Η Κερδισμένη Άνοιξη

Η Κερδισμένη Άνοιξη Facebook Twitter
Σταύρος Ζουμπουλάκης
0

1. Διάβασμα: Πέρα από ηδονή και απόλαυση και πάει λέγοντας, το διάβασμα είναι διαρκής προϋπόθεση της προσωπικής συγκρότησης, της γνώσης τού ποιος είσαι και ποιος είναι ο κόσμος γύρω σου, άρα της στάσης που κρατάς απέναντι και μέσα σε μια οργάνωση του υπάρχειν, σε έναν κόσμο που δεν είναι φυσικά παραδεισένιος, ίσως ούτε καν στοιχειωδώς επιθυμητός, πάντως αυτός είναι. Το διάβασμα δεν είναι παίξε-γέλασε, είναι ζήτημα ζωής και θανάτου. Όποιος δεν διαβάζει (στα σχεδόν μισά της δεύτερης δεκαετίας του εικοστού πρώτου αιώνα) είναι προάνθρωπος.

2. Γράψιμο: Κι ας λέγαν οι ντανταϊστές, κι ας έλεγε κι ο Joseph Beuys – δεν μπορεί ο καθένας να γράφει, δεν γίνεται ο καθένας να παράγει κοσμοεικόνες, δεν μπορεί όλος ο κόσμος να αξιώνει το αμφίβολο status του συγγραφέα. «L' écriture doit rester rare / Το γράψιμο πρέπει να μένει σπάνιο», έγραψε ο Guy Debord. Επίσης, έγραψε: «Pour savoir écrire il faut avoir lu, et pour savoir lire il faut savoir vivre / Για να ξέρεις να γράψεις  πρέπει να έχεις διαβάσει, και για να ξέρεις να διαβάσεις πρέπει να ξέρεις να ζήσεις».

Σταύρος Ζουμπουλάκης - Χρυσή Αυγή και Εκκλησία. Εκδόσεις: Πόλις. Σελίδες: 1153. Ξεχώρισα τον Ζουμπουλάκη: Πασχαλιάτικα κλειδώθηκα και διάβασα περί τα δέκα βιβλία για τον ναζισμό και τη Χρυσή Αυγή. Θα τα παρουσιάσω εδώ, βαθμιαία. Αρχίζω από σήμερα. Ο Σταύρος Ζουμπουλάκης, ο πιο μεστός δοκιμιογράφος των τελευταίων ετών, συγκεντρώνει οχτώ κείμενα για το θέμα στον τόμο Χρυσή Αυγή και Εκκλησία (εκδ. Πόλις). Πρόκειται για την ουσιαστικότερη και ακραιφνώς πρακτική ανάλυση του ζητήματος και συνάμα πρόταση υπέρβασής του. Με λόγο ακριβείας, είτε πρόκειται για συνέντευξη είτε για δοκίμιο είτε για διάλεξη, ο Ζουμπουλάκης παρουσιάζει τις πραγματικές διαστάσεις και όψεις του πράγματος: «Η Χρυσή Αυγή είναι από της ιδρύσεώς της μια καθαρά ναζιστική οργάνωση [...] αντιχριστιανική και παγανιστική» (σ. 39), και: «Η Χρυσή Αυγή δεν είναι ακροδεξιό λαϊκιστικό κόμμα~ είναι ναζιστικό κόμμα που δρα ως εγκληματική συμμορία» (σ. 47). Σε αντίθεση με άλλους αναλυτές που καταπιάστηκαν με το ζήτημα, δεν ονειροπολεί, δεν αερολογεί, δεν καταφεύγει σε επαναστατικά ή/και ουτοπικά ευχολόγια. Μένει στο πρακτέο. Και, κάτι πολύ σημαντικό στην εποχή της καλπάζουσας υβριστικής, υστερικής αμετροέπειας, είναι συγκεκριμένος, δεν προχωρεί με ευσεβείς πόθους ή με προκατασκευασμένες από ιδεολογίες θέσεις, αλλά με ανοιχτά μάτια. Γράφει ο Ζουμπουλάκης, ο οποίος αντιτίθεται σθεναρά στη λεγόμενη θεωρία των δύο άκρων: «Απαιτείται μια πανστρατιά, δεν πρέπει η αντιμετώπιση της Χρυσής Αυγής να γίνει μια μονομαχία αναρχοαυτόνομων και ναζιστών» (σ. 48). Και: «Αυτοί που μπορούν περισσότερο να απονομιμοποιήσουν τη Χρυσή Αυγή ιδεολογικά και ηθικά είναι οι άνθρωποι και οι θεσμοί του συντηρητικού κόσμου. Αν η υπόθεση της Χρυσής Αυγής γίνει μια μονομαχία ανάμεσα σε αυτήν και τον ΣΥΡΙΖΑ ή τον αντιεξουσιαστικό χώρο, νομίζω ότι τότε είναι χαμένο το παιχνίδι. Αντίθετα, αν η Εκκλησία εξέδιδε μια βαρυσήμαντη και ρητή, επίσημη ανακοίνωση καταδίκης της Χρυσής Αυγής ή αν έκανε κάτι παρόμοιο η Ακαδημία Αθηνών, πιστεύω ότι αυτό θα αποτελούσε σοβαρή απονομιμοποίησή της» (σ. 84).

Γαβριήλ Νικολάου Πεντζίκης - Το Βυζάντιο έχει ρεπό. Εκδόσεις: Αρμός. Σελίδες: 6874. Αμηχανία: Οι δύο δυναμικές τάσεις της ελληνικής πεζογραφίας τον τελευταίο καιρό, ήτοι η ενασχόληση με τα δεκεμβριανά (του 2008) και την κρίση, αφενός, και μια περιδιάβαση/καταβύθιση στο παρελθόν, μια ερωτοτροπία με το (εμπορικό/πιασάρικο) ιστορικό μυθιστόρημα, αφετέρου, προκαλούν αμηχανία. Οι συγγραφείς, θαρρείς, θέλουν να κάνουν κατεπειγόντως κάποιο μίνι σουξέ ώστε να συνεχίσουν να υπάρχουν σε ένα περιβάλλον μάλλον σαραβαλιασμένο, όλο αντιξοότητες, κυρίαρχο άρωμα του οποίου είναι η σπασμωδικότητα. Συνέπεια είναι τα τραβηγμένα απ' το μαλλί ευρήματα, μια φάλτσα επινοητικότητα, τα χνάρια της εσπευσμένης, της με-το-ζόρι έρευνας και, το χειρότερο, η γλωσσική ατσαλιά, το στυλιστικό βατερλώ. Οι συγγραφείς φτάνουν σ' εκείνο το ολέθριο (για τους ίδιους) στάδιο του «γλειψίματος του αναγνώστη» για το οποίο προειδοποιούσε ο Ρολάν Μπαρτ. Το να επιχειρείς να κολακέψεις το κοινό είναι η ασφαλέστερη ατραπός προς τον αφανισμό – τον αφανισμό σου ως δημιουργού.

Κάρολος Τσίζεκ - H Λιμνοθάλασσα της Γεωργικής Σχολής. Εκδόσεις: Κίχλη. Σελίδες: 2215. Πώς ξεχωρίζουμε τα βιβλία που (ήδη, αλλά και θα) ξεχωρίζουν: Δες το Αυτόματο του Θάνου Σταθόπουλου (εκδ. Γαβριηλίδης), δες το Βυζάντιο έχει ρεπό του Γαβριήλ Νικολάου Πεντζίκη (εκδ. Αρμός), δες τη Λιμνοθάλασσα της Γεωργικής Σχολής του Κάρολου Τσίζεκ (εκδ. Κίχλη): καμία παραχώρηση στο όποιο ιδεατό ή κατά φαντασίαν αναγνωστικό κοινό, καμία προσχώρηση στην τάχατες ασφάλεια κάποιου γνώριμου είδους ή ύφους, παρά πεισματική προσήλωση στον πλούτο της γλώσσας, αγωνία να ειπωθεί κάτι με νόημα μεστό, απόπειρα διάνοιξης νέων δρόμων στη γραπτή έκφραση, μέγιστη μέριμνα για τις δυνατότητες και τη χρήση της ομιλίας, όπως θα έλεγε ο αρχιμάστορας Αγιονικοκαρούζος.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Συγγενής»

Το Πίσω Ράφι / «Συγγενής»: Ένα ταξίδι αυτογνωσίας με μια μεγάλη ανατροπή

Εκείνο που προσεγγίζει η Καρολίνα Μέρμηγκα στο βιβλίο της είναι οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως αυτές ορίζονται από τα δεσμά της οικογένειας, τις υπαρξιακές μας ανάγκες, τις κοινωνικές συμβάσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Σελίν Κιριόλ «Φωνή χωρίς ήχο»

Το πίσω ράφι / «Ένα από τα πιο ιδιοφυώς γραμμένα μυθιστορήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας»

Έτσι είχε γράψει ο Πολ Όστερ εξαίροντας τη γραφή της Σελίν Κιριόλ στο «Φωνή χωρίς ήχο» για την οικονομία, τη συμπόνια και τις χιουμοριστικές πινελιές της, για τον τρόπο που προσεγγίζει μια γυναίκα αποξενωμένη σε μια απέραντη μεγαλούπολη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Στρατής Τσίρκας και οι Ακυβέρνητες Πολιτείες

Βιβλίο / Ο Στρατής Τσίρκας και οι Ακυβέρνητες Πολιτείες

Σε ποια εποχή γράφτηκε η φημισμένη τριλογία; Πώς διαβάζουμε σήμερα αυτό το σημαντικό μυθιστόρημα; Ποιοι είναι οι ήρωές του; Αυτά και πολλά ακόμα αναλύει με εξαιρετικό τρόπο η Κωνσταντίνα Βούλγαρη σε τρία ηχητικά ντοκιμαντέρ. 
THE LIFO TEAM
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μέριλιν Γιάλομ: «H ιστορία της συζύγου»

Το Πίσω Ράφι / H ιστορία της συζύγου από την αρχαιότητα έως τον 20ό αιώνα

Η φεμινίστρια συγγραφέας και ιστορικός Μέριλιν Γιάλομ εξερευνά τη διαδρομή της συζυγικής ταυτότητας, αποκαλύπτοντας πώς η έννοια του γάμου μεταλλάχθηκε από θρησκευτικό καθήκον σε πεδίο συναισθηματικής ελευθερίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Βιβλίο / Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Η έκδοση με τα κριτικά κείμενα του Τζορτζ Όργουελ για τη λογοτεχνία και την πολιτική με τον τίτλο «Ό,τι μου κάνει κέφι» μας φέρνει ενώπιον ενός τρομερά οξυδερκούς και ενίοτε γενναιόδωρα οργισμένου στοχαστή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ