Αποστολή στο Βερολίνο: Το κοφτό καλαμπούρι του Καουρισμάκι και οι υπόλοιποι

Αποστολή στο Βερολίνο: Το κοφτό καλαμπούρι του Καουρισμάκι και οι υπόλοιποι Facebook Twitter
Το «The other side of hope» διατηρεί τα σπάνια χρώματα, τη στιλπνή εικόνα, το ρετρό φωτισμένο φόντο και μια εκπληκτική απόδοση του σούρουπου, όπως μόνο ο Καουρισμάκι μπορεί να πετύχει.
0

Πριν καν ξεκινήσει η φετινή Berlinale,ο Άκι Καουρισμάκι χαρακτηριζόταν το φαβορί της διοργάνωσης και μετά την προβολή της τελευταίας του ταινίας «The other side of hope» αποδείχτηκε κάτι πολύ περισσότερο από τις συγκριτικές προγνώσεις και τα εφήμερα βραβεία: ένας δημιουργός που δεν παραχωρεί ούτε εκατοστό από το ύφος του, και η χρόνια ανθρωπιά που εκπέμπει συστηματικά μέσα στη φιλμογραφία του αποκτά πλέον επίκαιρη, πολιτική σημασία, εναλλακτικής έκφρασης, όπως αρχίσαμε να διαπιστώνουμε μετά το επίσης αριστουργηματικό «Λιμάνι της Χάβρης». Ο Φινλανδός σκηνοθέτης με το σχεδόν «υποκοριστικό» ονοματεπώνυμο, τουλάχιστον στα δικά μας αυτιά, ξεπερνά την κλισέ, βόρεια ψυχρότητα, αναπαράγοντας με αυξανόμενη οικειότητα τα poker face μοτίβα των αντιηρώων του: γκαφατζήδες, losers, ναυάγια της ζωής, ανώδυνοι απατεώνες, συμφεροντολόγοι ή ψεύτες λόγω των περιστάσεων, εθισμένοι σε αδυναμίες και αυτοκαταστροφικές συνήθειες, βγαλμένοι από ένα σύμπαν βωβού σινεμά με νουάρ ευαισθησίες, ανάμεσα στη δεκαετία του '50 και στη φαντασία του σκηνοθέτη, δεν παύουν να κοιτάνε τον απέναντί τους με την αξία του προσώπου, υπακούοντας σε μια εσωτερική λογική αξιών. Εδώ έρχεται η προέκταση του θέματος της ταινίας, η άλλη πλευρά της ελπίδας όπως τη γνωρίζουμε. Οι γηγενείς πρωταγωνιστές, ό,τι και να είναι, δέχονται τον Σύριο μετανάστη που ψάχνει τη χαμένη αδελφή του γι' αυτό που μπορεί να προσφέρει και για την όποια τιμή έχει ο λόγος του. Το σύστημα Δικαιοσύνης και οι φασίστες κάνουν και εδώ τη δουλίτσα τους, αλλά ο ιδιοκτήτης του εστιατορίου και οι απίθανοι υπάλληλοί του, σαν μέλη μιας εξωγήινης ροκαμπίλι κομπανίας με guest star ένα αδέσποτο σκυλάκι, υποδέχονται χαλαρά, με λίγες, κοφτές κουβέντες και μια μπεσαλίδικη χειραψία έναν ξένο, πρόθυμο και ειλικρινή, που στο μεταξύ έχει τολμήσει να πει στην υπάλληλο αξιολόγησης για το αίτημα ασύλου πως δεν ήταν όνειρό του να βρεθεί στη Φινλανδία αλλά ότι εκτίμησε τη στάση των κατοίκων στο διάστημα της σύντομης παραμονής του εκεί. Αυτούς τους ατελείς περιθωριακούς αγαπάει και ο Καουρισμάκι και όσο κι αν ποτέ δεν συμπάθησα ιδιαίτερα τη συχνά εξυπνακίστικη τοποθέτηση των αστείων του (με τα ίδια τα αστεία δεν έχω κανένα πρόβλημα), θεωρώντας πως κάνει κατάχρηση του trademark χιούμορ του, εδώ το κοφτό καλαμπούρι και η υπαρξιακή πλάκα στέκονται σαν παλικάρια απέναντι στην επαιτεία άλλων ταινιών για τη μετανάστευση ή γύρω από αυτήν, που γκρινιάζουν, κραυγάζουν ή διδάσκουν κακομοιριά. Γυρισμένο σε φιλμ (το μοναδικό στο φεστιβάλ), το «The other side of hope» διατηρεί τα σπάνια χρώματα, τη στιλπνή εικόνα, το ρετρό φωτισμένο φόντο και μια εκπληκτική απόδοση του σούρουπου, όπως μόνο ο Καουρισμάκι μπορεί να πετύχει.

Αποστολή στο Βερολίνο: Το κοφτό καλαμπούρι του Καουρισμάκι και οι υπόλοιποι Facebook Twitter
Η Ιλντίκο Ενιέντι στη Berlinale 2017.


Πάντα στο Διαγωνιστικό Πρόγραμμα, το «On body and soul» είναι ένα συμπαγές, σκληρό πορτρέτο ενός λακωνικού άνδρα και μιας νεότερης, αποστειρωμένης γυναίκας, που δουλεύουν σε ένα σύγχρονο σφαγείο και, παραδόξως, μοιράζονται τα ίδια όνειρα. Η Ουγγαρέζα σκηνοθέτης, Ιλντίκο Ενιέντι εναλλάσσει υπέροχες σκηνές σε χιονισμένα δάση με μια τυπική καθημερινότητα που διακόπτεται από την επώδυνη μοναχικότητα των προβληματικών ηρώων, ψάχνοντας την τρυφερότητα στην προσέγγισή τους και κατακτώντας την με πόνο και αίμα. Είναι η καλύτερη ταινία που είδα στο πρόγραμμα, μετά βέβαια του Καουρισμάκι.

Αναμενόμενη στο φεστιβάλ και παινεμένη από τη διεθνή κριτική, η «Φανταστική Γυναίκα» του Χιλιανού Σεμπαστιάν Λέλιο, σε παραγωγή των αδελφών Λαραΐν, επιβεβαιώνει τον σκηνοθετικό έλεγχο του σκηνοθέτη, αυτήν τη φορά με πρωταγωνίστρια μια τρανσέξουαλ που μεταθέτει το πένθος της μετά τον ξαφνικό θάνατο του συντρόφου της ακόμη και σε αυτονόητες κινήσεις, επειδή η οικογένειά του και οι Αρχές τής δημιουργούν εμπόδια. Αργό σε πολλά σημεία και άνισο στο σύνολό του, το «La mujer fantastica», που ως τίτλος παίζει με την κυριολεξία και τη φαντασίωση, χάνει σε δύναμη τις στιγμές που τη χρειάζεται, χωρίς ωστόσο να ξεμακραίνει από τον στόχο του.

Αποστολή στο Βερολίνο: Το κοφτό καλαμπούρι του Καουρισμάκι και οι υπόλοιποι Facebook Twitter
Tο «Viceroy's House» είναι παλιομοδίτικο, συντηρητικό και μάλλον κακοπαιγμένο.


Η Γκουρίντα Τσάντα ζωγράφισε τον οικείο καμβά του «Γκάντι», έχοντας ως στόχο της να καταδείξει τον ρόλο του αντιβασιλέα Μαουντμπάτεν στον διχασμό της Ινδίας, αλλά και να φέρει στο φως τη συγκινητική ιστορία της δικής της οικογένειας, αλλά το «Viceroy's House» είναι παλιομοδίτικο, συντηρητικό και μάλλον κακοπαιγμένο, μια αναχρονιστική φόρμουλα που, παρά τη μεγάλη κλίμακα της παραγωγής, χωράει περισσότερο σε τηλεοπτικούς δέκτες.


Ένας από τους γνωστότερους και αγαπητότερους κωμικούς της Αυστρίας, ο Γιόζεφ Χάνταρ, με πληθώρα επιτυχιών στο σινεμά, έκανε το ντεμπούτο του στη σκηνοθεσία με μια κωμικοτραγική ιστορία κρίσης μέσης ηλικίας του μουσικοκριτικού Γκέοργκ, που απολύεται στα 50 του και όλα καταρρέουν στο μικρό του σύμπαν. Η εκδίκηση είναι το μοτέρ του δράματος και, φυσικά, κάκιστος σύμβουλος της λογικής και στο «Wild Mouse» ο Χάνταρ αξιοποιεί το ταλέντο του στο πικρό χιούμορ, με υπολογισμένες εξάρσεις, αλλά χωρίς ιδιαίτερη πρωτοτυπία.

Αποστολή στο Βερολίνο: Το κοφτό καλαμπούρι του Καουρισμάκι και οι υπόλοιποι Facebook Twitter
Tο «Call me by your name» βουτάει στις αισθήσεις ενός απόλυτου καλοκαιρινού έρωτα, έχοντας πίστη στη χημεία του Άρμι Χάμερ με τον Τιμοτέ Σαλαμέ και την αναμφισβήτητη δύναμη του στόρι.


Με τη φόρα διθυράμβων από το Sundance και ανάμεσα στο «Bigger Splash» και στο επερχόμενο remake του «Suspiria», ο Λούκα Γκουαντανίνο διασκεύασε τη νουβέλα «Call me by your name» που είναι το πληρέστερο γκέι ρομάντσο με οικουμενικές προεκτάσεις, από την εποχή του θεματικά συγγενούς «Maurice» του Τζέιμς Άιβορι, ο οποίος είναι παραγωγός, συν-σεναριογράφος και, στα 88 του χρόνια, ο νονός αυτού του πρότζεκτ που γυρίστηκε στη Βόρεια Ιταλία και αφορά τη σχέση ενός 24χρονου Αμερικανού σπουδαστή και ενός 17χρονου Γαλλο-αμερικανού, το 1983. Το κοντράστ με τη μεταφορά του μυθιστορήματος του Φόρστερ από τον Άιβορι με τη μελαγχολία για το τέλος των 70s από τον Αντρέ Ασιμάν είναι έκδηλο, σαρκικά και ψυχικά. Ξεπερνώντας τον περιορισμό της κλασικής βρετανικής διαστρωμάτωσης με το εβραϊκό πνεύμα ενός ήρεμου κοσμοπολιτισμού, το «Call me by your name» βουτάει στις αισθήσεις ενός απόλυτου καλοκαιρινού έρωτα, έχοντας πίστη στη χημεία του Άρμι Χάμερ με τον Τιμοτέ Σαλαμέ και την αναμφισβήτητη δύναμη του στόρι. Προσέξτε, εκτός από τη σκηνή με το βερίκοκο, τον 22χρονο Σαλαμέ, που έχουμε δει στο «Homeland» και στο «Interstellar». Είναι λαμπερός, εύπλαστος, πολύτιμος. Μαζί με τον Τομ Χόλαντ, τα μεγάλα ταλέντα της γενιάς τους. Όσο για τον Γκουαντανίνο, τα περιττά κόλπα του «Είμαι ο Έρωτας» φαίνεται πως αποτελούν, ευτυχώς, παρελθόν.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

125 λεπτά με την Πόπη Διαμαντάκου/ Πόπη Διαμαντάκου: «Δεν με αγγίζουν οι επιθέσεις, δεν κάνω δημόσιες σχέσεις, δεν γλείφω»

Media / «Δεν υπάρχει τηλεκριτική σήμερα, όλα είναι δημόσιες σχέσεις»

Η γνωστή τηλεκριτικός Πόπη Διαμαντάκου μιλά στη LiFO για τη μακρά επαγγελματική της διαδρομή, την τηλεόραση του χθες και του σήμερα και απαντά για πρώτη φορά στα επικριτικά σχόλια που προκαλούν κατά καιρούς τα κείμενα της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Μυθολογίες / «Όταν είδα το "Climax", δεν μπορούσα να συνέλθω για ώρες»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Τι συνδέει τον Αρονόφσκι με τον Αλμοδόβαρ και τον Λάνθιμο με τον Βούλγαρη; Ο μουσικός Capétte φτιάχνει τη δική του αγαπημένη κινηματογραφική δεκάδα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
the last showgirl

Οθόνες / Πρεμιέρα προσεχώς: 10 ταινίες που θα ξεχωρίσουν το επόμενο δίμηνο

Η επιστροφή του Βάλτερ Σάλες, ένας στοχαστικός Κώστας Γαβράς, τα φαντάσματα του Γιώργου Ζώη, ο Ντίλαν κατά τον Τιμοτέ Σαλαμέ, το βάπτισμα της Πάμελα Άντερσον στην υποκριτική, ένα χαμηλόφωνο διαμάντι από την Ινδία και η μεγαλόπνοη αλληγορία του Μπρέιντι Κόρμπετ είναι μερικές από τις ταινίες που θα μας απασχολήσουν τον χειμώνα του 2025.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ