Silent disco parties: ο χορός των μοναχικών

Silent disco parties: ο χορός των μοναχικών Facebook Twitter
1
Silent disco parties: ο χορός των μοναχικών Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Athenean Sailor/LIFO

Σε μία από τις πιο ωραίες σκηνές του «Αστακού» του Γιώργου Λάνθιμου οι μοναχικοί που έχουν καταφύγει στο δάσος για να γλιτώσουν (αλλά κι εκεί είναι τα ίδια σκατά γιατί οι κανόνες είναι το ίδιο σκληροί και απάνθρωποι) χορεύουν ακούγοντας ο καθένας τη δικιά του μουσική. Στα ακουστικά του για να μην ενοχλεί τους άλλους αλλά και για να μην υπάρχει περίπτωση να φλερτάρει. Και μοναχικοί και μόνοι. Η ατάκα που ακούγεται όταν ανακοινώνει στον David η αρχηγός των μοναχικών, ότι πρέπει να χορεύει υποχρεωτικά μια στο τόσο με τα ακουστικά, είναι εντελώς σαρκαστική: «Ο καθένας πρέπει να χορεύει μόνος του για αυτό και ακούει ηλεκτρονική μουσική».

Ο μοναχικός χορός με τα ακουστικά σε ένα βουβό πάρτι δεν είναι καινούργια υπόθεση. Τα silent disco, silent raves, quiet clubbing, quiet events, όπως και αν ονομάζονταν ήταν κάτι που έγινε μόδα στα '00s, αλλά για πρώτη φορά εμφανίστηκε ως ιδέα σε μια φινλανδική ταινία επιστημονικής φαντασίας του 1969, το Ruusujen Aika ("A Time of Roses"). Σε μια σκηνή οι πρωταγωνιστές βάζουν ακουστικά και χορεύουν σε ένα πάρτι. Μετά, κάπου στις αρχές της δεκαετίας του '90, κάποιοι ακτιβιστές σκέφτηκαν να βάλουν ακουστικά σε υπαίθρια πάρτι για να εμποδίσουν την ηχο-μόλυνση και να μην ενοχλήσουν τα φυτά και τα ζώα της περιοχής. Και κάπως έτσι ξεκίνησαν.

Μην πας πολύ μακριά όμως, silent disco είναι και όλοι αυτοί που ακούν απομονωμένοι μουσική στο μετρό ή στο δρόμο. Ακόμα και στο γραφείο δίπλα σου. Το silent disco είναι η μουσική της μοναξιάς και της απομόνωσης.

Το 1997 ένας παραγωγός ηλεκτρονικής μουσικής από το Παρίσι, ο Erik Minkkinen, έκανε μια συναυλία από το δωμάτιό του με live streaming μέσω ίντερνετ με ακροατές τρεις Γιαπωνέζους – οι οποίοι τον άκουγαν από το σπίτι τους με ακουστικά. Η πρώτη συναυλία που έγινε με μεγάλο κοινό να φοράει ακουστικά ήταν των Flaming Lips το 1999. Το συγκρότημα μετέδιδε τη συναυλία μέσα από έναν πομπό των FM και το κοινό μπορούσε να την ακούσει από τα ραδιόφωνα-ακουστικά, αλλά υπήρχαν και ηχεία στο χώρο, οπότε δεν ήταν ένα silent event. Έκαναν και μια ακόμα ίδια συναυλία και μετά από μια σειρά προβλημάτων (άδειες μπαταρίες, λάθος συχνότητες, κακός ήχος με παράσιτα) εγκατέλειψαν την ιδέα. Οι Rocketgoldstar έκαναν μια παρόμοια συναυλία με ακουστικά στο Cardiff το 2000.

Silent disco parties: ο χορός των μοναχικών Facebook Twitter
Σκηνή από τον "Αστακό"

Μέχρι το 2005 δεν είχες πολλές επιλογές, μπορούσες να ακούσεις μόνο ό,τι έπαιζε ο DJ βουβά σε ένα πάρτι, από ένα κανάλι. Τότε, όμως, η τεχνολογία επέτρεψε να προσθέσουν κα δεύτερο και μετά και τρίτο κανάλι, οπότε μπορούσες να επιλέξεις από τη μουσική τριών DJ που έπαιζαν ταυτόχρονα. Και τα ασύρματα ακουστικά έγιναν μόδα στα πάρτι και τα φεστιβάλ. To 2005 τα ακουστικά εμφανίστηκαν στο Glastonbury και από εκεί άρχισαν να εξαπλώνονται σε πάρτι και event παντού. Και στις συναυλίες. Το 2010 στο Shit Festival στην Ελβετία το κοινό φορούσε ασύρματα ακουστικά και ακολούθησαν και άλλα πολλά φεστιβάλ στην Ευρώπη και την Αμερική. Το 2012 ο Kid Koala έκανε περιοδεία σε όλο τον κόσμο που την ονόμασε "Space Cadet Headphone Concert tour" και ήταν αποκλειστικά «βουβή», με τον κόσμο να την ακούει μόνο μέσα από ακουστικά. Τα ακουστικά φορέθηκαν μέχρι και στο Royal Opera House.

Οι άνθρωποι που χόρευαν σε πάρτι βουβοί (και αστείοι, αν τους έβλεπε κάποιος που δεν συμμετείχε στο event) έγιναν μετά το πρώτο μισό των '90s μια εικόνα αρκετά συνηθισμένη, τα event απέκτησαν και όνομα «silent disco» και μάλιστα το 2011 το λεξικό της Οξφόρδης συμπεριέλαβε τον όρο στην ιντερνετική έκδοσή του. Και όσο το ενδιαφέρον για τα silent disco event μεγάλωνε, τόσο περισσότερα πάρτι γίνονταν με ασύρματα ακουστικά. Βγήκαν και ένα σωρό home kits με ακουστικά, για να κουβαλάς όπου κι να πας τα δικά σου.

Silent disco parties: ο χορός των μοναχικών Facebook Twitter
Το clubbing είχε αρχίσει να πεθαίνει –και, παρόλο που δεν ευθύνονται τα silent disco για αυτό, έβαλαν και αυτά ένα λιθαράκι για να τα αποτελειώσουν.

Τα κινητά βουβά πάρτι μεταφέρθηκαν παντού, από παραλίες μέχρι δάση και βουνά, με εκατοντάδες ανθρώπους να χορεύουν μόνοι και αδιάφοροι για τους γύρω τους ακούγοντας μουσική που είχαν σε mp3, ο καθένας τη δική του, με playlist που είχε φτιάξει σύμφωνα με τα γούστα του. Το clubbing είχε αρχίσει να πεθαίνει –και, παρόλο που δεν ευθύνονται τα silent disco για αυτό, έβαλαν και αυτά ένα λιθαράκι για να τα αποτελειώσουν. Τα silent disco party μεταδίδονταν από στόμα σε στόμα και μέσα από email και τα social media (κυρίως το facebook). Το πρώτο μεγάλο πάρτι που διοργανώθηκε ήταν στο σταθμό της Liverpool Street του Λονδίνου το 2003 από τον Ben Cummings και τους επόμενους μήνες το Λονδίνο γέμισε με πάρτι στους σταθμούς του underground. Σε ένα πάρτι στον σταθμό της Victoria το 2007 μαζεύτηκαν 4.000 άτομα και μετά από δύο ώρες το διέλυσε η αστυνομία.

Η μανία με τα silent event μεταφέρθηκε στο θέατρο και στο σινεμά σε ταράτσες, σε ξεναγήσεις σε μουσεία και σε αξιοθέατα πόλεων και σε performances εικαστικών, ενώ πρόσφατα ο Ai WeiWei έκανε κάτι ανάλογο με ηλεκτρονικές κάμερες-μάσκες στο Royal Academy of Arts του Λονδίνου στο «Digital (Dis)connections», μια διαδραστική performance σε silent disco.

Στην Αθήνα τον Απρίλιο του 2011 έγινε το πρώτο silent disco event στο Βios, στην απονομή των βραβείων ΕΒΓΕ. Στο SSSh (Silent Sound Show) οι θαμώνες μπορούσαν να επιλέξουν τη μουσική που τους άρεσε από δύο DJ που έπαιζαν ταυτόχρονα.

Μην πας πολύ μακριά όμως, silent disco είναι και όλοι αυτοί που ακούν απομονωμένοι μουσική στο μετρό ή στο δρόμο. Ακόμα και στο γραφείο δίπλα σου. Το silent disco είναι η μουσική της μοναξιάς και της απομόνωσης.

Και δεν είναι μόνο τα ακουστικά αυτά που σε απομονώνουν.

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά την δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
Συζητούσα κάποτε με έναν άνθρωπο σαφώς νεότερο μου,και έθιξα το θέμα της απονόνωσης που προκύπτει με τα ακουστικά στα αυτιά,στο δρόμο στο μετρό,κλπ..Μου απάντησε πως ο ίδιος το βιώνει ως ελευθερία,και προστασία από αλληλεπιδράσεις που του διοχετεύουν αρνητική ενέργεια.Με προβλημάτισε.