Αυτό είναι το πιάνο που θα αλλάξει όσα γνωρίζαμε για τα πληκτροφόρα!

Αυτό είναι το πιάνο που θα αλλάξει όσα γνωρίζαμε για τα πληκτροφόρα! Facebook Twitter
Ο Gergely Bogány και η ομάδα του έπειτα από "ένα μακρύ πνευματικό και μουσικό ταξίδι" παρουσίασαν στον κόσμο το πιάνο Bogányi, το ριζοσπαστικό νέο μουσικό όργανο.
0

"Δεν είναι ότι ξύπνησα ένα πρωί σκεπτόμενος: σήμερα θα φτιάξω ένα νέο πιάνο," λέει ο Gergely Bogányi, ο Ούγγρος πιανίστας και πλέον σχεδιαστής πιάνων. "Αλλά πάντα ήμουν κάπως επαναστάτης. Για πολύ καιρό σκεπτόμουν: αυτό δεν είναι αρκετά καλό, ας φτιάξουμε κάτι καλύτερο."  
Το εργοστάσιο του βρίσκεται έξω από την Βουδαπέστη σε μια όμορφη περιοχή, στις όχθες του Δούναβη και κοντά στο δάσος. Φέτος, έπειτα από "ένα μακρύ πνευματικό και μουσικό ταξίδι" παρουσίασε στον κόσμο το πιάνο Bogányi, το ριζοσπαστικό νέο μουσικό όργανο.   

Το πιάνο του 2015 του Bogányi είναι εμφανώς εντυπωσιακό, αλλά η ριζοσπαστική του φύση εκτείνεται πέρα από την οπτική αισθητική. "Εξαρχής είπα στον σχεδιαστή μου ότι ήθελα κάτι κομψό και ευγενές, αλλά χωρίς ούτε ένα στοιχείο που θα το έκανε όμορφο ενώ δεν θα υπηρετούσε το όργανο".

 

Επί γενεές, οι μεγαλύτεροι πιανίστες παίζουν χρησιμοποιώντας τα ίδια όργανα, κατασκευασμένα απαράλλαχτα με όλα τα πλεονεκτήματα και τα λάθη τους. Ο Bogányi όμως δεν είναι ο άνθρωπος που θα αφήσει τα ερωτήματα που τον βασανίζουν αναπάντητα. "Οπως οι περισσότεροι πιανίστες, σε όλη την παιδική μου ηλικία ασχολήθηκα με πολλά μουσικά όργανα. Προς μεγάλη μου έκπληξη όμως, [ως επαγγελματία πιανίστα] ανακάλυψα ότι ακόμα και οι σημαντικότερες αίθουσες συναυλιών δεν διαθέτουν πάντα τα πιο εκλεπτυσμένα και καλοκουρδισμένα πιάνα. Πάντα ένιωθα ότι κάτι λείπει από τον σύγχρονο κόσμο, σε ό,τι αφορά την τέχνη του πιάνου και την έκφραση του."

Το επαναστατικό του όνειρο, "το οποίο φάνταζε τόσο απόλυτα αδύνατο και για τον λόγο αυτό με ενέπνεε ακόμα περισσότερο", ήταν να συνδυάσει την μορφή και τη λειτουργικότητα με έναν ολωσδιόλου καινοφανή τρόπο. Έπειτα από χρόνια ανάπτυξης, μαζί με την ομάδα του επιτέλους πραγματοποίησαν το όνειρο αυτό υπό την μορφή ενός οργάνου που κόβει την ανάσα όταν το κοιτάζει κανείς, αλλά εν τέλει "βρίσκεται στην υπηρεσία της μουσικής".  Το αποτέλεσμα θα μπορούσε να αλλάξει τα πάντα στην πιανιστική. "Ο στόχος μου ήταν [να υπηρετήσω] την ευγενή παράδοση του ήχου του πιάνου όντας ταυτόχρονα όσο περισσότερο δυνατόν πραγματικά καινοτόμος," δηλώνει. "Φυσικά σέβομαι και λατρεύω τα παλαιότερα πιάνα, αλλά ζούμε στο 2015. Νομίζω πως έφτασε η στιγμή να αναζητήσουμε μια νέα αλήθεια." 

Αυτό είναι το πιάνο που θα αλλάξει όσα γνωρίζαμε για τα πληκτροφόρα! Facebook Twitter
Ο Gergely Bogányi, ο Ούγγρος πιανίστας και πλέον σχεδιαστής πιάνων.

Όταν ερωτάται αν την ανακάλυψε απαντά χωρίς δισταγμό: "Βέβαια!", προσθέτοντας όμως βιαστικά ότι επειδή η φύση του είναι "να αποζητά διαρκώς την βελτίωση", η διαδικασία δεν θα πάψει ποτέ. "Δεν λέμε, εντάξει, εδώ έχουμε το τέλειο," λέει, "αλλά: εδώ έχουμε το πιάνο σε μια άλλη διάσταση, με μια νέα προσέγγιση. Κι αυτό έχει ως αποτέλεσμα ένας άλλος ήχος, ένας περισσότερο επιθυμητός ήχος να γεννάται. "


Με ελάχιστες εξαιρέσεις, η κατασκευή μουσικών οργάνων δεν έχει ακολουθήσει την παραδοσιακή αντίληψη της συνεχούς βελτιώσεως. Το πιάνο έχει παραμείνει ουσιαστικά το ίδιο στον θεμελιώδη σχεδιασμό του εδώ και 200 χρόνια. Το πρωτότυπο του τέλειου βιολιού είναι ακόμα παλαιότερο καθώς κανείς δεν έχει ακόμα βελτιώσει την μορφή που δημιούργησε ο Αντόνιο Στραντιβάρι, του οποίου η ληξιαρχική πράξη γεννήσεως αν υπήρχε θα έφερε την χρονολογία 1644.   

Αυτό είναι το πιάνο που θα αλλάξει όσα γνωρίζαμε για τα πληκτροφόρα! Facebook Twitter
Το πιάνο Bogányi κόβει την ανάσα όταν το κοιτάζει κανείς, αλλά εν τέλει "βρίσκεται στην υπηρεσία της μουσικής".

Το πιάνο του 2015 του Bogányi είναι εμφανώς εντυπωσιακό, αλλά η ριζοσπαστική του φύση εκτείνεται πέρα από την οπτική αισθητική. "Εξαρχής είπα στον σχεδιαστή μου ότι ήθελα κάτι κομψό και ευγενές, αλλά χωρίς ούτε ένα στοιχείο που θα το έκανε όμορφο ενώ δεν θα υπηρετούσε το όργανο," εξηγεί. "Είναι ένα ιδιαίτερα περίπλοκο σχήμα επειδή δεν πρόκειται απλά για ένα ωραίο design αλλά είναι απαραίτητο να εξυπηρετεί ταυτόχρονα πολλούς σκοπούς: οφείλει να είναι παραδοσιακό αλλά και πολυ πολύ καινοτόμο και μοντέρνο, χρειάζεται να μεταφέρει την ροή της μουσικής και να είναι εμπνέει το πνεύμα."

  

Ποια είναι η κύρια διαφορά ανάμεσα στο δικό του και τα παραδοσιακά πιάνα; "Ο ήχος. Ως μουσικός, ως πιανίστας, αυτός ήταν ο κύριος στόχος μου. Το πιάνο είναι ένα κρουστό όργανο και το κυριότερο πρόβλημα μας είναι πάντα το πως να το κάνουμε να τραγουδήσει και πως να συντηρήσουμε το άσμα του. Θέλησα λοιπόν να συνδυάσω τον θερμό, φιλικό και σχεδόν ανθρώπινο ήχο ενός πιάνου του 19ου αιώνα όπως τα Érard, με την ισχύ που απαιτείται για τις σημερινές σύγχρονες αίθουσες συναυλιών. Εάν δείτε ένα γράφημα θα παρατηρήσετε την κρουστική επίθεση στην αρχή της νότας και στη συνέχεια να σβήνει. Δεν ήθελα να ακούω το χτύπημα του σφυριού αλλά τον ήχο αυτόν καθεαυτόν, να τραγουδά." Χρησιμοποιώντας έναν συνδυασμό των πιο εκλεπτυσμένων παραδοσιακών ξύλων που βρίσκει κανείς σήμερα και ένα συνθετικό ανθρακόνημα που είναι ό,τι καλύτερο στην υψηλή τεχνολογία κατασκευής διαστημικών σκαφών, εκείνος και η ομάδα του ανέπτυξαν ένα νέο ηχείο και ηχητικό σύστημα. Επίσης εργάστηκαν πάνω στην απίθανη ιδέα ότι το αριστερό πόδι του πιάνου θα μπορούσε να λειτουργήσει "ως στοιχείο που κατευθύνει τον ήχο, κατευθύνοντας τον προς το κοινό."  

 

 

Αυτό είναι το πιάνο που θα αλλάξει όσα γνωρίζαμε για τα πληκτροφόρα! Facebook Twitter
Λεπτομέρεια της πολυτελούς κατασκευής.

 

Το εντυπωσιακό είναι πως ο σχεδιαστής του δεν διέθετε πρότερη εμπειρία με πιάνα. Αυτό ωστόσο ήταν ηθελημένο. "Η ομάδα μου είναι διάνοιες." λέει με ενθουσιασμό ο Bogányi. "Ναι, ο σχεδιαστής δεν είχε σχεδιάσει πιάνο ποτέ πριν, ο αρχιμηχανικός δεν είχε ποτέ στήσει ένα πιάνο, ο τεχνικός δεν είχε δουλέψει ποτέ σε κάτι παρόμοιο. Αυτό όμως σήμαινε πως όλοι θα προσέγγιζαν το θέμα με ανοιχτό μυαλό. Ήταν τολμηροί και συνεχώς τους ενθάρρυνα να παίρνουν ρίσκα και να βρίσκουν λύσεις που υπό άλλες συνθήκες δεν θα "επιτρέπονταν" στον καθαγιασμένο κόσμο του πιάνου, υπάρχει η ιδέα ότι πρόκειται για κάτι ιερό, τέλειο, που δεν πρέπει να αγγίξεις. Στην βιομηχανία των κλασικών οργάνων όλοι γνώριζαν ότι η κατασκευή των παλαιότερων πιάνων δεν ήταν αρκετά καλή, αλλά δεν τολμούσε κανείς να το θίξει. Φανήκαμε όμως αρκετα τολμηροί και κάναμε ερωτήσεις, γιατί αυτό, γιατί το άλλο, γιατί όχι; Γιατί δεν σημειώθηκε καμία σημαντική εξέλιξη στην κατασκευή των πιάνων εδώ και δεκαετίες;" 

 

Αυτό είναι το πιάνο που θα αλλάξει όσα γνωρίζαμε για τα πληκτροφόρα! Facebook Twitter
Χρησιμοποιώντας έναν συνδυασμό των πιο εκλεπτυσμένων παραδοσιακών ξύλων που βρίσκει κανείς σήμερα και ένα συνθετικό ανθρακόνημα που είναι ότι καλύτερο στην υψηλή τεχνολογία κατασκευής διαστημικών σκαφών, ο Bogány και η ομάδα του ανέπτυξαν ένα νέο ηχείο και ηχητικό σύστημα

Με το εγχείρημα του να μετράει χρόνια και να έχει κοστίσει ένας θεός ξέρει πόσα, το ζήτημα είναι αν μετανιώνει που έθεσε τα ερωτήματα αυτά. Η απάντηση του είναι να γελάσει. "Δόξα τω θεώ που στην αρχή δεν κατάλαβα ότι θα ήταν πρακτικά αδύνατον!". Είναι εμφανές, όμως, πως η ανταπόκριση τον γεμίζει χαρά: το πιάνο παρουσιάστηκε την άνοιξη του 2015 και πλέον εκδηλώνεται ενδιαφέρον γι' αυτό από όλο τον κόσμο. Το πιάνο Bogányi – το οποίο απαιτεί την εργασία μιας ομάδας 100 ανθρώπων και έξι μήνες για να κατασκευαστεί, προσαρμόζεται στις ανάγκες του πελάτη και πλέον διατίθεται επίσημα προς πώληση. Ωστόσο, για το εγγύς μέλλον η παραγωγή σίγουρα θα παραμείνει μικρής κλίμακας. Ο ίδιος φαντάζεται πως το όνομα του κάποτε θα συνδεθεί με το πιάνο, όπως επί παραδείγματι το όνομα του Steinway;

"Ως τώρα η ομάδα μου δούλευε και δούλευε και έλυνε προβλήματα και ονειρευόταν και δεν σκεφτόταν και τόσο πολύ τι θα συμβεί όταν θα το δοκιμάσουν άλλοι άνθρωποι. Φυσικά μας εκπλήσσει και είναι υπέροχο ότι σχεδόν όλοι είναι ενθουσιασμένοι και βέβαια και θα χαρώ, αν το πιάνο μας κατακτήσει τη θέση που του αξίζει και εκπληρώσει την αποστολή του που είναι να εμφυσήσει νέα πνοή στην μουσική, τις αίθουσες συναυλιών και στους πιανίστες, αλλά... Ποιος ξέρει;", λέει με μια νότα απορίας στην φωνή του. "Δεν το σχεδιάζαμε, αλλά φαίνεται ότι προκαλέσαμε έναν μικρό σεισμό...." 

Πηγή:  BBC

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT