Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο Facebook Twitter
«The Vivid Unknown», John Fitzgerald and Godfrey Reggio.
0

Με αφορμή την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο, γυρισμένη από το 1975 έως το 1982, η οποία, με την καθηλωτική μουσική του Φίλιπ Γκλας, σημάδεψε την ιστορία του κινηματογράφου, το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ, χρησιμοποιώντας τεχνολογία ΑΙ και την όραση του υπολογιστή, συνομιλεί εκ νέου με το υλικό του έργου, σε συνεργασία με τον πρωτεργάτη δημιουργό, ξεδιπλώνοντας μια πολυμερή βιωματική αφήγηση. Οι επισκέπτες εξερευνούν τον πρωταρχικό δεσμό του ανθρώπου, της φύσης και της τεχνολογίας, συμμετέχοντας δυναμικά στη διαμόρφωση της εξελισσόμενης αφήγησης. 

Η νέα αυτή εγκατάσταση, με τίτλο «The Vivid Unknown» - «Το ζωηρό άγνωστο», συμμετέχει μαζί με άλλα τρία ψηφιακά έργα («The Golden Key» των Marc de Costa και Matthew Niederhauser, «Voices» της Μαργαρίτας Αθανασίου, «Secret Garden» της Stephanie Dinkins) στο πρόγραμμα TECHNE, μέρος του Onassis ΟΝΧ, της πλατφόρμας του Ιδρύματος Ωνάση που είναι αφιερωμένη στην ψηφιακή τέχνη και στην έρευνα της ανάπτυξης καλλιτεχνικών έργων με τη χρήση τεχνολογιών αιχμής.

Οι εγκαταστάσεις παρουσιάστηκαν στο ΒΑΜ (Βrooklyn Academy of Music), μέρος του Νew Wave Program, το οποίο υποστηρίζει πρωτότυπα ψηφιακά έργα, στο πλαίσιο του πολύ γνωστού για τις performing arts, πρωτοποριακού φεστιβάλ της Νέας Υόρκης «Under the Radar».

Ο φιλόσοφος –αναχωρητής σχεδόν– και δημιουργός, που παραμένει ενεργός τόσο στο σινεμά όσο και στην ακτιβιστική του δραστηριότητα και προσφορά στην κοινότητα, κλήθηκε να μιλήσει σε απευθείας σύνδεση από τη φάρμα του στη Σάντα Φε, και να απαντήσει στο ερώτημα πώς αισθάνεται τώρα που το μνημειώδες έργο του «ξαναγράφεται» μέσω ΑΙ και «υιοθετείται» από την τεχνολογία αιχμής, ζώντας μια νέα ζωή.

Με την ευκαιρία αυτής της εγκατάστασης, στις 7 Ιανουαρίου πραγματοποιήθηκε μια τιμητική προβολή της πρωτότυπης ταινίας «Koyaanisqatsi» στην αρχική της μορφή και σε αποκατεστημένη κόπια, στα BAM Rose Cinemas. Ακολούθησε Q&A σε απευθείας σύνδεση με τον ίδιο τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο, γεγονός από μόνο του εξαιρετικά ενδιαφέρον, μιας και ο 85χρονος θρυλικός σκηνοθέτης δεν συνηθίζει να μιλά συχνά.

Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο Facebook Twitter
«The Golden Key», Marc Da Costa and Matthew Niederhauser.

Ο 14χρονος Γκόντφρεϊ έφυγε από το σπίτι του στη Νέα Ορλεάνη για να ενταχθεί στη χριστιανική καθολική αδελφότητα και για τα επόμενα δεκατέσσερα χρόνια αφιερώθηκε στη σιωπή και την προσευχή. Ενώθηκε με τους chicano κοινωνικούς ακτιβιστές στο Νέο Μεξικό και γνώρισε τον Λουίς Μπουνιουέλ, όταν γυρνούσε την ταινία του «Los Ovidados». Η ζωή του από τότε σημαδεύτηκε από τις εικόνες.

Ο φιλόσοφος –αναχωρητής σχεδόν– και δημιουργός, που παραμένει ενεργός τόσο στο σινεμά όσο και στην ακτιβιστική του δραστηριότητα και προσφορά στην κοινότητα, κλήθηκε να μιλήσει σε απευθείας σύνδεση από τη φάρμα του στη Σάντα Φε, και να απαντήσει στο ερώτημα πώς αισθάνεται τώρα που το μνημειώδες έργο του «ξαναγράφεται» μέσω ΑΙ και «υιοθετείται» από την τεχνολογία αιχμής, ζώντας μια νέα ζωή.

Για εκείνον, όπως και στο πρωτότυπο έργο, η αισθητική τριπλέτα παρέμεινε η ίδια, και σε αυτήν τη σειρά: αίσθηση, συναίσθημα και μετά αντίληψη. Όπως δουλεύει πάντα, μαζί με τους συνεργάτες του, έτσι δούλεψε και σε αυτό το έργο. Γιατί πάντα ο στόχος δεν είναι το κοινό να καταλάβει, αλλά να νιώσει. Πιστεύει βαθύτατα ότι η γλώσσα δεν μπορεί πλέον, εδώ και καιρό, να περιγράψει τον κόσμο που ζούμε.

Γι’ αυτό αποφασίστηκε και εδώ η μουσική του Φίλιπ Γκλας να πάρει τη θέση της αφήγησης. Όσο για τη νέα συνεργασία του με τον Τζον Φιτζέραλντ, τον επαναπροσδιορισμό της ταινίας του με τα νέα ψηφιακά εργαλεία και το ρίσκο που πήρε να αγγίξει ξανά ένα έμβλημα, ανέφερε ότι στη ζωή και στο έργο του προτιμά το μότο «better sorry than safe». «Προτιμώ να ρισκάρω κάτι και ας μην ξέρω πού θα καταλήξω, είμαι της φιλοσοφίας ότι ξεκινάμε και το έργο θα μας δείξει πού θα πάμε».

Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο Facebook Twitter
«Voices», Margarita Athanasiou.

Για την αισθητική διαφορά του μέσου, επισήμανε παιχνιδιάρικα: «Το “Koyaanisqatsi: Ζωή εκτός ισορροπίας”, όπως και τα άλλα δύο μέρη της τριλογίας “qatsi”, που ονομάστηκαν από τη γλώσσα των ιθαγενών Χόπι, το “Powaqqatsi:  Ζωή σε μεταμόρφωση” και το “Naqoyqatsi: Ζωή σε πόλεμο”, γυρίστηκαν με αναλογικά μέσα, δηλαδή με φιλμ, άρα τους ήταν απαραίτητο το αρνητικό, η “μαύρη” πλευρά της ζωής και του κόσμου. Στον κόσμο του σήμερα, του Τζον Φιτζέραλντ, η “πολύχρωμη” εκδοχή, σπρωγμένη από την τεχνητή νοημοσύνη, έδωσε τη δικιά της ερμηνεία».

Στην ερώτηση κατά πόσο η τεχνολογία επηρέασε το έργο του και αν είχε προβλέψει αυτόν τον «κατακλυσμό» τεχνολογίας, ο δημιουργός –του οποίου η ρετροσπεκτίβα το 2014 στο Μουσείο Τέχνης και Τεχνολογίας στη Νέα Υόρκη είχε τον τίτλο «Τεχνολογία στη ζωή: Το σινεμά του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο»– απάντησε σχεδόν αναμενόμενα: «Ο Έντι Γκρόου, ο τεχνολόγος που μας βοήθησε και μας προμήθευσε με τα μικροτσίπ και άλλα τεχνολογικά “καλούδια”, το είπε πιο ξεκάθαρα από εμένα: “Εάν μπορεί να πραγματοποιηθεί, τότε θα γίνει”.

Είμαι ένας single minded άνθρωπος. Έχω κάνει 11 ταινίες· η κάθε μία από αυτές έχει το ίδιο θέμα: ανθρωπότητα και τεχνολογία – πώς τη βλέπουμε, πώς τη νιώθουμε. To πιο παρεξηγημένο θέμα στον κόσμο. Δεν χρησιμοποιούμε την τεχνολογία, είμαστε τεχνολογία. Αυτός είναι ο κόσμος που ζούμε. Δεν μπορούμε να ζούμε ούτε μαζί της, ούτε χώρια.

Τότε πώς μπορούμε να ορίσουμε τι είναι η τέχνη; Η τέχνη έρχεται από τον εγκέφαλο του ερπετού. Από το υποσυνείδητο. Εκεί που φτιάχνονται τα όνειρα. Τα παιδιά σκέφτονται με όρους υποσυνείδητου. Γι' αυτό πιστεύω σε αυτό που είπε ο Μποντλέρ: “Η ιδιοφυΐα είναι η ανακτημένη μας παιδικότητα, κατά βούληση”. Μερικοί, βέβαια, όπως εγώ και ο Φίλιπ (Γκλας), κατά βούληση, προσπαθούμε να μη μεγαλώσουμε ποτέ… Υπάρχει μια ελληνική λέξη: “ένθεος” – ο θεός, ή ο διάολος, μέσα σου. Από αυτήν τη λέξη προέρχεται ο ενθουσιασμός. Ψάχνω τέτοιους ανθρώπους. Να μπορούν να είναι ενθουσιασμένοι συνεχώς, όσα χρόνια κι αν κάνει να φτιαχτεί κάτι.

Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο Facebook Twitter
«Secret Garden», Stephanie Dinkins.

Για έργα που ο θεατής δεν θα είναι ένας απλός θεατής του έργου, θα ζει μέσα του, θα αναπνέει με αυτό. Όπως στη ζωή. Γινόμαστε το περιβάλλον που ζούμε. Είμαστε αυτό που βλέπουμε, αγγίζουμε, μυρίζουμε, τρώμε, ακούμε… Αυτοί είμαστε. Στο παραμύθι “Η Ωραία και το Τέρας”, ο κίνδυνος δεν βρίσκεται στο τέρας. Η ομορφιά είναι ο κίνδυνος. Επικίνδυνο είναι αυτό που συμβαίνει στον κόσμο σήμερα, στον “όμορφο” κόσμο μας, τον γεμάτο επιθυμία, που καταρρέει γύρω μας και θα μας παρασύρει». 

Η ώρα ήταν ήδη 10 το βράδυ. Τα πρώτα μηνύματα στα κινητά για τη φωτιά στο Λος Άντζελες έφταναν στην αίθουσα.

Το TECHNE είναι ένα πολυμερές βιωματικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει τέσσερα ψηφιακά έργα τέχνης μεγάλης κλίμακας. Δημιουργημένο με τεχνητή νοημοσύνη, διαδραστικές οθόνες σε πραγματικό χρόνο και καθηλωτικό ήχο, αυτό το πρόγραμμα μεταφέρει τους θεατές σε τέσσερις ξεχωριστές νέες σφαίρες, που ζωντανεύουν από οραματιστές δημιουργούς.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για το TECHNE εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ