Sutherland Macdonald, ο πρώτος Βρετανός tattoo artist της Βικτωριανής εποχής

Sutherland Macdonald, ο πρώτος Βρετανός tattoo artist της Βικτωριανής εποχής Facebook Twitter
Εκτός από την ηλεκτρική μηχανή, τα εξαιρετικά, πρωτοποριακά του έργα και την καλή φήμη την οποία προσέδωσε στο επάγγελμά του, αρκετοί πιστεύουν ότι ο Macdonald ήταν εκείνος που πρόσθεσε στην χρωματική παλέτα των τατουάζ τα μπλε και τα πράσινα χρώματα.
0

 

Sutherland Macdonald, ο πρώτος Βρετανός tattoo artist της Βικτωριανής εποχής Facebook Twitter

 

Στις 25 Ιουνίου 1860, γεννήθηκε ο Sutherland Macdonald, ο πρώτος Βρετανός tattoo artist της Βικτωριανής εποχής. Για πολλούς ο Macdonald, εκτός από πρωτοπόρος, είναι και ένας από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες στην ιστορία της δερματοστιξίας. Λέγεται ότι για πρώτη φορά ήρθε σε επαφή με τα τατουάζ τη δεκαετία του 1880, όταν ήταν στον Βρετανικό Στρατό. Φεύγοντας από το στρατό και όντας ήδη καλλιτέχνης, δεν δυσκολεύτηκε να πιάσει στα χέρια του τις βελόνες για τατουάζ. Στην αρχή χρησιμοποίησε χειροκίνητα εργαλεία και το 1894 εφηύρε μια ηλεκτρική μηχανή, για την οποία πήρε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας με τον αριθμό 3035, αν και μάλλον είχε πολλά κινητά μέρη για να θεωρηθεί πρακτική. Σύμφωνα με άρθρο του Gambier Bolton το 1897 στο περιοδικό Strand Magazine «για τη σκίαση ή τη βαριά δουλειά ο Macdonald χρησιμοποιούσε ακόμα ιαπωνικά εργαλεία, λαβές ελεφαντόδοντου και τα σχετικά».

Ο καλλιτέχνης ξεκίνησε με μικρές, διακοσμητικές εικόνες και γρήγορα προχώρησε σε μεγάλης κλίμακας έργα τέχνης. Ανάμεσά τους συναντάμε ιαπωνικούς δράκους, αντίγραφα ζωγραφικών έργων από καλλιτέχνες όπως ο William-Adolphe Bouguereau και απεικονίσεις της άγριας φύσης του Archibald Thorburn. Ενδεικτικό της μεγάλης του τέχνης είναι ότι ένας από τους πελάτες του είχε «χτυπήσει» στο σώμα του ολόκληρο τοπίο του John Constable!

Μετά το ταξίδι του Άγγλου εξερευνητή και θαλασσοπόρου Τζέιμς Κουκ στον Νότιο Ειρηνικό, όπου το πλήρωμά του ήρθε σε επαφή με την πολυνησιακή κουλτούρα του μελανιού, τα τατουάζ άρχισαν να διαδίδονται με μεγάλη ταχύτητα. Όσοι όμως ήθελαν να αποκτήσουν το δικό τους, από βασιλιάδες και μαχαραγιάδες μέχρι λιμενεργάτες, έπρεπε να πάνε στο επαγγελματικό στούντιο που άνοιξε το 1889 -μετά από το πρώτο του στο Aldershot- ο Sutherland Macdonald, στην οδό 76 Jermyn στο Λονδίνο, πάνω από ένα τουρκικό χαμάμ. Όταν κυκλοφόρησε το 1894, ο Κατάλογος των Ταχυδρομείων -ο αντίστοιχος Χρυσός Οδηγός της εποχής-, για να τον καταχωρήσει έπρεπε να προσθέσει μια νέα επαγγελματική κατηγορία στις σελίδες του, στην οποία για τα επόμενα τέσσερα χρόνια συναντάμε μόνο τον Macdonald: η λέξη που «γεννήθηκε» για να περιγράψει το επάγγελμά του είναι tattooist, ένας συνδυασμός των tattoo και artist.

Αφού ξεκίνησε κάνοντας τατουάζ, λόγω των γνωριμιών που είχε, σε αρκετούς νεαρούς αξιωματικούς, ο Macdonald άρχισε να αποκτά όλο και περισσότερους πελάτες, με πολλές διασημότητες και αριστοκράτες να συγκαταλέγονται ανάμεσά τους. Οι πλέον επιφανείς λέγεται ότι ήταν μερικοί από τους γιους της Βασίλισσας Βικτωρίας, καθώς και οι βασιλιάδες της Νορβηγίας και της Δανίας.  Η δερματοστιξία έγινε ακόμα πιο δημοφιλής, όταν ο βασιλιάς της Βρετανίας Εδουάρδος Ζ’ και ο γιος του Γεώργιος Ε’ απέκτησαν τατουάζ με την Ιερουσαλήμ και την Ιαπωνία, αντίστοιχα –η ευρωπαϊκή ελίτ έσπευσε να ακολουθήσει το παράδειγμά τους. Ο Macdonald, μάλιστα, ισχυρίστηκε ότι είχε κάνει τατουάζ στον Γεώργιο Ε’ αλλά πιθανότατα κάτι τέτοιο δεν ισχύει.

Sutherland Macdonald, ο πρώτος Βρετανός tattoo artist της Βικτωριανής εποχής Facebook Twitter
Sutherland Macdonald, ο πρώτος Βρετανός tattoo artist της Βικτωριανής εποχής Facebook Twitter

Ο καλλιτέχνης ξεκίνησε με μικρές, διακοσμητικές εικόνες και γρήγορα προχώρησε σε μεγάλης κλίμακας έργα τέχνης. Ανάμεσά τους συναντάμε ιαπωνικούς δράκους, αντίγραφα ζωγραφικών έργων από καλλιτέχνες όπως ο William-Adolphe Bouguereau και απεικονίσεις της άγριας φύσης του Archibald Thorburn. Ενδεικτικό της μεγάλης του τέχνης είναι ότι ένας από τους πελάτες του είχε «χτυπήσει» στο σώμα του ολόκληρο τοπίο του John Constable! Οι φωτογραφίες που έχουν σωθεί με τα τατουάζ του και θα παρουσιάζονται μέχρι τις 7 Ιανουαρίου 2018 στην έκθεση «Tattoo: British Tattoo Art Revealed», στο Εθνικό Ναυτικό Μουσείο της Κορνουάλης, είναι πραγματικά εντυπωσιακές. Εκτός από την ηλεκτρική μηχανή, τα εξαιρετικά, πρωτοποριακά του έργα και την καλή φήμη την οποία προσέδωσε στο επάγγελμά του, αρκετοί πιστεύουν ότι ο Macdonald ήταν εκείνος που πρόσθεσε στην χρωματική παλέτα των τατουάζ τα μπλε και τα πράσινα χρώματα.

Γράφει ο tattoo artist George Burchett στο βιβλίο του «Memoirs of a Tattooist» που κυκλοφόρησε το 1953: «Για σχεδόν σαράντα χρόνια, εστεμμένα κεφάλια και διάσημοι άνθρωποι ανέβαιναν τη στενή σκάλα στην οδό Jermyn για να επισκεφτούν τον Macdonald και να φύγουν φέροντας πάνω τους μερικά από τα πιο θαυμάσια στολίδια που έχουν εναποτεθεί ποτέ στο ανθρώπινο δέρμα. Ο Sutherland Macdonald, ο οποίος ήταν ευφραδής, ευφυής και ευγενικός, έκανε φίλους τους πελάτες του, που τον αντιμετώπιζαν ως ισότιμο». 

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ