Το φαγητό δεν είναι απλώς φαγητό

Facebook Twitter
0

Το Heart Attack Grill άνοιξε την περασμένη Τετάρτη στο Λας Βέγκας.

Η κεντρική ιδέα του εστιατορίου δεν είναι ιδιαίτερα διακριτική. Εσωτερικά μοιάζει με «νοσοκομείο», οι πελάτες λέγονται «ασθενείς» , οι σερβιτόρες λέγονται «νοσοκόμες» και οι παραγγελίες λέγονται «συνταγές».

Οι θερμίδες στο μενού αγγίζουν τη στρατόσφαιρα. Τα μικρότερο μπέργκερ λέγεται «μονό μπαϊπάς» και το τετραπλό, που είναι το μεγαλύτερο , έχει 8.000 θερμίδες. Οι πατάτες είναι τηγανισμένες σε λαρδί και τα μιλκ σέικ έχουν το μεγαλύτερο ποσοστό βουτύρου στον κόσμο (ή, έτσι περηφανεύονται). Οι πελάτες που καταφέρνουν να φάνε το τετραπλό μπέργκερ έχουν την τιμή να συνοδευτούν μέχρι το αυτοκίνητό τους με αναπηρικό καροτσάκι.

Ίσως στο Λας Βέγκας, όπου όλα επιτρέπονται, να καταφέρει να μείνει ανοιχτό. Το θέμα είναι προκλητικό, ειδικά για τους Αμερικανούς που βασανίζονται από παχυσαρκία και διεξάγουν έναν πόλεμο υπέρ της υγιεινής διατροφής ο οποίος σε ορισμένες πολιτείες φτάνει στα άκρα.  Το πρώτο υποκατάστημα της αλυσίδας άνοιξε το 2005 στο Φοίνιξ και αντιμετώπισε μεγάλη κριτική. Ο δικηγόρος της Αριζόνα απείλησε να το κλείσει με τη δικαιολογία ότι καταπατούνται νόμοι της πολιτείας όταν αποκαλούν «νοσοκόμες» ανθρώπους χωρίς νόμιμες άδειες.

Εν τω μεταξύ…

Oι καταναλωτές που αισθάνονται ότι δεν έχουν τον έλεγχο είναι αυτοί που διαλέγουν τις μεγαλύτερες συσκευασίες φαγητού προκειμένου να βελτιώσουν την κοινωνική τους θέση στα μάτια των άλλων, υποστηρίζει μία νέα θεωρία που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο Live Science.

Η θεωρία θα συμπεριληφθεί τον Απρίλιο του 2012 στο Journal of Consumer Research και μεταξύ άλλων υποστηρίζει ότι «η τάση των καταναλωτών σε σχέση με το φαγητό είναι να καταναλώνουν όλο και περισσότερο και είναι πιο έντονη μεταξύ των πιο ευπαθών ομάδων, όπως μεταξύ των καταναλωτών χαμηλής κοινωνικής τάξης».

Η μελέτη έγινε από ερευνητές των École des Hautes Études Commerciales de Paris και  Northwestern University του Ιλλινόις. Τα πειράματα έγιναν για να διαπιστωθεί γιατί οι άνθρωποι λιγότερων μέσων κάνουν κακές επιλογές για την υγεία τους, παραγγέλνοντας ή αγοράζοντας περισσότερο φαγητό απ’ όσο χρειάζονται.

Οι ερευνητές παρατήρησαν ότι παρόμοιες συμπεριφορές εντοπίζονται και στις αγορές αντικειμένων όπως κατοικιών, οχημάτων και τηλεοράσεων. Όμως το φαγητό είναι ο καθρέφτης που κυρίως αντικατοπτρίζει την οικονομική ανασφάλεια.

Νομίζω ότι οι Έλληνες δεν χρειαζόμαστε επιστημονική θεωρία για να συμφωνήσουμε με τα παραπάνω. Έχοντας μεγαλώσει σε οικογένειες με μαμάδες που κυνηγάνε παιδιά να φάνε ενώ είναι σαφές ότι δε θέλουν (ή, ακόμα χειρότερα, ότι δεν χρειάζονται άλλο φαγητό, μάλλον λιγότερο), έχοντας συνηθίσει σε υπερβολικά πλούσια οικογενειακά τραπέζια (όσο πιο μακρινοί οι συγγενείς, τόσο πιο μεγαλειώδες το γεύμα), έχοντας παραφάει σε άπειρα τραπεζώματα σε ταβέρνες με κουμπάρους που τσακώνονται για το ποιος θα πληρώσει όλα αυτά που ήταν αδύνατον να φαγωθούν, μπορούμε να γράψουμε ο καθένας τη δικιά μας μελέτη.

Βέβαια οι συμπεριφορές μας έχουν αλλάξει τα τελευταία χρόνια και θα αλλάξουν κι άλλο. Έχω την εντύπωση ότι ο κόσμος έχει σταματήσει τις υπερβολές, θέλοντας και μη. Κρίμα που έπρεπε να καταστραφούμε πρώτα.

Γεύση
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γκίκας Ξενάκης

Γκίκας Ξενάκης / «Έχω κάνει λάθη – δούλεψα πολύ με τον εαυτό μου για να τους σέβομαι όλους στην κουζίνα»

Μεγαλώνοντας στη Θήβα, αγάπησε το φρέσκο ψάρι, τα άγρια χόρτα και τις ταπεινές συνταγές. Αν και είχε αρχικά πολύ κακή εικόνα για τους μάγειρες, εξελίχθηκε σε σεφ για τον οποίο –όπως είπε ο Επίκουρος– μπορούσε να καταλάβει κανείς ένα πιάτο του με κλειστά τα μάτια. Ο «τιμονιέρης» της κουζίνας του Aleria, Γκίκας Ξενάκης, είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πούλοι και κουκνούκοι, τα ζυμαρένια ειδώλια της Ανάστασης

Γεύση / Πούλοι και κουκνούκοι, τα ζυμαρένια ειδώλια της Ανάστασης

Ευφάνταστα τσουρέκια και καλιτσούνια της Λαμπρής, που βγαίνουν σε ποικίλα σχήματα και εκδοχές στα νησιά του Αιγαίου, θυμίζουν ζυμαρένια μικρογλυπτά και αναδίδουν την αρχοντική ευωδιά των ημερών.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Πώς ο Ιωσήφ Ζησιάδης δημιούργησε το μοναδικό οινοποιείο της Πάτμου

Το κρασί με απλά λόγια / Πώς ένας πρώην υπουργός της Ελβετίας έγινε ο μοναδικός οινοποιός της Πάτμου

Η Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET και ο Παναγιώτης Ορφανίδης φιλοξενούν τον Ιωσήφ Ζησιάδη, έναν άνθρωπο με πολυδιάστατη πορεία που κάποια στιγμή αποφάσισε να δημιουργήσει το μοναδικό οινοποιείο της Πάτμου.
THE LIFO TEAM
Από arrancini μέχρι καλαμάκι συκώτι στο χέρι: Αυτό είναι το νέο αθηναϊκό street food

Γεύση / Από arrancini μέχρι καλαμάκι συκώτι στο χέρι: Αυτό είναι το νέο αθηναϊκό street food

H Αθήνα έχει πολλά στριτφουντάδικα. Όμως κάποια νέα, εκτός από το ότι ανεβάζουν το επίπεδο, έχουν καταφέρει να γίνουν instant συνήθεια για το προσεγμένο φαγητό τους, αλλά όχι μόνο γι' αυτό.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σουπιοπίλαφο

Γεύση / Σουπιοπίλαφο: Η μυστηριώδης γεύση του Αιγαίου

Από τον μινωικό πολιτισμό και τα κύπελλα του μέχρι τα σύγχρονα τσουκάλια, το μελάνι της σουπιάς συνεχίζει να αφήνει το αποτύπωμά του, ενώ το σουπιοπίλαφο αναδεικνύει τη μοναδικότητά του, τόσο στην εμφάνιση όσο και στο γευστικό του αποτέλεσμα.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Νάπολη: Γιορτάζοντας τη χαρά της ζωής στη σκιά του Βεζούβιου

Nothing Days / Νάπολη: Γιορτάζοντας τη χαρά της ζωής στη σκιά του Βεζούβιου

Ένα «ανοιξιάτικο» τριήμερο σε μία πόλη που ξέρει από φυσικές καταστροφές αλλά ξέρει και να υμνεί τη ζωή, και μία μεγάλη βόλτα στην Πομπηία και στο Ερκολάνο. Από το αρχαίο «fast food» στις σύγχρονες γεύσεις της ναπολιτάνικης κουζίνας.
M. HULOT
Από Άγιο Όρος στην Κρήτη: Πώς μαγειρεύει η Ελλάδα τον μπακαλιάρο

Γεύση / Από το Άγιο Όρος στην Κρήτη: Πώς μαγειρεύει η Ελλάδα τον μπακαλιάρο

Σε μακαρονάδα ή παστός με ρεβίθια, ή λεμονάτος με ολόκληρα κρεμμύδια: Από το ένα πέλαγος στο άλλο, το τελετουργικό μας πιάτο παίρνει διαφορετικές μορφές, αποτελώντας ένα εκλεκτό έδεσμα της ελληνικής cucina povera.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ