O θάνατος θα έρθει και θα έχει τα μάτια σου.

Facebook Twitter
3

Του Πάνου Μιχαήλ

Μπορεί ο πόλεμος στο Ιράκ επίσημα να έληξε (και άλλοι πόλεμοι να συνεχίζονται) ωστόσο όπως όλοι καταλαβαίνουμε οι συνεπειές του θα συνεχίζουν να ταλαιπωρούν και τους εγχώριους πληθυσμούς και αυτούς που αποχώρησαν. 

Αυτό είναι άλλωστε το τίμημα όσο και αν οι μηχανισμοί προπαγάνδας όλων των πλευρών επιχειρούν κατά καιρούς να συσκοτίζουν τον ζόφο του πολέμου και τις επιπτώσεις που έχει στον ανθρώπινο παράγοντα προτάσσοντας δήθεν τις τεχνολογικές προεκτάσεις των σύγχρονων πολεμικών μεθόδων.

Κάτι τέτοιο είχε κατά νου και η φωτογράφος Claire Felicie η οποία ύστερα από την επίδραση που της προκάλεσε το γεγονός της στράτευσης του μεγαλυτερού της γιού στο πόλεμο του Αφγανιστάν αποφάσισε στο πρότζεκτ της με τον τίτλο Marked να καταγράψει αυτή ακριβώς την μεταβολή που προκαλεί στην ανθρώπινη κατάσταση η φρίκη του πολέμου.

 

Για ένα χρόνο ακολούθησε 20 νεαρούς στρατιώτες  φωτογραφίζοντας πορτρέτα τους τα οποία τα χρησιμοποιησε στο τέλος του πρότζεκτ για να σχηματίσει φωτογραφικά τρίπτυχα που αποτυπώνουν τις 3 βασικές ψυχολογικές φάσεις που υποβλήθηκαν κατά τη διάρκεια της καταταξής τους.

Στα αρχικά πορτρέτα το βλέμμα τους έχει ακόμα την αθωότητα και την ανεμελιά του έξω κόσμου. Τίποτα δεν προοιωνίζει αυτο που θα επακολουθήσει. Στη μεσαία χρονική φάση τα πρώτα σημάδια σωματικής (και ψυχολογικής) κακουχίας αρχίζουν να είναι ορατά (ηλιοκαμένα πρόσωπα, υποψία σκιάς στα πρώην ανέμελα μάτια). Στη τελική φάση η αλλαγή αν συγκρίνεις τα πρόσωπα με την αρχή είναι αποστομωτική. 

Παρατηρώντας το κουρασμένο και παρατημένο βλέμμα τους είναι σαν να βλέπεις να ξετυλίγονται μπροστά σου οι φρικωδίες του πολέμου απέναντι στις οποίες μονάχα οι φαύλοι και οι καθυστερημένοι μένουν ανεπηρέαστοι.

Η Felicie δήλωσε πως οι στρατιώτες της είπαν πως δεν τους είχε επηρεάσει ο πόλεμος. Παρολ' αυτά όταν τους ζήτησε επανειλλημένα να μιλήσουν για αυτά που είχαν ζήσει κατά τη διάρκεια του αρνήθηκαν σθεναρά. Αυτό κάτι λέει αναμφισβήτητα.

 Όταν κοιτάζεις τον θάνατο στα μάτια έστω και για μια φορά το βλέμμα σου ποτέ δε θα παραμείνει το ίδιο.

 

Φωτογραφία
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Φωτογραφία / 100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Κατέγραψε την πραγματική Αμερική, έβρισκε τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες ανάμεσα στους λιγότερο προνομιούχους, κατάφερε να αλλάξει για πάντα την πορεία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Μάρτιν Παρ επιστρέφει για να φωτογραφίσει το ελληνικό καλοκαίρι

Φωτογραφία / Ο Μάρτιν Παρ ετοιμάζεται να φωτογραφίσει ξανά το ελληνικό καλοκαίρι

Ένας από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς φωτογράφους θα εκθέσει έργα του στο Hyper Hypo και θα υπογράψει βιβλία και αναμνηστικά που θα είναι διαθέσιμα για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
M. HULOT

σχόλια

3 σχόλια
«Το νόημα μιας και μόνο νότας σ΄ έναν μουσικό σκοπό, το νόημα μιας και μόνο λέξης μέσα σε μια πρόταση, αποκαλύπτονται μόνο μέσα από το σύνολό τους, την ολότητα του μουσικού σκοπού ή της πρότασης. Το ίδιο ισχύει για τη θέση και το ρόλο ενός πλάνου μέσα στο όλο σώμα μιας κινηματογραφικής ταινίας.» (Μπέλα Μπάλαζ, Η Θεωρία του Φιλμ).http://www.youtube.com/watch?v=grCPqoFwp5kΣτο περίφημο πειραμα Κουλεσόφ ο ηθοποιός είναι ανέκφραστος.