Η Tate Modern μόλις ανακοίνωσε τη μεγαλύτερη αναδρομική του David Hockney

Η Tate Modern μόλις ανακοίνωσε τη μεγαλύτερη αναδρομική του David Hockney Facebook Twitter
Portrait of an Artist (Pool With Two Figures) - Έργο του 1972... Φωτό: Jenni Carter / Art Gallery of New South Wales
0

Η Tate Modern μόλις ανακοίνωσε τη μεγαλύτερη αναδρομική του David Hockney Facebook Twitter
O νεαρός Hockney στο Λονδίνο του 1966... Φωτό: Jane Bown

 

Μία από τις μεγαλύτερες αναδρομικές εκθέσεις που έχουν οργανωθεί ποτέ για καλλιτέχνη ετοιμάζει το Μουσείο Tate προς τιμήν ενός από τους πιο επιδραστικούς και δημοφιλείς της σύγχρονης τέχνης, του David Hockney.

Λεπτομέρειες για τη συγκεκριμένη έκθεση, που θα καλύπτει 6 δεκαετίες από τη δουλειά του Hockney αναμένονται να ανακοινωθούν εντός της ημέρας, ωστόσο είναι δεδομένο ότι το γεγονός θα λάβει χώρα στο Λονδίνο μέσα στο 2017 και αφού πρώτα ταξιδέψει στο Pompidou στο Παρίσι και στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης.

Του χρόνου, ο Hockney γίνεται 80 ετών και αυτή η αναδρομική θα είναι σαν μία μεγάλη καλλιτεχνική γιορτή για όσα έχει προσφέρει στην τέχνη. Όπως εξήγησε, ο επιμελητής της έκθεσης Chris Stephens, τα έργα τα οποία θα εκτεθούν, οι υπεύθυνοι της Tate τα έχουν συναποφασίσει με τον καλλιτέχνη, ενώ αναμένονται και εκπλήξεις για δημιουργήματα του, για τα οποία ζήτησε χρόνο να αποφασίσει, αν θα περιληφθούν σε αυτή τη γιορτή.

«Πολλά από αυτά τα έργα μου φαίνονται τώρα πια σαν παλιοί φίλοι», είπε ο Hockney, ο οποίος, λόγω της έκθεσης, ήρθε ξανά σε επαφή με έργα που είχε δημιουργήσει χρόνια πίσω. «Με αυτή την έκθεση, νομίζω, ρίχνουμε μια καλή ματιά σε μια ολόκληρη ζωή και ελπίζω το κοινό να την απολαύσει, να δει πως οι ρίζες παλιάς, αλλά και νέας μου δουλειάς αναπτύχθηκαν και διαμορφώθηκαν μέσα στα χρόνια», είπε ο 79χρονος καλλιτέχνης.

Στην έκθεση, που πλέον αναμένεται με αγωνία από τους λάτρεις της δουλειάς του Hockney, θα δοθεί έμφαση και στα περίφημα ομοφυλόφιλα σχέδια, που το «χρυσό αγόρι» της σύγχρονης τέχνης δημιούργησε την περίοδο 1960 – 1961. Επίσης, θα εκτεθούν προσωπογραφίες της οικογένειας, στενών φίλων και του ίδιου του Hockney, αλλά και η καταγραφή της ερωτικής σχέσης του καλλιτέχνη με τη θεματογραφία της πισίνας και νεαρών που κολυμπούν σε αυτή.

Η Tate Modern μόλις ανακοίνωσε τη μεγαλύτερη αναδρομική του David Hockney Facebook Twitter
"Woldgate Woods", τοπιογραφία του Hockney του 2006.... Φωτό: Richard Schmidt

Βέβαια, πέρα από το προφανές, δηλαδή έναν φόρο τιμής στον καλλιτέχνη, υπάρχει λόγος που η Tate διοργανώνει και επωμίζεται την ευθύνη αυτής της τεράστιας αναδρομικής. Πέρα από το ότι υπήρξε ο χώρος για μία δραστική αλλαγή στη ζωή ενός καλλιτέχνη και πέρα από το ότι στην Tate ανήκουν δύο από τα πιο διάσημα έργα του Hockney – το Bigger Splash και το Mr and Mrs Clark and Percy – το Μουσείο με τη συγκεκριμένη έκθεση, ενδεχομένως «λιαίνει» και μια παλιά διαφορά.

Γιατί, οι σχέσεις της Tate με τον Hockney δεν ήταν πάντα ρόδινες. Δοκιμάστηκαν σκληρά στα τέλη της δεκαετίας του 70', όταν το Μουσείο – και ο διευθυντής του Norman Reid – αρνήθηκε να αγοράσει, ακόμη και σε τιμή ευκαιρίας, ένα πορτρέτο του Gregory Evans να βουτά στην πισίνα. Τη δουλειά αυτή, που απέρριψε η Tate, τελικά την απέκτησε η συλλογή Bradford, θεωρώντας την πραγματικό κόσμημα.

Σύμφωνα με τον βιογράφο του ζωγράφου, χαράκτη και σκηνογράφου, η αντίδραση του Μουσείου εκείνη την εποχή είχε αναγκάσει τον Hockney να ερευνήσει πολύ προσεκτικά την πολιτική εξαγορών του Tate και με λύπη του να ανακαλύψει μία σοβαρή προκατάληψη εναντίον της αφηρημένης τέχνης.

«Πήγα να τον συναντήσω», θυμάται ο Hockney, «και του είπα ότι είναι ένα παθητικό σκατό. Του το είπα κατάμουτρα και το ευχαριστήθηκα απίστευτα».

Αυτά, όμως, ανήκουν στο παρελθόν. Η Tate ετοιμάζεται για τη μεγαλύτερη έκθεση του Hockney, η οποία θα περιλαμβάνει περισσότερα από 160 έργα του, από εκείνους τις πελώριες ζωγραφικές απεικονίσεις των 5 μέτρων, μέχρι τα μικρά πειράματα που ο καλλιτέχνης έχει κάνει μέσω του iPad του.

Και αν μη τι άλλο, αυτός είναι και ο καλύτερος τρόπος για να ζητήσει – έστω και αναδρομικά – συγνώμη σε έναν καλλιτέχνη, το έργο του οποίου κάποτε δεν εκτίμησε σωστά.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ