Μάριο Μέρτζ, ένας σημαντικός εκπρόσωπος της Arte Povera εκθέτει στην Αθήνα

Μάριο Μέρτζ, ένας σημαντικός εκπρόσωπος της Arte Povera εκθέτει στην Αθήνα Facebook Twitter
Mario MerzIgloo con albero, 1969-2002μεταλλική κατασκευή, γυαλί, στόκος, κλαδί 140 x 200 εκ.Ιδιωτική ΣυλλογήΜε την ευγενική παραχώρηση του Fundación Proa, Μπουένος Άιρες Installation view©NataliaTsoukalaΚαιMario MerzUntitled, s.d.tempera, pencil, acrylic, pastel, ink on paper102 x 154 cmCourtesy Galleria Persano, TorinoInstallation view ©NataliaTsoukala
0

  

Ο Mario Merz (1925-2003) είναι ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του κινήματος της Arte Povera. Στην δουλειά του παντρεύει την τέχνη με την επιστήμη, τα μαθηματικά, τους αριθμούς και τη φύση.

Από τις 22 Οκτωβρίου 2015 έως τις 31 Ιανουαρίου 2016, ο Οργανισμός Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, σε συνεργασία με το Fondazione Merz, παρουσιάζει την έκθεση έργων του στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Μέγαρο Σταθάτου, στην Αθήνα. Είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται έκθεση του Ιταλού καλλιτέχνη σε μουσειακό χώρο στην Ελλάδα.

Την έκθεση επιμελείται ο Paolo Colombo, ο οποίος είχε συναντηθεί για ρπώτη φορά με τον καλλιτέχνη, στη δεκαετία του 70 στην Αθήνα. Η έκθεση-επισκόπηση φιλοδοξεί να φωτίσει την πολυπρόσωπη πρακτική του Mario Merz. Ο τίτλος της έκθεσης, “Numbers are prehistoric”, προέρχεται από το βιβλίο του Mario Merz “I Want to Make a Book Right Now” (1989) και εκφράζει την ανάγκη που τον παρακίνησε να ασχοληθεί και να αφοσιωθεί στην τέχνη, την πολιτική, τη ζωή. Με αυτή τη φράση, ο καλλιτέχνης εννοεί ότι οι αριθμοί υπήρχαν πριν από την ιστορία και εξελίσσονται στο άπειρο παράλληλα με την εξέλιξη της γης και του σύμπαντος. Η δουλειά του Merz εξερευνά την έννοια της φύσης ως μια ισχυρή, γενναιόδωρη και συνεχώς επεκτεινόμενη δύναμη, όπως εκφράζεται στις λογικές ακολουθίες του ιταλού μαθηματικού Leonardo Fibonacci (c.1175−c.1240).

 

Παρουσιάζοντας υλικό που δεν έχει εκτεθεί ξανά, η έκθεση ισορροπεί μεταξύ της εικαστικής τέχνης και της γραπτής έκφρασης, ακολουθώντας τον ιδιαίτερο τρόπο του Merz, ο οποίος αντιμετωπίζει τα κεντρικά θέματα στην τέχνη του χρησιμοποιώντας γραμμές, αριθμούς και λέξεις.

Γεννημένος στην Πίζα, ο Merz σπούδασε, μεταξύ άλλων, τα μοτίβα ανάπτυξης στη φύση και έλυσε ένα πρόβλημα αύξησης του πληθυσμού κουνελιών χρησιμοποιώντας αυτό που είναι γνωστό στο δυτικό κόσμο ως η «ακολουθία Fibonacci» (1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233), στην οποία ο κάθε αριθμός είναι το άθροισμα των δύο προηγούμενών του. Η δουλειά του καλλιτέχνη επικεντρώνεται στην πεποίθησή του ότι η φύση είναι μια επιτακτική παρουσία και οι νόμοι της, ταυτόχρονα βίαιοι και μεγαλειώδεις, ορίζουν την ανθρώπινη δραστηριότητα σε όλα τα επίπεδα, από την ανάγκη επιβίωσης (όπως το ιγκλού) μέχρι τις κοινωνικές σχέσεις και την πολιτική δράση.

Μάριο Μέρτζ, ένας σημαντικός εκπρόσωπος της Arte Povera εκθέτει στην Αθήνα Facebook Twitter
Mario MerzIgloo con albero, 1969-2002μεταλλική κατασκευή, γυαλί, στόκος, κλαδί 140 x 200 εκ.Ιδιωτική ΣυλλογήΜε την ευγενική παραχώρηση του Fundación Proa, Μπουένος Άιρες Installation view©NataliaTsoukalaΚαιMario MerzAcquarello in posa, 1978ακουαρέλα, σμάλτο και παστέλ σε χαρτί100 x 70 εκ.Ιδιωτική ΣυλλογήInstallation view©NataliaTsoukala

Μεγάλο μέρος της έκθεσης είναι αφιερωμένο στα κείμενά του, τα οποία, είτε με τη μορφή ποίησης είτε μανιφέστου, αποτελούν σημαντικό μέρος της δουλειάς του. Παρουσιάζοντας υλικό που δεν έχει εκτεθεί ξανά, η έκθεση ισορροπεί μεταξύ της εικαστικής τέχνης και της γραπτής έκφρασης, ακολουθώντας τον ιδιαίτερο τρόπο του Merz, ο οποίος αντιμετωπίζει τα κεντρικά θέματα στην τέχνη του χρησιμοποιώντας γραμμές, αριθμούς και λέξεις.

Οι μεγάλες εκθέσεις του της δεκαετίας του 1980 (Palazzo delle Esposizioni di San Marino, 1983 και Guggenheim New York, 1989) χαρακτηρίστηκαν από μια εικονογραφική πρακτική που απέκτησε αυξάνουσα σημασία, εξελισσόμενη σε «μακρά και γρήγορη», ένας φυσικός βιότοπος για άγρια, «προϊστορικά» ζώα όπως ο ρινόκερος, ο κροκόδειλος, η τίγρης, ο βίσωνας, η κουκουβάγια, όλα εκ των οποίων είναι επίσης και φορείς σαφούς υπεροχής. Αυτή η εντατική περίοδος, κατά τη διάρκεια της οποίας ο καλλιτέχνης δημοσίευσε επίσης μια εκτενή συλλογή από κείμενα (Ich will Sofort ein Buch machen/Voglio fare subito un libro, Sauerländer, Aarau-Frankfurt and Hopefulmonster, Florence), συνεχίστηκε από μια φάση που χαρακτηρίστηκε από μια επιστροφή στην ουσιαστική φύση της ύλης και γραμμής (προσωπική έκθεση στο Fundaçâo de Serralves, Porto, 1999). Ιδιαίτερη σημασία δόθηκε στη ζωγραφική, που αναδείχθηκε στον πρωταγωνιστή για μια σειρά μεγάλων εγκαταστάσεων.

Μάριο Μέρτζ, ένας σημαντικός εκπρόσωπος της Arte Povera εκθέτει στην Αθήνα Facebook Twitter
Από αριστερά προς δεξιάMario MerzForesta con video sul sentiero, 1995μεταλλική κατασκευή, γυαλί, κλαδιά, οθόνηβίντεο Lumaca, 1970 του Gerry Schumδιαστάσεις μεταβλητέςΙδιωτική ΣυλλογήΜε την ευγενική παραχώρηση του GHMP Dum U Zvonu, Πράγα Installation view©NataliaTsoukalaΚαιΤέσσερα σχέδια:Mario MerzUntitled, s.d.μαρκαδόρος, μελάνι και μολύβι σε χαρτί33,5 x 23,8 εκ.Ιδιωτική ΣυλλογήInstallation view©NataliaTsoukala
Μάριο Μέρτζ, ένας σημαντικός εκπρόσωπος της Arte Povera εκθέτει στην Αθήνα Facebook Twitter
Mario MerzForesta con video sul sentiero, 1995μεταλλική κατασκευή, γυαλί, κλαδιά, οθόνηβίντεο Lumaca, 1970 του Gerry Schumδιαστάσεις μεταβλητέςΙδιωτική ΣυλλογήΜε την ευγενική παραχώρηση του GHMP Dum U Zvonu, Πράγα Installation view©NataliaTsoukala
Μάριο Μέρτζ, ένας σημαντικός εκπρόσωπος της Arte Povera εκθέτει στην Αθήνα Facebook Twitter
A real sum is a sum of people (1, 2, 3, 5, 8, 13, 21 uomini hanno mangiato. La proliferazione degli uomini è legata alla proliferazione degli esseri da mangiare e questi alla proliferazione degli oggetti prodotti poiché questi uomini sono operai di una fabbrica di Napoli), 19718 ασπρόμαυρες φωτογραφίες, νέονδιαστάσεις μεταβλητέςΙδιωτική ΣυλλογήΜε την ευγενική παραχώρηση του Fondazione Merz, Τορίνο Installation view©NataliaTsoukala
Μάριο Μέρτζ, ένας σημαντικός εκπρόσωπος της Arte Povera εκθέτει στην Αθήνα Facebook Twitter
Mario MerzPittore in Africa, 1983νεον490 x 15 εκ.Ιδιωτική ΣυλλογήΜε την ευγενική παραχώρηση του Fondazione Merz, Τορίνο Installation view©NataliaTsoukala
Μάριο Μέρτζ, ένας σημαντικός εκπρόσωπος της Arte Povera εκθέτει στην Αθήνα Facebook Twitter
Mario MerzLeone Rosso, 1981μικτή τεχνική σε κόκκινο καμβά 300 x 500 εκ.Ιδιωτική ΣυλλογήInstallation view ©NataliaTsoukala

Info:

Numbers are Prehistoric

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Μέγαρο Σταθάτου

Βασ. Σοφίας & Ηροδότου 1, Αθήνα

Διάρκεια: 22 Οκτωβρίου 2015 – 31 Ιανουαρίου 2016

Εγκαίνια: 21 Οκτωβρίου 2015, 8μμ

Ωράριο λειτουργίας:

Δευτέρα – Τετάρτη – Παρασκευή – Σάββατο 10:00 – 17:00

Πέμπτη 10:00 – 20:00

Κυριακή 11:00 – 17:00

Τρίτη κλειστά

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τεό Τριανταφυλλίδης 

Portraits 2025 / Τεό Τριανταφυλλίδης: «Υπάρχει μια υπεροψία ότι οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα»

Eκφράζοντας την ανησυχία ενός ανθρώπου της γενιάς του, ενός καλλιτέχνη που τον απασχολεί τόσο ό,τι χάνεται όσο και το άδηλο μέλλον, ο Τεό Τριανταφυλλίδης πιστεύει ότι τα είδη της νοημοσύνης -η ανθρώπινη, η τεχνητή και της φύσης- μπορούν να ευνοήσουν το ένα το άλλο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Εικαστικά / «Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Τρεις νέες δημιουργίες του Έλληνα εικαστικού μαζί με έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση βρίσκονται πλέον τοποθετημένα στους χώρους του Ωνάσειου Νοσοκομείου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Εικαστικά / Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Ένας κόσμος μνήμης ξεφεύγει από το προσωπικό επίπεδο και αποκτά πανανθρώπινες διαστάσεις στο έργο της τριαντάχρονης εικαστικού, το οποίο είναι εμπνευσμένο από μια μετακόμιση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης

Εικαστικά / Τα «χαλιά μνήμης» της Silvina Der Meguerditchian στην γκαλερί Kalfayan

«Εστιάζω σε μέρη με ταραχώδη ιστορία. Με τα χρόνια, η δουλειά μου με τη μνήμη με έκανε να δίνω μεγάλη προσοχή σε μικρές λεπτομέρειες που συχνά η επίσημη ιστορία παραβλέπει»: Στα έργα της νέας της έκθεσης η διεθνούς φήμης καλλιτέχνις ενσωματώνει φωτογραφίες που έχει τραβήξει η ίδια από πόλεις όπως το Χαλέπι και η Βηρυτός.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα;

Εικαστικά / Τα ερωτήματα του Homo sapiens σε μια έκθεση για την τεχνητή νοημοσύνη

Σε τέσσερα ιστορικά αθηναϊκά κτίρια εικαστικοί και ακαδημαϊκοί επιχειρούν να απαντήσουν στα μεγάλα ερωτήματα της ψηφιακής εποχής για τη δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και το μέλλον του σύγχρονου ανθρώπου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη Thomas Schütte στην Αθήνα 

Εικαστικά / Τραχύτητα και χιούμορ: Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του Thomas Schütte στην Αθήνα 

Μνημειακού τύπου γλυπτά, επιτοίχια κεραμικά, παραμορφωμένα πρόσωπα, λουλούδια και άγγελοι, μια έκρηξη χρωμάτων: Το μικροσύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στην γκαλερί Bernier/ Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ