Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Ένα ρομπότ στον χώρο της τέχνης Facebook Twitter
Το ρομπότ-εγκέφαλος λίγο πριν συναρμολογηθεί. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO
0

Πόσο θα επηρεάσει η τεχνητή νοημοσύνη τον χώρο της τέχνης; Τι σηματοδοτεί η αλματώδης τεχνολογική ανάπτυξη για τις εκθέσεις που θα γίνονται στις γκαλερί; Πόσο έτοιμοι είμαστε για έργα τέχνης-ρομπότ; Και ποια θα είναι η εικαστική και καλλιτεχνική τους έκφραση; Από σήμερα το απόγευμα ένα ρομπότ-εγκέφαλος δεσπόζει στη φθινοπωρινή βιτρίνα της γκαλερί Ζουμπουλάκη. Όπως μου εξηγεί η ιδιοκτήτριά της, Πέγκυ Ζουμπουλάκη, με αυτό το πρωτοποριακό εγχείρημα φιλοδοξεί να ανοίξει μια νέα συζήτηση. Τα εγκαίνια θα γίνουν την ερχόμενη Παρασκευή, γι’ αυτό απευθύνει κάλεσμα σε μικρούς και μεγάλους tech-freaks, φοιτητές, μαθητές, φιλότεχνους, αναποφάσιστους, περίεργους αλλά και σε μικρά παιδιά που έχουν συνηθίσει πλέον να παίζουν με αστεία ρομποτάκια και όχι με τα παραμύθια της γιαγιάς. 

Η ίδια, διατηρώντας αμείωτο το ενδιαφέρον της για όσα συμβαίνουν σήμερα στον χώρο της τέχνης, επιδιώκει με μια καινοτόμα προσέγγιση να ακολουθήσει τις τάσεις της εποχής. «Η τεχνολογία είναι παντού γύρω μας. Όλα είναι αποτέλεσμα της τεχνητής νοημοσύνης. Κάθε μας κίνηση είναι απόρροια ενός αλγόριθμου. Επομένως, ως γκαλερί θέλουμε να πυροδοτήσουμε σκέψεις και προβληματισμούς ως προς το μέλλον της τέχνης και πώς αυτό θα διαμορφωθεί λόγω της τεχνολογικής εξάπλωσης. Ήδη ζούμε σαν άνθρωποι-ρομπότ, είναι δυνατό, λοιπόν, να μην προκύψει κάποιου είδους έμπνευση απ’ όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας;» αναρωτιέται.

Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να εξελιχθεί σε μια κινητήρια δύναμη της φαντασίας και να αντιπροσωπεύσει νέα δεδομένα όπως και τις κοινωνικές, πολιτικές και πνευματικές αλλαγές που συντελούνται σε παγκόσμιο επίπεδο. Κάποτε τα παιδιά μας μεγάλωναν με τα παραμύθια της γιαγιάς, σήμερα παίζουν με ρομποτάκια.

Όση ώρα διαρκεί το στήσιμο στη βιτρίνα τη ρωτώ από πού προήλθε η ιδέα αυτή. «Όλα ξεκίνησαν όταν βρέθηκα στον προσωπικό χώρο ενός σημαντικού συλλέκτη σύγχρονων έργων τέχνης, ο οποίος θέλει να παραμείνει ανώνυμος. Εκεί είδα και το έργο του Zarkhan Catilo, το οποίο έφτασε στα χέρια του όταν επισκέφθηκε το Παρίσι. Μόλις το είδα, αποφάσισα αμέσως ότι έπρεπε να εκτεθεί ώστε να ξεκινήσει ένα debate με σχόλια και αντιδράσεις για το αποτύπωμα της τεχνολογίας στον χώρο της τέχνης. Ήδη, όπως παρατηρείτε, πολύς κόσμος σταματά για να φωτογραφίσει το συγκεκριμένο έκθεμα, κάτι που σημαίνει ότι προσελκύει το ενδιαφέρον του κοινού. Η τέχνη διαρκώς μετασχηματίζεται, δεν μπορεί να μένει στάσιμη. Όποιος δεν το διακρίνει, δεν έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει. Προφανώς θέλουμε να ακούσουμε τις απόψεις του φιλότεχνου κοινού, αλλά επιθυμούμε να δημιουργήσουμε μια νέα συνθήκη που να τροφοδοτεί το παρόν και να συμβάλλει στη διαμόρφωση του μέλλοντος μέσα από τον μεγεθυντικό φακό της τέχνης». 

Ένα ρομπότ στον χώρο της τέχνης Facebook Twitter
Η Πέγκυ Ζουμπουλάκη, διατηρώντας αμείωτο το ενδιαφέρον της για όσα συμβαίνουν σήμερα στον χώρο της τέχνης, επιδιώκει με μια καινοτόμα προσέγγιση να ακολουθήσει τις τάσεις της εποχής. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

Στη διάρκεια της συνομιλίας μας παρατηρώ τους χώρους της γκαλερί και συνειδητοποιώ ότι κάθε καλλιτέχνης φιλοδοξεί να εκφράσει όλα όσα βρίσκονται πέρα από την πραγματικότητα ή και να κατανοήσει κόσμους που δεν υπάρχουν. Στο σκεπτικό μου αυτό η Πέγκυ Ζουμπουλάκη προσθέτει: «Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να εξελιχθεί σε μια κινητήρια δύναμη της φαντασίας και να αντιπροσωπεύσει νέα δεδομένα όπως και τις κοινωνικές, πολιτικές και πνευματικές αλλαγές που συντελούνται σε παγκόσμιο επίπεδο. Κάποτε τα παιδιά μας μεγάλωναν με τα παραμύθια της γιαγιάς, σήμερα παίζουν με ρομποτάκια. Είναι δυνατό, εμείς ως γκαλερί, να μη διευρύνουμε ή να μη γεννήσουμε νέα καλλιτεχνικά δεδομένα; Ως εκ τούτου, πρόκειται για μια διαφορετική και σύγχρονη προσέγγιση της τρέχουσας πραγματικότητας με κύριο στόχο την ανάπτυξη ενός δημόσιου διαλόγου σε σχέση όχι μόνο τα οφέλη αλλά και τους κινδύνους που μπορεί να προκύψουν από τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης σε πεδία δράσης και δημιουργίας του ανθρώπου».

Ένα ρομπότ στον χώρο της τέχνης Facebook Twitter
Είναι αλήθεια ότι το ρομπότ-εγκέφαλος μαγνήτιζε το βλέμμα των περαστικών. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

Είναι αλήθεια ότι το ρομπότ-εγκέφαλος μαγνήτιζε το βλέμμα των περαστικών. Μένει να αποδειχθεί αν θα αποτελέσει μια εικόνα απ’ την αισθητική του μέλλοντος.

 Γκαλερί Ζουμπουλάκη, Κριεζώτου 6, 2103634454

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο Τζεφ Κουνς στα 70

Εικαστικά / «Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο πολυεκατομμυριούχος Τζεφ Κουνς στα 70

Λίγο πριν τα 70ά του γενέθλια, ο διάσημος και αμφιλεγόμενος εικαστικός συμμετέχει σ’ έναν «διάλογο» με το ίνδαλμά του, τον Πάμπλο Πικάσο. Υπάρχουν όμως κοινά στοιχεία ανάμεσά τους;
THE LIFO TEAM