Ο πρώτος δίσκος που αγάπησε η Sissi Rada

Ο πρώτος δίσκος που αγάπησε η Sissi Rada Facebook Twitter
Φωτ: Μελέτης Κοροπούλης/Κωνσταντίνος Καραβατέλλης.
0

Από την Sissi Rada

 

Το να ξεχωρίσεις ένα δίσκο απ’ όλους τους άλλους, είναι δύσκολο. Αποφάσισα  λοιπόν να  αφιερώσω αυτές τις παραγράφους σ’ ένα Μέσο που το ξεχωρίζω άνετα από όλα τα άλλα. Το ραδιόφωνο. Και όχι έτσι αόριστα. Στο Τρίτο Πρόγραμμα στην εποχή του Χατζιδάκι. Υπάρχει δε ένα δίσκος που βγήκε από αυτό τον σταθμό και σημάδεψε τ’ αυτιά μου από μικρή. Ο δίσκος αυτός λέγεται «Εδώ Λιλιπούπολη» και είναι μια συλλογή από τα τραγούδια που έντυσαν  την ομώνυμη εκπομπή από το 1976-1980. Αφήστε με να μακρηγορήσω λιγάκι.

Γεννήθηκα πέντε χρόνια μετά το κλείσιμο της εκπομπής. Ωστόσο είχα την τύχη να ακούω το δίσκο πολύ συχνά από την οικογένειά μου. Θυμάμαι να παίζει από το αυτοκίνητο της θείας μου, το σαλόνι της μαμάς μου… Να τραγουδάμε «χτύπα τα πόδια σου Κινέζα, για να μη κόψει η μαγιονέζα» όταν μαγειρεύαμε, «Ρόζα ρόζα ροζαλία πάμε μαζί στη συναυλία» στο δρόμο για κάποια παράσταση. Αλλά ας μιλήσω καλύτερα πιο συγκεκριμένα για τη γέννηση αυτού του πρωτοφανούς δίσκου. Έχω μάλιστα μια ιστορία σα σενάριο ταινίας στο κεφάλι μου, που περιγράφει όλο το τρομερό επεισόδιο του Τρίτου Προγράμματος και μου αρέσει να το φέρνω στη μνήμη μου. Ήρωες είναι κάτι καλτ ονειροπόλοι, με απεριποίητα μαλλιά, τσιγάρο στο χέρι, ορμή στα μάτια και αρχηγό τον ομορφότερο Έλληνα που πέρασε ποτέ ως τώρα. Τον Μάνο Χατζιδάκι.

Το 1975, τη χρονιά που γράφει την «Αθανασία» και πριν τα «Παράλογα», αποδέχεται ο εν λόγω τη θέση του μουσικού συμβούλου στο ΕΙΡΤ (παλιά ΕΡΤ). Αναλαμβάνει και τα 3 προγράμματα του σταθμού και χωρίζει τα στοιχεία που τα απαρτίζουν σε δύο. α) στον τομέα που ψυχαγωγεί, β) στον τομέα που διδάσκει. Εκεί εντάσσει ανεξάρτητα το Τρίτο Πρόγραμμα και αποφασίζει να το κάνει καθρέφτη του. Τι γενναία απόφαση! Η επιθυμία των ακροατών και οι στατιστικές σφυγμομετρήσεις που χρησιμοποιούσε ως πυξίδα για τα άλλα δύο, παραμερίζονται. Και έτσι πραγματοποιείται ένα θαύμα που αποκαλύπτεται μόνο όταν προ-υπάρχει η  εξής σπάνια συμβίωση - Η ηθική προσφορά Τέχνης ανεξαρτήτως ζήτησης. Φανταστείτε ένα σταθμό όπου ο διευθυντής του δεν επιβάλλει playlists. Που διαφημίζει events που ο ίδιος θα πήγαινε. Που προσλαμβάνει προσωπικό νέα άτομα με γνώμονα μόνο το ταλέντο και την υγιή σχέση με τη πραγματικότητα. Που μπλέκει στοχευμένα στο πρόγραμμά του την κλασική μουσική, την τζαζ, το ρεμπέτικο, το θέατρο, την ποίηση, τις αναλύσεις ζωγραφικής και την πειραματική μουσική. Και όλα τα παραπάνω με μοναδικό σκοπό την εκπαίδευση. Σας θυμίζει κάτι σημερινό;

Όχι. Γι ‘αυτό και θα μείνει στην ιστορία. Ο δίσκος είναι ένα δίδαγμα. Η εκπομπή του «Εδώ Λιλιπούπολη», φτιαγμένη από τα παραπάνω μυαλά, είναι φανερά μια επανάσταση κατά της καθεστηκυίας τάξης. Το Sesame Street της Ελλάδας. Μια ευκαιρία να μη φοβάσαι να είσαι παιδί στο σώμα ενός έμπειρου μεγάλου. Τον ξέρετε αυτό το φόβο έτσι δεν είναι; Και ακόμη και αν αυτό που δημιούργησαν ο Χατζιδάκις και η ομάδα του, κατάφεραν να το ρίξουν το 1982 οι φυτεμένοι γραφειοκράτες της ΕΡΤ, το εγχείρημα δεν απέτυχε. ‘Έβγαλε αυτόν το δίσκο που το 2016 τον ακούμε ακόμη και νιώθουμε την ίδια ανάταση.

 

Ο πρώτος δίσκος που αγάπησε η Sissi Rada Facebook Twitter
Φωτ: Μελέτης Κοροπούλης/Κωνσταντίνος Καραβατέλλης.

info:

Η Sissi Rada γεννήθηκε στην Αθήνα, ζει και εργάζεται στο Βερολίνο.

Ξεκίνησε άρπα σε ηλικία 11 ετών και ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές σπουδές της στην Ευρώπη το 2016 (Bachelor in Music/ Conservatorium van Amsterdam, Master in solistic music/ Hochschule für Musik Detmold, Master in Orchestra/ Universität der Künste Berlin). Από το 2012 συνεργάζεται με τη Φιλαρμονική του Βερολίνου, τον Daniel Barenboim, τον Matthias Pintscher, τη Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και την Εθνική Λυρική Σκηνή.

Το πρώτο της album “Pragma” κυκλοφορεί από την Inner Ear. 

Το Σάββατο 17 Δεκεμβρίου θα παρουσιάσει live το "Pragma" στο Six D.O.G.S

Sissi Rada

Ακούστε το Pragma εδώ

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ