Πώς ζωγράφιζε ο Λούσιεν Φρόιντ μικρός;

Πώς ζωγράφιζε ο Λούσιεν Φρόιντ μικρός; Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από ημιτελή προσωπογραφία του Φρόιντ. Photo credit: Lucian Freud Archive
0

Τα έργα - για την ακρίβεια ζωγραφιές - που εκτίθενται αυτές τις μέρες στην Εθνική Πινακοθήκη Ποτρέτων του Λονδίνου μοιάζουν να είναι ζωγραφισμένα από χέρι παιδικό. Και όντως παιδί τις ζωγράφισε, μόνο που υπήρξε λίγο πιο ταλαντούχο από άλλα. Ο λόγος για τα σκίτσα και τις ζωγραφιές της παιδικής ηλικίας του Λούσιεν Φρόιντ που για πρώτη φορά εκτίθενται στο ευρύ κοινό, γεμίζοντας με αληθινό ενθουσιασμό τους επιμελητές της πινακοθήκης. 

Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε η επιμελήτρια της έκθεσης, Sarah Howgate, πρόκειται για ολοκληρωμένες ζωγραφιές που δημιουργήθηκαν από τον Φρόιντ, όταν ακόμη 7 ή 8 χρονών. Και πάλι, όμως, παρά την αθωότητα της παιδικής ηλικίας που εκπέμπουν οι κάπως άτσαλες, χαρούμενες σχεδιαστικές γραμμές, ακόμη και έτσι το αποτέλεσμα φλυαρούσε για το πόσο μακριά στον κόσμο της τέχνης θα έφτανε αυτό το παιδικό χέρι. 

 

Το αρχείο των σκίτσων της παιδικής ηλικίας του καλλιτέχνη, αρκετά μεγάλο σε όγκο και ποικιλία, δωρίστηκε στην Βρετανική Πινακοθήκη πριν από λίγο καιρό με κρατική μέριμνα και περιλαμβάνει 47 μπλοκ γεμάτα από σκίτσα και ζωγραφιές του αγοριού που κάποτε θα γινόταν ο Λούσιεν Φρόιντ: 800 ζωγραφιές, οι 162 από τη περίοδο που ο καλλιτέχνης ήταν ακόμη πιτσιρίκι και λίγο πριν η οικογένεια του εγκαταλείψει τη ναζιστική Γερμανία του 1933.

 

Πώς ζωγράφιζε ο Λούσιεν Φρόιντ μικρός; Facebook Twitter
"Anna in Venice", προσωπογραφία από τον πλούτο των μπλοκς ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Photo credit: National Portrait Gallery

 

"Αυτό που είναι πραγματικά συναρπαστικό σε ό,τι αφορά αυτές τις ζωγραφιές είναι το πόσο καλά έχουν διατηρηθεί μέσα στον χρόνο, ακριβώς επειδή η μητέρα του Λούσιεν τις φύλαξε μέσα σε ειδικούς φακέλους", λέει πραγματικά ενθουσιασμένη από το αποτέλεσμα η Howgate. 

 

Τι μπορεί να καταλάβει, όμως, γι' αυτόν τον καλλιτέχνη, με το σπάνιο ζωγραφικό ιδίωμα: ίσως το πάθος του για τα δέντρα και τους φτερωτούς φίλους του ουρανού, θέματα τα οποία θα επανέρχονται στα έργα του καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι επιμελητές της έκθεσης, ακριβώς αυτά τα μπλοκ ζωγραφικής αποτελούν και ένα είδος ημερολογίου της ζωής του Φρόιντ, ενώ όσο μεγαλώνει στο περιθώριο κάθε ζωγραφιάς υπάρχουν σημειωμένα τηλέφωνα ή μικρές σημειώσεις για κάποιο ερέθισμα που του ενέπνευσε ένα σχέδιο.  

 

Πώς ζωγράφιζε ο Λούσιεν Φρόιντ μικρός; Facebook Twitter
Παιδική ζωγραφιά του Λούσιεν Φρόιντ από τις αρχές της δεκαετίας του '30. Photo credit: Lucian Freud Archive

 

Σε κάποιες από τις σημειώσεις γίνεται σαφής και η εμμονή του καλλιτέχνη με το γυμνό σώμα, ανδρών ή γυναικών, κάποτε ακέφαλο, κάποτε με πρόσωπα που βρίσκονται στο περιβάλλον του, φευγαλέες αναπαραστάσεις της ζωής και των ανθρώπων που γνώριζε, όλες οι εμμονές του βρίσκονται εδώ, σ' αυτά τα πρώιμα δείγματα της τέχνης του. 

 

Ας σημειωθεί ότι στην έκθεση συμπεριλαμβάνεται και μία σπάνια αυτοπροσωπογραφία του Φρόιντ που ανακαλύφθηκε πρόσφατα και εκτίθεται για πρώτη φορά στο κοινό. Όπως, μάλιστα, επισημαίνει η Howgate το αρχείο ήταν απίστευτα πλούσιο και γι' αυτό θεωρείται οδηγός στην κατανόηση όχι μόνο της μετέπειτα πορείας του Φρόιντ, αλλά και της προετοιμασίας που έκανε στο εργαστήρι του, πριν ξεκινήσει να καταπιάνεται με το κάθε πορτρέτο. 

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ