Γιάννης Ν. Μπασκόζος

Γιάννης Ν. Μπασκόζος Facebook Twitter
0
GustaveFlaubert. Ηπρώτη αισθηματική αγωγή. Μτφρ. ΈφηΚορομηλά, Νεφέλη, 2007.

Τοβάζω στην κορυφή της λίστας επειδή ανήκωστους φλωμπεριστές της τάσης τηςΑισθηματικής αγωγής (χωρίς να περιφρονώτην άλλη τάση, αυτή των μποβαριστών). Ηπρώτη γραφή της Αισθηματικής αγωγήςπερικλείει πολλά βιογραφικά στοιχείατου συγγραφέα και εμπεριέχει προβληματισμούςγια την οριστική εκδοχή της, 20 χρόνιααργότερα. Η πορεία προς την ωριμότητατου Ζυλ (το όραμα να γίνει καλλιτέχνης)και του Ανρύ (η αναζήτηση της ευτυχίαςμέσα στον έρωτα) δεν είναι παρά η πορείακαι τα διλήμματα του ίδιου του συγγραφέα.Επίκαιρα πάντα.

ΤίτοςΠατρίκιος. Ηνέα χάραξη. Κέδρος, 2007.

Hτελευταία συλλογή του ποιητή, που, ανκαι πολιτογραφήθηκε πολιτικός, θααγαπηθεί για τα ερωτικά του ποιήματα.Μικρό δείγμα με καβαφική έμπνευση: «εδώας σταθώ κι ας γελάσω για μια στιγμή /πώς όλα αυτά που τώρα ξαναβλέπω, ίδια /τα είχα δει σαν πρωτοστάθηκα εδώ / γυμνόςακόμα από φαντασιώσεις κι αναμνήσεις».Και κάτι αγαπημένο από τα παλιότερα:«Κι έπειτα τα χρόνια θα περάσουν /όγκοι βουνών και πέτρες θα παρεμβληθούν/ θα ξεχαστούν όλα / όπως ξεχνιέται τοκαθημερινό φαΐ / που μας κρατάει ορθούς./ Όλα, έξω από κείνη τη στιγμή / που μέσαστο συνωστισμό του υπόγειου τρένου /κρατήθηκες στο μπράτσο μου».

ΙωάνναΜπουραζοπούλου. Τιείδε η γυναίκα του Λωτ; Καστανιώτης,2007.

«Ίσωςη πραγματικότητα να μην είναι παρά μιαομαδική παραίσθηση». Η ΙωάνναΜπουραζοπούλου προκαλεί το ελληνικόμυθιστόρημα να πάει πέρα από τα όρια.Ένα ρήγμα και μια μετατόπιση στα έγκατατης Νεκράς Θάλασσας θα αλλάξουν οριστικάτο γεωγραφικό ανάγλυφο της Γης, καθώςόλες οι παράκτιες ασιατικές, αφρικανικέςκαι ευρωπαϊκές χώρες θα βυθιστούν κάτωαπό το νερό. Μια νέα εξουσία αναδύεταικαι οι κάτοικοι της Γης την ακολουθούνπειθήνια στη βάση κάποιων κανόνων. ΗΙ.Μ. στήνει μια οργουελική ατμόσφαιρα,με ιδιαίτερη ένταση και συνέπεια στιςεπί μέρους συνιστώσες της. Όμως το κύριοζήτημα στο μυθιστόρημα της Ι.Μ. είναι ησυνειδητοποίηση ότι ο εφιάλτης δενείναι εκεί έξω αλλά βαθιά μέσα μας.

ΔημοσθένηςΒουτυράς. Τασύμβολα στα όνειρα. Φαρφουλάς,2008.

Τριάνταεννέα όνειρα, έξι από τα καλύτεραδιηγήματα και μία διάλεξη για τα όνειρααπό ένα μεταμοντέρνο Έλληνα πεζογράφο,τον Δημοσθένη Βουτυρά. Στα κείμενά του,σε αυτό το μικρό τομίδιο ,«μέσα απόμια συνειρμική αφήγηση βγάζει τη γλώσσαστον ανθρώπινο κόσμο μαζί με οργή καικοροϊδία γι' αυτό που θεωρούσε ότιείναι η ζωή: μια κωμωδία». Φέτοςσυμπληρώθηκαν 50 χρόνια από τον θάνατότου. Έχοντας γράψει πάνω από 500 διηγήματα,δοκιμάζοντας σύγχρονες τεχνοτροπίες,σήμερα είναι γνωστός ανάμεσα σε λίγουςανθρώπους που προσπαθούν να δημοσιοποιήσουντο έργο του.

ΝτέιβιντΜίτσελ. ΜαύροςΚύκνος. Μτφρ: Μαργαρίτα Ζαχαριάδου,Ελληνικά Γράμματα, 2008.

Ηδεκαετία του '80, οι DuranDuran,oElvisCostello,τα Φώκλαντ και η Θάτσερ μέσα από τη ματιάτης μεταβατικής ηλικίας των 13 ετών τουΤζέισον Τέιλορ. Ζει σε ένα βρετανικόχωριό στη μέση του πουθενά και τρέμειμήπως αποκαλυφθεί η βραδυγλωσσία τουή τον γιουχάρουν επειδή αγαπάει τηνποίηση. Τρυφερό και συνάμα αστείο, βιβλίογραμμένο με την αμεσότητα των παιδιώνκαι τη στοχαστικότητα των μεγάλων.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μην πεις λέξη»: Ένα καταιγιστικό βιβλίο για την άλλη «ματωμένη» Κυριακή

Βιβλίο / «Μην πεις λέξη»: Ένα καταιγιστικό βιβλίο για την άλλη «ματωμένη» Κυριακή

Το πολυβραβευμένο βιβλίο του Patrick Radden Keefe που έγινε μίνι σειρά στο Disney+, εκτός από τη συγκλονιστική ιστορία της Jean McConville που απήχθη και δολοφονήθηκε από τον IRA, φέρνει και ένα παράδειγμα έντασης γραφής και έρευνας που δεν το συναντούμε συχνά.
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΚΑΒΑΛΛΙΕΡΑΚΗΣ
 Δημήτρης Χατζής  (Νίκος Γουλανδρής «491 δελτία για τον Δημήτρη Χατζή»)

Το πίσω ράφι / «Αν δεν γυρίσω, σα συγγραφέας είμαι χαμένος»: Ο Δημήτρης Χατζής μέσα από 491 δελτία

Στο βιβλίο του Νίκου Γουλανδρή, μέσα από έγγραφα, φωτογραφίες και επιστολές καταγράφεται ο κόσμος που θέλησε ν’ αλλάξει ο Χατζής, ως πολίτης, ως πεζογράφος, ως ιδεολόγος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Διαβάζοντας για την Αμερική του Τραμπ

Βιβλίο / Διαβάζοντας για την Αμερική του Τραμπ

Μόλις μία εβδομάδα μετά τις αμερικανικές εκλογές, βιβλία δυστοπικού περιεχομένου και πολιτικής θεωρίας εκτοξεύτηκαν στις πρώτες θέσεις των παγκόσμιων πωλήσεων, αποδεικνύοντας ότι η ανάγνωση παραμένει το ένα και μοναδικό όπλο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Βιβλίο / Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Υπεύθυνη για τα πιο πολύτιμα αποκτήματα της ιδιωτικής συλλογής του διάσημου τραπεζίτη, η απέριττα κομψή βιβλιοθηκάριος Μπελ ντα Κόστα Γκριν ήταν μαύρη αλλά εμφανιζόταν ως λευκή στον αφρό της υψηλής κοινωνίας μέχρι και τον θάνατό της το 1950.
THE LIFO TEAM
Leslie Absher: «Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι» 

Βιβλίο / Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι, συγγραφέας

Η Αμερικανίδα δημοσιογράφος Leslie Absher μάς ξεναγεί στο «Σπίτι με τα μυστικά», εκθέτοντας ταυτόχρονα την προσωπική της πορεία προς την απελευθέρωση, την «ελληνική» της εμπειρία και τις εντυπώσεις της από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Μάλκολμ Λόουρι και το «Κάτω από το ηφαίστειο»

Βιβλίο / Το μεγαλόπνοο «Κάτω από το ηφαίστειο» του Μάλκολμ Λόουρι, μια προφητεία για την αποσύνθεση του κόσμου

Οι αναλογίες μεταξύ του μυθιστορηματικού βίου του Βρετανού συγγραφέα και του κορυφαίου έργου του είναι παραπάνω από δραματικές, όπως και αυτές μεταξύ της υπαρξιακής πτώσης του και του σημερινού, αδιέξοδου κόσμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Βιβλίο / Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Στο νέο του βιβλίο, «Ψέματα που μας έμαθαν για αλήθειες», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, ο Νικόλας Σμυρνάκης καταρρίπτει 23 μύθους που μας καταπιέζουν, βοηθώντας μας να ζήσουμε ουσιαστικότερα.
ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Βιβλίο / Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον γνωστό δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ΛΟΑΤΚΙ + Δικαιώματα & Ελευθερίες (εκδ. Σάκκουλα), ένα μνημειώδες όσο και πολύτιμο βοήθημα για κάθε ενδιαφερόμενο άτομο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Πέτσα: «Αυτό που μας πάει μπροστά δεν είναι η πρόοδος αλλά η αγάπη»

Βιβλίο / Η Βασιλική Πέτσα έγραψε ένα μεστό μυθιστόρημα με αφορμή μια ποδοσφαιρική τραγωδία

Η ακαδημαϊκός άφησε για λίγο το βλέμμα του κριτή και υιοθέτησε αυτό του συγγραφέα, καταλήγοντας να γράψει μια ιστορία για το συλλογικό τραύμα που έρχεται να προστεθεί στις ατομικές τραγωδίες και για τη σημασία της φιλικής αγάπης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ