Φαγητό και τέχνη, design και φτώχεια

Φαγητό και τέχνη, design και φτώχεια Facebook Twitter
0

Μέχρι το 2018 ο μόνος κλάδος που μπορεί να ελπίζει σε ανάπτυξη –σε παγκόσμια κλίμακα– είναι αυτός της διατροφής, κατά το αμερικανικό «Slate». Πέρα από την ποσοτική του μεγέθυνση, θα δούμε πολλές αλλαγές. Είτε γιατί θα ενταθεί η πίεση για την αντιμετώπιση της φτώχειας, είτε επειδή θα ενισχυθεί η κριτική στα σκουπίδια των fast food και των αναψυκτικών.

Ένας ριζοσπάστης στα θέματα της διατροφής από τα τέλη του ’90, ο συγγραφέας Michael Pollan, δίνει μια κάτοψη των ζητημάτων, από τις τραγικές συνέπειες της αύξησης των τηλεοπτικών εκπομπών μαγειρικής μέχρι την καταστροφική λειτουργία του φούρνου μικροκυμάτων. Το βιβλίο του Cooked καταγράφει αυτά μέχρι και το ότι η λέξη «μάγειρας» προέρχεται από την –επίσης ελληνική– λέξη «μαγεία». Φωτιά, αέρας, γη, είναι τα βασικά του στοιχεία, όπου προσθέτει μια γοητευτική περιγραφή για το ζύμωμα και το φούρνισμα του ψωμιού.

Κατά τα άλλα, η συζήτηση για την κουζίνα και οι δημιουργίες των σεφ θα αντικαταστήσουν, σε κάποιο βαθμό, ένα μέρος του διαλόγου για την τέχνη.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ, DESIGN ΚΑΙ ΚΡΥΜΜΕΝΟΙ ΚΑΛΑ ΜΥΘΟΙ

Ο Paul Polak επενδύει κεφάλαια για την αντιμετώπιση της φτώχειας μέσα από το design καινούργιων λύσεων, που είναι προσιτές στους φτωχούς του πλανήτη. Εξηγεί σχετικά στο βιβλίο του The business solution to poverty.

Η μόδα των βιβλίων και των ομιλιών με θέμα τη δημιουργικότητα και το design υποκρύπτει ενίοτε κοινοτοπίες, λέει ο Tomas Frank στο Salon. Ακόμα χειρότερα, προσθέτει ο αρθρογράφος, εμπεριέχουν μια ιδεολογική απόπειρα να κρυφτούν σημαντικά θέματα της σημερινής παγκόσμιας κοινότητας πίσω από εμπνευσμένες ομιλίες και βιβλία που αντιγράφουν προηγούμενα. Με την ευκαιρία «καταχερίζει» και ομιλίες TED –συνήθως από κάποιους εκατομμυριούχους– που ακολουθούν αυτήν τη λογική. (Ο αντίλογος είναι ότι, εκτός από αυτές, υπάρχουν και πολλές ομιλίες που εκλαϊκεύουν κατά τρόπο μοναδικό θέματα που το ευρύ κοινό δεν θα μπορούσε αλλιώς να προσεγγίσει).

Όποιος νομίζει, πάντως, ότι ο ορθολογισμός θα νικήσει τη διαίσθηση και το συναίσθημα, πλανάται, λέει ο διευθυντής του Μedia Lab του ΜΙΤ Joichi Ito. Αυτή η λειτουργία του μυαλού ήταν η κινητήρια δύναμη που ώθησε έναν πάστορα να ανακαλύψει το μπάσκετ στα τέλη του 19ου αιώνα. Η επέλαση του Internet και των smartphones δεν οδηγεί στην περιθωριοποίηση της τέχνης και της αισθητικής, κάθε άλλο.

Φαγητό και τέχνη, design και φτώχεια Facebook Twitter
Το Media Lab του MIT

ΤΑ SOCIAL MEDIA ΤΟ 2014

 

Ένα μεγάλο άρθρο ασχολείται με το πώς θα είναι τα social media το 2014, αλλά στην ουσία εξηγεί πόσο έχει αλλάξει η προβολή και η επικοινωνία με την εξάπλωση του Internet.

Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι λόγω της επέκτασης των κοινωνικών δικτύων, η αξία του ίδιου του προϊόντος είναι πολύ πιο σημαντική για την επιτυχία του από την επένδυση που γίνεται στη διαφήμιση και την επικοινωνία του.

Φαγητό και τέχνη, design και φτώχεια Facebook Twitter

Και η έρευνα της κοινής γνώμης δεν είναι πια αυτή που ήταν, καθώς η ευκολία πρόσβασης στις απόψεις πολιτών σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα έχει αυξήσει αισθητά τις δυνατότητες να μετράμε τις διαθέσεις της κοινωνίας και ειδικών κοινών.

Να τελειώσουμε με μια συλλογή τραγουδιών που ταιριάζει στο αργοπορημένο φθινόπωρο.

ΥΓ.: Συχνά θα κάνω αναρτήσεις όπου θα σταχυολογώ ορισμένα αναγνώσματα που μου έκαναν εντύπωση. Σε εποχές που γίνονται εκ βάθρων αλλαγές, η απόκτηση καινούργιων εμπειριών, όχι μόνο μέσω του διαβάσματος, είναι αυτό που θα μας βοηθήσει να κάνουμε αυτό που θα γίνει, θέλουμε, δεν θέλουμε: να αλλάξουμε. Αλλιώς, θα «χάσουμε».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM
Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
ASSISTED SUICIDE

Guest Editors / «Αξίζει να συνεχίσω να παλεύω για τη ζωή μου;»

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη όσον αφορά την ευθανασία; Ποιο είναι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα; Ο δικηγόρος Βασίλειος Χ. Αρβανίτης γράφει για ένα ακανθώδες ζήτημα που επανέρχεται συνεχώς στο προσκήνιο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Χ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ