Τζερόνιμο: Ο τελευταίος διάσημος αρχηγός των Απάτσι

Τζερόνιμο: Ο τελευταίος διάσημος αρχηγός των Απάτσι Facebook Twitter
ΟΤζερόνιμο είχε ήδη βιώσει από νεαρός την αδικία: μια αιφνιδιαστική επίθεση στο χωριό του από τους Μεξικανούς τον άφησε πολύ νωρίς ορφανό από μητέρα, χωρίς σύζυγο και με σκοτωμένα τα δυο του παιδιά. Έκτοτε μετατράπηκε από γενναίο πολεμιστή των Απάτσι Τσιρικάουα στον αιμοχαρή Ινδιάνο που αρνιόταν διαρκώς να παραδώσει τα όπλα.
0

Βγαλμένος από τη μήτρα του κόσμου, όπου βρισκόταν η καρδιά κάθε Ινδιάνου, και ποτισμένος με το περήφανο σθένος του αετού ήρθε στον κόσμο ο Τζερόνιμο, ο ατρόμητος αρχηγός της φυλής Τσιρικάουα των Απάτσι που έμεινε στις μνήμες για τις μάχες που έδωσε κόντρα στους χλωμούς λευκούς και στους Μεξικανούς τον 19ο αιώνα, ξεσηκώνοντας κάθε λογής ανένταχτους, πολεμιστές και στρατηλάτες. Από αυτόν εμπνεύστηκε τις αιφνίδιες επιθέσεις του αντάρτικου ο Τσε Γκεβάρα και την εικόνα του αγέρωχου πολεμιστή και σαμάνου είχαν κρεμασμένη στα δωμάτιά τους οι πλήθος ανυπότακτοι και παράξενοι ποιητές.

Στο βιβλίο Τζερόνιμο - Η Αυτοβιογραφία, που κυκλοφόρησε από εκδόσεις Άγρα σε μετάφραση Παλμύρας Ισμυρίδου, ο αναγνώστης ανιχνεύει τα δωρικά σπέρματα της τιμής του πολεμιστή, ο οποίος μιλάει όλο περηφάνια για την ξακουστή και αγέρωχη φυλή του. Σήμερα, τόσα χρόνια μετά τον θάνατο του περίφημου αρχηγού των Απάτσι, οι λόγοι που επαναφέρουν στο προσκήνιο το όνομα του Τζερόνιμο είναι περισσότεροι από ποτέ: η φύση εγκαταλείπεται στο έλεός της και στα ίδια μέρη όπου οι Ινδιάνοι ανέπνεαν αέρα ελευθερίας ο νέος Πρόεδρος των ΗΠΑ απειλεί να υψώσει ένα τείχος διαχωρισμού και μίσους. Λίγες ώρες μετά την ορκωμοσία του Τραμπ και μετά τις εξαγγελίες του για το τείχος που προτίθεται να χτίσει στα σύνορα με το Μεξικό, ο αναγνώστης έχει κάθε λόγο να ανατριχιάζει με τις αφηγήσεις του Τζερόνιμο για τις σφαγές που έλαβαν χώρα στην περιοχή γύρω από τα σύνορα και στην έρημο της Αριζόνας από τους χλωμούς λευκούς, για τις προδοσίες και τις παραβιάσεις των συμφωνιών ειρήνης –όπως μετά από εκείνη που είχε αποπειραθεί να κλείσει ο αρχηγός της φυλής Μάνγκους-Κολοράδο το 1863, ο οποίος δολοφονήθηκε από τον στρατηγό Ουέστ, παρ’ ότι είχε διαμηνύσει ότι προσέρχεται στις συζητήσεις ως ειρηνοποιός–, για τις άνανδρες επιθέσεις στα γυναικόπαιδα, για τα στρατόπεδα υποχρεωτικής διαμονής, για τα καλαμποκάλευρα που τους έδιναν ποτισμένα με στρυχνίνη.

Λίγες ώρες μετά την ορκωμοσία του Τραμπ και μετά τις εξαγγελίες του για το τείχος που προτίθεται να χτίσει στα σύνορα με το Μεξικό, ο αναγνώστης έχει κάθε λόγο να ανατριχιάζει με τις αφηγήσεις του Τζερόνιμο για τις σφαγές που έλαβαν χώρα στην περιοχή γύρω από τα σύνορα και στην έρημο της Αριζόνας από τους χλωμούς λευκούς, για τις προδοσίες και τις παραβιάσεις των συμφωνιών ειρήνης

Αλλά ο Τζερόνιμο είχε ήδη βιώσει από νεαρός την αδικία: μια αιφνιδιαστική επίθεση στο χωριό του από τους Μεξικανούς τον άφησε πολύ νωρίς ορφανό από μητέρα, χωρίς σύζυγο και με σκοτωμένα τα δυο του παιδιά. Έκτοτε μετατράπηκε από γενναίο πολεμιστή των Απάτσι Τσιρικάουα στον αιμοχαρή Ινδιάνο που αρνιόταν διαρκώς να παραδώσει τα όπλα. Σύμφωνα με τις αυτοβιογραφικές περιγραφές του, ο ίδιος πήρε τα ηνία όταν του παρέδωσε την αρχηγία ο Μάνγκους-Κολοράδο και οδήγησε πεζή τους έξι ακολούθους του σε μια σειρά από πετυχημένες επιδρομές στα βουνά της Σιέρρα δε Σαουρίπα. Έκτοτε, θα είναι ο πετυχημένος αρχηγός και θα αποδειχθεί ότι είχε δίκιο να μην υποχωρήσει, τότε τη δεκαετία του 1860, παρά τις υποδείξεις του πεθερού του Κοτσίσε (ο Τζερόνιμο ξαναπαντρεύτηκε αρκετές φορές, ενώ μας πληροφορεί ότι οι Ινδιάνοι μπορούσαν να συντηρούν παράλληλα μέχρι δύο γυναίκες). Για μια εικοσαετία, από το 1860 έως το 1880, θα επιμείνει στο αντάρτικο, παρασέρνοντας μαζί του αρκετούς πολεμιστές. Ωστόσο, οι απώλειες είναι τραγικές: μια επίθεση στα βουνά του Κάσα Γκράντε και στο «Σκο-λάτα» από τους Μεξικανούς τον αναγκάζουν να υποχωρήσει, αλλά δεν το βάζει κάτω. Το 1884 καταφέρνει, για μια ακόμα φορά, και παρά τη συμφωνία ειρήνης που είχαν υπογράψει οι Τσιρικάουα αναγκαζόμενοι να ζήσουν ως αιχμάλωτοι σε στρατόπεδο, να παρασύρει μαζί του πολλούς Απάτσι, πείθοντάς τους ότι το άρωμα της ελευθερίας ταιριάζει καλύτερα σε ανθρώπους που θεωρούσαν ατιμωτικό το να βρίσκονται μακριά από την πατρίδα. Οι περιοχές υποχρεωτικής εγκατάστασης, όπως αυτή που τους είχαν ορίσει μετά την τελευταία τους ήττα το 1881, δεν ήταν γι’ αυτούς μόνο μια φυλακή αλλά οριστικός θάνατος, καθώς κάθε απομάκρυνση από την πατρίδα ισοδυναμούσε με αφανισμό: «Για τον Ινδιάνο, η προσκόλληση του ανθρώπου στη γενέθλιά γη του δεν αποτελούσε ρομαντική πανάκεια αλλά ζωτική ανάγκη. Ο άνθρωπος αρρώσταινε και στο τέλος πέθαινε –το ίδιο θα μπορούσε να συμβεί σε έναν ολόκληρο λαό– αν αποκοβόταν από τη γη του, που ήταν γι’ αυτόν η πηγή της ζωής» σημειώνει ο Φρέντερικ Τέρνερ στην κατατοπιστικότατη εισαγωγή του.

Τζερόνιμο: Ο τελευταίος διάσημος αρχηγός των Απάτσι Facebook Twitter
«Η Αριζόνα είναι η γη μου, η γενέτειρά μου, η γη των προγόνων μου, και ζητώ τώρα την άδεια να επιστρέψω στα βουνά της. Αν αυτό συμβεί, θα πεθάνω ήσυχος, νιώθοντας ότι ο λαός μου, ζώντας στα πάτρια εδάφη του, θα πλήθαινε, αντί να λιγοστεύει, όπως συμβαίνει τώρα, κι ότι το όνομά μας δεν θα σβήσει»

Ενδεικτικό είναι ότι ο κύκλος της ζωής αρχίζει και τελειώνει για τον Τζερόνιμο στη γενέθλια γη της Αριζόνα. Από κει ξεκινά την ιστορία του, μετά την επική και άκρως ποιητική κοσμογονία που παραθέτει στην αυτοβιογραφία του, και εκεί καταλήγει με την επιστολή που στέλνει στον Πρόεδρο Ρούσβελτ, παρακαλώντας τον να τον αφήσει να επιστρέψει στη Μάνα Γη: «Η Αριζόνα είναι η γη μου, η γενέτειρά μου, η γη των προγόνων μου, και ζητώ τώρα την άδεια να επιστρέψω στα βουνά της. Αν αυτό συμβεί, θα πεθάνω ήσυχος, νιώθοντας ότι ο λαός μου, ζώντας στα πάτρια εδάφη του, θα πλήθαινε, αντί να λιγοστεύει, όπως συμβαίνει τώρα, κι ότι το όνομά μας δεν θα σβήσει». Οι Τσιρικάουα, μέλος της οποίας ήταν ο Τζερόνιμο, ήταν δεμένοι κυριολεκτικά με δεσμούς αίματος με τη γη τους και τη Φύση, χωρίς τις μετέπειτα εμμονές του ιδεαλισμού και του πατριωτισμού, κι αυτό φαίνεται από τη στιγμή που έρχονταν στον κόσμο. Όταν γεννιούνταν, η μητέρα φρόντιζε να τυλίξει τον πλακούντα τους γύρω από ένα δέντρο, δηλώνοντας έτσι την αιώνια σύνδεση με τον τόπο. Αυτός ήταν ιερός για πάντα τόσο για τους ίδιους όσο και για τους απογόνους τους. Η γη έφτιαχνε τους δεσμούς και η ινδιάνικη κουλτούρα εμφυσούσε την ελευθερία.

Γι’ αυτό και οι μάχες των Ινδιάνων κατά των χλωμών λευκών αποκαλύπτουν τη συμβολοποιημένη δύναμη που είχε γι’ αυτούς η Γη και όχι την επεκτατική τους τάση: αδιαφορώντας παντελώς για τα καπιταλιστικά αγαθά, παρά μόνο όσο τα χρειάζονταν για την επιβίωσή τους, οι «ερυθρόδερμοι» πάλευαν πρωτίστως για την περηφάνια και την αξιοπρέπεια. Ασφαλώς και επιδόθηκαν κι αυτοί σε λεηλασίες, τις οποίες δεν αρνείται ο Τζερόνιμο στη βιογραφία του, αλλά το έκαναν με σεβασμό στους άγραφους κανόνες του πολέμου και του ιερού. «Ο πόλεμος είναι υπόθεση ιερή και θρησκευτική» λέει σε κάποιο σημείο της βιογραφίας του και τέτοια σημασία έχει κάθε κίνηση, από τον πολεμικό χορό μέχρι τις ιαχές, «συνοδευόμενες από τουφεκιές», γύρω από τη φωτιά. Αποφεύγει, ωστόσο, να παραθέσει περιττές κομπορρημοσύνες στις περιγραφές που να εξηγούν γιατί και πώς η φυλή τον αναγόρευσε σε σαμάνο. Ο Φρέντερικ Τέρνερ, ο οποίος έγραψε την εισαγωγή, επισημαίνει σε σχετική υποσημείωση πως ένας αρχηγός όπως ήταν ο Τζερόνιμο «φρόντιζε να περιορίζεται στα γεγονότα, ειδάλλως κινδύνευε να τον αντικρούσουν και να τον γελοιοποιήσουν οι αυτόπτες μάρτυρες». Πάντως, ο ίδιος ο Τζερόνιμο, στο τέλος της αυτοβιογραφίας, παραδέχεται το λάθος του να συμβιβαστεί και να παραδώσει οριστικά τα όπλα το 1886 στον υπολοχαγό Τσαρλς Γκέιτγουντ, μην μπορώντας να βλέπει άλλο τους πολεμιστές του να ζουν στην ανέχεια. Δεν κατάφερε ποτέ να ταυτιστεί με τη ζωή των λευκών, παρ’ ότι κατέληξε να βαπτιστεί χριστιανός, να υπογράφει αυτόγραφα έναντι αμοιβής, να εμφανιστεί στην Παγκόσμια Έκθεση του 1904 στο Σεν Λιούις και να γίνει μια καρικατούρα προς καπιταλιστική εκμετάλλευση και τέρψη των θεατών. Παρ’ όλα αυτά, η αυτοβιογραφία του, όπως επισημαίνει και ο Τέρνερ, είναι «η φωνή ενός ανθρώπου που έχει τα πόδια του ριζωμένα στο χώμα της Μητέρας Γης του, τα χέρια του ορθάνοιχτα για να δέχεται την εποχική ευλογία του ανέμου, του ήλιου και της βροχής, την καρδιά του ταπεινή μπροστά σε μια άγρια φύση την οποία θεωρεί απροσμέτρητη επειδή είναι, πράγματι, απροσμέτρητη». 

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Πέθανε Σαν Σήμερα / Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Ο αιώνιος ταξιδευτής, μυθιστοριογράφος και ταξιδιωτικός συγγραφέας περιπλανήθηκε στα πιο άβατα σημεία του κόσμου αναζητώντας το DNA των νομάδων και έζησε μια μυθιστορηματική ζωή που υπερβαίνει αυτήν που κατέγραψε στα βιβλία του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Βιβλίο / Δέκα σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Το πιο πρόσφατο Booker, επανεκδόσεις μυθιστορημάτων με θέμα τον Εμφύλιο, το τελευταίο βιβλίο του Μάριο Βάργκας Λιόσα, η νέα Αμάντα Μιχαλοπούλου και μια συγκεντρωτική έκδοση των ποιημάτων του Αργύρη Χιόνη είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες προσεχέις εκδόσεις.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Βιβλίο / Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Στην πιο de profundis στιγμή της ζωής του ο συνθέτης γράφει το αυτοβιογραφικό «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα», αποκαλύπτοντας σαν σε προσευχή τις πιο προσωπικές, τρωτές στιγμές του, ζητώντας συγγνώμη από τους οικείους του και ομολογώντας ότι η έμπνευση συμπορεύεται με τη θνητότητα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαριάννα Κορομηλά «Η Μαρία των Μογγόλων»

Το Πίσω Ράφι / Για όλες τις Μαρίες που «δωρίστηκαν» σε βαρβάρους και άξεστους

Ψάχνοντας και γράφοντας για τη Μαρία των Μογγόλων, η Μαριάννα Κορομηλά ήρθε αντιμέτωπη με όλες εκείνες τις παραγνωρισμένες γυναικείες μορφές της Ιστορίας. Το αποτέλεσμα ήταν ένα ανένταχτο και φεμινιστικό βιβλίο που συζητήθηκε έντονα μόλις κυκλοφόρησε.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Βιβλίο / «O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Ο ιδιοφυής μουσικός έφυγε αναπάντεχα στα 44 του, αφήνοντας πίσω του ανεκπλήρωτα σχέδια. Ο Αλέξανδρος Αδαμόπουλος, ο οποίος ουσιαστικά δεν τον γνώρισε ποτέ, αλλά η ζωή τα έφερε έτσι ώστε να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διάσωση του έργου του, υπογράφει σήμερα το πιο ενημερωμένο βιβλίο για εκείνον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Portraits 2025 / Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Η ολοκλήρωση της περίφημης «Τριλογίας του Δράκου της Πρέσπας» αποδεικνύει ότι πρόκειται για μια από τις πιο απρόβλεπτες, ουσιαστικές και συνεπείς συγγραφείς μας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CHECK GIA 3/1 εκδόσεις δωμα

Portraits 2025 / Εκδόσεις Δώμα: «Θέλαμε να δούμε αν το κοινό μας θα ανταποκριθεί σε πιο βαριά πράγματα ή αν θα μας γυρίσει την πλάτη»

Μετά από εφτά χρόνια λειτουργίας και εξήντα προσεκτικά επιλεγμένους τίτλους, η Μαριλένα Καραμολέγκου και ο Θάνος Σαμαρτζής εξακολουθούν να πειραματίζονται, σαν να προτείνουν βιβλία σε φίλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Claude Pujade-Renaud

Το Πίσω Ράφι / «Οι γυναίκες του λαθροθήρα»: Μια εντελώς διαφορετική οπτική σε ένα θρυλικό ερωτικό τρίγωνο

Η Claude Pujade-Renaud ανατέμνει την ιστορία της σχέσης του Τεντ Χιουζ με τη Σίλβια Πλαθ και την Άσια Ουέβιλ δημιουργώντας ένα ερεθιστικό ψηφιδωτό από δεκάδες διαφορετικές αφηγήσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Βιβλίο / Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Κι αν η Μέση Γη εξυψώθηκε στη φαντασμαγορία που όλοι γνωρίζουμε μέσα απ’ τις ταινίες του Πίτερ Τζάκσον, δεν ξεχνάμε ποτέ εκείνη τη στιγμή της πρώτης βραδινής ανάγνωσης, των απρόσμενων αράδων που σχημάτισαν αμέσως ένα σύμπαν αυτονόητο.
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Βιβλίο / Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Η νέα, εμπλουτισμένη και αναθεωρημένη έκδοση των «Σονέτων» από τους Αντίποδες, σε μετάφραση Ερρίκου Σοφρά, αναδεικνύει τη διαρκή ανάγκη του ποιητή για ελευθερία και καινοτομία, που φτάνει να καταργεί ακόμα και τις ποιητικές και κοινωνικές συμβάσεις.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι 10 συν 2 ξένοι τίτλοι της χρονιάς

Βιβλίο / 12 μεταφρασμένα βιβλία που ξεχώρισαν το 2024

Mια millennial συγραφέας και το μεταφεμινιστικό της μυθιστόρημα, η μεταφορά ενός κλασικού βιβλίου σε graphic novel, αυτοβιογραφίες, η επανασύνδεση της ανθρώπινης και της φυσικής ιστορίας σε 900 σελίδες: αυτοί είναι οι ξένοι τίτλοι που ξεχωρίσαμε τη χρονιά που πέρασε.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ