Οι δίδυμοι Κούροι της Κλένιας για πρώτη φορά εκτίθενται για το κοινό

Οι δίδυμοι Κούροι της Κλένιας για πρώτη φορά εκτίθενται για το κοινό Facebook Twitter
Από τα στοιχεία που προέκυψαν από τις ανασκαφές συνάγεται το συμπέρασμα ότι οι δύο Κούροι έστεκαν πάνω από τις δύο σαρκοφάγους, αποτελώντας παρόδιο επιτύμβιο σύνταγμα σε κομβικό σημείο της αρχαίας οδού, όπου αυτή διακλαδώνεται.
0

Πέρασαν 6 χρόνια από την κατάσχεση – διάσωση τους από τους αρχαιοκάπηλους: είχαν ανασκαφεί λαθραία στην Κόρινθο, είχαν σπάσει σε κομμάτια από τους αρχαιοκάπηλους για να πωληθούν πιο εύκολα κατά τη συνήθη πρακτική, έπρεπε να συντηρηθούν και να μελετηθούν… Ο λόγος για τους – εξαιρετικής τέχνης - Κούρους της Κλένιας –  που μέχρι σήμερα δεν έχουν εκτεθεί, ακριβώς γιατί εκκρεμούσε η απόφαση μελέτης τους που τελικώς λήφθηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και εντέλει την ανάταξη τους, με κοχλιωτές ράβδους τιτανίου και ειδική βάση.

Η συγκεκριμένη απόφαση κάνει λόγο και για στήριξη και από ένα τρίτο σημείο με διαφανείς ράβδους, ώστε να μην υπάρξει αισθητική αλλοίωση του τεχνικού αποτελέσματος. Μετά και την απόφαση αυτή – και κυρίως μετά τις απαραίτητες εργασίες – οι Κούροι θα εκτεθούν για πρώτη φορά στο Αρχαιολογικό Μουσείο Κορίνθου τον προσεχή Ιούνιο.

Η περιπέτεια των δίδυμων Κούρων της Κλένιας που θα εκτεθούν στο Αρχαιολογικό Μουσείο Κορίνθου ξεκινά στις 14 Μαίου του 2010, όταν τα αγάλματα κατάσχονται σχεδόν την τελευταία στιγμή από τα χέρια αρχαιοκάπηλων που ήταν έτοιμοι να τα πουλήσουν.

Τον ίδιο Μάιο του 2010 ξεκίνησε ευρύτατα ανασκαφική έρευνα σε αγρό της ίδιας περιοχής – σημείο που είχαν υποδείξει οι αρχαιοκάπηλοι – και κάπως έτσι η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως εκτεταμένο παρόδιο νεκροταφείο με διάρκεια χρήσης από το 560 π.Χ.

Στη συνέχεια μεταφέρονται για φύλαξη στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο των Αθηνών με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κορινθίας να προχωρά σε παράλληλες ενέργειες προκειμένου να διερευνηθεί η θέση Ξερόκαμπος στην Κλένια Κορινθίας. Εκεί ήταν που οι αρχαιοκάπηλοι είχαν προχωρήσει σε παράνομες ανασκαφές, ανελκύοντας βίαια τα αγάλματα.  Τον ίδιο Μάιο του 2010 ξεκίνησε ευρύτατα ανασκαφική έρευνα σε αγρό της ίδιας περιοχής – σημείο που είχαν υποδείξει οι αρχαιοκάπηλοι – και κάπως έτσι η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως εκτεταμένο παρόδιο νεκροταφείο με διάρκεια χρήσης από το 560 π.Χ. έως τον πρώιμο 3ο αι. π.Χ.. Στο σημείο αποκαλύφθηκαν συνολικά 77 τάφοι ποικίλων τύπων, λακκοειδείς, μονολιθικές σαρκοφάγοι και εγχυτρισμοί. Πλέον, οι έρευνες βεβαιώνουν ότι η αρχαία οδός ταυτίζεται με βεβαιότητα με τη γνωστή από τις πηγές Κοντοπορεία, τον σύντομο δρόμο που συνέδεε την Κόρινθο με το Αργος.

Ούτε 10 μέρες μετά την έναρξη της ανασκαφής, σε απόσταση 14 μέτρων δυτικότερα από τη θέση που είχε υποδειχθεί από τους αρχαιοκάπηλους, αποκαλύφθηκαν τα μέλη των Κούρων που έλειπαν: οι δύο δεξιές κνήμες των αγαλμάτων, ένα πέλμα με την πλίνθο του, απολεπίσματα της κόμης και ενός αστραγάλου.

Τα μέλη αυτά βρέθηκαν σε συνάφεια με δύο όμοιες πώρινες σαρκοφάγους, τοποθετημένες εντός ενιαίου, ταφικού ορύγματος. Οι δύο σαρκοφάγοι έφεραν καλυπτήριες πλάκες υπερδιπλάσιου πάχους σε σχέση με τις υπόλοιπες του νεκροταφείου. Από τα στοιχεία που προέκυψαν από τις ανασκαφές συνάγεται το συμπέρασμα ότι οι δύο Κούροι έστεκαν πάνω από τις δύο σαρκοφάγους, αποτελώντας παρόδιο επιτύμβιο σύνταγμα σε κομβικό σημείο της αρχαίας οδού, όπου αυτή διακλαδώνεται. Το εξαιρετικής σπουδαιότητας εύρημα – που ταυτόχρονα αποτελεί και μία σπάνια περίπτωση σύνδεσης ενός προϊόντος αρχαιοκαπηλίας με το ανασκαφικό του περιβάλλον -  παρέχει πληροφορίες για την προέλευση, τη σημασία και τη χρήση του, κατά την περίοδο της ανέγερσης του.

Τα δύο αγάλματα θα είναι έτοιμα για ανάταξη σε περίπου ενάμιση μήνα, αφού πριν στηθούν όρθια θα πρέπει να έχει προηγηθεί σταθεροποίηση των υλικών συγκόλλησης τους. Το παρήγορο είναι ότι η συντήρηση τους – που θα διαρκέσει πολλούς μήνες – θα γίνεται ενώπιον του κοινού.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S