Tsugranes Facebook Twitter
Το πιο συναρπαστικό, πάντως είναι ότι ο Χρήστος, η Μάρσι και η Ξένια, που αυτή τη στιγμή είναι φοιτητές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, κάνουν μουσική από απόσταση. Φωτ.: Βασίλης Ναστόπουλος

Η επιρροή των ελληνικών '90s -’00s στις Tsugranes και τον ήχο τους

0

Οι Tsugranes είναι τρεις φίλοι με καταγωγή από τα Γιάννενα που πραγματικά κάνουν πολύ φρέσκια μουσική. Θα έλεγε κανείς ότι είναι μοναδική περίπτωση για τα ποπ δεδομένα της χώρας και το καταλαβαίνεις από την πρώτη στιγμή που ακούς τα λιγοστά τραγούδια τους στο Spotify. Ξεφεύγουν από το ηλεκτρονικό spoken word που έχει κατακλύσει τελευταία τη μουσική σκηνή. Ξεφεύγουν επίσης από την επιρροή των ηλεκτρονικών ’80s. Ως zoomers, οι αναφορές τους βρίσκονται κυρίως στη χρυσή ελληνική μουσική των ’90s και των ’00s. Εύκολα κανείς θα μπορούσε να τους θεωρήσει ως γνήσιους απογόνους του Φοίβου και του Νίκου Καρβέλα, αλλά σίγουρα θα τους αδικούσε. Ξεχωρίζουν γιατί είναι από τα ελάχιστα ελληνικά συγκροτήματα που έχουν ηχητική άποψη, δεν είναι μία από τα ίδια και έχουν μια τρομερή ικανότητα να ενσωματώνουν ελληνικούς στίχους σε σύγχρονα μουσικά ρεύματα. Και, φυσικά, το κάνουν με αστείρευτο φαν και ενέργεια. Δεν γίνεται να μην ακούσεις το σαρωτικό «Otk/De Thelo», μια απίθανη και απενοχοποιημένη μείξη Μπλε και hyperpop, και να μην απορήσεις πώς καταφέρνουν να χωρέσουν τόσο πολλές επιρροές στα τριάμισι λεπτά που διαρκεί.

Ούτε είναι τυχαίο που η Μαρίνα Σάττι, με την οποία τους ενώνουν πολύ περισσότερα απ’ ό,τι φαίνεται, τους επέλεξε να ανοίξουν τη συναυλία της στην Τεχνόπολη. Είχε ανεβάσει ένα story ψάχνοντας καλλιτέχνες να ανοίξουν τη συναυλία της και της έστειλαν ένα μήνυμα χωρίς πολλές προσδοκίες. «Ήταν πολύ ξαφνικό. Μέσα σε ένα εικοσιτετράωρο μάθαμε ότι θα ανοίγαμε τη συναυλία της στην Τεχνόπολη. Δώσαμε τα τελευταία μας μαθήματα στην εξεταστική και βρεθήκαμε στην Αθήνα για το live. Το πιο αστείο είναι πως κι εμείς παλιότερα φτιάχναμε μουσική, χρησιμοποιώντας φωνητικά από το Google Translate. Όταν ακούσαμε το “Mixtape”, στο οποίο έκανε κάτι παρόμοιο, σκεφτήκαμε πόσο κουλ θα ήταν να συνεργαστούμε. Και κατά κάποιον τρόπο, τελικά το κάναμε. Είμαστε ευγνώμονες γι’ αυτή την ευκαιρία», μου λένε.

«Μας αρέσει να εντάσσουμε την ελληνική ποπ κουλτούρα στους στίχους μας και είναι αρκετά εμφανές το ειρωνικό στοιχείο. Με αυτές τις αναφορές νιώθουμε πως επικοινωνούμε με το κοινό μας. Θεωρούμε πως το meta στοιχείο είναι κάτι που μας ενώνει με όσους μας ακούνε. Μέσα από αυτό δείχνουμε την εκτίμησή μας σε σημαντικούς Έλληνες καλλιτέχνες».

Το πιο συναρπαστικό, πάντως, σε όλα αυτά είναι ότι ο Χρήστος, η Μάρσι και η Ξένια, που αυτή τη στιγμή είναι φοιτητές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, κάνουν μουσική από απόσταση. Ακούγεται κάπως απίθανο και αναρωτιέμαι πόσο δύσκολο είναι. Ίσως αυτό εξηγεί εν μέρει τις λιγοστές κυκλοφορίες τους μέχρι στιγμής.

Tsugranes Facebook Twitter
Η Μάρσι. Φωτ.: Βασίλης Ναστόπουλος (@nastobill)
Tsugranes Facebook Twitter
Ο Χρήστος. Φωτ.: Βασίλης Ναστόπουλος (@nastobill)

«Είναι πολύ δύσκολο. Για τη συνέντευξη π.χ. προετοιμαζόμαστε εδώ και τέσσερις ώρες με κλήση στο Messenger. Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο που είμαστε φοιτητές κάνουμε συχνά τέτοιες κλήσεις για να γράψουμε μουσική, και όταν βρισκόμαστε στα Γιάννενα κουβαλάμε ένα μικρόφωνο και ένα laptop για να ηχογραφούμε σε κάθε ευκαιρία. Κάποιος που μας διευκολύνει στο να ηχογραφούμε όταν δεν είμαστε όλοι μαζί είναι ο φίλος μας Add-on –κάναμε μαζί το “Ναυάγιο”–, ο οποίος μας παραχωρεί το home studio του στη Θεσσαλονίκη».

Οι τρεις τους γνωρίστηκαν στο σχολείο, στα Γιάννενα. «Είμαστε παιδικοί φίλοι και, για να είμαστε ειλικρινείς, δεν θυμόμαστε πώς ακριβώς, αλλά κολλήσαμε σχεδόν αμέσως», μου λένε. «Τώρα, ως μπάντα, φτιάχνουμε ηλεκτρονική ποπ για όλους και όλες και προσπαθούμε να επαναφέρουμε τη ματζόρε στη γενιά μας. Το συγκρότημα ήταν μια απόφαση της στιγμής. Σε μια εκδρομή στο γυμνάσιο γράψαμε ένα τραγούδι –ήταν κυριολεκτικά 20 δευτερόλεπτα– στο δωμάτιο ενός ξενοδοχείου. Το ηχογραφήσαμε στο κινητό και το ανεβάσαμε στο SoundCloud. Αργότερα αποφασίσαμε να το πάρουμε πιο σοβαρά και να φτιάξουμε ένα άλμπουμ, το οποίο δεν υπάρχει πια στο διαδίκτυο, μην το ψάξετε».

TSUGRANES - Otk/De Thelo

Τα Γιάννενα επανέρχονται συχνά στην κουβέντα και φαίνεται ότι τους έχουν επηρεάσει αρκετά στα όσα κάνουν. «Είναι πολύ ωραίο το να μεγαλώνεις εκεί, γιατί, παρόλο που είναι μικρή πόλη, είναι πολύ δραστήρια. Έχει πολλή φυσική ομορφιά, που την ευνοεί σε σχέση με άλλες πόλεις. Παρά το στερεότυπο ότι βρέχει συνεχώς, υπάρχει κάτι που σε τραβάει ώστε να θέλεις να ζεις εκεί. Μεγαλώσαμε σε ένα περιβάλλον με τέχνη, καθώς έχουν περάσει πολλοί μεγάλοι καλλιτέχνες από την πόλη μας και έχουν αφήσει το σημάδι τους. Γενικά, τα Γιάννενα είναι καλλιτεχνική πόλη, οπότε κατά κάποιον τρόπο σίγουρα μας έχουν επηρεάσει. Μπορεί στο κομμάτι της μουσικής να μην έχουμε όσες ευκαιρίες θα είχε κάποιος σε μια μεγαλύτερη πόλη, αλλά σίγουρα υπάρχει μια πολύ ενεργή μουσική κοινότητα, διαρκώς ακούγονται νέοι ήχοι».

«Τι μουσική ακούγατε γενικά; Είχατε τα ίδια γούστα;» «Γενικά, ακούγαμε όλοι την κλασική ποπ των ’00s και ’10s. Μεγαλώσαμε με Lady Gaga, One Direction, Lana del Rey, αλλά είχαμε και επιρροές από πολλά άλλα είδη και καλλιτέχνες μέσα από τις οικογένειες και τις παρέες μας, π.χ. Metallica, Queen, Björk, Kanye West, και εννοείται και από Έλληνες: Πανούση, Πρωτοψάλτη, Παπακωνσταντίνου. Γενικά, λίγο απ’ όλα. Ασχολούμασταν πάντα με τη μουσική με πολλούς τρόπους, οπότε τώρα μας φαίνεται πολύ κουλ, αλλά και σουρεάλ, που φτιάχνουμε τη δική μας μουσική». Συγκεκριμένα, ο Χρήστος μου αναφέρει πόσο τον επηρέασαν η Björk και η πρωτοπορία που έφερε στην ηλεκτρονική μουσική. «Κάθε άλμπουμ έχει ένα διακριτό στυλ και προσωπικότητα. Το “Homogenic” είναι ένα άλμπουμ που όλοι πρέπει κάποτε να ακούσουν».

Panos Kiamos

Η Ξένια περιγράφει πόσο οι One Direction ήταν κάτι περισσότερο από μια απλή μπάντα για εκείνη. Τώρα που μεγάλωσε μου αναφέρει πως συμβολίζουν μια ανέμελη περίοδο της παιδική της ηλικίας. «Η αλληλεπίδρασή τους με τους θαυμαστές δημιουργούσε μια ατμόσφαιρα φιλίας κι έτσι ένιωθα πως ήταν εκεί για μένα», αναφέρει – είναι κρίμα που η συνέντευξη γίνεται λίγο πριν μαθευτεί ο θάνατος του Liam Payne. Από την άλλη, η Μάρσι δεν θέλει να αναφέρει κάποιον συγκεκριμένο καλλιτέχνη. Κρατάει κάτι διαφορετικό απ’ όλους και αυτό την έχει κάνει να βλέπει τη μουσική διαφορετικά. Πιο γενικά, όμως, όσον αφορά καλλιτέχνες που έχουν επηρεάσει το στυλ της μουσικής τους, δίνουν πολλά credits στην Charli XCX και στο γενικότερο ρεύμα της PC Music, αλλά σίγουρα και σε αυτό που πολλοί αδίκως αποκαλούν «greek trash» (Βίσση, Βανδή, ΛεΠα), μέχρι και στους Nekrotsoulithra, συγκεκριμένα στο τραγούδι «Thanato Thanato Patisia», το οποίο άκουσαν όταν πρωτοβγήκε και τους ενέπνευσε να ασχοληθούν με το συγκεκριμένο είδος μουσικής. Είναι τόσες οι επιρροές τους που θα μπορούσαν να μιλούν ασταμάτητα γι’ αυτές. Κι αυτό φαίνεται και στα κομμάτια τους που είναι πολύ δύσκολο να τα κατατάξεις σε κάποιο είδος. Οι ίδιοι πώς τα χαρακτηρίζουν;

Tsugranes Facebook Twitter
Η Ξένια περιγράφει πόσο οι One Direction ήταν κάτι περισσότερο από μια απλή μπάντα για εκείνη. Τώρα που μεγάλωσε μου αναφέρει πως συμβολίζουν μια ανέμελη περίοδο της παιδική της ηλικίας. Φωτ.: Βασίλης Ναστόπουλος (@nastobill)

«Μια μείξη ηλεκτρονικής ποπ και στοιχείων hyperpop, rave των ’90s, deconstructed club και indie sleaze. Γενικότερα, είμαστε αρκετά experimental και δεν μας αρέσει να περιοριζόμαστε, οπότε, ό,τι μας αρέσει προσπαθούμε να το εκμεταλλευτούμε. Όταν γράφουμε ένα κομμάτι, πειραματιζόμαστε με τις μελωδίες. O Χρήστος ξεκινάει ένα beat και κάνουμε όλοι μαζί brainstorming με ιδέες για στίχους που ταιριάζουν στο vibe κάθε μελωδίας. Σχεδόν πάντα έχουμε μια γενικότερη ιδέα για το περιεχόμενο του τραγουδιού και δουλεύουμε με αυτήν τη βάση. Προσπαθούμε να αναφερόμαστε στην ελληνική ποπ κουλτούρα μέσω των στίχων μας αλλά και μέσω samples. Τις περισσότερες φορές έχουμε ένα hook, κυρίως το ρεφρέν, και βασίζουμε το υπόλοιπο τραγούδι σε αυτό».

Και οι αναφορές από πού προκύπτουν; Έχουν ένα κομμάτι με τίτλο Πάνος Κιάμος –που δεν έχει καμιά σχέση με όσα τραγουδάει ο λαϊκός ερμηνευτής–, ενώ το «Ναυάγιο, μια συνεργασία τους με τον παραγωγό Add-on, παραπέμπει άμεσα στο γνωστό κομμάτι της Αρλέτας.

Nauagio (feat. Add-on)

«Μας αρέσει να εντάσσουμε την ελληνική ποπ κουλτούρα στους στίχους μας και είναι αρκετά εμφανές το ειρωνικό στοιχείο. Με αυτές τις αναφορές νιώθουμε πως επικοινωνούμε με το κοινό μας. Θεωρούμε πως το meta στοιχείο είναι κάτι που μας ενώνει με όσους μας ακούνε. Μέσα από αυτό δείχνουμε την εκτίμησή μας σε σημαντικούς Έλληνες καλλιτέχνες. Ενώ δεν αποτυπώνεται το στυλ τους στη δική μας μουσική, επιλέγουμε να τους τιμήσουμε με τον δικό μας τρόπο».

Το τρίο συχνά αστειεύεται με όσα κάνει. Παρά τη θετική διάθεση που βγάζουν τα κομμάτια τους, δεν αποστρέφουν το βλέμμα τους από την καθημερινότητα. «Ένα θέμα που απασχολεί πολύ νέο κόσμο είναι η γενικότερη ακρίβεια και το gentrification», αναφέρουν. «Οι τιμές είναι πλέον άπιαστες και είναι θλιβερό ότι πολλοί καπηλεύονται την underground κουλτούρα απλώς για να κερδίσουν περισσότερα χρήματα, με πρόφαση την εναλλακτικότητα και την αντισυμβατικότητα». Με ενδιαφέρει να μάθω την άποψή τους για την ελληνική μουσική σκηνή σήμερα, τι λείπει και τι θα άλλαζαν. «Λείπει το εύθυμο στοιχείο και η αίσθηση της feel good μουσικής. Παρατηρούμε τελευταία ότι κυριαρχεί μια σοβαροφάνεια και μια romanticized μελαγχολία που πλέον έχει γίνει εύπεπτη σε συγκεκριμένα είδη. Λείπει επίσης η πρωτοτυπία, γιατί πολλοί πλέον λειτουργούν μέσα από κλισέ και στερεότυπα τα οποία εσφαλμένα αντιπροσωπεύουν διάφορα μουσικά στυλ. Αυτά θα αλλάζαμε και ελπίζουμε ότι, μέσω της μουσικής μας, συμβάλλουμε στη διόρθωσή τους. Εκτιμάμε όμως πολλά από την ελληνική μουσική σκηνή. Ένα στοιχείο που θαυμάζουμε είναι το πόσο όμορφα μεταδίδεται το συναίσθημα μέσω των στίχων, ιδιαίτερα όσον αφορά τη μελοποιημένη ποίηση. Γιατί σταματήσαμε να το κάνουμε αυτό; Επίσης, εννοείται ότι θαυμάζουμε πολλούς νέους underground καλλιτέχνες, με πολύ αυθεντικό ήχο. Shout out στη Fruit Gillette, στους Turboflow 3000 και στον Just Knite!».

instagram
spotify

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

120’ με τη Μαρίνα Σάττι

Αποκλειστικό / Μαρίνα Σάττι: «Αν θεωρούν ότι είμαι στη low κουλτούρα χαίρομαι, μακάρι να είμαι»

Μετά την εμφάνιση της στην Eurovision -για την οποία άκουσε πολλά- και ένα άλμπουμ που σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, η Μαρίνα Σάττι δίνει την πρώτη της συνέντευξη και είναι χειμαρρώδης.
M. HULOT
«Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

Βιβλίο / «Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

Μια από τις πιο κουίρ και τολμηρές φωνές στην ελληνική μουσική κυκλοφόρησε ένα πρωτότυπο βιβλίο από τις εκδόσεις του βιβλιοπωλείο Arsenale που βρίσκεται στην Ανάφη.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT