Live

In Mute Festival

In Mute Festival Facebook Twitter
0

Η Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών μας παρουσιάζει το In Mute Festival, ένα νέο διήμερο φεστιβάλ που θα πραγματοποιηθεί στις 12 και 13 Οκτωβρίου και θα προσπαθήσει να «παντρέψει» τον βωβό κινηματογράφο με τη μουσική υπό το πρίσμα μιας πιο σύγχρονης προσέγγισης. Τέσσερις καλλιτέχνες που ασχολούνται αποκλειστικά με τις βωβές ταινίες φαντάζονται τη μουσική επένδυση τεσσάρων σημαντικών για την ιστορία του κινηματογράφου φιλμ.

Σύμφωνα με τον επιμελητή του φεστιβάλ, Μιχάλη Μοσχούτη, «το In Mute βασίζεται στην ιδέα ότι η γλώσσα του βωβού κινηματογράφου έχει κατά έναν παράδοξο τρόπο αρκετά κοινά με κάποιες μορφές της σύγχρονης ηλεκτρονικής και ευρύτερα "πειραματικής" μουσικής. Τα κοινά αυτά νομίζω ότι προκύπτουν από το γεγονός ότι η σύγχρονη μουσική αποστασιοποιείται όλο και περισσότερο από τον λόγο, ενώ ιστορικά μέχρι και τις αρχές του 20ού αιώνα, και ειδικά τον 18ο και 19ο, μουσική και λόγος κατά κάποιον τρόπο συμπορεύονταν. Έτσι νομίζω ότι οι μη ομιλούσες ταινίες προσφέρουν σ' εμάς τους μουσικούς του 21ου αιώνα ένα ιδανικό πλαίσιο για περαιτέρω ηχητικές εξερευνήσεις, όπως επίσης ελπίζω ότι τελικά οι παραστάσεις αυτές θα έχουν να προτείνουν στους σημερινούς κινηματογραφιστές νέες ιδέες για τη σχέση ήχου και κινούμενης εικόνας».

Οι ταινίες
 

The Wind (1928)

In Mute Festival Facebook Twitter

Είναι μία από τις τελευταίες αμερικανικές ταινίες του βωβού κινηματογράφου σε παραγωγή MGM. Ένα ρομαντικό γουέστερν που γύρισε ο γνωστός σκηνοθέτης και ηθοποιός Victor Sjöström. Η τελευταία εμφάνισή του στον κινηματογράφο ήταν ως ηθοποιού στις Άγριες Φράουλες του  Ίνγκμαρ Μπέργκμαν. Στο Wind σκηνοθετεί τη σταρ της εποχής Lilian Gish ως μια γυναίκα που έχει φοβία με τον δυνατό άνεμο και ανακαλύπτει τον έρωτα σε ένα αφιλόξενο περιβάλλον. Είναι από τις πιο διάσημες ταινίες του και γυρίστηκε εξ ολοκλήρου στην έρημο Μοχάβι. Την «ντύνει» μουσικά ο Μιχάλης Μοσχούτης.

In Mute Festival Facebook Twitter
«Ομολογώ ότι ήταν μια πρόκληση, γιατί σε όλη την ταινία υπονοείται ο ήχος του ανέμου κι έτσι έπρεπε να αποφύγω το προφανές. Γι' αυτόν το λόγο, αρχικά χρησιμοποίησα ήχους από ένα παλιό pump organ που έχω στο στούντιο, αλλά έχω αφήσει το μεγαλύτερο μέρος της μουσικής να προκύψει ζωντανά κατά τη διάρκεια της προβολής, οπότε και θα διαμορφωθεί σε ένα μεγάλο βαθμό από την ακουστική της αίθουσας. Με αυτό τον τρόπο πιστεύω ότι θα αποδοθεί καλύτερα η ένταση και η τυχαιότητα του ανέμου αλλά και η ανεξέλεγκτη κατάσταση στην οποία βρίσκεται η ηρωίδα της ταινίας»

 

 

Nanook of the North (1922)

In Mute Festival Facebook Twitter

Το πρώτο ντοκιμαντέρ που γυρίστηκε ποτέ. Ο Robert J. Flaherty κινηματογραφεί τη σκληρή ζωή του Inuk Nanook, ενός Εσκιμώου του Αρκτικού Κύκλου. Η ταινία δέχτηκε σοβαρή κριτική στην εποχή της, επειδή ο Flaherty «έστησε» αρκετές σκηνές, αλλά αυτό δεν την κάνει λιγότερο σπουδαία. Την ηχητική επένδυση έχει αναλάβει ο Γερμανός καλλιτέχνης Thomas Köner, που ασχολείται με τον βωβό κινηματογράφο από το 1994. Έχει γράψει μουσική για περισσότερες από 25 ταινίες.

In Mute Festival Facebook Twitter
«Σκοπός μου είναι να δημιουργήσω ένα ηχητικό διάστημα που να επιτρέπει στις εικόνες να αναπνεύσουν ξανά. Έχω παρατηρήσει ότι σήμερα δεν εκτιμούν τις ταινίες αυτές, επειδή δεν πληρούν κάποια πρότυπα. Γι' αυτόν το λόγο επιλέγω να μη δουλεύω επεξηγηματικά, αλλά να δημιουργώ ένα ηχητικό πλαίσιο που να διευρύνει την αντίληψη και να τις βοηθάει να απελευθερώνονται, έτσι ώστε να μπορέσουν να διατηρήσουν την αρχική διαχρονική ομορφιά τους. Έχουν μια υπέροχη ομορφιά αυτές οι ταινίες. Η κάμερα και ο φωτισμός τους προκαλούν πολύ δυνατά συναισθήματα. Τα κάδρα τους είναι τόσο κομψές συνθέσεις. Έχουν η καθεμιά τους διαφορετικό τρόπο εικονικής αφήγησης. Είναι ολοκληρωμένες σαν ένας πίνακας ζωγραφικής στον χρόνο».

 

The fall of the House of Usher (1928)

In Mute Festival Facebook Twitter

Το διάσημο διήγημα του Έντγκαρ Άλαν Πόε έχει μεταφερθεί άπειρες φορές στον κινηματογράφο. Η συγκεκριμένη μεταφορά είναι γαλλικής παραγωγής, μια ταινία τρόμου σε σκηνοθεσία του Jean Epstein. Ο ίδιος έχει γράψει το σενάριο μαζί με τον Λουίς Μπουνιουέλ – η δεύτερη φορά που εμφανίζεται το όνομά του σε ταινία με ιδιότητα άλλη από αυτή του σκηνοθέτη. Τη μουσική για το The fall of the House of Usher έχουν επιμεληθεί οι Silent Move, το σχήμα τoυ Βασίλη Τζαβάρα και του Γιάννη Παξεβάνη, που γοητεύτηκαν από τη σκοτεινή και επιβλητική ατμόσφαιρα του φιλμ.

In Mute Festival Facebook Twitter
«Η Πτώση του οίκου των Άσερ είναι ένα από τα πιο αινιγματικά και σύνθετα διηγήματα του Πόε και κάποια χαρακτηριστικά πλάνα της ταινίας μας εντυπωσίασαν αισθητικά αλλά και τεχνικά, όπως και η συνύπαρξη του ρομαντικού με το παράδοξο. Επομένως, επιχειρήσαμε μια προσέγγιση πιο αφαιρετική, πιο εικαστική. Αντί να κάνουμε μια μουσική που να ακολουθεί τη δράση, περιγράφουμε ηχητικά και μουσικά τον χώρο στον οποίο εκτυλίσσεται η ταινία. Άλλωστε, και ο ίδιος ο Πόε στο διήγημά του μας μεταφέρει μια αποτρόπαια και απροσδιόριστα απόκοσμη ατμόσφαιρα, η οποία περιβάλλει όλη την ιστορία».

 

Strike (1925)

In Mute Festival Facebook Twitter

Η πρώτη ταινία μεγάλης διάρκειας του Σεργκέι Αϊζενστάιν. Μετά από αυτήν, έκανε το Θωρηκτό Ποτέμκιν. Η ταινία αφηγείται το χρονικό μιας αποτυχημένης απεργίας σε ένα ρωσικό εργοστάσιο, το 1903, δεκατέσσερα χρόνια πριν από την Οκτωβριανή Επανάσταση. Περιέχει μία από τις πιο γνωστές σεκάνς στην ιστορία του κινηματογράφου, στην οποία ο σκηνοθέτης αντιπαραθέτει τη βίαιη καταστολή της απεργίας με τη σφαγή ενός μοσχαριού. Ο Αυστραλός συνθέτης, παραγωγός και εικαστικός Lawrence English έχει ετοιμάσει ένα νέο μουσικό έργο αποκλειστικά γι' αυτήν.

In Mute Festival Facebook Twitter
Νιώθει βαθύ σεβασμό για το έργο του σπουδαίου Ρώσου σκηνοθέτη: «Με έχει συνεπάρει το μοντάζ που έκανε ο Αϊζενστάιν στις ταινίες του. Ήταν πρωτοπόρος σε αυτό τον τομέα και με αυτήν τη δουλειά του τον κάλεσαν να δουλέψει στο Χόλιγουντ. Αν και δεν πέτυχε τίποτα εκεί, πιστεύω πως δείχνει πόσο σημαντικό τον θεωρούσαν ακόμα και τότε. Νομίζω ότι το φιλμ μιλάει για μια περίοδο που αποτέλεσε σημείο καμπής για την ιστορία. Δείχνει τις συνθήκες ζωής τον 19ο αιώνα και δίνει μια ιδέα του πού θα οδηγούσε ο 20ός αιώνας μερικές χώρες – όπως και έγινε. Είναι δύσκολο να μη σεβαστεί κάποιος τα θεμέλια που έβαλε αυτός ο καλλιτέχνης και την επιρροή που άσκησε στο σημερινό σινεμά. Όταν το κοινό πρωτοείδε το Strike, σίγουρα θα αντέδρασε αρνητικά με την τεχνική που χρησιμοποιήθηκε, αλλά πιστεύω ότι η δουλειά του Αϊζενστάιν ζει μέσα σε αρκετές από τις ταινίες που βλέπουμε σήμερα».

 

=====

Δείτε το πρόγραμμα του In Mute Festival εδώ.

Μουσική
0

Live

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ