Ο πρώτος δίσκος που αγάπησε η Sissi Rada

Ο πρώτος δίσκος που αγάπησε η Sissi Rada Facebook Twitter
Φωτ: Μελέτης Κοροπούλης/Κωνσταντίνος Καραβατέλλης.
0

Από την Sissi Rada

 

Το να ξεχωρίσεις ένα δίσκο απ’ όλους τους άλλους, είναι δύσκολο. Αποφάσισα  λοιπόν να  αφιερώσω αυτές τις παραγράφους σ’ ένα Μέσο που το ξεχωρίζω άνετα από όλα τα άλλα. Το ραδιόφωνο. Και όχι έτσι αόριστα. Στο Τρίτο Πρόγραμμα στην εποχή του Χατζιδάκι. Υπάρχει δε ένα δίσκος που βγήκε από αυτό τον σταθμό και σημάδεψε τ’ αυτιά μου από μικρή. Ο δίσκος αυτός λέγεται «Εδώ Λιλιπούπολη» και είναι μια συλλογή από τα τραγούδια που έντυσαν  την ομώνυμη εκπομπή από το 1976-1980. Αφήστε με να μακρηγορήσω λιγάκι.

Γεννήθηκα πέντε χρόνια μετά το κλείσιμο της εκπομπής. Ωστόσο είχα την τύχη να ακούω το δίσκο πολύ συχνά από την οικογένειά μου. Θυμάμαι να παίζει από το αυτοκίνητο της θείας μου, το σαλόνι της μαμάς μου… Να τραγουδάμε «χτύπα τα πόδια σου Κινέζα, για να μη κόψει η μαγιονέζα» όταν μαγειρεύαμε, «Ρόζα ρόζα ροζαλία πάμε μαζί στη συναυλία» στο δρόμο για κάποια παράσταση. Αλλά ας μιλήσω καλύτερα πιο συγκεκριμένα για τη γέννηση αυτού του πρωτοφανούς δίσκου. Έχω μάλιστα μια ιστορία σα σενάριο ταινίας στο κεφάλι μου, που περιγράφει όλο το τρομερό επεισόδιο του Τρίτου Προγράμματος και μου αρέσει να το φέρνω στη μνήμη μου. Ήρωες είναι κάτι καλτ ονειροπόλοι, με απεριποίητα μαλλιά, τσιγάρο στο χέρι, ορμή στα μάτια και αρχηγό τον ομορφότερο Έλληνα που πέρασε ποτέ ως τώρα. Τον Μάνο Χατζιδάκι.

Το 1975, τη χρονιά που γράφει την «Αθανασία» και πριν τα «Παράλογα», αποδέχεται ο εν λόγω τη θέση του μουσικού συμβούλου στο ΕΙΡΤ (παλιά ΕΡΤ). Αναλαμβάνει και τα 3 προγράμματα του σταθμού και χωρίζει τα στοιχεία που τα απαρτίζουν σε δύο. α) στον τομέα που ψυχαγωγεί, β) στον τομέα που διδάσκει. Εκεί εντάσσει ανεξάρτητα το Τρίτο Πρόγραμμα και αποφασίζει να το κάνει καθρέφτη του. Τι γενναία απόφαση! Η επιθυμία των ακροατών και οι στατιστικές σφυγμομετρήσεις που χρησιμοποιούσε ως πυξίδα για τα άλλα δύο, παραμερίζονται. Και έτσι πραγματοποιείται ένα θαύμα που αποκαλύπτεται μόνο όταν προ-υπάρχει η  εξής σπάνια συμβίωση - Η ηθική προσφορά Τέχνης ανεξαρτήτως ζήτησης. Φανταστείτε ένα σταθμό όπου ο διευθυντής του δεν επιβάλλει playlists. Που διαφημίζει events που ο ίδιος θα πήγαινε. Που προσλαμβάνει προσωπικό νέα άτομα με γνώμονα μόνο το ταλέντο και την υγιή σχέση με τη πραγματικότητα. Που μπλέκει στοχευμένα στο πρόγραμμά του την κλασική μουσική, την τζαζ, το ρεμπέτικο, το θέατρο, την ποίηση, τις αναλύσεις ζωγραφικής και την πειραματική μουσική. Και όλα τα παραπάνω με μοναδικό σκοπό την εκπαίδευση. Σας θυμίζει κάτι σημερινό;

Όχι. Γι ‘αυτό και θα μείνει στην ιστορία. Ο δίσκος είναι ένα δίδαγμα. Η εκπομπή του «Εδώ Λιλιπούπολη», φτιαγμένη από τα παραπάνω μυαλά, είναι φανερά μια επανάσταση κατά της καθεστηκυίας τάξης. Το Sesame Street της Ελλάδας. Μια ευκαιρία να μη φοβάσαι να είσαι παιδί στο σώμα ενός έμπειρου μεγάλου. Τον ξέρετε αυτό το φόβο έτσι δεν είναι; Και ακόμη και αν αυτό που δημιούργησαν ο Χατζιδάκις και η ομάδα του, κατάφεραν να το ρίξουν το 1982 οι φυτεμένοι γραφειοκράτες της ΕΡΤ, το εγχείρημα δεν απέτυχε. ‘Έβγαλε αυτόν το δίσκο που το 2016 τον ακούμε ακόμη και νιώθουμε την ίδια ανάταση.

 

Ο πρώτος δίσκος που αγάπησε η Sissi Rada Facebook Twitter
Φωτ: Μελέτης Κοροπούλης/Κωνσταντίνος Καραβατέλλης.

info:

Η Sissi Rada γεννήθηκε στην Αθήνα, ζει και εργάζεται στο Βερολίνο.

Ξεκίνησε άρπα σε ηλικία 11 ετών και ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές σπουδές της στην Ευρώπη το 2016 (Bachelor in Music/ Conservatorium van Amsterdam, Master in solistic music/ Hochschule für Musik Detmold, Master in Orchestra/ Universität der Künste Berlin). Από το 2012 συνεργάζεται με τη Φιλαρμονική του Βερολίνου, τον Daniel Barenboim, τον Matthias Pintscher, τη Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και την Εθνική Λυρική Σκηνή.

Το πρώτο της album “Pragma” κυκλοφορεί από την Inner Ear. 

Το Σάββατο 17 Δεκεμβρίου θα παρουσιάσει live το "Pragma" στο Six D.O.G.S

Sissi Rada

Ακούστε το Pragma εδώ

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ