Η μεγάλη πλημμύρα της Φλωρεντίας το Νοέμβριο του 1966

Η μεγάλη πλημμύρα της Φλωρεντίας το Νοέμβριο του 1966 Facebook Twitter
Το εσωτερικό του Ναού του τιμίου Σταυρού στη Φλωρεντία μετά την καταστροφή. Οι πλημμύρες προκάλες ζημιές άνω των 60 εκατομμυρίων ευρώ. Φωτό: Getty Images
0

Άρνος, αυτή η καταραμένη, κακότυχη τάφρος» έγραφε ο Δάντης για τον ποταμό της Φλωρεντίας. Πενήντα έξι φορές στην ιστορία του έχει πλημμυρίσει, κάνοντας ακόμα και τον Λεονάρντο ντα Βίντσι να καταθέτει στις αρμόδιες αρχές μεγαλόπνοα σχέδια για την οχύρωση της πόλης, προβλέποντας την εκτροπή του ποταμού πίσω από την Πίζα. Σχέδια που δεν εγκρίθηκαν (εξάλλου, είχε ήδη αρχίσει να πέφτει σε δυσμένεια στον δημόσιο βίο της πόλης λόγω των ερωτικών του προτιμήσεων).

Έτσι, η κατάρα του ποταμού χτύπησε την πόλη με μεγαλύτερη σφοδρότητα από ποτέ στις 4 Νοεμβρίου του 1966. Ακριβώς 51 χρόνια πριν, 39 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους από πνιγμό, χιλιάδες αριστουργήματα της ευρωπαϊκής τέχνης και εκατομμύρια βιβλία αφανίστηκαν ή πληγώθηκαν βάναυσα, προκαλώντας ένα ανάμεικτο κύμα πένθους, αλλά και αυτοθυσίας σε όλη την Ευρώπη. Ένα κίνημα υπέρ της τέχνης.

Συντηρητές έργων τέχνης, φοιτητές, απλοί πολίτες, μπήκαν στα αυτοκίνητά τους και, διασχίζοντας σύνορα, έφτασαν στη Φλωρεντία με έναν σκοπό: να σώσουν τα αριστουργήματα της τέχνης που σκεπάστηκαν και παραμορφώθηκαν από σχεδόν 15 δισεκατομμύρια λίτρα λάσπης και νερού που ξέβρασε ο Άρνος.

Καθώς η είδηση για τις πλημμύρες και την καταστροφή που προκάλεσε άρχισε να διαδίδεται στην Ευρώπη, συντηρητές έργων τέχνης, φοιτητές, απλοί πολίτες, μπήκαν στα αυτοκίνητά τους και, διασχίζοντας σύνορα, περνώντας ατελείωτους ελέγχους από στρατιωτικά κλιμάκια, οδηγώντας για 15 ως 20 ώρες, έφτασαν στη Φλωρεντία με έναν σκοπό: να σώσουν τα αριστουργήματα της τέχνης που σκεπάστηκαν και παραμορφώθηκαν από σχεδόν 15 δισεκατομμύρια λίτρα λάσπης και νερού που ξέβρασε ο Άρνος. Ήταν οι «Άγγελοι της Λάσπης», ένα πρωτοφανές και ανεπανάληπτο στην Ιστορία κίνημα εθελοντών για την προστασία της τέχνης.

Η μεγάλη πλημμύρα της Φλωρεντίας το Νοέμβριο του 1966 Facebook Twitter
Οι κάτοικοι της Φλωρεντίας διασχίζουν την πλημμυρισμένη πόλη ισορροπώντας στα κατεστραμμένα αυτοκίνητα. Φωτό: Getty Images

Το πρωί της 5ης Νοεμβρίου 1966, όταν μετά από 40 ώρες η καταρρακτώδης βροχή σταμάτησε, οι πρώτοι εθελοντές και οι κάτοικοι άρχισαν να βγαίνουν στους δρόμους. Η πόλη που φτιάχτηκε με ακρίβεια και ποίηση από τα καλύτερα στοιχεία της Αναγέννησης ήταν ένας βούρκος. Μέσα σε μουσεία, βιβλιοθήκες, πινακοθήκες είχε συμβεί μια αδιανόητη καταστροφή, αφού υπέστησαν ζημιές 120 φρέσκο, 1.200 πίνακες ζωγραφικής, 500 γλυπτά, 6.000 τόμοι βιβλίων από το αρχείο της Όπερας και 1,3 εκατομμύρια σπάνια βιβλία της Κεντρικής Βιβλιοθήκης της Φλωρεντίας.

Οι εικόνες προκάλεσαν συντριβή. Άνδρες και γυναίκες ξέσπασαν σε κλάματα βλέποντας έργα τέχνης λεηλατημένα, βυθισμένα κάτω από μέτρα νερού, ποδοπατημένα από πανικόβλητους πολίτες. Ο επόπτης των μουσείων της Φλωρεντίας Ugo Procacci δεν θα ξεχάσει ποτέ τη στιγμή που αντίκρισε στη Santa Croce (το νερό είχε φτάσει σε ύψος 6,7 μέτρων σε αυτό το σημείο) τη «Σταύρωση», το αριστούργημα του Τσιμαμπούε: είχε σβήσει το 60% του χρώματος. Το πρόσωπο και το σώμα του Χριστού είχαν σχεδόν εξαφανιστεί. Το νερό φούσκωσε το ξύλο με αποτέλεσμα ο σταυρός να σκεβρώσει. Ο Procacci έκλαιγε με λυγμούς μπροστά του, όπως ο ίδιος διηγήθηκε.

Η μεγάλη πλημμύρα της Φλωρεντίας το Νοέμβριο του 1966 Facebook Twitter
Συνεργεία καθαρίζουν την πόλη. Φωτό: Getty Images

Οι εικόνες αυτές έκαναν τον γύρο του κόσμου και έφεραν ακόμα περισσότερους «Αγγέλους της Λάσπης» στη Φλωρεντία. Επί μέρες, φορώντας γαλότσες και αδιάβροχο, ο ηθοποιός Ρίτσαρντ Μπάρτον διέσωζε και μετέφερε θησαυρούς, ακολουθώντας τις οδηγίες που του έδιναν επί τουλάχιστον δέκα ώρες καθημερινά. Μάλιστα, έκανε και την εκφώνηση σε ένα βίντεο με εικόνες καταστροφής, καλώντας τους πολίτες ανά τον κόσμο να συνδράμουν οικονομικά για την αποκατάσταση των ζημιών.

Κάπως έτσι, όμως, η Φλωρεντία έγινε και η μήτρα από την οποία γεννήθηκαν οι πιο πρωτοποριακές, σύγχρονες μέθοδοι διάσωσης και συντήρησης έργων τέχνης. Η γνώση που γεννήθηκε δημιούργησε ένα ολόκληρο νέο πεδίο. Βέβαια, σε κάποιες περιπτώσεις οι μέθοδοι προέκυψαν μέσα από επιστημονικά ανορθόδοξες, αλλά δοκιμασμένες στην καθημερινή ζωή συνταγές. Για παράδειγμα, μέσα από μια συζήτηση για το πώς απομακρύνεις τον λεκέ που δημιουργεί η σάλτσα για σπαγγέτι προέκυψε η ιδέα για την απομάκρυνση του λαδιού που είχε ανακατευθεί με τα νερά της βροχής και είχε κολλήσει στα γλυπτά…

To αρχηγείο της επιχείρησης στήθηκε στο Ουφίτσι. Ο συντηρητής έργων τέχνης Μάρκο Γκράσι που έμαθε για την πλημμύρα ενώ δούλευε στο εργαστήριό του στο Λουγκάνο της Ελβετίας μπήκε κατευθείαν στο αυτοκίνητό του κι έφυγε για τη Φλωρεντία. Χρειάστηκε να περάσουν 12 ώρες για να κάνει μια διαδρομή πέντε ωρών. Παρευρέθηκε από την πρώτη στιγμή στις συσκέψεις στο Ουφίτσι. «Έπρεπε να βάλουμε προτεραιότητες. Μερικά πράγματα ήταν σαφή από την αρχή» θυμάται. «Οι καμβάδες δεν είχαν τόσο μεγάλο πρόβλημα, όσο τα έργα σε ξύλινο πάνελ, αφού το ξύλο είχε φουσκώσει σημαντικά από το νερό. Κανείς δεν ήξερε τι σημαίνει το να έχει μείνει δύο ώρες κάτω από το νερό ένα τρίπτυχο της Αναγέννησης»…

Η μεγάλη πλημμύρα της Φλωρεντίας το Νοέμβριο του 1966 Facebook Twitter
Συντηρήτρια έργων τέχνης του Μουσείου Ουφίτσι εξετάζει το βαθμό καταστροφής. Φωτό: Getty Images

Ένα από τα έργα που υπέστησαν τις μεγαλύτερες φθορές ήταν ο «Μυστικός Δείπνος» του Βαζάρι. Το έργο –που ήταν βυθισμένο για 12 ώρες μέχρι να το εντοπίσουν− αποκαταστάθηκε μόλις πρόσφατα και από την Παρασκευή εκτίθεται και πάλι στο κοινό. Τις εκτενείς, εξαντλητικές εργασίες αποκατάστασης χρηματοδότησε ο οίκος μόδας Prada και το Ίδρυμα Getty, ενώ οι ειδικοί μιλούν για τη μεγαλύτερη καταστροφή που έχει υποστεί έργο τέχνης και την πιο πολύπλοκη και δύσκολη επιχείρηση αποκατάστασής του. Έχει ενδιαφέρον ότι έχει προβλεφθεί ειδικός μηχανισμός προκειμένου να ανυψώνεται το έργο σε περίπτωση που ο εφιάλτης των πλημμυρών επιστρέψει.

Κι όμως, η πόλη φαίνεται πως είναι πλέον έτοιμη να αντιμετωπίσει αντίστοιχο φαινόμενο. Σε άσκηση για την προστασία των έργων από νέα πλημμύρα συμμετείχαν 1.000 άτομα – στρατιώτες, αστυνομικοί, πυροσβέστες, εθελοντές. Πίνακες ανασηκώθηκαν, δεκάδες χιλιάδες βιβλία μπήκαν σε ειδικά κιβώτια και τοποθετήθηκαν στους ψηλότερους ορόφους της Εθνικής Βιβλιοθήκης. Το φρέσκο του Ταντέο Γκάντι «Arbor Vitae» στη Santa Croce καλύφθηκε με ένα ειδικής κατασκευής και υψηλής αντοχής στο νερό ύφασμα.

Οι φωτογραφίες από την επιχείρηση διάσωσης προκαλούν δέος, καθώς οι «Άγγελοι της Λάσπης» με γυμνά χέρια, βουτηγμένοι στη λάσπη, σώζουν τα έργα και χέρι με χέρι στήνουν αλυσίδες για να τα οδηγήσουν σε ασφαλές σημείο. Η πλημμύρα του 1966 μπορεί να συγκριθεί μόνο με τον πόλεμο, λένε όσοι βρέθηκαν στη Φλωρεντία εκείνες τις μέρες. Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου το Ουφίτσι φρόντισε να κρύψει τα έργα για να τα προστατέψει από τους βομβαρδισμούς. Στην περίπτωση του 1966 δεν υπήρχε καμία προειδοποίηση για την κατάρα του Άρνου. Πενήντα χρόνια μετά η Φλωρεντία φαίνεται πώς μόλις επούλωσε και την τελευταία πληγή από όσα συνέβησαν μέσα σε μία και μόνο νύχτα.

Η μεγάλη πλημμύρα της Φλωρεντίας το Νοέμβριο του 1966 Facebook Twitter
Διάσωση. Φωτό: Getty Images
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Η κρήνη της Πέργης φέρνει νερό από τον κοντινό ποταμό Κέστρο στην Παμφυλία της Μικράς Ασίας - Τα σχέδια των Τούρκων αρχαιολόγων για πλήρη αποκατάστασή της
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ
Φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αρχαίο φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Το σπάνιο τεχνούργημα βρέθηκε κατά τη διάρκεια ενός συνεχιζόμενου ανασκαφικού έργου στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας στη Μικρά Ασία και χρονολογείται στον πέμπτο αιώνα
THE LIFO TEAM
Ναυάγιο Αντικυθήρων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, ένας θησαυρός της ενάλιας αρχαιολογίας

Η έκθεση «Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων: 124 χρόνια υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας» παρουσιάζει τις πιο σύγχρονες αποκαλύψεις και ευρήματα για το θρυλικό ναυάγιο, προσφέροντας την πληρέστερη μέχρι σήμερα καταγραφή της ιστορίας του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ποιοι ήταν οι οικισμοί που αναπτύχθηκαν στην αθηναϊκή πεδιάδα επί Οθωμανών; Ποιες είναι οι πηγές, τα σωζόμενα μνημεία, τα χωριά και τα μοναστήρια που απλώνονται στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Πάλλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ