Ο Χιου Χέφνερ είναι ίσως ο πρώτος που παραδέχεται ότι είναι ο "πιο τυχερός άνθρωπος στον πλανήτη." Μέχρι το βαθύ γήρας του, ζούσε σε μια έπαυλη 50 εκατομμυρίων δολαρίων στο Λος Άντζελες, έχοντας στο πλευρό του νέες και όμορφες γυναίκες.
Εξηντατρία χρόνια πριν, ο διάσημος πλεϊμπόι θα ξεκινούσε από το μικρό διαμέρισμά του στο Σικάγο. Μέχρι τη στιγμή που η εταιρεία εισήχθη στο χρηματιστήριο το 1971, το Playboy είχε εξελιχθεί σε μια αυτοκρατορία, με νυχτερινά κέντρα, ξενοδοχεία, καζίνο, ένα πρακτορείο μοντέλων, μια δισκογραφική εταιρεία και μια υπηρεσία με λιμουζίνες. Το λαγουδάκι (λογότυπο) έχει γίνει τόσο διάσημο που ένα είδος απειλούμενου κουνελιού, το hefneri Sylvilagus palustris - πήρε το όνομά του από τον θρυλικό γυναικά.
O Xιου Χέφνερ δημιούργησε την πρώτη του εφημερίδα όταν ήταν 10 ετών και έκτοτε θα συνέχιζε το συγγραφικό και εκδοτικό του έργο (φτωχό μεν, ωστόσο αξιοπρόσεκτο) με πλήθος σχολικών περιοδικών και κόμικ.
«Όταν έγραφα στους διανομείς, ήμουν ο γενικός διευθυντής της American News Co., όταν έγραφα στους πράκτορες και συγγραφείς, ήμουν ο εκδότης του Playboy, και όταν έγραφα σε πιθανούς πελάτες, ήμουν ο Διευθυντής του Διαφημιστικού. Φόρεσα πολλά καπέλα».
Στο Πανεπιστήμιο του Illinois έγραψε ένα άρθρο για την έκθεση Kinsey η οποία ερευνούσε τη σεξουαλική συμπεριφορά του άνδρα. Το άρθρο του σχολιάστηκε τόσο θετικά που θεωρήθηκε το πιο επιτυχημένο της χρονιάς. Έκανε μεταπτυχιακά στο Πανεπιστήμιο Northwestern στην κοινωνιολογία και την ψυχολογία και παράλληλα μια ερευνητική εργασία στην οποία σύγκρινε τα στατιστικά στοιχεία της έκθεσης Kinsey με τους νόμους των ΗΠΑ. Πήρε Α για την έρευνα και Β + για τα συμπεράσματά μου. "Την εποχή που έκανα την εργασία, κάθε μορφή σεξουαλικής συμπεριφοράς που δεν ήταν αποκλειστικά για τεκνοποίηση θεωρούνταν ανήθικη ή παράνομη. Συμπέρανα ότι οι νόμοι ήταν ακατάλληλοι και έπρεπε να αλλάξουν. Αυτά τα όνειρα είχα" θα πει σε συνέντευξή του.
Την εποχή που στο μυαλό του επεξεργαζόταν την ιδέα για το Playboy, δούλευε ως διευθυντής κυκλοφορίας ενός παιδικού περιοδικού. Αργότερα εργάστηκε σε έναν όμιλο με ανδρικά περιοδικά και λίγο μετά στο εμπορικό τμήμα του Esquire. Το Esquire τότε, σχεδίαζε να μεταφέρει την έδρα του στη Νέα Υόρκη. Ο Χιου Χέφνερ ζήτησε αύξηση 5 δολαρίων. Οι εργοδότες του αρνήθηκαν και τότε αποφάσισε να μείνει πίσω και να ξεκινήσει το δικό του περιοδικό.
Το πρόβλημα ήταν ότι δεν είχε χρήματα. Πήρε ένα δάνειο 600 δολαρίων από την τράπεζα, 1000 δολάρια από τη μητέρα του και άλλα 1000 από τον αδελφό του. Ο πατέρας του αρνήθηκε να του δώσει οτιδήποτε, αφού ως λογιστής δεν θεωρούσε έξυπνη κίνηση την έκδοση ενός περιοδικού. Η συνολική επένδυση για το Playboy έφτασε τα 8000 δολάρια.
Ήταν έτοιμος να ονομάσει το περιοδικό Stag Party και να χρησιμοποιήσει ένα ελάφι σε ένα σμόκιν, ως σήμα. Πέντε εβδομάδες πριν κυκλοφορήσει, ένας δικηγόρος του τον απέτρεψε από το συγκεκριμένο όνομα, αφού υπήρχε ήδη ένα περιοδικό με το όνομα Stag.
«Είχα αρχίσει να έχω δεύτερες σκέψεις σχετικά με το όνομα έτσι κι αλλιώς», θα εκμυστηρευτεί ο Χιου Χέφνερ. Μάζεψε τους φίλους του και έκανε μια λίστα με ονόματα. Η μητέρα ενός καλού του φίλου είχε δουλέψει για κάποιο διάστημα, σε μια μικρή -αποτυχημένη εταιρεία αυτοκινήτων με το όνομα Playboy. "Η σύζυγός μου σκέφτηκε ότι αυτό το όνομα δεν ήταν και πολύ κατάλληλο, αφού σχετίζονταν περισσότερο με τα 20s. Εγώ πάλι πίστεψα πως αυτό το όνομα ήταν ό,τι καλύτερο και θα μπορούσε να γίνει brand πολύ σύντομα".
Η γυναίκα που θα φιλοξενούνταν κάθε μήνα στο περιοδικό θα ονομαζόταν "Sweetheart" του μήνα, ωστόσο αυτό δεν κράτησε για πολύ, καθώς με το όνομα Playboy, του πήγαινε περισσότερο το "Playmate" του μήνα. Αυτό που έμενε να αλλάξει ήταν το λογότυπο. «Η ιδέα να χρησιμοποιήσουμε ένα κουνέλι σε ένα σμόκιν φαινόταν παιχνιδιάρικη, διασκεδαστική, σέξι και σοφιστικέ. Βάλαμε τελικά το κουνέλι στο δεύτερο εξώφυλλο μας. Αυτό θα ήταν το σύμβολό μας και για όλη τη διάρκεια της ζωής του Playboy. Το κουνέλι βρίσκεται πάντοτε σε κάποια μορφή στο εξώφυλλο του περιοδικού. Μερικές φορές είναι κρυμμένο, κάποιες άλλες είναι ένα μικρό σημάδι ομορφιάς, μια αντανάκλαση στο μάτι ενός κοριτσιού, ή στον κόμπο ενός μπικίνι. Το σύμβολο έγινε παγκοσμίως διάσημο πολύ γρήγορα», θα αποκαλύψει ο Χιου Χέφνερ.
«Για το πρώτο τεύχος ήθελα να κάνω κάτι εντυπωσιακό. Έτσι σκέφτηκα να κάνω μια γυμνή εικονογράφηση, η οποία θα ήταν εμφανής με 3-D γυαλιά. Η ιδέα ήταν τέλεια, αλλά τα γυαλιά πολύ ακριβά. Την ίδια στιγμή ανακάλυψα ότι το γυμνό ημερολόγιο της Μέριλιν Μονρόε - που όλοι είχαν ακούσει αλλά κανείς δεν είχε δει - ανήκε στην εταιρεία ημερολογίων John Baumgarth λίγο έξω από το Σικάγο. Αποφάσισα να δοκιμάσω την τύχη μου. Πήγα, μίλησα στον John Baumgarth και έφυγα από εκεί με τα δικαιώματα, μόλις για 500 δολάρια», είπε ο Χιου Χέφνερ.
Μόλις κατέληξε στην ύλη του πρώτου τεύχους, έγραψε επιστολές προς τους διανομείς σε όλη τη χώρα. Τους είπε ότι κάποια από τα παιδιά του Esquire είχαν μείνει πίσω και είχαν δημιουργήσει αυτό το μεγάλο νέο περιοδικό. Τους διαβεβαίωσε ότι θα υπάρχουν γυμνές φωτογραφίες από το περίφημο ημερολόγιο της Marilyn Monroe στο πρώτο τεύχος.
Στην πραγματικότητα το περιοδικό ήταν: το τραπέζι, μια γραφομηχανή, μερικά επιστολόχαρτα και ο 27χρονος Χιου Χέφνερ. "Όταν έγραφα στους διανομείς, ήμουν ο γενικός διευθυντής της American News Co., όταν έγραφα στους πράκτορες και συγγραφείς, ήμουν ο εκδότης του Playboy και όταν έγραφα σε πιθανούς πελάτες, ήμουν ο Διευθυντής του Διαφημιστικού. Φόρεσα πολλά καπέλα".
Πήρε παραγγελίες για 70.000 αντίτυπα, ωστόσο δεν είχε τυπώσει πάνω στα περιοδικά ημερομηνία, γιατί δεν ήξερε αν θα είχε αρκετά χρήματα για το δεύτερο τεύχος.
Το πολιτικό κλίμα της εποχής ήταν πολύ συντηρητικό, αλλά η απήχηση που είχε το πρώτο τεύχος του Playboy ήταν πρωτοφανής. Πούλησε περίπου 52.000 αντίτυπα. Το δεύτερο τεύχος - χωρίς τη Μέριλιν Μονρόε - θα πωλούσε ακόμη περισσότερα. «Πήραμε επιστολές από νέους ανθρώπους από όλη τη χώρα. Εκείνη την εποχή δεν είχα καταλάβει τι είχα δημιουργήσει: Ήταν το πρώτο επιτυχημένο περιοδικό για τους νέους, ελεύθερους άντρες».
Το Playboy θα αποτελούσε για πάρα πολλούς άνδρες, μια αξέχαστη ιεροτελεστία της μετάβασης στην ενηλικίωση.
Σήμερα το Playboy εστιάζει πάρα πολύ στους Μillennials. Κλειδί σε αυτή τη στρατηγική είναι ο Κούπερ Χέφνερ, ο 23χρονος γιος του ιδρυτή της εταιρείας.
Ο CEO των Playboy Enterprises, Scott Flanders προσπαθεί να αξιοποιήσει τον Κούπερ ώστε να ενεργεί ως πρεσβευτής του brand για την εταιρεία στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον υπόλοιπο κόσμο. Οι δύο άνδρες επανεξετάζουν πλέον το πώς θα πρέπει να είναι η Playmate του σημερινού Playboy.
―Ανδρονίκη Κολοβού
Slideshow: 25 εξώφυλλα από τη χρυσή εποχή του Playboy
© LIFO 2014