Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter

Η τυχαία αποκάλυψη ενός πολύτιμου φωτογραφικού αρχείου

0

Πριν από περίπου 20 χρόνια, ενώ έψαχνε στο κελάρι του πατέρα της για ένα ζευγάρι σκι, η Σίλβια Ντι Πάολο βρήκε ένα μπαούλο μέσα στο οποίο υπήρχαν 250.000 αρνητικά, εκτυπώσεις και διαφάνειες. Ήταν 20 χρονών, ωστόσο δεν είχε ιδέα ότι ο πατέρας της, Πάολο Ντι Πάολο, ήταν φωτογράφος και μάλιστα ο κορυφαίος συνεργάτης του «Il Mondo», ενός από τα πιο δημοφιλή ιταλικά περιοδικά επικαιρότητας.

Ο Πάολο Ντι Πάολο, που γεννήθηκε στο Λαρίνο της Νότιας Ιταλίας το 1925, μετακόμισε μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο στη Ρώμη ελπίζοντας να γίνει φωτογράφος. Προσελήφθη στο «Il Mondo» το 1954 και εργάστηκε στο περιοδικό για 14 χρόνια. Συνολικά δημοσίευσε 573 φωτογραφίες από ρεπορτάζ στην Ιαπωνία, το Ιράν και τη Νέα Υόρκη αλλά και πορτρέτα μερικών από τα μεγαλύτερα ονόματα του κινηματογράφου και της τέχνης.

Το 1966 το περιοδικό έκλεισε και ο Ντι Πάολο εγκατέλειψε τη φωτογραφία. Ένιωσε ότι «δεν ήταν πλέον σε αρμονία με την εποχή» και έστρεψε την προσοχή του στη φιλοσοφία και την ιστορία. Το εντυπωσιακό φωτογραφικό αρχείο του το έκρυψε σε ένα κελάρι και χρειάστηκαν περισσότερα από 20 χρόνια για να ξαναβγεί στην επιφάνεια. 

«Ο Ντι Πάολο χάραξε έναν ανεξάρτητο, διαφορετικό και πολιτισμένο δρόμο. Είχε την ικανότητα να εισέρχεται στον κόσμο της τέχνης, της λογοτεχνίας και του κινηματογράφου με ένα ελαφρύ και ενίοτε χιουμοριστικό βλέμμα». 

Πάνω από 50 χρόνια μετά, τουλάχιστον 250 φωτογραφίες του Ντι Πάολο εκτέθηκαν το 2019 στο μουσείο MAXXI (Εθνικό Μουσείο Τεχνών του 21ου αιώνα) στη Ρώμη, χάρη στον Αλεσάντρο Μικέλε –που εκείνη την περίοδο ήταν ο δημιουργικός διευθυντής της Gucci– και στο αυξανόμενο ενδιαφέρον και την έρευνα του μουσείου για τη φωτογραφία. Ο νυν καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Valentino έπεσε τυχαία πάνω στις φωτογραφίες σε μια γκαλερί/βιβλιοπωλείο.

Οι φωτογραφίες του Ντι Πάολο από τη δεκαετία του '50 και του ‘60 αποκαλύπτουν τις μεγάλες αντιφάσεις της μεταπολεμικής Ιταλίας, τόσο μεταξύ πλούσιων και φτωχών, όσο και μεταξύ παλιού και νέου. Κάποιες από αυτές απεικονίζουν νεαρές γυναίκες που κάνουν βόλτα στον παραλιακό δρόμο με κοντά σορτς, παράλληλα με εικόνες αγροτικών κοινοτήτων που γειτνίαζαν με τα εργαστήρια της Ferrari.

Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Viareggio, 1959. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive

Ο φωτογράφος ήταν επίσης γνωστός για τα πορτρέτα καλλιτεχνών και διανοουμένων, απόρροια των προσωπικών του σχέσεων. Στη συλλογή που ανακαλύφθηκε περιλαμβάνονται μια φωτογραφία του Πιερ Πάολο Παζολίνι να επισκέπτεται το Monte Testaccio στη Ρώμη, μια φωτογραφία του Τένεσι Ουίλιαμς στην παραλία με τον σκύλο του και μια της ηθοποιού Κιμ Νόβακ να σιδερώνει στο δωμάτιό της στο Grand Hotel.

Όπως γράφει η κόρη του, Σίλβια, ο Ντι Πάολο είχε αναπτύξει σχέσεις που βασίζονταν στην ενσυναίσθηση και την εμπιστοσύνη, γεγονός που έκανε κάθε λήψη μοναδική. Πολλές από τις φωτογραφίες του παρέμειναν αδημοσίευτες επειδή ο ίδιος θεωρούσε ότι θα ήταν ανάρμοστο να δώσει τόσο προσωπικές φωτογραφίες στον Τύπο.

Η επιμελήτρια εκθέσεων Giovanna Calvenzi εξηγεί: «Ο Ντι Πάολο χάραξε έναν ανεξάρτητο, διαφορετικό και πολιτισμένο δρόμο. Είχε την ικανότητα να εισέρχεται στον κόσμο της τέχνης, της λογοτεχνίας και του κινηματογράφου με ένα ελαφρύ και ενίοτε χιουμοριστικό βλέμμα». 

Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Ο Renato Guttuso στη Salita del Grillo, Ρώμη, 1964. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Η Άννα Μανιάνι στη βίλα της στο San Felice Circeo (Ρώμη), 1955. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive, Courtesy of MAXXI Photography Collection
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Ο Μαρτσέλο Μαστρογιάννι. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive (courtesy Collezione Fotografia MAXXI)
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Βόλτα στη Via Montenapoleone, Μιλάνο, 1962. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Εγκαίνια του αυτοκινητόδρομου Ρώμη-Φλωρεντία, 1962. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Η Οριάνα Φαλάτσι, Festival del Cinema, Lido di Venezia, 1963. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Η Μόνικα Βίτι και ο Μικελάντζελο Αντονιόνι και Michelangelo Antonioni, Ρώμη, 1958. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Ο Πιερ Πάολο Παζολίνι στο “monte dei cocci”, Ρώμη, 1960. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive (Courtesy Collezione Fotografia MAXXI)
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Η κηδεία του Palmiro Togliatti, Ρώμη, 25 Αυγούστου 1964. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive (Collezione Fotografia MAXXI)
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Η Σαρλότ Ράμπλινγκ στα γυρίσματα της ταινίας «Kidnapping», Σαρδηνία, 1966. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Η Τζίνα Λολομπριγκίτα και ο Τζόρτζιο ντε Κίρικο, Ρώμη, 1961. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive (courtesy Collezione Fotografia MAXXI)
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Η Σοφία Λόρεν και ο Μαρτσέλο Μαστρογιάννι στη Cinecittà, Ρώμη, 1955. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Φωτογράφιση μόδας, Tor di Nona, Ρώμη 1957-58. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Ο Πιερ Πάολο Παζολίνι στο “monte dei cocci”, Ρώμη, Ρώμη, 1960. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive
Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα»

Φωτογραφία / Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα»

Μια μεγάλη έκθεση στη Ρώμη αποκαλύπτει τον «χαμένο κόσμο» του μεγάλου εικαστικού φωτογράφου, ο οποίος αφού τράβηξε μερικές από τις πιο εξαίσιες φωτογραφίες της «χρυσής ιταλικής εποχής», εγκατέλειψε για πάντα την κάμερά του εξαιτίας της επέλασης των παπαράτσι
50 χρόνια χωρίς την Άννα Μανιάνι

Daily / 50 χρόνια χωρίς την Άννα Μανιάνι

Όπως είχε πει ο Αλμπέρτο Μοράβια, η μεγάλη Ιταλίδα ηθοποιός είχε κατορθώσει το μοναδικό επίτευγμα, «να συγχωνεύσει τη δική της μετεωρική πορεία με τη μυστηριώδη και αμφιλεγόμενη τροχιά αυτού του κομήτη που αποκαλείται… Ιστορία».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Μόνικα Βίτι (1931-2022): Η αγέρωχη κυρία και μοιραία κωμική ηθοποιός του ιταλικού σινεμά

Απώλειες / Μόνικα Βίτι (1931-2022): Η αγέρωχη κυρία και μοιραία κωμική ηθοποιός του ιταλικού σινεμά

Η κατ’ εξοχήν ερμηνεύτρια της θεμελιώδους ψυχικής απουσίας αποθεώθηκε από τους κριτικούς για τις σπαρτιάτικες επιδόσεις της στις καλύτερες ταινίες του Αντονιόνι, λατρεύτηκε από το, ιταλικό κυρίως, κοινό, για τις συμμετοχές της σε ανενδοίαστα λαϊκές κωμωδίες κι έφυγε σαν σήμερα από τη ζωή στα 90 της χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ