ευρεία χρήση ναρκωτικών ουσιών και της γενικής αίσθησης ότι τα ναρκωτικά προκαλούν παραβατικές συμπεριφορές, οι γυναίκες στα raves δεν αντικειμενοποιούνταν και έχαιραν απόλυτου σεβασμού.   

Η rave μουσική ήταν και είναι ο ακρογωνιαίος λίθος του όλου κινήματος, ένα υποείδος ηλεκτρονικής χορευτικής μουσικής που εμφανίστηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’80 με αρχές της δεκαετίας του ’90. Συνήθως είχε γρήγορο, επαναλαμβανόμενο ρυθμό που ξεκινούσε περίπου από τα 120 και έφτανε στα 160 bpm, με τα synthesizers και τα samples σε πρωταγωνιστικό ρόλο. Οι ρίζες της rave μουσικής μπορούν να εντοπιστούν στην εμφάνιση του acid house στα μέσα της δεκαετίας του ’80 στο Σικάγο. Το acid house συνδέθηκε απόλυτα με το Roland TB-303 synthesizer και τον χαρακτηριστικό «πνιχτό» και υπνωτικό ήχο του. Περνώντας στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, βρήκε αμέσως ευήκοα ώτα και μια υποκολτούρα που κόχλαζε, έτοιμα να αγκαλιάσουν τη νέα μόδα, έτσι βάζει το soundtrack στο θρυλικό «Second summer of love».

Μουσικά, η σκηνή του Ηνωμένου Βασιλείου αρχικά ήταν απόλυτα εξαρτημένη στις εισαγωγές από το Σικάγο, το Ντιτρόιτ και τη Νέα Υόρκη. Σύντομα, όμως, άρχισε να αναπτύσσει τις δικές της μεταλλαγμένες, εγχώριες μορφές house και techno. Οι LFO συνδυάζουν τη μινιμαλιστική synth μελωδία των Kraftwerk με ένα μεγαλειώδες sub-base που προέρχεται από την παράδοση του Jamaican sound system, για να δημιουργήσει ένα νέο, επιδραστικό είδος, το bleep techno.

Rave Classics Facebook Twitter
Kαθώς η μουσική εξελισσόταν, τροφοδοτούμενη από την αχαλίνωτη κατανάλωση ναρκωτικών και τη ακόρεστη όρεξη για ταχύτερους ρυθμούς, το σκληροπυρηνικό rave γινόταν μη εμπορικό και απόλυτα πρωτοποριακό στη «διαταραγμένη» παραξενιά του. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Στο Λονδίνο, μια σημαντική εξέλιξη ήρθε με την ενσωμάτωση looped, επιταχυνόμενων breakbeats με τα θορυβώδη φωνητικά του hip-hop και του dancehall πάνω στο πρότυπο της house, ανοίγοντας τον δρόμο σε ονόματα όπως οι Prodigy και στο hardcore rave style, εγκαθιδρύοντας την XL Recordings ως την go-to δισκογραφική για μια μεγάλη γκάμα rave κυκλοφοριών.

Αλλά καθώς η μουσική εξελισσόταν, τροφοδοτούμενη από την αχαλίνωτη κατανάλωση ναρκωτικών και τη ακόρεστη όρεξη για ταχύτερους ρυθμούς, το σκληροπυρηνικό rave γινόταν μη εμπορικό και απόλυτα πρωτοποριακό στη «διαταραγμένη» παραξενιά του. Τα breakbeats έγιναν πιο ακανόνιστα, φρενήρη και περίπλοκα, το μπάσο «άνοιξε» σε μια βουβή αφαίρεση που ακουγόταν απειλητική και αποσταθεροποιητική.

Το Jungle αρχίζει να αντιπροσωπεύει μια νέα, υβριδική πολιτιστική ταυτότητα, συνδυάζοντας τις συμπεριφορές και τη γλώσσα του αμερικανικού hip-hop και της τζαμαϊκανής reggae με MCs που τραγουδούν πάνω από το ανελέητο μπαράζ των DJ beats και των industrial riffs. Καθώς γίνεται πιο τραχύ και αγενές, συγχρόνως παίρνει και μια πιο μελωδική τροπή, αναδεύοντας γεύσεις από soul, jazz και ambient, για να δημιουργήσει αυτό που ξέρουμε σήμερα ως drum and bass. Οι Moving Shadow, Metalheadz, Creative Wax, Formation, Reinforced, Impact, Incite, Shut Up And Dance, Suburban Base, Good Looking είναι κάποια από τα πιο αγαπημένα labels των DJs της εποχής.

Την ίδια στιγμή, οι ατμόσφαιρες της ευρωπαϊκής techno, μέσα από το φίλτρο της postpunk και industrial παράδοσης, βάζουν φωτιά στα rave dancefloors. Η δημιουργία μιας αυτούσιας, επιδραστικής ευρωπαϊκής σκηνής στο είδος είναι γεγονός, κι αυτή η σκηνή είναι σκληρή, μινιμαλιστική και απόλυτα unapologetic. Δισκογραφικές όπως οι R&S Records, Tresor, Bunker Records, novamute, Force Inc., Peacefrog, ferox παράγουν τις βάσεις όλων των future classics.

Rave Classics Facebook Twitter
Χωρίς να ασπάζονται τα καταιγιστικά beats, αλλά προσφέροντας μια πιο εγκεφαλική, διαστημική και εγκεφαλικά γλυκόπικρη πλευρά της φάσης, γίνεται trend η ambient, με labels όπως η Warp και η Rephlex και καλλιτέχνες όπως ο Aphex Twin.

Παράλληλα, η trance και η neo-hippy psychedelic trance αποδεικνύονται τεράστιες δυνάμεις στη σκηνή, με αποκορύφωμα το mega-rave στο Castlemorton το 1992. Σημεία αναφοράς, εδώ, η βελγική Bonzai Records και η γερμανική Eye Q. Χωρίς να ασπάζονται τα καταιγιστικά beats, αλλά προσφέροντας μια πιο εγκεφαλική, διαστημική και εγκεφαλικά γλυκόπικρη πλευρά της φάσης, γίνεται trend η ambient, με labels όπως η Warp και η Rephlex και καλλιτέχνες όπως οι Aphex Twin και Autechre.      

Προσπαθώντας να στήσω ένα αντιπροσωπευτικό soundtrack εκείνης της εποχής, τα ζητήματα ήταν δύο: ποια συμπεριλαμβάνεις και ποια αφήνεις έξω (ένα δράμα για γερά νεύρα) και αν απευθύνεσαι στα άτομα που τα έζησαν ή σε αυτά που δεν είχαν την τύχη, όμως τα ενδιαφέρει να ακούσουν. Η μπίλια έκατσε κάπου στη μέση. Ορίστε, λοιπόν, μια λίστα που συμπεριλαμβάνει σχεδόν όλα τα moods, από αδιαμφισβήτητα classics μέχρι κάποια σημαντικά underdogs.

Τα all-time classics «Pacific State», «Papua New Guinea», «LFO» και το επικό «Polynomial-C» του Aphex Twin θα μας θυμίζουν για πάντα ανατολές του ηλίου μετά από ώρες χορού. Τα crossover hits «Sweet Harmony», «Playing with knives» και «Night in motion» δίνουν ένα sneak peek στο ευρύ κοινό για το τι γινόταν στα raves.

Rave Classics Facebook Twitter
To «Charly» βάζει τους Prodigy στον χάρτη και όλος ο κόσμος φωνάζει MEOW. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

To «Charly» βάζει τους Prodigy στον χάρτη και όλος ο κόσμος φωνάζει MEOW. Οι Utah Saints σαμπλάρουν Kate Bush στο «Something Good» και μοιράζουν ανατριχίλες στο floor. Ο Jonny L με το «Hurt you so» θέτει τις βάσεις για δύο mega-hits που θα έρθουν, τα «Plastic Dreams» και «Higher state of consciousness».

Τα bpm ανεβαίνουν και ο ιδρώτας τρέχει ανελέητα με τα “Infected with a poison», «Amphetamine», «Wayfarer», «The Vamp». Στα «Energy Flash», «Something for your mind», «Frequency» τα μάτια κλείνουν και στο «Stakker Humanoid» οι σφυρίχτρες σχεδόν καλύπτουν τη μουσική. Όταν παίζει το «Anasthasia», το «Rush Hour» και το «Bombscare» όλα τα χέρια είναι ψηλά.

Η λίστα κλείνει με το απαραίτητο plus one, το «Born Slippy .NUXX» των Underworld. Αυτό το κομμάτι θα συμπυκνώνει για πάντα όλη την ξέφρενη ενέργεια της rave κουλτούρας των ’90s αλλά και το πέρασμα όλης της σκηνής από την αθωότητα και το DIY στην τεράστια βιομηχανία που αποτιμάται στα 11,8 δισεκατομμύρια δολάρια σήμερα.      

Rave Classics Facebook Twitter
Η λίστα κλείνει με το απαραίτητο plus one, το «Born Slippy .NUXX» των Underworld. Αυτό το κομμάτι θα συμπυκνώνει για πάντα όλη την ξέφρενη ενέργεια της rave κουλτούρας των ’90s. Φωτ.: Soulla Petrou

TRACKLIST

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ