Ζούμε τη χρυσή εποχή των μαύρων μουσικών βίντεο

Ζούμε τη χρυσή εποχή των μαύρων μουσικών βίντεο Facebook Twitter
0
Ζούμε τη χρυσή εποχή των μαύρων μουσικών βίντεο Facebook Twitter
Σκηνή από το “Element” του Kendrick Lamar

«Βρισκόμαστε στη χρυσή εποχή των μαύρων μουσικών βίντεο» γράφουν στο περιοδικό τέχνης «Artsy» και χρησιμοποιούν τα λόγια του οραματιστή Αφροαμερικανού κινηματογραφιστή και σκηνοθέτη Arthur Jafa. Είχε πει παλιότερα σε συνέντευξή του: «Θέλω να κάνω ένα μαύρο σινεμά που να έχει τη δύναμη, την ομορφιά και την αποξένωση της μαύρης μουσικής». Και δεν μπορεί παρά να έχει πέσει μέσα.


Το τελευταίο διάστημα όλοι μας έχουμε προσέξει ότι τα μουσικά βίντεο κάποιων από τους σούπερ σταρ του χιπ χοπ και του R&B έχουν γίνει κανονικές υπερπαραγωγές με μεγαλειώδεις εικόνες που πραγματικά ιντριγκάρουν αλλά ταυτόχρονα αποτίνουν φόρο τιμής στο συχνά παραγκωνισμένο και αφανές έργο μαύρων εικαστικών και καλλιτεχνών. Όχι μόνο το φέρνουν στην επιφάνεια αλλά το κάνουν ευρέως γνωστό σε ένα κοινό που δεν θα ασχολούνταν διαφορετικά.

Οι πιο εμβληματικές και προκλητικές εικόνες της μαύρης εμπειρίας και ζωής πουθενά δεν μεταφέρονται καλύτερα αυτόν τον καιρό παρά μέσα από τα μουσικά βίντεο, ένα από τα πιο μαζικά μέσα της εποχής μας.


Το πιο τρανό παράδειγμα είναι το «Element» του Kendrick Lamar που συζητήθηκε έντονα για το βίντεο που έβγαλε ίσως ο πιο σπουδαίος χιπ χοπ μουσικός της γενιάς μας. Είναι επηρεασμένο έντονα από το έργο του διάσημου φωτογράφου Gordon Parks από τις δεκαετίες του '50 και του '60. Φωτογραφίες του, όπως οι «Boy With June Bug», «Black Muslims Train in Self-Defense», «Ethel Sarrieff», όλες τραβηγμένες στο Σικάγο και στο Ιλινόις το 1963, αλλά και το «Untitled» του 1956 που ανήκει στην σειρά «A Segregation Story» (μτφρ. Μια ιστορία Φυλετικού Διαχωρισμού), γίνονται σημείο αναφοράς μέσα στο «Element». Το βίντεο αντικατοπτρίζει τους στίχους του Lamar και τα δύο θέλουν να αφηγηθούν μια ιστορία παρόμοια με αυτήν των φωτογραφιών του Parks, που δείχνουν την πολυπλοκότητα και την ποικιλομορφία των Αφροαμερικανών που μεγαλώνουν και ενηλικιώνονται στην Αμερική.

Ζούμε τη χρυσή εποχή των μαύρων μουσικών βίντεο Facebook Twitter
Gordon Parks, Untitled, Alabama, 1956 / Jenkins Johnson Gallery
Ζούμε τη χρυσή εποχή των μαύρων μουσικών βίντεο Facebook Twitter
Gordon Parks, «Black Muslims Train in Self-Defense», 1963
 

Kendrick Lamar, "Element," σκηνοθεσία: Jonas Lindstroem and The Little Homies


Δεν είναι όμως μόνο ο Lamar που χρησιμοποιεί την εικόνα για να εκφραστεί με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο από αυτόν που έχουμε συνηθίσει στη μουσική βιομηχανία του εύκολου καταναλωτισμού. Το παράδειγμά του φαίνεται να ακολουθούν και άλλοι καλλιτέχνες, όπως η Solange, η Beyoncé και ο τζαζ μουσικός Kamasi Washington που είδαμε φέτος ζωντανά στην Αθήνα.


Στην περίπτωση του Washington, το νέο αστέρι της σύγχρονης τζαζ κυκλοφόρησε ένα 14λεπτο μικρού μήκους ταινιάκι για το κομμάτι του «Truth» και μέσα σε αυτό ζωντανεύει μια φωτογραφία του 1954 με τίτλο «Ellington Session Break». Είναι το έργο ενός καλλιτέχνη από το Χάρλεμ, του Roy DeCarava, του πρώτου μαύρου φωτογράφου που βραβεύτηκε με το Guggenheim Fellowship. Είναι μια μοναδική απεικόνιση, μια και ενώνει τρεις σπουδαίους καλλιτέχνες σε ένα καρέ: έναν πολυσυζητημένο μοντέρνο τζαζ μουσικό με έναν από τους πρωτοπόρους του είδους, τον Duke Ellington, ενώ ταυτόχρονα αποτίνει φόρο τιμής σε έναν σπουδαίο καλλιτέχνη του Χάρλεμ.

Ζούμε τη χρυσή εποχή των μαύρων μουσικών βίντεο Facebook Twitter
«Ellington Session Break»


Και οι αδερφές Knowles κινήθηκαν στο ίδιο μήκος με τις νέες τους δουλειές. Εξύμνησαν δηλαδή μαύρους καλλιτέχνες και κινηματογραφιστές με τα άλμπουμ τους «Lemonade» (2016) και «A Seat at the Table»(2016). Το κυριότερο, συνεργάστηκαν και οι δύο με τον Arthur Jafa, που είναι ο κύριος εκφραστής αυτού του κινήματος για τα βίντεο των άλμπουμ.


Τέσσερα από τα βίντεο για το «Lemonade» της Beyoncé, τα «Pray You Catch Me», «Love Drought», «Forward» και «Freedom», έχουν αρκετές σκηνές επηρεασμένες από το κλασικό φιλμ του 1991 της Julie Dash «Daughters of the Dust» που μιλάει για την ιστορία τριών γενιών Αφροαμερικανών γυναικών στις αρχές του 20ού αιώνα. Επιπλέον, στην αρχή του «Love Drought» παρουσιάζεται μια μοναχική, μικροσκοπική γυναικεία φιγούρα ντυμένη με φόρεμα του 19ου αιώνα με την πλάτη γυρισμένη στην κάμερα, ενώ έχει το βλέμμα της στραμμένο στο τεράστιο στάδιο Superdome της Νέας Ορλεάνης. Αυτή η εικόνα της πλήρους αποξένωσης θυμίζει έντονα έναν πίνακα της ζωγράφου Carrie Mae Weems από τη σειρά της «Roaming» του 2006.

Ζούμε τη χρυσή εποχή των μαύρων μουσικών βίντεο Facebook Twitter
Carrie Mae Weems, When and Where I Enter - Mussolini's Rome, 2006 / Jack Shainman Gallery
 

Beyoncé, "Love Drought"

Από την άλλη, η Solange στο αριστουργηματικό βίντεο «Cranes in the Sky» αναφέρεται επίσης στο «Daughters of the Dust». Η μικρή αδερφή της Beyoncé, όμως, το πάει ένα βήμα παραπέρα. Μαζί με τον σύζυγό της, Alan Ferguson, αναλαμβάνουν οι ίδιοι τη σκηνοθεσία του «Don't Touch My Hair» και μεταφέρουν ακριβώς στην οθόνη τον πίνακα με τίτλο «Complication» της Βρετανίδας ζωγράφου Lynette Yiadom-Boakye που έχει καταγωγή από την Γκάνα. Γιορτάζουν έτσι τη γυναικεία αισθητική που αντιτίθεται στα συνηθισμένα μοτίβα των μουσικών βίντεο, όπως το γρήγορο μοντάζ και η υπερσεξουαλικοποίηση του γυναικείου σώματος.


Ο Jay-Z, φυσικά, δεν λείπει από το παιχνίδι. Στο 8λεπτο βίντεο «4:44», που κυκλοφόρησε πρόσφατα, επιστρατεύει την αφρόκρεμα. Το σκηνοθετούν οι Elissa Blount-Moorhead, Arthur Jafa και ο Malik Sayeed των TNEG Studio και είναι ένα κολάζ από σημαντικές εικόνες και ήχους από την αφροαμερικανική εμπειρία μέσα στα χρόνια. Βλέπουμε μεταξύ άλλων ένα μικρό αγόρι να τραγουδάει το «Feeling Good» της Nina Simone, σκληρό υλικό από την αστυνομική βία στην Αμερική, την Eartha Kitt και τον Jean-Michel Basquiat, καθώς και μια σπάνια εμφάνιση του Al Green. Και, απ' ό,τι φαίνεται, ακολουθούν κι άλλα.


Αυτή τη στιγμή φαίνεται ότι βρισκόμαστε στην καλύτερη περίοδο για το μαύρο σινεμά, με μικρές ταινίες, όπως το «Moonlight» ή το «Get Out», να κερδίζουν τεράστια αναγνώριση και να επαναπροσδιορίζουν κουρασμένα είδη, όπως οι ταινίες τρόμου. Σύμφωνα όμως με το «Artsy», ο κινηματογραφικός κόσμος εξελίσσεται με πολύ αργούς ρυθμούς. Η αλλαγή έρχεται από ένα άλλο μέσο και αυτό λόγω της επιμονής ορισμένων πρωτοπόρων της μουσικής αλλά και της κινούμενης εικόνας. Οι πιο εμβληματικές και προκλητικές εικόνες της μαύρης εμπειρίας και ζωής πουθενά δεν μεταφέρονται καλύτερα αυτόν τον καιρό παρά μέσα από τα μουσικά βίντεο, ένα από τα πιο μαζικά μέσα της εποχής μας.

 

Jay Z - 4:44

 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ