Trap, το είδωλο της κοινωνίας στον καθρέφτη

Trap, το είδωλο της κοινωνίας στον καθρέφτη Facebook Twitter
Ο Quan ήταν από τα σπουδαιότερα κεφάλαια του ραπ των αρχών της δεκαετίας των ’10s, ένας αμετανόητος πρωτοπόρος του ήχου της Atlanta. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


ΚΑΠΟΙΟΣ ΠΙΟ ΠΟΝΗΡΕΜΕΝΟΣ από εμένα θα έλεγε πως ο θάνατος του Rich Homie Quan προ ολίγων ημερών με έκανε να αισθάνομαι «some type of way». Και θα είχε απόλυτο δίκιο. Ο Quan ήταν από τα σπουδαιότερα κεφάλαια του ραπ των αρχών της δεκαετίας των ’10s, ένας αμετανόητος πρωτοπόρος του ήχου της Atlanta και το soundtrack των πρώτων χρόνων μου ως φοιτητή.

Το χειρότερο όμως είναι πως ήλθε να προστεθεί σε μια μακροσκελή λίστα αποθανόντων θρύλων, η οποία από τα χρόνια της επέλασης του trap και του αντίστοιχου lifestyle ολοένα και αυξάνεται.

Τι παραπάνω μπορούμε να πούμε για τον Quan που δεν το έχει πει ο ίδιος μέσα από τη μουσική του; Κι αυτός παιδί της mixtape εποχής του ραπ, μιας εποχής που είναι αναπόσπαστο κομμάτι της κουλτούρας του αμερικανικού Νότου, έκανε το 2013 το breakthrough του, εφόσον πρώτα όμως τον ανακάλυψε ο βασιλιάς των tapes, ο Gucci Mane, συμπεριλαμβάνοντάς τον σε μια κυκλοφορία.

Θα ήταν άδικο να λέγαμε πως στο trap οφείλονται όλα τα δεινά του πλανήτη. Η έξαρση της βίας, η στροφή των νέων στα σκληρά ναρκωτικά, οι συμμορίες δεν οφείλουν την ύπαρξή τους στον Jeezy και τον Juicy J. Αντιθέτως, είναι οι παθογένειες ενός συστήματος που ο πυρήνας του είναι η εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο.

Μεγαλούργησε ωστόσο με τον Birdman και τη Rich Gang, παρέα με τον Young Thug, με τον οποίο ήταν και από τα πιο απλησίαστα δίδυμα της περιόδου. Είναι ασφαλές να πούμε ότι όλο του το swagger ο Thug το οφείλει στον Quan, καθώς μπορούμε μέσα από τα tapes του πρώτου να δούμε τις δομικές διάφορες στα flow και τις μελωδίες του πριν και μετά τη γνωριμία τους.

Rich Homie Quan - Type of Way

Το trapping όμως, δυστυχώς, και το rockstar lifestyle έχει ένα τίμημα, που ενώ σε άλλες μουσικές βιόσφαιρες, όπως της ροκ, είναι γνωστό από τα ‘70s, στο ραπ αφενός άργησε να έρθει και αφετέρου ήρθε με τη μορφή πανδημίας.

Θα ήταν άδικο να λέγαμε όμως πως στο trap οφείλονται όλα τα δεινά του πλανήτη. Η έξαρση της βίας, η στροφή των νέων στα σκληρά ναρκωτικά, οι συμμορίες δεν οφείλουν την ύπαρξή τους στον Jeezy και τον Juicy J. Αντιθέτως, είναι οι παθογένειες ενός συστήματος που ο πυρήνας του είναι η εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο.

Είναι η ορατή γάγγραινα του ατομικού δρόμου, της προώθησης του grind culture σε ένα περιβάλλον ανελεύθερο, που ορίζεται από μονοπωλιακούς ομίλους, μιας οικονομίας που δεν καλύπτει τις βασικές ανάγκες αλλά κερδοφορεί από αυτές, μιας κοινωνίας βυθισμένης στον κοινωνικό αυτοματισμό, έρμαιο καθεστώτων εξαίρεσης.

Δεν είναι περίεργο που το trapping αναδείχθηκε στα χρόνια μετά τη μεγάλη ύφεση του 2009. Η γρήγορη ζωή είναι το υποκατάστατο μιας ζωής ανελεύθερης, ακόμη όμως, ενώ διανύουμε τη δεύτερη δεκαετία της τραπ επικαιρότητας, επιμένουμε να στρέφουμε τον φακό στο αποτέλεσμα και όχι στο αίτιο. Mac Miller, Takeoff, XXXTentacion, Juice WRLD, Lil Peep, Nipsey Hussle, Young Dolph, πόσους ακόμα θα πρέπει να χάσουμε −επώνυμους και μη− πρώτου κοιτάξουμε το πρόβλημα κατάματα;

Όπως πολλές φορές αναφέρει ο χαρακτήρας του Kevin Costner, John Dutton, στη σειρά «Yellowstone», θα πρέπει να μάθουμε να ζούμε με τον πλανήτη, όχι πάνω σε αυτόν. Κι αυτό δεν θα μπορέσει να γίνει όσο επιμένουμε να διατηρούμε έναν κόσμο του 1%, όσο στρουθοκαμηλίζουμε στις αλλεπάλληλες κρίσεις, κολλώντας το ένα τσιρότο πάνω από το άλλο στις κακοτοπιές αιώνων.

Rich Gang - Lifestyle (Official Music Video) ft. Young Thug, Rich Homie Quan

Το ραπ είναι ο καθρέφτης της κοινωνίας, ένας καθρέφτης που κάποτε έδειχνε, ανάμεσα σε όλα τα άλλα, τους De La Soul, τους A Tribe Called Quest, τον MF Doom, τους Fugees και τους Public Enemy. Το lifestyle του trapping είναι απλώς το γηρασμένο μας είδωλο. Αντί να καταδεικνύουμε την αντανάκλαση στον καθρέφτη, όμως, ας κοιτάξουμε στα χέρια μας να δούμε τον πραγματικό εαυτό μας.

Το gangsta rap πάντοτε ήταν επικίνδυνο. Το μάθαμε από τους NWA. Το μάθαμε από τον Malcolm X. Ας μην το κάνουμε τον αποδιοπομπαίο τράγο για όσους και όσα μας καταδυναστεύουν.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM