Τα έργα - για την ακρίβεια ζωγραφιές - που εκτίθενται αυτές τις μέρες στην Εθνική Πινακοθήκη Ποτρέτων του Λονδίνου μοιάζουν να είναι ζωγραφισμένα από χέρι παιδικό. Και όντως παιδί τις ζωγράφισε, μόνο που υπήρξε λίγο πιο ταλαντούχο από άλλα. Ο λόγος για τα σκίτσα και τις ζωγραφιές της παιδικής ηλικίας του Λούσιεν Φρόιντ που για πρώτη φορά εκτίθενται στο ευρύ κοινό, γεμίζοντας με αληθινό ενθουσιασμό τους επιμελητές της πινακοθήκης.
Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε η επιμελήτρια της έκθεσης, Sarah Howgate, πρόκειται για ολοκληρωμένες ζωγραφιές που δημιουργήθηκαν από τον Φρόιντ, όταν ακόμη 7 ή 8 χρονών. Και πάλι, όμως, παρά την αθωότητα της παιδικής ηλικίας που εκπέμπουν οι κάπως άτσαλες, χαρούμενες σχεδιαστικές γραμμές, ακόμη και έτσι το αποτέλεσμα φλυαρούσε για το πόσο μακριά στον κόσμο της τέχνης θα έφτανε αυτό το παιδικό χέρι.
Το αρχείο των σκίτσων της παιδικής ηλικίας του καλλιτέχνη, αρκετά μεγάλο σε όγκο και ποικιλία, δωρίστηκε στην Βρετανική Πινακοθήκη πριν από λίγο καιρό με κρατική μέριμνα και περιλαμβάνει 47 μπλοκ γεμάτα από σκίτσα και ζωγραφιές του αγοριού που κάποτε θα γινόταν ο Λούσιεν Φρόιντ: 800 ζωγραφιές, οι 162 από τη περίοδο που ο καλλιτέχνης ήταν ακόμη πιτσιρίκι και λίγο πριν η οικογένεια του εγκαταλείψει τη ναζιστική Γερμανία του 1933.
"Αυτό που είναι πραγματικά συναρπαστικό σε ό,τι αφορά αυτές τις ζωγραφιές είναι το πόσο καλά έχουν διατηρηθεί μέσα στον χρόνο, ακριβώς επειδή η μητέρα του Λούσιεν τις φύλαξε μέσα σε ειδικούς φακέλους", λέει πραγματικά ενθουσιασμένη από το αποτέλεσμα η Howgate.
Τι μπορεί να καταλάβει, όμως, γι' αυτόν τον καλλιτέχνη, με το σπάνιο ζωγραφικό ιδίωμα: ίσως το πάθος του για τα δέντρα και τους φτερωτούς φίλους του ουρανού, θέματα τα οποία θα επανέρχονται στα έργα του καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι επιμελητές της έκθεσης, ακριβώς αυτά τα μπλοκ ζωγραφικής αποτελούν και ένα είδος ημερολογίου της ζωής του Φρόιντ, ενώ όσο μεγαλώνει στο περιθώριο κάθε ζωγραφιάς υπάρχουν σημειωμένα τηλέφωνα ή μικρές σημειώσεις για κάποιο ερέθισμα που του ενέπνευσε ένα σχέδιο.
Σε κάποιες από τις σημειώσεις γίνεται σαφής και η εμμονή του καλλιτέχνη με το γυμνό σώμα, ανδρών ή γυναικών, κάποτε ακέφαλο, κάποτε με πρόσωπα που βρίσκονται στο περιβάλλον του, φευγαλέες αναπαραστάσεις της ζωής και των ανθρώπων που γνώριζε, όλες οι εμμονές του βρίσκονται εδώ, σ' αυτά τα πρώιμα δείγματα της τέχνης του.
Ας σημειωθεί ότι στην έκθεση συμπεριλαμβάνεται και μία σπάνια αυτοπροσωπογραφία του Φρόιντ που ανακαλύφθηκε πρόσφατα και εκτίθεται για πρώτη φορά στο κοινό. Όπως, μάλιστα, επισημαίνει η Howgate το αρχείο ήταν απίστευτα πλούσιο και γι' αυτό θεωρείται οδηγός στην κατανόηση όχι μόνο της μετέπειτα πορείας του Φρόιντ, αλλά και της προετοιμασίας που έκανε στο εργαστήρι του, πριν ξεκινήσει να καταπιάνεται με το κάθε πορτρέτο.